۰

نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte RTX 3050 Gaming OC 8G

نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte RTX 3050 Gaming OC 8G

نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte RTX 3050 Gaming OC 8G

نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte RTX 3050 Gaming OC 8G

نمی توان انکار کرد که کمبود مداوم نیمه هادی ها، دستیابی به یک GPU جدید را به زمان چالش برانگیزی تبدیل کرده است. حتی اگر بتوانیدآنها را پیدا کنید، اغلب مجبور می شوید بیش از قیمت خرده فروشی برای آن بپردازید، در حالی که تقاضا بسیار بیشتر از عرضه موجود است و بنابراین بازاری پرسود برای برخی افزایش قیمت ناخواسته ایجاد می کند. این چیزی است که نسخه‌های جدید پردازنده‌های گرافیکی، مانند RTX 3050 را بسیار مشکل می‌کند. بر روی کاغذ، آخرین کارت گرافیک انویدیا نشان می دهد که این یک GPU خوب برای بازی های ۱۰۸۰p با نرخ تازه سازی بالا، با امتیاز بالای RT و پشتیبانی از DLSS است. اما اگر نتوانید آن را به قیمتی که قرار است به فروش برسد، پیدا کنید، آیا این دیگر اهمیتی دارد؟

RTX 3050 جدیدترین محصول شرکت انویدیا است و به‌عنوان کارت گرافیک با بودجه مناسب این نسل در کنار گزینه‌های بسیار گران‌تری مانند RTX 3060 و RTX 3070 قرار گرفته است. بدیهی است که کاهش قیمت با کمتر شدن قدرت همراه است. سخت افزار پردازنده گرافیکی GA106 که RTX 3050 از آن استفاده می کند، نسخه کمی کوچکتر از RTX 3060 است که نشان می دهد انویدیا در حال استفاده اقتصادی از سیلیکونی است. با این حال، حتی با ۸ گیگابایت VRAM GDDR6 که بین دو گروه کارت گرافیک مشترک است، به عملکرد مشابهی نخواهید رسید.

جزییات فنی :

برای شروع، RTX 3050 حافظه خود را به یک باس ۱۲۸ بیتی محدود می کند و پهنای باند حافظه موثر آن را به شدت به ۲۲۴ گیگابایت در ثانیه کاهش می دهد. این زمانی به کار می‌آید که سعی می‌کنید نرخ فریم بالاتری در ۱۴۴۰p داشته باشید، جایی که حافظه موجود در پیشنهاد به حد مطلوبی رسیده است اما سرعت اولیه لازم برای ادامه دادن را ندارد. در جاهای دیگر، ۲۵۶۰ هسته CUDA و ۱۲ میلیارد ترانزیستور در ابتدا باعث می شود RTX 3050 بیشتر شبیه جایگزینی برای RTX 2060 نسل گذشته باشد، اما تعداد هسته های Tensor بسیار پایین و پهنای باند حافظه موثر آن را به خوبی در اپلیکشین های کاربردی عقب نگه می دارد.

 

RTX 3050

RTX 2060

GTX 1060 Ti

CUDA هسته های

۲۵۶۰

۱۹۲۰

۱۲۸۰

RT هست های

۲۰

۳۰

N/A

Tensor هسته های

۸۰

۲۴۰

N/A

 هاROP

۳۲

۴۸

۴۸

کلاک تقویت شده

۱۷۷۷MHz

۱۶۸۰MHz

۱۷۰۹MHz

حافظه

۸GB GDDR6

۶GB GDDR6

۶GB GDDR

باس (Bus)

۱۲۸-bit

۱۹۲-bit

۱۹۲-bit

پهنای باند

۲۲۴ GB/s

۳۳۶ GB/s

۱۹۲.۲ GB/s

TDP

۱۳۰W

۱۶۰W

۱۲۰W

قیمت عرضه

$۲۵۰

$۳۵۰

$۳۰۰

 

این بدان معنا نیست که افزودن هسته های Tensor و RT را باید نادیده گرفت، به خصوص اگر قصد دارید از یک GTX 1060 قدیمی تر به این کارت ارتقا دهید. در حالی که عملکرد Ray Tracing مستلزم برخی فداکاری ها در تنظیمات گرافیکی دیگر است (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد)، این DLSS است که همچنان بزرگترین مزیت حتی برای ضعیف ترین کارت های سری Ampere انویدیا است. RTX 3050 کمی از عملکرد خام کارت‌های قدیمی‌تر مانند GTX 1660 Ti بهتر است، به لطف عملکرد DLSS می‌توانید برای مدت طولانی‌تری از آن بهره ببرید. حتی اگر فقط بازی ها را با کیفیت ۱۰۸۰p اجرا می کنید.

این RTX 3050 OC Gaming Edition یک کارت دو اسلات است که دارای طراحی فن سه گانه است که با TDP 130 وات ، حتی در کلاک های بوست آن بسیار زیاد است. طراحی ظاهری زیبایی دارد و با یک صفحه پشتی فلزی زیبا و یک بریدگی بر روی دورترین فن در پایین کارت، اجازه می‌دهد هوا برای جریان بهتر هوا به سمت بالا به داخل شاسی شما پرتاب شود (طراحی که انویدیا در کارت های نسخه Founder’s خودش استفاده کرده است.)

خنک‌سازی بیش از حد مهندسی شده به این معنی است که RTX 3050 در طول کار بی‌صدا می‌ماند و در هنگام فشار به حد مجاز، هرگز از دمای ۷۶ درجه سانتی‌گراد روی هسته نمی‌گذرد. این کارت همچنین دارای حالت فن 0RPM در زمانی که پردازنده گرافیکی در حالت بیکار است، می باشد که در کارتی با این قیمت بسیار خوب است. حتی مقداری RGB با لوگوی Gigabyte روشن در کنار کارت برای نصب وجود دارد.

عملکرد :

عملکرد جایی است که نقاط قوت و ضعف واقعی RTX 3050 نشان داده می‌شوند، به خصوص اگر به یک GPU امیدوار هستید که در آینده‌ای قابل ران کردن بازی‌های شما با کیفیت ۱۴۴۰p باشد. نکته کوتاه این است که این کارت جدید از بسیاری جهات برای بازی های ۱۰۸۰p مناسب تر است، به خصوص زمانی که به دنبال اجرای مدرن ترین عناوین با نرخ بالای ۶۰ فریم در ثانیه هستید. خبر خوب این است که در این موضوع، به طور قابل توجهی خوب عمل می کند، به طوری که عناوین گرافیکی سختی مانند Forza Horizon 5، Metro: Exodus Enhanced Edition و موارد دیگر را به خوبی اجرا می کند.

 تستی که از این کازت گرفته شده است بر روی سیستم زیر انجام شده:

  • MSI Mortar B550M Motherboard
  • AMD Ryzen 5 5600X 6-core/12-thread CPU clocked at 4.65GHz
  • Noctua NH-U12S CPU Cooler
  • Corsair Vengeance DDR4-3200, CL16 RAM (2x16GB dual-channel DIMMs)
  • Corsair Hxi Series HX850i (80mPlus Platinum) PSU
  • Intel 660p 2TB NVMe SSD

نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte RTX 3050 Gaming OC 8G

اگر به دنبال یک پردازنده گرافیکی هستید که شما را تا زمانی که کمبود نیمه هادی کاهش یابد، همراهی کند، و همچنین می خواهید از یک صفحه نمایش ۱۴۴۰p جدید استفاده کنید، اگر با سخت افزار بسیار قدیمی تر مشکل دارید، RTX 3050 می تواند این شکاف را پر کند. در نتایج عملکرد Forza Horizon 5 و Shadow of the Tomb Raider، واضح است که اگر بخواهید تعداد انگشت شماری از تنظیمات را از حداکثر خود حذف کنید، می توانید از نرخ فریم بالاتر از ۶۰ فریم در ثانیه لذت ببرید. این قانون برای همه بازی ها نیست، با این حال، عناوین سنگین تر مانند Metro: Exodus و Cyberpunk 2077 نشان می‌دهند که در برخی موارد، بهتر است برای ثبات، نرخ فریم خود را روی ۳۰ فریم بر ثانیه قفل کنید.

این امر مخصوصاً زمانی صادق است که قصد دارید Ray Tracing را در وضوح ۱۴۴۰p قرار دهید. اینجاست که RTX 3050 واقعاً تحت فشار قرار می گرید و باید گفت که کارت مناسبی برای چیزی به این سنگینی نیست. با این حال، اگر آن را با DLSS ترکیب کنید، می توانید عملکرد زیادی را به دست آورید، جایی که RTX 3050 می تواند به عنوان یک ارتقاء بسیار منطقی باشد. در برخی موارد، هنگام انتخاب پیش‌تنظیم Performance، می‌توانید عملکرد خود را تقریباً دو برابر کنید، که کیفیت تصویر را در ۱۴۴۰p خیلی کاهش نمی‌دهد. حتی در رزولوشن ۱۰۸۰p، عملکرد بیشتری می‌توان به دست آورد، اگرچه با رزولوشن پایین در حال حاضر، با پایبندی به تنظیمات خودکار با کیفیت و متعادل، بهترین کارایی را خواهید داشت.

با این حال، با DLSS می‌توانید روی باز کردن بازی‌های RT با نرخ بالای ۶۰ فریم در ثانیه در ۱۴۴۰p حساب کنید، همانطور که نتایج در Shadow of the Tomb Raider و Metro: Exodus نشان می‌دهد. شما می توانید با برخی از مشکلات پهنای باند حافظه مواجه شوید، به خصوص زمانی که در دنیایی به جزییات و بزرگی Cyberpunk پیمایش می کنید، اما DLSS حداقل به شما فضای بیشتری برای سفارشی کردن تنظیمات خود بدون قربانی کردن زیاد تنظیمات گرافیکی می دهد.

در حقیقت، این ویژگی‌هایی است که انویدیا در خط RTX خود استاندارد کرده است که RTX 3050 را ارزش آن را دارد، حتی با عملکرد ضعیف تر آن در مقایسه با محصولات قبلی با همین بودجه، شکی نیست که DLSS کارت RTX 3050 را بالاتر از آخرین گزینه AMD با بودجه مناسب قرار می دهد.

با توجه به اینکه استخراج ارزهای دیجیتال هنوز زنده و فعال است (و ۸ گیگابایت VRAM موجود در این کارت آن را به گزینه ای جذاب تبدیل کرده است)، احتمال کمی وجود دارد که RTX 3050 به اندازه کافی در بازار با قیمت واقعی آن پیدا شود.

اگر به دنبال یک مسیر ارتقاء از آخرین نسل کارت های انویدیا هستید، RTX 3050 واقعا گزینه خوبی نیست. حتی اگر هنوز با RTX 2060 کار می کنید، افزایش عملکرد در بیشتر موارد قابل توجه نخواهد بود، بنابراین دلیلی وجود ندارد که به فکر پرداخت بیشتر از قیمت اصلی آن برای تجربه مشابه باشید.

منبع : IGN

برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *