۰

آیا خرید یک مانیتور ۲۴۰ هرتز برای بازی در سال ۲۰۲۱ ارزش دارد؟

مانیتور ۲۴۰ هرتز

مدیران صنعت گیمینگ با استفاده از تکنولوژی های بسیار پیشرفته در تلاش هستند تا نهایت استفاده از قابلیت های یک مانیتور را ببرند و به همین دلیل است که هم اکنون در جهان مانیتور های ۱۴۴ فریم در بیشتر جاهای مختلف ، جایگزین مانیتور های ۶۰ هرتز شده اند .

این روند آنقدر به سرعت ادامه پیدا خواهد کرد که قبل از اینکه کسی متوجه این موضوع شود ، مانیتور های ۱۴۴ هرتز به عنوان مانیتور های پایه بازار شناخته می شوند و هدف بعدی آنها مانیتور های ۲۴۰ هرتز خواهد بود؛ هرچند که آن هم زیاد دوام نمی آورد چرا که نسل بعدی آنها یعنی ۳۶۰ هرتز درحال توسعه و پیشرفت است و به راحتی می تواند جایگزین مدل های قدیمی تر شود.

با این حال ، در این مقاله ، ما به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت: آیا مانیتور ۲۴۰ هرتز برای بازی در سال ۲۰۲۱ ارزش دارد؟

ما عملکرد ، قیمت گذاری و موارد دیگر را در نظر خواهیم گرفت ، و مقایسه هایی بین دو مدل ۲۴۰ و ۱۴۴ هرتز انجام خواهیم داد .

نرخ های تازه سازی چیست؟

مانیتور 240 هرتز

قبل از اینکه به آن بپردازیم ، بیایید سریع اصول اساسی را برای کسانی که بی اطلاع هستند مرور کنیم. نرخ تازه سازی چیست و نشان دهنده چه چیزی است؟

اساساً ، نرخ تازه سازی مانیتور (که واحد آن بر حسب هرتز است) تعیین می کند که در هر ثانیه چند فریم نمایش داده شود. یعنی میزان تازه سازی مستقیماً با حداکثر FPS مطابقت دارد که مانیتور می تواند آن را نمایش دهد.

مسلماً ، یک نمایشگرنمی تواند مانع از پردازش و رندرینگ یک کارت گرافیک و تولید فریم های بالای آن شود ، ولی نمی تواند با همان تعداد فریم تولید شده آنها را نمایش دهد و تصویری که به نمایش در می آید ، محدود به نرخ فریم پشتیبانی شده توسط مانیتور خواهد بود.

همانطور که احتمالا می دانید ، میانگین نمایشگر ها با نرخ تازه سازی استاندارد ۶۰ هرتز ارائه می شوند ، اگرچه بیشتر نمایشگرهای گیمینگ در حال حاضر از نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز برخوردار هستند. اما ، همانطور که در بالا ذکر شد ، بسیاری از مدل ها دارای نرخ تازه سازی ۲۴۰ هرتز هستند و تعداد کمی از مانیتورهای جدید می توانند تا ۳۶۰ هرتز را پشتیبانی کنند.

اکنون ما به مزایا و معایب خاص مانیتورهای دارای چنین نرخ تازه سازی بالا خواهیم پرداخت.

مزایای نمایشگرهای ۲۴۰ هرتز

مانیتور 240 هرتز

با در نظر گرفتن اینکه نرخ تازه سازی عمدتا حداکثر FPS قابل نمایش توسط یک مانیتور را تعیین می کند ، مزایای نرخ تازه سازی بالا اساساً همان مزایای مرتبط با فریم ریت های بالا است.

با این اوصاف ، موارد زیر دو مورد از مزایای فریم ریت بالا است :
۱ -افزایش سرعت پاسخگویی و تجربه بازی روانتر ، همراه با کاهش تاری حرکت یا همان ( motion blur )
۲ – دارای پتانسیل بهبود زمان واکنش و افزایش سرعت عمل در بازی های چند نفره و آنلاین

نیازی به گفتن نیست که این دو مزیت بسیار مهم برای خیلی از گیمرها است ، به ویژه کسانی که تمرکز خود را روی بازی های چند نفره و آنلاین قرار می دهند ، جایی که در آن ثانیه ها در بازی شما تاثیر می گذارند و باعث تغییر روند بازی می شوند. با این حال ، برخی اشکالات در نرخ تازه سازی بالا وجود دارند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

معایب مانیتورهای ۲۴۰ هرتز

مانیتور 240 هرتز

همانطور که در مورد مانیتورهای ۱۴۴ هرتز مشاهده می شود ، مانیتورهای ۲۴۰ هرتز نیز برای دستیابی به چنین نرخهای تازه سازی بالایی باید برخی از مشکلات دست و پنجه نرم کنند. ابتدا باید نگاهی به فناوری پنل بیندازیم.

اگرچه پنل های TN به اندازه گذشته محبوب نیستند ، اما به دلیل قیمت مناسب و عملکرد عالی ، چه از نظر میزان نرخ تازه سازی و چه از نظر زمان پاسخگویی ، بخش خوبی از نمایشگرهای بازی ۲۴۰ هرتز موجود را تشکیل می دهند.

با این حال ، این فناوری خاص پنل معمولاً با مواردی مانند افزایش بیش از حد رنگ و زاویه دید ضعیف درگیر است، بنابراین تهیه یک مانیتور مجهز به TN معمولاً به معنای قربانی کردن کیفیت تصاویر برای عملکرد بهتر است.

اکنون ، یکی از دلایل محبوبیت کم پنل TN این واقعیت است که پنل های IPS تا حد زیادی در بازار جای افتاده اند و عملکرد بهتری نسبت به چند سال پیش داشته اند. اساساً ، آنها رنگها و زاویه دید بسیار بهتری را ارائه می دهند ، در حالی که مقرون به صرفه تر نیز شده اند، حتی در مورد مانیتورهای ۲۴۰ هرتز.

هنوز همه پنل های IPS به یک اندازه شبیه به هم نشده اند ، بنابراین در حالی که مانیتورهای مقرون به صرفه IPS با نرخ تازه سازی ۲۴۰ هرتز در آن وجود دارد ، اگر قصد تهیه یک مانیتور کامل و با کیفیت را دارید ، باز هم باید کمی بیشتر هزینه کنید ، تا ازعملکرد سخت افزار و تصویر آن مطمئن شوید.

سرانجام ، به پنل های VA رسیدیم که به نوعی می توان گقت حد وسط این نمایشگر ها هستند. آنها زاویه دید و تولید رنگ بهتری نسبت به پنل های TN دارند ، اگرچه شناخته شده است که این فناوری صفحه دارای مشکلاتی مانند ( Ghosting ) و زمان پاسخگویی بالا است ، به همین دلیل مانیتورهای ۲۴۰ هرتز VA به اندازه IPS محبوب نیستند.

مانیتور 240 هرتز

همانطور که قبلاً در بالا گفته شد ، منکر این نیستیم که فریم های بالاتر یک تجربه بازی روانتر و بسیار بهتر را ارائه می دهند ، اما در اینجا هنوز هم باید فاکتورهایی را در نظر گرفت.

اولین و مهمترین نکته این است که هرچه فریم ریت ها بالاتر می روند ، تشخیص آنها برای چشم انسان دشوار تر خواهند بود.

در حالی که تشخیص تفاوت بین ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه و همچنین بین ۶۰ تا ۱۴۴ فریم در ثانیه آسان است ، اما تشخیص ۱۴۴ و ۲۴۰ فریم در ثانیه بسیار دشوار است. مسلماً ، این یک جهش بزرگ در عملکرد است ، اما بسیاری از کاربران نمی توانند تفاوت این دو را تشخیص دهند ، مگر اینکه مستقیماً یک مانیتور ۲۴۰ هرتز را با یک مانیتور ۱۴۴ هرتز در کنارهم مقایسه کنند.

علاوه بر این ، مسئله وضوح تصویر نیز وجود دارد . اکثریت قریب به اتفاق مانیتورهای ۲۴۰ هرتز هنوز ۱۰۸۰ پیکسل هستند ، بنابراین خریدن یکی از این مانیتورها به معنای فدا کردن تصاویر برای عملکرد بهتر است.

نیازی به گفتن نیست که برخی از گیمرها با این موضوع مشکلی ندارند و تقریبا فریم ریت های بسیار بالاتری نسبت به بقیه پلیر ها دریافت می کنند ، اما برخی دیگر نمی دانند که افزایش عملکرد ارزش فدا کردن تصاویر و جلوه های بصری تولید شده توسط ۱۴۴۰p یا ۴K را دارد یا خیر ؟

در حالی که مانیتورهای با کیفیت ۲۴۰ مگاهرتز وجود دارند ، آنها گران تر نیز هستند ، بنابراین یک مانیتور ۱۴۴ هرتز ۱۴۴۰ پیکسلی یا حتی یک مانیتور ۶۰ هرتز ۴K ممکن است برای نیازهای شما مناسب تر باشد ، ولی البته این موضوع یز بر اساس اولویت های شما برای تجربه یک بازی خواهد بود.

اما بالاخره، همیشه این واقعیت وجود دارد که شما به یک کارت گرافیک به اندازه کافی قدرتمند برای تولید چنین فریم های بزرگی نیاز دارید.

در حالی که دستیابی به فریم سه رقمی در بازی های eSports حتی با بودجه کم یا GPU میان رده بسیار آسان است ، بازی های AAA داستان متفاوتی دارند، بنابراین شما برای تجربه بازی های درجه یک و با کیفیت ، حتما به یک کارت گرافیک بالا رده و مدرن نیاز دارید تا بتوانید فریم ریت مورد نیاز را با آن تولید کنید.

نتیجه گیری : آیا خرید یک مانیتور ۲۴۰ هرتز برای بازی ارزش دارد؟

مانیتور 240 هرتز

و سرانجام ، با در نظر داشتن تمام موارد ذکر شده ، به سوال اصلی برمی گردیم: آیا مانیتور ۲۴۰ هرتز ارزش خرید دارد و آیا این یک مزیت بسیار مهم در بازی ها به حساب می آید؟

اولین و مهمترین موضوع ، شما باید به این سوال اصلی پاسخ دهید: آیا عملکرد و گرفتن فریم ریت بالا از کیفیت تصویر برای شما مهم تر است ؟ چیزی به عنوان مانیتور کامل وجود ندارد و خریدن هر مانیتوری نزدیک به چنین چیزی باعث می شود قیمت آن نیز بسیار سنگین شود.

اگر شفافیت نرخ تازه سازی بالا را به وضوح ارائه شده با رزولوشن بالاتر ترجیح می دهید و اگر GPU شما بتواند در بازی هایی که عمدتا بازی می کنید به این نرخ تازه سازی بالا برسد ، ۲۴۰Hz به شدت ارزش آن را دارد.

با این حال ، می گوییم که یک مانیتور ۱۴۴ هرتزی برای اکثر افراد مناسب تر و بصرفه تر خواهد بود و یک مانیتور ۱۴۴ هرتزی ۱۴۴۰ پیکسلی فضایی را ایجاد خواهید کرد که هم از نظر بصری و هم از نظر عملکرد مورد پسند شما قرار بگیرد.

اما ، مطمئناً ، هر گیمری باید خودش به این سوال پاسخ دهد ، و اگر می توانید یک مانیتور ۲۴۰ هرتز را تهیه کنید ، بهترین کار همین خواهد بود.

مانیتور ۲۴۰ هرتز مانیتور ۲۴۰ هرتز مانیتور ۲۴۰ هرتز مانیتور ۲۴۰ هرتز مانیتور ۲۴۰ هرتز مانیتور ۲۴۰ هرتز مانیتور ۲۴۰ هرتز مانیتور ۲۴۰ هرتز مانیتور ۲۴۰ هرتز مانیتور ۲۴۰ هرتز مانیتور ۲۴۰ هرتز

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *