۰

بررسی سریال Wednesday

بررسی سریال Wednesday

مقدمه : ونزدی آدامز پس از ریختن پیراناهای گوشت خوار زنده به استخر مدرسه برای تلافی از تیم واتپلو پسران که برادرش پاگزلی را اذیت می‌کنند، از مدرسه اخراج می‌شود. این باعث می‌شود که والدینش، گومز و مورتیشیا آدامز، او را در دبیرستان قدیمی خودشان، آکادمی نِوِرمور در شهر جریکو، ورمانت ثبت نام کنند، که یک مدرسه خصوصی برای طردشدگان هیولایی است. شخصیت سرد و بی عاطفهٔ ونزدی و طبیعت سرکش او برقراری ارتباط با همکلاسی‌هایش را برای او دشوار می‌کند و باعث می‌شود که او با مدیر مدرسه درگیر شود. با این حال، او متوجه می‌شود که توانایی‌های روانی مادرش را به ارث برده‌است که به او اجازه می‌دهد یک معمای قتل محلی را حل کند.

ابتدا از کارگردانی شروع کنیم ، تیم برتون خلاقیت و توانایی خود را در این سریال به کار میگیرد و از قسمت های مختلف مثل رنگ پردازی، نور پردازی و فیلم برداری می توان به عنوان نقاط قوت سریال نام برد ، برای مثال میزانسن و دکوپاژ قسمت اول زمان آشنایی ونزدی با هم اتاقیش ، میزانسن کار در حالت تقارن قرار گرفته و اتاق به دو قسمت تقسیم میشود ، سمت راست تم تاریک با چیدمان وسایل بی روح و سمت چپ رنگ بندی روشن و شاد و چیدمان منظم وسایل این دقیقا همان تقارنی است که دیوید بوردل در کتاب هنر سینما(بخش میزانس) از آن به عنوان اوج تسلط کارگردان در اثر یاد میکند.

این فقط چند دقیقه از هنر کارگرانی تیم برتون بود ، چهار قسمت ابتدایی از لحاظ فنی بسیار عالی است ، همه چیز در خدمت فرم روایی سریال قرار دارد ، هر چقدر که چهار قسمت ابتدایی در بخش کارگردانی قابل قبول ظاهر میشود ، قسمت های بعدی دچار افت میشوند.

تیم برتون یکی از اساتید مطرح فیلم های فانتزی است ، ادوارد دست قیچی ، چارلی و کارخانه ی شکلات سازی ، آلیس در سرزمین عجایب و … ، ساخته ی جدید وی که کارگردانی چهار قسمت اولیه ی آن را بر عهده داشت از نظر بصری ، کارگرانی و نقش آفرینی و شخصیت سازی شخصیت اصلی داستان عالی عمل کرده و فقط همین، در سایر قسمت مثل شخصیت های دیگر ، داستان سرایی و … بسیار ضعیف ظاهر شده درست مانند اکثر سریال های معروف نتفلیکس.

ونزدیِ شکل‌گرفته توسط جنا اورتگا و تیم برتون ابایی از متفاوت بودن با دخترهای نوجوان بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های نوجوانانه ندارد؛ چه وقتی موقع نبش قبر از بوی جنازه لذت می‌برد و چه زمانی‌که می‌خواهد پنج دقیقه بیشتر سرمای محفظه‌های سردخانه را احساس کند.

هرچقدر سریال در کلیشه های تینیجری غرق میشود شخصیت ونزدی یک استثانست ، تمام حرکات و رفتار های وی برای مثال سکانس رقص و بعد آن و سکانس های احساسی ، جنا اورتگا شخصیت سرد و بی تفاوت و عجیب ونزدی را به خوبی حفظ میکند.

بررسی سریال Wednesday

بررسی سریال Wednesday

رنگ‌بندی‌های به کار رفته در سکانس‌های مختلف، طراحی مفصل محیط‌های داخل آکادمی و حتی CGIهای غیرطبیعی و کارتونی می‌توانند با این هدف در سریال قرار بگیرند که خیالی و اغراق‌آمیز بودن ونزدی را فراموش نکنیم.

در واقع به لطف کارگردانی تیم برتون در چهار اپیزود ابتدایی (و موسیقی دنی الفمن) سبک گوتیک موجود در سریال ونزدی خالص است. اما در نیمه دوم سریال، لحن کمدی گوتیک در پشت سر قرار می‌گیرد و تِم معمایی در نهایت بیشتر به متن اصلی سریال بدل می‌شود ،
اما همین مسئله تا حدودی به نقطه ضعف سریال تبدیل می شود ، چون معمای سریال بسیار کلیشه ای و تکراری است ، و قسمت های بعدی وارد فاز حوصله سر بری میشود به خصوص برای مخاطبی که از این دست آثار زیاد دیده.

شخص «Thing» یا همان دست بریده معروف اساساً به عنوان دستیار ونزدی در سریال عمل می‌کند و پویایی آنها واقعاً سرگرم‌کننده است

از کمد لباس ونزدی آدامز گرفته تا خود آکادمی نورمور و شمایل درونی آن؛ این سریال شما را در یک دنیای ماوراء طبیعی تاریک اما سرگرم‌کننده غوطه ور می‌کند. برای مثال ما گیاهان سمی، جوامع مخفی، تاکسیدرمی عجیب و غریب، تغییر شکل، توپ‌های کریستالی، هنر زنده، ارجاعات به ادگار آلن پو و موارد دیگر از این دست را درون سریال داریم.

اما می رسیم به نقاط ضعف سریال : نتفلیکس و امثالهم هر چقدر هم سعی کنند نمی توانند یک سریال تینجری بسازند که در بخش تینجری خوب عمل کند چون هنوز به مرحله ای نرسیده اند که بتوانند سریالی مانند freaks and geeks بسازند ، سریال هایی از این دست مانند ونزدی یا اثترینجر ثینگز در بخش نوجوانانه سطحی عمل میکنند

بررسی سریال Wednesday

در این سریال شاهد درام نوجوانانه با یک مثلث عشقی کلیشه‌ای دیگر هستیم ، عشق ها و روابط واقعا ضعیف کار شده اند و نوجوان های دیگر واقعا پرداخت ضعیفی دارند و بود و نبودشان فرقی ندارد، سریال تم هری پاتری دارد که این هم نقطه ضعیفیست چون داستان پردازی و شخصیت پردازی سریال در حدی نیست که بتواند ادای هری پاتر را در بیاورد، تِم هری پاتری سریال کمی در قسمت‌های ابتدایی بیشتر خودنمایی می‌کند. اگر شما یک پاترهِد هستید و عاشق معماری مدرسه جادوگری هاگوارتز، پس زیرساخت‌های «آکادمی نِورمور» ذهن شما را درگیر خاطرات خوشی می‌کند. کلاس‌های درس، اتاق‌های خوابگاه، مسیرها و مجسمه‌های سبک گوتیک در آکادمی، جوهره‌ هری‌پاتر گونه‌ای به ژانر این سریال می‌بخشد.

در پایان باید گفت : اگر به بخش فانتزی و معمایی سریال علاقه مند هستید میتوانید از تماشای آن لذت ببرید ، اما بخش درام ، تینجری ، شخصیت پردازی ، داستانی و … سریال دارای ضعف های شدیدی است و اگر به دنبال این هستید بهتر است از دیدن سریال پرهیز کنید.

خالق : آلفرد گاف ، مایلز میلار ، تیم برتون
بازیگران : جنا اورتگا ، گوئیدلین کریستی ، ریکی لیندهوم ، جیمی مک شین ، هانتر دوهان و ..‌
بر اساس : شخصیت ها ی آدامز فمیلی اثر چارلز آدامز
ژانر : تینجری ، کمدی ، فانتزی
تعداد فصل : ۱
تعداد قسمت : ۸

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *