۰

حافظه GDDR چیست و چه کاری انجام می دهد؟

حافظه GDDR چیست ؟

انتخاب کارت گرافیک مناسب برای ساخت کامپیوتر شخصی جدیدتان ، می تواند به تحقیقات زیادی نیاز داشته باشد ، خصوصاً اگر از نظر اطلاعات سخت افزاری تازه وارد هستید و نمی دانید مشخصات یک کارت گرافیک چه چیز هایی است ؟

واقعیت این است که برخی از این فاکتور ها مهم هستند و برخی دیگر آنچنان در خرید شما موثر نیستند.

و در این میان، از مهمترین فاکتور ها، حافظه ویدئو است.

در سال ۲۰۲۱ متوجه خواهید شد که قریب به اتفاق ، اکثر کارتهای گرافیک از حافظه GDDR استفاده می کنند و در این راهنما به شما توضیح خواهیم داد که GDDR چیست و به سوالات دیگری که ممکن است در مورد آن داشته باشید پاسخ خواهیم داد ، پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

GDDR چیست ؟

حافظه GDDR

GDDR نوعی حافظه است و مخفف عبارت کامل ، GDDR SDRAM به معنای Graphics Double Data Rate Synchronous Dynamic Random-Access Memory است. و برخلاف سیستم استاندارد DDR SDRAM شما ، برای کارهای پردازش گرافیکی طراحی و بهینه سازی شده است.

هم اکنون چندین نسخه از حافظه GDDR در طی سال های گذشته منتشر شده است. نسخه اول در واقع DDR SGRAM مخفف ( Double Data Rate Synchronous Graphics RAM ) قبل از اینکه به عنوان GDDR SDRAM تغییر نام یابد ، نامیده می شد.

آنچه در پی آمد GDDR2 ، GDDR3 ، GDDR4 ، GDDR5 ، GDDR5X و در نهایت GDDR6 و GDDR6X بود. هر نسخه جدید این فناوری ، ظرفیت های بالاتر ، سرعت کلاک بالاتر و سرعت انتقال داده بالاتر را به همراه دارد ، به حافظه اجازه می دهد تا داده های بیشتری را ذخیره کرده و سریعتر پردازش کند ، بنابراین عملکرد کلی گرافیک را بهبود می بخشد.

 

چه مدلی از GDDR برای شما مناسب است ؟

حافظه GDDR

در سال ۲۰۲۱ ، تقریباً آخرین کارتهای گرافیک از GDDR6 استفاده می کنند ، در حالی که برخی از مدلهای پیشرفته مانند Nvidia GeForce RTX 3080 و RTX 3090 با GDDR6X ارائه می شوند که پهنای باند بیشتری ارائه می دهد و کمی با مصرف انرژی بالاتر کار می کنند.

تا همین اواخر ، GDDR5 نوع غالب حافظه ویدئویی در بازار بود ، اما اکنون آن را فقط در کارت های گرافیک مربوط به چند سال پیش پیدا خواهید کرد که به سختی برای بازی در سال ۲۰۲۱ مناسب هستند.

با این حال فقط می توانید با خرید کارت های گرافیک جدید از دست GDDR5 خلاص شوید ، در غیر این صورت باید با همین سری کار خود را راه بیاندازید.

اگر به فکر تهیه کارت قدیمی تر مجهز به GDDR5 هستید ، بهتر است برخی معیارهای آنها را جستجو کنید ، آنها را با جدیدترین کارت های گرافیک مقایسه کنید و ببینید آیا کارتی که قصد تهیه آن را دارید برای پولی که می خواهید برای آن پرداخت کنید ارزش مناسبی دارد یا خیر .

شما چقدر VRAM نیاز دارید ؟

حافظه GDDR

سوال واضح بعدی این است که شما واقعاً چقدر VRAM نیاز دارید؟

در سال ۲۰۲۱ ، این امر عمدتا به این بستگی دارد که شما می خواهید در چه رزولوشن بازی کنید. مسلماً تنظیمات گرافیکی حافظه دیگری مانند کیفیت تکسچر ها و فاصله دید نیز وجود دارد ، اما قطعاً وضوح تصویر بزرگترین عامل در حال حاضر است.

اگر بخواهیم آن را تعمیم دهیم ، می گوییم که ۴ گیگابایت VRAM حداقل برای بازی ۱۰۸۰p امروز است ، ۶-۸ گیگابایت برای ۱۴۴۰p مناسب است و اگر حداقل ۸ گیگابایت (در حالت ایده آل یا بیشتر) دارید شما می توانیدآخرین بازی های AAA را با ۴K در تنظیمات بالا اجرا کنید.

البته ، لازم به ذکر است که عملکرد دقیق بر اساس عوامل مختلفی متفاوت خواهد بود ، اما موارد فوق باید به شما این ایده کلی را بدهد که در صورت قصد خرید کارت گرافیک جدید در سال ۲۰۲۱ ،  به دنبال چه مقدار VRAM بگردید.

آیا مدل های دیگر VRAM وجود داردند؟

حافظه GDDR

ما اشاره کردیم که GDDR محبوب ترین نوع حافظه است که در GPU های مدرن پیدا خواهید کرد ، اما آیا تنها حافظه مهم است؟
یک نوع حافظه اضافی که امروز در مدلهای خاصی مشاهده خواهید کرد ، HBM یا حافظه پهنای باند است. با این حال ، HBM (به طور خاص HBM2) اکنون به دلیل هزینه های بالای تولید و این واقعیت که بازی های مدرن واقعاً نمی توانند از پهنای باند گسترده ای که HBM نسبت به GDDR6 ارائه می دهد ، سود زیادی ببرند ، فقط برای پردازنده های گرافیکی اختصاص دارد.

جدا از این ، در حال حاضر هیچ جایگزینی برای GDDR در کارت های گرافیک بازی در جهان وجود ندارد و بعید است به این زودی ها تغییر کند.

حافظه GDDR حافظه GDDR حافظه GDDR حافظه GDDR حافظه GDDR

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *