۰

تفاوت رم سرور با رم معمولی

تفاوت رم سرور با رم معمولی

رم سرور و رم معمولی هر دو نوع حافظه دسترسی تصادفی هستند، اما تفاوت‌هایی در ساختار و عملکرد آن‌ها وجود دارد. اولین تفاوت رم سرور و رم معمولی در ارتباط با ظرفیت و قابلیت ارتقا است. رم سرور اغلب دارای ظرفیت بالاتری نسبت به رم معمولی است. بنابراین، رم سرور می‌تواند حجم بیشتری از داده‌ها و برنامه‌ها را در حافظه نگه دارد. علاوه بر این، رم سرور در قالب ماژول‌های چندگیگابایت در دسترس قرار دارند تا بتوانند به نیازهای روبه رشد سرورها پاسخ دهند.

اگر می‌خواهید بدانید کدام نوع رم مناسب شماست؟ و تفاوت اصلی بین رم سرور و رم معمولی چیست؟ ‏تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

رم معمولی چیست؟

رم یا حافظه دسترسی تصادفی، یک نوع حافظه‌ فوق سریع است که در کامپیوترها و دستگاه‌های الکترونیکی برای ذخیره‌سازی داده‌ها و برنامه‌های در حال اجرا استفاده می‌شود. رم دسکتاپ، نوعی رم است که برای کامپیوترهای دسکتاپ یا رایانه‌های شخصی استفاده می‌شود. این نوع رم از طریق اسلات‌های موجود در مادربرد نصب می‌شود تا برنامه‌های کاربردی به شکل روان کار کنند.

رم دسکتاپ به عنوان حافظه اصلی کامپیوترها عمل می‌کند و در آن داده‌ها و برنامه‌های در حال اجرا قرار می‌گیرند. وقتی یک برنامه اجرا می‌شود، بخش‌های مورد نیاز آن از حافظه داخلی کامپیوتر به رم معمولی منتقل می‌شوند تا داده‌های موردنیاز به شکل موقت در دسترس قرار بگیرند.

مزیت اصلی رم نسبت به هارد دیسک این است که دسترسی به داده‌ها در آن بسیار سریع‌تر است. لازم به توضیح است که با افزایش ظرفیت و سرعت رم، کارایی و عملکرد سیستم نیز بهبود پیدا می‌کند. لازم به توضیح است که رم برای ذخیره‌سازی داده‌ها و برنامه‌ها به صورت موقت استفاده می‌شود، بنابراین پس از خاموشی کامپیوتر، داده‌ها از حافظه رم پاک می‌شوند.

انواع رم کامپیوتر

انواع رم کامپیوتر را می‌توانیم براساس نوع، سرعت، ظرفیت و فرکانس طبقه‌بندی کنیم. به طور کلی، دو نوع اصلی رم دسکتاپ وجود دارد:

نوع اول: رم استاتیک (SRAM)

این نوع رم از ترانزیستورهایی برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کند که نیازی به نوسازی دوره‌ای ندارند. بنابراین، SRAM سریع‌تر از DRAM است، اما ظرفیت کمتری دارد و گران‌تر است. SRAM اغلب در حافظه کش پردازنده استفاده می‌شود.

نوع دوم: رم پویا (DRAM)

این نوع رم از خازن‌ها برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کند و باید به طور دوره‌ای نوسازی شوند. بنابراین، کندتر از SRAM است، اما ظرفیت بیشتری دارد و ارزان‌تر است. DRAM در حافظه اصلی کامپیوترها استفاده می‌شود.

انواع رم کامپیوتر

رم سرور چیست؟ 

رم سرور (SERVER RAM) حافظه کوتاه‌مدتی است که سرور برای برای ذخیره‌ی داده‌های در حال پردازش از آن استفاده می‌کند. رم سرور به طور موقت داده‌های تمام برنامه‌ها و فرآیندهای در حال اجرا روی سرور را ذخیره می‌کند و به CPU اجازه می‌دهد در کمترین زمان ممکن به داده‌های موردنیاز دسترسی داشته باشد. به بیان دقیق‌تر، در صورتی که رم سرور وجود نداشت، فرآیند خواندن اطلاعات از هارد دیسک و انتقال آن‌ها به پردازنده زمان بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌داد.

انواع رم سرور

رم سرور به نسل‌های مختلفی به شرح زیر تقسیم می‌شود. رم DDR یکی از رایج‌ترین انواع رم است که به دلیل سرعت بالا و پایداری، در اکثر کامپیوترها و لپتاپ‌ها استفاده می‌شود. نسخه‌های مختلفی از DDR وجود دارد، از جمله DDR2، DDR3 و DDR4 و البته DDR5 که هر نسل افزایش سرعت و بهبود را به همراه داشته است. با این‌حال، دو مدل اصلی زیر به عنوان گزینه‌های رایج و پر کاربرد مورد استفاده قرار دارند:

  • رم سرور DDR4

این نوع رم سرور سرعت بالا، کارایی بهتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به DDR3 دارد. رم DDR4 همچنین قابلیت پشتیبانی از ظرفیت بالاتر و پهنای باند بیشتر را نسبت به DDR3 دارد. به‌طوری که در فرکانس‌های ۲۶۶۶، ۲۹۳۳ و ۳۲۰۰ مگاهرتز وجود دارند.

  • رم سرور DDR5

DDR5 جدیدترین نسل رم‌های سرور است. این نوع رم سرور با بهبود سرعت، ظرفیت و کارایی، قابلیت ارتقا و عملکرد بهتری در اختیار سرورها قرار می‌دهد. با این‌حال، همه سرورها توانایی پشتیبانی از این نوع رم را ندارند. به بیان دقیق‌تر، در صورتی که قصد استفاده از این رم را داشته باشید، پردازنده نصب شده روی سرور (اینتل و ای‌ام‌دی) باید از نسل چهارم باشند تا بتوانند از رم‌های DDR5 با فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز پشتیبانی کنند.

ذکر این نکته ضروری است که رم‌های سرور از فناوری ECC پشتیبانی می‌کنند که توانایی تشخیص و تصحیح خطاهای حافظه را دارند و نقش کلیدی در حفظ داده‌های حساس و پایداری سرور بر عهده دارند. برای مشاهده انواع رم و خرید رم سرور پیشنهاد می کنیم از صفحه https://falnic.com/shop/server-memories بازدید کنید.

تفاوت های رم سرور با رم کامپیوتر

تفاوت های رم سرور با رم کامپیوتر

تفاوت اصلی بین رم سرور و رم کامپیوتر در مشخصات فنی آن‌ها مثل ظرفیت، سرعت، پایداری و قابلیت ارتقا خلاصه می‌شود. رم سرورها برای پاسخگویی به بارهای محاسباتی و پردازشی سنگین و عملکرد پایدار در سرورها طراحی شده‌اند. ظرفیت رم سرورها عمدتا بالاتر است و امکان نصب ماژول‌های چند گیگابایتی آن‌ها روی سرور وجود دارد.

همچنین، رم سرورها، سرعت بالاتر، قابلیت پشتیبانی از پهنای باند بیشتر و فرکانس‌های بالاتری ا دارند. علاوه بر این، رم سرورها از تکنولوژی ECC مخفف (Error Correcting Code) پشتیبانی می‌کنند که توانایی تشخیص و تصحیح خطاهای بیتی را دارند. در مقابل، رم کامپیوترها برای استفاده در کامپیوترهای رومیزی و لپتاپ‌ها طراحی شده‌اند و مصرف انرژی کمتری قرار دارند. ظرفیت و سرعت رم کامپیوترها اغلب کمتر از رم سرورهاست و قابلیت ارتقا محدودتری دارند.

همچنین، رم کامپیوترها فاقد قابلیت ECC هستند و از تکنولوژی بافرینگ برخوردار نیستند، در صورتی که رم سرورها مجهز به این قابلیت هستند تا پهنای باند و پایداری سرور بهبود پیدا کند.

رم سرور و رم کامپیوتر از نظر ظاهری و عملکرد شبیه هم هستند، اما در مقام مقایسه رم سرور با رم معمولی باید بگوییم اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها در ارتباط با پشتیبانی از فناوری ECC است. رم کامپیوترهای شخصی فاقد این قابلیت کلیدی است و بنابراین در صورت بروز خطا در انتقال اطلاعات از رم به پردازنده مرکزی، سیستم فریز شده و کاربر مجبور به راه‌اندازی دوباره سیستم می‌شود.

این در حالی است که رم‌های سرور با چنین مشکلی روبرو نیستند و در صورتی که خطاها جزئی باشد قادر به تصحیح آن‌ها هستند. از دیگر تفاوت‌های مهم در این زمینه باید ظرفیت بالاتر رم سرور در مقایسه با رم کامپیوتر، سرعت بالاتر نسبت به رم کامپیوتر و گران‌تر بودن نسبت به رم کامپیوتر اشاره کرد.

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید به این نکته مهم اشاره داشته باشیم که رم سرور برای کاربردهای حساس به خطا و نیاز به عملکرد بالا طراحی شده‌است، در حالی که رم کامپیوتر برای کاربردهای عمومی مناسبند، بنابراین نباید از رم‌‌های معمولی در سرورها استفاده کنید، زیرا شرایط سرور را ناپایدار می‌کنید و باعث می‌شوید فرآیند پردازش اطلاعات با خطاهای غیرمنتظره روبرو شود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *