۰

میناس تیریت پایتخت قلمروی گاندور سرزمین میانه

میناس تیریت

میناس تیریت پایتخت قلمروی گاندور بود که در دوران دوم در هفت طبقه توسط آناریون بنیان نهاده شد. این شهر پایتخت فرمانروایی جنوبی نومنوریان بود و در طی دوران‌های دوم و سوم نقش بسزایی در مقابله با موردور و استرلینگ‌ها و دفاع از سرزمین میانه داشت.  این شهر در شرق گاندور و دامنهء کوهستان سفید نزدیک به رود آندوین قرار داشت.
این شهر که پیشتر میناس آنور نام داشت برای دفاع از گاندور در برابر حملات مردم وحشی کوهستان سفید ساخته شد و جنبهء نظامی داشت، اما کارکرد آن در طی سال‌ها دچار تغییر شد و از دژ دیدبانی به اقامتگاه تابستانی، بعد خانهء دائمی شاهان و پایتخت بدل شد.
حفاری و ساخت دیوارها و برج‌ها و خانه‌ها و نیایشگاه‌های شهر کاری حماسی به حساب می‌آمد، زیرا چنان مستحکم و باستانی ساخته شده بودند که انگار غول‌ها آنرا از استخوان زمین تراشیده‌اند. دیواره‌های عظیم بیرون شهر از جنس همان سنگ غیر قابل نفوذی بود که برج اورتانک را با آن ساخته بودند. اگر هفت دیوار شهر با برج‌هایش را بیش از چهل هزار فوت مکعب در نظر بگیریم، بیش از دو میلیون تن سنگ برای ساخت آن لازم است. ابعاد دیوارهای شهر از شدت سترگ بودن اصلا با هلمزدیپ قابل مقایسه نیست.
از اماکن و جایگاه‌های مختلف شهر می‌توان به اصطبل‌ها در طبقهء هفتم، مهمانخانه‌ء قدیمی در طبقهء اول و شفاخانه‌ها در طبقهء ششم نزدیک دروازهء ارگ نام برد. جادهء اصلی از دروازهء بزرگ وارد می‌شد و پیچ خوران از تمام طبقات و دروازه‌هایشان که سمت جنوب شرقی یا شمال شرقی قرار داشتند می‌گذشت و پس از هر پیچ وارد نقبی تاق قوسی می‌شد که در رف سنگی بیرون زدهء شرقی کنده بودند. دسترسی به هفتمین دروازه فقط از طریق بالا رفتن از نقبی که در جهت غرب به سوی ارگ پیش می‌رفت امکان پذیر بود.

میناس تیریت

ارگ ساختمان‌های بسیاری داشت که آرایششان شبیه قلعه‌های اروپای غربی پس از جنگ‌های صلیبی بود.
“مرتروند” تالار عظیم ضیافت‌ها، خانهء شاه، آپارتمان‌ها و ساختمان‌های دیگر با کارکردهای نامعلوم همه گرد کاخِ چشمه جمع شده بود. دیگر بناها احتمالا در پناه دیوارها تعبیه شده بود، مثل اتاقی که به پیپین و گندالف برای اقامت واگذار شده بود.
در مرکز ارگ، برج سفید اکثلیون قرار داشت. در پایین ترین طبقهء برج اتاقک‌های انبار و تالارهای نهارخوری کوچک مخصوص نگهبانان برج واقع بود. اتاق‌های کوچک جلسات در اطراف و بالای تالار بزرگ بود، همچنین اتاق سری که در آن از پلان تیر نگهداری می‌شد در زیر سقف برج واقع بود.
یال تپه تنها تا پنجمین دایره بالا آمده بود و حرم‌ها را بر روی آن ساخته بودند، منطقه‌ای کاملا محصور در دیوارها که مقبرهء عظیم شاهان و کارگزاران در آن بود. تنها راه دسترسی به خانهء اموات “رات‌دینن” یا خیابان خاموش است که از ورودی “فِن هولن” یا دربسته در دایرهء ششم محصور در دیوار پیچ خوران پایین می‌آمد.
مقبرهء کارگزاران جدا از مقبرهء پادشاهان بود.
از جمله کسانی که در دوران چهارم در این مکان به خاک سپرده شدند می‌توان آراگورن، پیپین و مریادوک را نام برد.

القاب و اسامی:
میناس تیریت:برج نگهبانی
شهر شاهان:لقبی برای میناس تیریت
شهر سفید:لقبی برای میناس تیریت
شهر سنگی:لقبی برای میناس تیریت
میناس آنور:نام پیشین میناس تیریت
موندبورگ
رات‌دینن:در زبان سینداری به معنی خیابان خاموش

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *