۰

راهنمای کامل تماشای فیلم های بتمن به ترتیب انتشار | ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۴

راهنمای کامل تماشای فیلم های بتمن به ترتیب انتشار

هفت بازیگر در طول تقریباً ۶۰ سال فیلم های لایو اکشن بتمن، شنل و ماسک را بر تن کرده اند. بتمن از ماجراجویی های مهیج (با درجات مختلف موفقیت) در طیف گسترده ای از زیر ژانرهای ابرقهرمانی حرکت کرده است، اگرچه بازیگران منحصر به فرد این سری و توانایی جذب استعدادهای برتر باعث دهه ها ارتباطی شده است که فراتر از ریشه های کمیک بوکی آن است. برای کسانی که علاقه مند به شروع سفر کامل بتمن روی پرده سینما هستند، ما لیستی عمدتاً بدون اسپویل از تمام فیلم های بتمن را بر اساس تاریخ اکران، از قدیمی ترین تا جدیدترین، گردآوری کرده ایم. در ادامه با راهنمای کامل تماشای فیلم های بتمن به ترتیب انتشار با کنترل امجی همراه باشید.

۱. Batman (1966)

راهنمای کامل تماشای فیلم های بتمن به ترتیب انتشار

بر اساس سریال موفق تلویزیونی با بازی آدام وست، اولین نمایش بتمن در سینما در سال ۱۹۶۶ با بازی مجدد وست در نقش Caped Crusader انجام شد. این فیلم بتمن و رابین (برت وارد) را در مقابل دنیای زیرزمینی متحد قرار داد: جوکر (سزار رومرو)، ریدلر (فرانک گورشین)، پنگوئن (بورگس مریدیت) و کت‌وومن (لی مریوثر). این شرورها به دستگاهی کم‌آب کننده مجهز شده‌اند که مردم را به گرد و غبار تبدیل می‌کند. فیلم کمپ دهه ۶۰ نسبت به بتمن خشن امروزی از لحاظ لحن به طور قابل توجهی سبک‌تر بود.

فروش گیشه: داده در دسترس نیست | امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱% (رتبه: ۸/۱۳)

۲. Batman (1989)

راهنمای کامل تماشای فیلم های بتمن به ترتیب انتشار

دوبار به دنیای پرده نقره‌ای بازگشت! بیش از ۲۰ سال بعد، بتمن با تیم برتون در راس کارگردانی و مایکل Keaton در نقش بتمن، به سینما بازگشت. این فیلم داستانِ شکل‌گیریِ جوکر را روایت می‌کند و صحنه اصلیِ فیلم را بر اساس یک بازی مرگبارِ موش و گربه بین بتمن و جوکر بنا می‌کند، در حالی که ویکی وِیل با بازیِ کیم بسینگر به عنوانِ معشوقه‌ی بتمن و مهره‌ی جوکر عمل می‌کند. جک نیکلسون برای بازی به یاد ماندنی‌اش در نقشِ شاهزاده‌ی دلقکِ جنایت، نامزدِ جایزه‌ی گلدن گلوب شد.

فروش گیشه: ۴۱۱,۵۶۹,۲۴۱ دلار (رتبه: ۶/۱۲) | امتیاز راتن تومیتوز: ۷۴% (رتبه: ۹/۱۳)

۳. Batman Returns (1992)

راهنمای کامل تماشای فیلم های بتمن به ترتیب انتشار

دومین فیلم از دو فیلم بتمن ساخته شده توسط تیم برتون، دنباله‌ای است که بتمنِ کیتون را در مقابل پنگوئنِ ترسناکِ دنی دویتو قرار می‌دهد، که با کت‌وومن (میشل فایفر) برای خدشه‌دار کردنِ اعتبارِ بتمن همکاری می‌کند. کریستوفر واکن نیز در نقشِ ماکس شرک، صنعتگرِ شرور، بازی می‌کند. این فیلم از نظر تجاری یکی از کم‌موفقیت‌ترین فیلم‌های بتمن است، هرچند بازی‌های درخشانِ کیتون، فایفر و دویتو را به نمایش می‌گذارد.

فروش گیشه: ۲۶۶,۹۱۵,۲۸۷ دلار (رتبه: ۱۰/۱۲) | امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱% (رتبه: ۷/۱۳)

۴. Batman: The Mask of the Phantasm (1993)

راهنمای کامل تماشای فیلم های بتمن به ترتیب انتشار

اولین فیلم انیمیشن سینمایی بتمن، “ماسک شبح”، بر اساس سریال انیمیشن محبوب بتمن از دهه ۹۰ میلادی ساخته شده است. این فیلم بین فصل اول و دوم سریال تولید شد و در روز کریسمس ۱۹۹۳ اکران گردید. “ماسک شبح” روایت‌های به هم پیوسته‌ی سه شخصیت را دنبال می‌کند: بتمن (با صداپیشگی کوین کانروی)، جوکر (مارک همیل)، و فنتاسم (برای جلوگیری از لو رفتن داستان، نام صداپیشه ذکر نمی‌شود). کانروی که در سال ۲۰۲۲ درگذشت، صدای قطعی بتمن بود و به طرز درخشانی به مدت ۳۰ سال در سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی به این شخصیت جان بخشید.

فروش گیشه: ۵,۶۳۵,۲۰۴ دلار (رتبه: ۱۲/۱۲) | امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶% (رتبه: ۴/۱۳)

۵. Batman Forever (1995)

راهنمای کامل تماشای فیلم های بتمن به ترتیب انتشار

پس از دو فیلم، تیم برتون از این فرنچایز فاصله گرفت و راه را برای دو فیلم بتمن ساخته شده توسط جوئل شوماخر باز کرد. کیتون، که بعداً اختلافات خلاقانه با شوماخر را دلیل آن ذکر کرد، برای بازی در “برای همیشه” بازنگشت و این باعث شد تا وال کیلمر تنها یک بار نقش بتمن را ایفا کند. “بتمن برای همیشه” بیشتر به خاطر شخصیت‌های شرورش به یاد می‌آید: دو-چهره با بازی تامی لی جونز و ریدلر با بازی جیم کری. این زوج که به دستگاهی برای خواندن ذهن به نام جعبه مجهز هستند، در طول فیلم توسط بتمن و رابین (کریس اودانل) تعقیب می‌شوند. نیکول کیدمن نیز در نقش دکتر چیس مریدین، روانشناس، بازی می‌کند.

فروش گیشه: ۳۳۶,۵۶۷,۱۵۸ دلار (رتبه: ۸/۱۲) | امتیاز راتن تومیتوز: ۳۹% (رتبه: ۱۱/۱۳)

۶. Batman & Robin (1997)

راهنمای کامل تماشای فیلم های بتمن به ترتیب انتشار

جرج کلونی جایگزین کیلمر شد و تنها بازیگر دیگری بود که یک بار نقش بتمن را بازی کرد. او در دنباله‌ی ساخته شده توسط شوماخر، “بتمن و رابین”، در مقابل آرنولد شوارتزنگر به ایفای نقش پرداخت. این زوج با آقای فریز با بازی شوارتزنگر و پویزن‌آیوی با بازی اوما تورمن روبرو می‌شوند که قصد دارند بشریت را منجمد کنند و آن را با گیاهان جهش‌یافته‌ی آیوی جایگزین کنند. همچنین در جبهه خیر، بت‌گرل (آلیسیا سیلورستون) حضور دارد، در حالی که فریز و آیوی توسط بین (با بازی رابرت سوانسون، یک کشتی‌گیر حرفه‌ای به قد ۱۹۳ سانتی‌متر و وزن ۱۸۱ کیلوگرم) کمک می‌گیرند.
با وجود بازیگران برجسته، “بتمن و رابین” به طور کلی بدترین فیلم این فرنچایز به حساب می‌آید: این فیلم کمترین فروش را در میان تمام فیلم‌های لایو اکشن بتمن در گیشه داشت و به راحتی بدترین امتیاز را در راتن تومیتوز کسب کرد. این پایان کار شوماخر در راس کارگردانی و آغاز یک وقفه هشت ساله برای بتمن روی پرده نقره‌ای بود.

فروش گیشه: ۲۳۸,۲۳۵,۷۱۹ دلار (رتبه: ۱۱/۱۲) | امتیاز راتن تومیتوز: ۱۲% (رتبه: ۱۳/۱۳)

۷. Batman Begins (2005)

راهنمای کامل تماشای فیلم های بتمن به ترتیب انتشار

هشت سال پس از فیلم ناامیدکننده “بتمن و رابین”، قهرمان اصلی دی‌سی، تحت کارگردانی کریستوفر نولان، بازگشت. نولان و بازیگر جدید بتمن، کریستین بیل، گاتهام سیتی‌ای خشن‌تر را به سینماروها معرفی کردند. اولین فیلم این سه‌گانه، “بتمن آغاز می‌کند”، برداشت نولان از داستان ریشه‌های بتمن را به تصویر می‌کشد و در نهایت قهرمان ما را در مقابل شخصیت‌های شرور برجسته‌ی دی‌سی مانند Scarecrow (با بازی کیلیان مورفی) و Ra’s al Ghul (با بازی لیام نیسن) قرار می‌دهد. “آغاز می‌کند” همچنین شخصیت‌های پن‌ی‌وورت (با بازی مایکل کین)، لوسیوس فاکس (با بازی مورگان فریمن) و جیمز گوردن (با بازی گری اولدمن) ساخته‌ی نولان را معرفی می‌کند. کیتی هلمز قبل از اینکه مگی جایلنهال در “شوالیه تاریکی” جایگزین او شود، نقش ریچل دوز، معشوقه‌ی بروس را بازی می‌کند.

فروش گیشه: ۳۷۳،۶۷۲،۹۹۳ دلار (رتبه: ۷/۱۲) | امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴% (رتبه: ۶/۱۳)

۸. The Dark Knight (2008)

راهنمای کامل تماشای فیلم های بتمن به ترتیب انتشار

کریستوفر نولان با دومین فیلم بتمن خود، “شوالیه تاریکی” که بهترین فیلم بتمن ساخته شده تا به امروز است، دنباله کار خود را ساخت. “شوالیه تاریکی” برداشت نولان از رویارویی نهایی دنیای کمیک است: بتمن در مقابل جوکر. هیت لجر در نقش جوکری حیله‌گر، ترسناک، باورپذیر و با جذابیت سادیستی، برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد. پویایی بین لجر و بیل، در کنار داستانی پر تحرک و اجراهای عالی بازیگران مکمل از مگی جایلنهال (ریچل دوز) و آرون اکهارت (هاروی دنت/دو-چهره) باعث شد تا IGN “شوالیه تاریکی” را به عنوان بهترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ معرفی کند. این فیلم همچنین با فروش جهانی بیش از ۱ میلیارد دلار آمریکا، دومین فیلم پرفروش بتمن است.

فروش گیشه: ۱,۰۰۶,۲۳۴,۱۶۷ دلار (رتبه: ۲/۱۲) | امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴% (رتبه: ۱/۱۳)

۹. The Dark Knight Rises (2012)

تریلوژی بتمن نولان در سال ۲۰۱۲ با فیلم «ظهور شوالیه تاریکی» به پایان رسید. در آخرین اجرای کریستین بیل در نقش بتمن، او در مقابل بین Bane قدرتمند با بازی تام هاردی قرار می گیرد.

برخاستن وظیفه غیرممکنِ برابری با «شوالیه تاریکی» را بر عهده داشت، اما جدای از مقایسه‌ها، این فیلم موفقیت عظیمی بود: این پرفروش‌ترین فیلم بتمن در تمام دوران و سومین فیلم با رتبه‌بندی بالا در Rotten Tomatoes است.

علاوه بر بازگرداندن بسیاری از شخصیت‌های اصلی از فیلم‌های قبلی بتمن نولان، برخاستن آن Hathaway را در نقش Selina Kyle/Catwoman و Joseph Gordon-Levitt را در نقش افسر پلیس John Blake معرفی می‌کند.

فروش گیشه: ۱،۰۸۱،۱۶۹،۸۲۵ دلار (رتبه: ۱/۱۲) | امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷٪ (رتبه ۳/۱۳)

۱۰. Batman v Superman: Dawn of Justice (2016)

راهنمای کامل تماشای فیلم های بتمن به ترتیب انتشار

چهار سال بعد، بتمن با بازی بن افلک در فیلم “بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت” وارد دنیای سینمایی دی‌سی شد و در مقابل سوپرمن با بازی هنری کویل قرار گرفت. این فیلم بلاک‌باستری پرخرج، نبردی عظیم بین مشهورترین قهرمانان دی‌سی را به تصویر می‌کشد.

این فیلم پر از صحنه‌های اکشن و کمی آشفته است، اما بسیاری از شخصیت‌های مهم دنیای دی‌سی را گرد هم می‌آورد: بتمن، سوپرمن، wonder woman (گال گدوت)، لکس لوتر (جسی آیزنبرگ) و لوئیس لین (ایمی آدامز). همچنین این فیلم زمینه‌ساز شکل‌گیری لیگ عدالت به کارگردانی زک اسنایدر است.

این فیلم در حالی که از نظر سودآوری جزو بهترین‌های بتمن به شمار می‌رود، اما در سایت Rotten Tomatoes یکی از ضعیف‌ترین نقدها را دریافت کرده است.

 فروش کل: ۸۷۳،۶۳۷،۵۲۸ دلار (رتبه ۳ از ۱۲) | امتیاز راتن تومیتوز: ۲۹% (رتبه ۱۲ از ۱۳)

۱۱. The LEGO Batman Movie (2017)

راهنمای کامل تماشای فیلم های بتمن به ترتیب انتشار

فیلم لگویی بتمن، دومین انیمیشن از این لیست، یک ماجراجویی سرگرم‌کننده و پر از شخصیت‌های مهمان است که حول محور رویارویی همیشگی بتمن و جوکر می‌چرخد.

ویل آرنت در نقش بتمن، صداپیشگی این اثر را برعهده دارد که توسط کریس مک‌کی (کارگردان فیلم renfield) کارگردانی شده است. دیگر صداپیشگان این انیمیشن شامل زک گالیفیاناکیس در نقش جوکر، مایکل سرا در نقش رابین، رزاریو داوسون در نقش باربارا گوردن، چانینگ تیتم در نقش سوپرمن، بیلی دی ویلیامز در نقش دو-چهره، کانن اوبراین در نقش ریدلر و زویی کراویتز در نقش کت‌وومن (پیش از بازی در همین نقش در فیلم بتمن ۲۰۲۲) می‌شوند.

فیلم لگویی بتمن همچنین با الهام گرفتن از دنیای لگو، شخصیت‌هایی از سایر فرنچایزها مانند کینگ کونگ، ولدمورت، سائورون، گремینز و… را وارد داستان می‌کند. این فیلم با امتیاز ۹۰ درصد در سایت Rotten Tomatoes، پس از «شوالیه تاریکی»، دومین فیلم برتر بتمن به شمار می‌رود.

فروش کل: ۳۱۲،۱۳۶،۶۷۱ دلار (رتبه ۹ از ۱۲) | امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰% (رتبه ۲ از ۱۳)

۱۲. Zack Snyder’s Justice League (2021)

راهنمای کامل تماشای فیلم های بتمن به ترتیب انتشار

لیگ عدالت زک اسنایدر، که همچنین با عنوان «اسنایدر کات» شناخته می‌شود، نسخه‌ای بازسازی‌شده و دوباره اکران‌شده از فیلم لیگ عدالت محصول سال ۲۰۱۷ است. بن افلک در این رویداد کراس‌اور بزرگ دنیای سینمایی دی‌سی، بار دیگر نقش بتمن را بازی می‌کند.

بتمن و واندر وومن (با بازی گال گدوت) تیمی از ابرقهرمانان – سوپرمن (با بازی هنری کویل)، آکوامن (با بازی جیسون موموآ)، فلش (با بازی عزرا میلر)، و سایبورگ (با بازی ری فیشر) – را برای محافظت از کره زمین در برابر استپنولف و دارکسید گرد هم می‌آورند.

ما تصمیم گرفتیم به جای اکران اصلی ۲۰۱۷، اسنایدر کات محصول ۲۰۲۱ را در این لیست قرار دهیم، هرچند جایگاه آن در لیست بدون در نظر گرفتن نسخه، تفاوتی نمی‌کند.

فروش گیشه: ۶۵۷,۹۲۶,۹۸۷ دلار (اکران اصلی ۲۰۱۷) (رتبه: ۵ از ۱۲) | امتیاز راتن تومیتوز: ۷۱٪ (اسنایدر کات) (رتبه: ۱۰ از ۱۳)

۱۳. The Batman (2022)

راهنمای کامل تماشای فیلم های بتمن به ترتیب انتشار

مت ریوز کارگردانی خود را با فیلم “بتمن” در سال ۲۰۲۲ آغاز کرد، یک تریلر جنایی مهیج که وبسایت IGN به آن امتیاز نادر ۱۰ از ۱۰ را اعطا کرد. رابرت پتینسون در این فیلم نقش نسخه‌ای منزوی و آزارده‌ی بروس وین/بتمن را بازی می‌کند که در حال تحقیق روی پرونده‌ی قتل شهردار گاتهام، دان میچل جونیور است.

در کنار پتینسون، زویی کراویتز در نقش کت‌وومن، کالین فارل در نقش پنگوئن، پل دینو در نقش ریدلر، جفری رایت در نقش جیمز گوردون، اندی سرکیس در نقش آلفرد و جان تورتورو در نقش کارمین فالکون، گانگستر شهر گاتهام به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم تماشایی برای طرفداران بتمن ضروری است و اولین فیلم از مجموعه برنامه‌ریزی شده‌ی سه قسمتی «حماسه جنایی بتمن» به کارگردانی مت ریوز به حساب می‌آید که جیمز گان، رئیس دی‌سی آن را تایید کرده است. این فیلم بدون شک یکی از بهترین آثار رابرت پتینسون تا به امروز است.

فروش گیشه: ۷۷۰,۹۶۲,۵۸۳ دلار (رتبه: ۴ از ۱۲) | امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵٪ (رتبه: ۵ از ۱۳)

IGN برچسب‌ها:, , ,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *