۰

بررسی رم کورسیر Corsair Vengeance RGB DDR5 5200MHz

رم جدید Vengeance RGB PC5-41600 DDR5 شرکت Corsair نه تنها یک رم با کارایی بالا است، بلکه با ارائه ماژول‌های ۲۴ گیگابایتی، از عرف همیشگی فاصله می‌گیرد. تا جایی که به یاد دارم، حافظه کامپیوتر همیشه با چند برابر شدن بر اساس توان دو (۱، ۲، ۴، ۸، ۱۶، ۳۲، ۶۴، ۱۲۸، ۲۵۶، ۱۰۲۴ و غیره) مطابقت داشته است. این روند ابتدا در کیلوبایت، سپس مگابایت و در نهایت به گیگابایت‌هایی که امروزه استفاده می‌کنیم، رسید.

بررسی رم کورسیر Corsair Vengeance RGB DDR5 5200MHz

به نظر من، عملکرد دنیای واقعی بین مشخصات سرعت حافظه مختلف، بیشتر جنبه علمی دارد تا اینکه مزیت عملی خاصی داشته باشد. مهم‌ترین چیز این است که حافظه کافی روی سیستم خود داشته باشید تا عملیات مورد نیاز رایانه را انجام دهید.

این کیت ۴۸ گیگابایتی به کاربران امکان انتخاب بیشتری در پیکربندی سیستم و بودجه آن‌ها می‌دهد.

در حال حاضر، یک کامپیوتر مصرف‌کننده معمولی واقعاً به ۶۴ گیگابایت رم نیاز ندارد. برای گیمرها، احتمالا فقط به ۱۶ گیگابایت نیاز دارید، اگرچه برای احتیاط بیشتر، همیشه ۳۲ گیگابایت را پیشنهاد می‌کنم. اگر از رایانه خود برای ویرایش عکس و فیلم استفاده می‌کنید، بسته به اندازه فایل‌هایی که روی آن‌ها کار می‌کنید، هرچه حافظه بیشتر باشد، بهتر است. ۴۸ گیگابایت به رایانه‌های شخصی کمی فضای اضافی می‌دهد بدون اینکه مجبور شوید هزینه گزافی برای خرید ماژول‌های ۶۴ گیگابایتی DDR5 گران‌قیمت بپردازید.

استفاده از ماژول‌های ۲۴ گیگابایتی انحرافی جالب از حالت عادی است. من فقط می‌توانم تصور کنم که این طراحی در حدود یک سال پیش، در دوران کمبود سیلیکون به وجود آمده است، اما حتی در آن زمان هم ماژول‌های ۱۲ گیگابایتی نداشتیم که در صورت وجود چنین چیزی منطقی‌تر به نظر می‌رسید. می‌دانم که پیکربندی‌های حافظه ۲۴ گیگابایتی و ۴۸ گیگابایتی در پلتفرم‌های سرور استفاده می‌شوند، زیرا ظرفیت حافظه بهتر با تعداد هسته‌های ماشین سرور مطابقت دارد. با توجه به اینکه رایانه‌های رومیزی اکنون ۱۲ و ۲۴ هسته دارند، این می‌تواند دلیل مشابهی باشد.

ماژول‌های Corsair Vengeance RGB DDR5 به محض خارج شدن از جعبه، با پخش‌کننده‌های حرارتی آلومینیومی مشکی و برند “Vengeance” بسیار خیره کننده به نظر می‌رسند. نوار قابل تنظیم نورهای RGB در امتداد بالای هر پخش کننده حرارتی وجود دارد. با استفاده از برنامه iCue همه-کاره Corsair که من برای ماوس Corsair M65 RGB Ultra، موس پد MM700 RGB و خنک کننده CPU با نمایشگر LCD، H150i Elite استفاده می‌کنم، نه تنها می‌توانید وضعیت فعلی رم را مشاهده کنید، بلکه می‌توانید نورهای RGB را با سایر لوازم جانبی سازگار خود هماهنگ کنید.

با زمان‌بندی‌های XMP 40-38-38-84، DIMMهای ۲۴ گیگابایتی Corsair کمی تأخیر بالایی دارند، اگرچه آنقدرها هم نیست که متوجه آن شوید. ولتاژ ۱.۲۵۰ ولتی نشان‌دهنده کمی فضای خالی برای کسانی است که می‌خواهند ماژول‌ها را اورکلاک کنند. حتی فرکانس ۵۲۰۰ مگاهرتز (در واقع ۲۶۰۰ مگاهرتز اما ضرب در دو زیرا این‌ها ماژول‌های سرعت دیتای دوگانه هستند) واقعاً در سطح بالایی قرار ندارد. امتیاز فروش واقعی ظرفیت حافظه است و اینکه ۵۰ تا ۱۰۰ دلار نسبت به یک کیت ۶۴ گیگابایتی صرفه‌جویی می‌کنید.

بررسی رم کورسیر Corsair Vengeance RGB DDR5 5200MHz

برای تست این ماژول‌ها، آن‌ها را روی مادربورد MSI Z690 Carbon WiFi با آخرین بایوس، پردازنده مرکزی Intel Core i9-12900K و کارت گرافیک Asus TUF Gaming RTX 4090 نصب کردم. نصب بدون هیچ مشکلی انجام شد. تنها کاری که لازم بود انجام دهم این بود که در بایوس به پروفایل XMP سوئیچ کنم تا رم با سرعت کامل کار کند.

از آنجایی که این یک ظرفیت حافظه جدید است، اگر قصد ارتقا دارید، بهتر است بررسی کنید که مادربورد شما از ماژول‌های ۲۴ گیگابایتی DDR5 پشتیبانی می‌کند. ممکن است نیاز به به‌روزرسانی بایوس باشد که قبل از نصب ماژول‌های جدید باید آن را نصب کنید.

بدون اینکه وارد جزئیات عملکرد DDR5 شوم، از چند بنچمارک عمومی برای فهمیدن اینکه کیت ۴۸ گیگابایتی Corsair Vengeance RGB DDR5 5200MHz برای یک کاربر معمولی چگونه عمل می‌کند، استفاده کردم.

نرم افزار Performance Test 11 نه تنها کل کامپیوتر را بنچمارک می‌کند، بلکه آمار عملکرد را برای هر جزء ارائه می‌دهد. من می‌توانم از این برای سنجش تأثیر رم بر عملکرد کلی کامپیوتر و بررسی سرعت عملیاتی DDR5 استفاده کنم. PC Mark 10 کامپیوتر را در مجموعه‌ای از شرایط اداری و خلاقانه شبیه‌سازی‌شده آزمایش می‌کند تا عملکرد کلی سیستم را نشان دهد. ۳D Mark Timespy Extreme بیشتر از هر چیز یک تست کارت گرافیک است که نشان‌دهنده عملکرد کامپیوتر هنگام اجرای بازی‌ها است.

برای مقایسه، ماژول‌های ۳۲ گیگابایتی DDR5 6000Mhz (XMP 38-38-38-77 1.3V) موجود خود را نیز بنچمارک گرفتم. این‌ها ماژول‌های DDR5 سریع‌تری با زمان‌بندی‌های بهتر اما با ظرفیت کمتر هستند.

بررسی رم کورسیر Corsair Vengeance RGB DDR5 5200MHz

امتیاز Passmark تست عملکرد با نصب رم ۴۸ گیگابایتی Corsair برابر با ۱۰۸۶۹.۵ بود، در حالی که با رم ۳۲ گیگابایتی، این امتیاز ۸۲۳۰.۴ بود. بنچمارک واقعی حافظه برای رم ۴۸ گیگابایتی ۳۲۶۲ بود، در مقایسه با ۳۴۵۷ برای رم ۳۲ گیگابایتی با زمان تأخیر پایین‌تر. امتیاز Passmark بالاتر به احتمال زیاد ظرفیت بیشتر را نشان می‌دهد، در حالی که بنچمارک حافظه پایین‌تر نشان‌دهنده سرعت خواندن/نوشتن کمی کندتر است.

تست PC Mark 10 تجربه کاربری واقعی را بهتر نشان می‌دهد، با این حال ماژول‌های ۴۸ گیگابایتی Corsair در بخش‌های «ضروریات»، «بهره‌وری» و «ایجاد محتوای دیجیتال» نتایج بهتری نسبت به ماژول‌های ۳۲ گیگابایتی ارائه می‌دهند، امتیاز کلی PC Mark 10 برای کCorsair نسبت به ۹۲۷۴ ، ۹۹۴۶ است.

تفاوت زیادی بین امتیاز بنچمارک ۳D Mark Timespy Extreme برای رم ۴۸ گیگابایتی Corsair (17534) و رم ۳۲ گیگابایتی (۱۷۵۷۸) وجود نداشت. این قابل انتظار است زیرا در بازی‌ها کارت گرافیک نقش اصلی را ایفا می‌کند. امتیاز کمی پایین‌تر برای رم Corsair ممکن است به دلیل زمان تأخیر بالاتر ماژول‌ها یا فقط یک تصادف در پردازش باشد. آن‌ها اساساً امتیاز یکسانی دارند که تأیید می‌کند ظرفیت بیشتر ماژول‌های ۴۸ گیگابایتی Corsair به احتمال زیاد برای بازی نسبت به ماژول‌های ۳۲ گیگابایتی بهبود عملکردی به همراه نخواهد داشت.

نتایج بالا کاملاً تعجب‌آور نبودند. تست‌هایی که عملکرد کامپیوتر را بنچمارک می‌کردند تأیید کردند که ماژول‌های ۴۸ گیگابایتی Corsair Vengeance عملکرد کلی کامپیوتر را افزایش می‌دهند، به طور مشابه، در آن تست‌ها برای برنامه‌های بهره‌وری و خلاقانه نیز افزایش عملکرد وجود داشت. با این حال، نتیجه تست Performance Test سرعت خواندن/نوشتن کمی پایین‌تر را به دلیل زمان تأخیر بالاتر ماژول‌های Corsair برجسته کرد. تست بازی/گرافیک فشرده هیچ مزیتی را نسبت به ماژول‌های با ظرفیت پایین‌تر نشان نداد.

کیت ۴۸ گیگابایتی ۵۲۰۰MHz Vengeance RGB DDR5 شرکت Corsair راهی کم‌هزینه‌تر برای ارتقای کامپیوتر شما فراتر از ۳۲ گیگابایت رایج‌تر ارائه می دهد.

برچسب‌ها:, ,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *