۰

FPS در بازی ها به چه معناست ؟

FPS در بازی ها به چه معناست ؟

FPS در بازی ها به چه معناست ؟

اگر در زمینه بازی، چه روی کامپیوتر های شخصی، چه در کنسول یا هر دو، تازه کار هستید، مطمئناً قبلاً عبارت «FPS» مورد استفاده در بازی ها و بحث های سخت افزاری را شنیده یا دیده اید.

در این مقاله قصد داریم تا به مفهوم اصلی FPS بپردازیم و شماره را با آن ـشنا کنیم ؛ پس با کنترل امجی همراه باشید :

FPS در بازی ها به چه معناست ؟

FPS چیست ؟

اجازه دهید به اساسی ترین سوال در بازی ها بپردازیم که FPS واقعا چیست؟

مخفف این عبارت «frames-per-second» است و نشان می‌دهد که کارت گرافیک شما در هر ثانیه چند فریم می‌تواند نمایش دهد و یا مانیتور شما می‌تواند چند فریم در هر ثانیه نمایش دهد. اولی به قدرت پردازش کارت گرافیک شما بستگی دارد، در حالی که دومی کاملا به نرخ تازه سازی مانیتور بستگی دارد.

FPS ممکن است به سبک بازی شوتر اول شخص نیز اشاره داشته باشد.

چه FPS در بازی ها خوب است ؟

رتبه بندی FPS معمولا به صورت موارد زیر است :

۳۰ فریم در ثانیه – رایج ترین نرخ فریم که در اکثر بازی های کنسول و در برخی رایانه های شخصی رده پایین مشاهده می شود. همچنین به عنوان حداقلی برای بازی کردن در نظر گرفته می شود، اگرچه اکثر مردم تا زمانی که FPS به ۲۰ فریم در ثانیه یا کمتر از آن کاهش پیدا نکند، متوجه کند شدن بازی نمی شوند.
۶۰ فریم در ثانیه – اغلب به عنوان نرخ فریم ایده آل در نظر گرفته می شود، ۶۰ فریم در ثانیه تنها با بازی های بهینه سازی شده خاصی روی کنسول ها قابل دستیابی است. در مقایسه، یک کامپیوتر گیمینگ مناسب می‌تواند در اکثر بازی‌ها ۶۰ فریم در ثانیه دریافت کند، اگرچه بازی‌های AAA ممکن است به درجه خاصی از تنظیمات نیاز داشته باشند. این همچنین حداکثر نرخ فریم قابل نمایش توسط مانیتورها و تلویزیون های معمولی است.
۱۲۰ فریم در ثانیه – فقط روی رایانه های شخصی گیمینگ پیشرفته، که به مانیتورهای با نرخ تجدید ۱۴۴ هرتز متصل هستند، قابل دستیابی است، ۱۲۰ FPS به طور قابل توجهی نرم تر از ۶۰ FPS است. با این حال، به دلیل نیازهای سخت افزاری بالا و قیمت های اجتناب ناپذیر بالا، تنها در بین علاقه مندان به بازی محبوب باقی مانده است.
۲۴۰ فریم در ثانیه – حداکثر نرخ فریمی که امروز می توانید به آن امیدوار باشید، ۲۴۰ فریم در ثانیه، فقط می تواند در مانیتورهای نرخ تازه سازی ۲۴۰ هرتز نمایش داده شود، دقیقاً مانند ۱۲۰ فریم در ثانیه فقط در مانیتورهای ۱۴۴ هرتز قابل مشاهده است. با این حال، تفاوت بین ۱۲۰ FPS و ۲۴۰ FPS تقریباً غیرقابل تشخیص است. این، همراه با هزینه‌های سخت‌افزاری حتی بالاتر، واضح می‌سازد که چرا ۲۴۰ FPS تنها توسط تعداد کمی از علاقه‌مندان به بازی مورد هدف قرار می‌گیرد.

به خاطر داشته باشید که حفظ یک نرخ فریم کاملاً ثابت از نظر فیزیکی غیرممکن است و صرف نظر از اینکه سیستمی که روی آن بازی می‌کنید چقدر قدرتمند است یا یک بازی چقدر بهینه شده است، نوسان دارد. علاوه بر این، هرچه نرخ فریم بالاتر باشد، این نوسانات کمتر محسوس خواهند بود.

تفاوت بین نرخ فریم ها چیست ؟

FPS در بازی ها به چه معناست ؟

FPS در بازی ها به چه معناست ؟

همانطور که قبلا توضیح دادیم، FPS تعداد فریم هایی است که در هر ثانیه روی صفحه نمایش شما نمایش داده می شود. در اصل، هرچه تعداد آنها بیشتر باشد، تصویر صاف تر و ریسپانسیو تر ظاهر می شود.

به عنوان مثال، تصور کنید که در حال تماشای چیزی هستید که با سرعت ۱ فریم بر ثانیه اجرا می شود. این بدان معناست که شما فقط یک تصویر را در هر ثانیه خواهید دید، که بیشتر شبیه یک نمایش اسلایدی است تا یک تجربه تعاملی.

اما نه تنها نرخ فریم بالا بر پاسخگویی تأثیر می گذارد، بلکه بر تجربه بصری، در درجه اول انیمیشن ها نیز تأثیر می گذارد. به شرطی که یک بازی دارای انیمیشن های طبیعی باشد، به نظر می رسد که به صورت یکپارچه در نرخ فریم بالا جریان داشته باشند، اگرچه بازی های قدیمی تر با انیمیشن های ضعیف تر ممکن است در واقع بدتر به نظر برسند.

آیا FPS بالا مزیت خاصی دارد ؟

FPS در بازی ها به چه معناست ؟

پاسخ قطعاً بله است، اما ممکن است بیشتر یا کمتر از آن چیزی باشد که شما انتظار دارید، و برای برخی از افراد ممکن است هیچ مزیتی نداشته باشند.

بنابراین، چگونه FPS بالا کمک می کند؟

با دیدن فریم‌های بیشتر روی صفحه، می‌توانید سریع‌تر به هر تغییری که رخ می‌دهد واکنش نشان دهید. علاوه بر این، یک محیط درون بازی رسپانسیو تر ( پاسخگو ) به شما امکان می دهد آن را بهتر مشاهده و تجزیه و تحلیل کنید.

 با این حال، حقیقت این است که گاهی اوقات FPS پایین تر در برخی موارد بهتر است.

چرا؟

یکنواختی – اگر رایانه شما برای حفظ نرخ فریم ثابت تلاش می کند به طور مداوم دارای افت های مکرر FPS است،  پس ممکن است لذت بردن از آن روی ۳۰ بسیار بیشتر باشد و به این ترتیب، تجربه نرم تری خواهید داشت.
غوطه وری – اکثریت قریب به اتفاق فیلم ها با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه فیلمبرداری می شوند، بنابراین ۳۰ فریم در ثانیه می تواند حس سینمایی بسیار بیشتری به بازی بدهد. علاوه بر این همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، در برخی از بازی‌های قدیمی‌تر یا آن‌هایی که از فناوری تصویربرداری حرکتی استفاده نمی‌کنند، انیمیشن ممکن است در فریم‌های بالا خیلی بد به نظر برسد.

Screen Tearing ( پارگی صفحه نمایش )

FPS در بازی ها به چه معناست ؟

هنگامی که خروجی فریم کارت گرافیک شما با نرخ تازه سازی مانیتور هماهنگ نباشد، شاهد پارگی صفحه خواهید بود. هنگامی که این اتفاق می افتد، باید V-sync را یا در کنترل پنل کارت گرافیک خود یا در منوی تنظیمات خود بازی روشن کنید.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *