۰

چه سرعت RAM به کار شما می آید و مورد نیاز شماست؟

سرعت RAM

سرعت RAM

خرید هر قطعه سخت افزاری کامپیوتر با تمام اعداد و مشخصاتی که باید به خاطر بسپارید می تواند به سرعت به یک کار گیج کننده تبدیل شود . وقتی صحبت از RAM می شود ، سرعت آن به طور بالقوه به یکی از مهم ترین موارد آن تبدیل می شود.

با سرعتی که معمولاً از ۲۱۳۳ مگاهرتز تا ۴۸۰۰ مگاهرتز متغیر است ، چگونه سرعت مناسب را انتخاب می کنید و آیا سرعت RAM واقعاً مهم است؟

این همان چیزی است که ما در این مقاله به آن می پردازیم ؛ پس با ما همراه باشید :

سرعت RAM چیست ؟

در ابتدا ، بیایید به اساسی ترین سوال در اینجا پاسخ دهیم ؛ ” سرعت RAM ” چیست؟

خوب ، وقتی می گوییم “سرعت” ، منظور ما در اینجا “سرعت کلاک” است ، درست مثل CPU یا GPU. این را می توان در هر دو مگاهرتز و گیگاهرتز بیان کرد و یک هرتز برابر است با یک چرخه کلاک در ثانیه.

با این حال ، این ها ماژول های حافظه ای هستند که ما در مورد آنها صحبت می کنیم و آن را با پردازنده ها اشتباه نگیرید. RAM داده ها را پردازش نمی کند بلکه آنها را فقط بین اجزای سازنده یعنی CPU ، GPU ، SSD ، HDD ، حافظه خارجی و غیره انتقال می دهد.

بنابراین ، اساساً ، سرعت RAM در واقع پهنای باند است. هرچه سرعت کلاک بیشتر باشد ، حافظه RAM می تواند داده های بیشتری را در مدت زمان کوتاهتری بین اجزا منتقل کند.

چرا سرعت RAM اهمیت دارد ؟

سرعت RAM

اکنون که دریافتیم سرعت کلاک RAM اساساً پهنای باند است، اینکه چرا داشتن سرعت کلاک بالاتر چیز خوبی است ، نسبتاً واضح می شود. اساساً ، شما نمی خواهید سیستم به دلیل تنگنای RAM ، به عنوان مثال ، عدم توانایی RAM برای انتقال سریع داده ها برای همگام شدن با سایر اجزا ، کند شود.

با این اوصاف ، چگونه می توان سرعت کلاک RAM مناسب را بدون ترس از کمبود زیاد یا صرف بیش از حد RAM تعیین کرد؟

خوب ، ساده ترین راه برای انجام این کار دیدن ساده سرعت RAM است که توسط CPU و مادربرد پشتیبانی می شود. اگر سرعت کلاک از حداقل مشخص شده توسط مادربرد کمتر باشد ، سیستم می تواند غیرقابل پیش بینی رفتار کند ؛ این موضوع به سادگی منجر به ضعیف شدن عملکرد اجزای دیگر می شود ، یا می تواند منجر به این شود که همه اجزای یک کامپیوتر با یکدیگر کار نکنند. در هر صورت ، رعایت حداقل مادربرد و پردازنده باید مهمترین مسئله هنگام انتخاب ماژول RAM جدید باشد.

در مورد سرعت های بالاتر باید گفت که آنها اغلب می توانند باعث افزایش عملکرد در هنگام پردازش برنامه های ساده و همچنین برنامه های حرفه ای شوند که به چندین رم نیاز دارند ، ولی وقتی بحث گیم به میان می آید ، موضوع کمی فرق می کند و چندان تفاوتی احساس نمی شود ؛ در ادامه بیشتر در مورد این موضوع توضیح خواهیم داد.

سرعت RAM و CPU

سرعت RAM

دو تولید کننده پیشرو پردازنده ها، اینتل و AMD ، مشخصات دقیقی برای تمام پردازنده های خود از جمله مشخصات RAM را ارائه می دهند. به عنوان مثال ، پردازنده مرکزی Intel i9-7900x از RAM DDR4 با سرعت ۲۶۶۶ مگاهرتز پشتیبانی می کند. این حداقل سرعتی است که باید برای اطمینان از عملکرد CPU در ظرفیت مطلوب تأمین شود ، اما حداکثر سرعتی نیست که CPU می تواند تحمل کند.

هر دو پردازنده و RAM می توانند اورکلاک شوند و باعث افزایش قابل توجه عملکرد کلی می شوند. همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم ، حافظه رم DDR4 می تواند به سرعت کلاک ۴۸۰۰ مگاهرتز نیز برسد ، هرچند همه نمی خواهند به چنین حد افراطی روی بیاورند .

البته ، عملکرد RAM هنوز توسط پردازنده مرکزی و مادربرد محدود است و فشار آوردن یک RAM به بیش از سرعت کلاکی که برای کار با آن طراحی شده است (و فراتر از سرعتی که پردازنده مرکزی و مادربرد می توانند پشتیبانی کنند) می تواند منجر به ایجاد سیستمی ناپایدار شود مشکلات عملکردی و  یا بوت را به وجود بیاورد.

آیا بالا بردن سرعت RAM باعث بهبود عملکرد می شود ؟

جدا از بحث فنی ، آیا سرعت بیشتر کلاک RAM باعث بهبود عملکرد می شود؟ خوب ، پاسخ کوتاه به این سوال “شاید” است.

وقتی نوبت به گیم می رسد ، بیشتر آن به بازی بستگی دارد ، یعنی اینکه در واقع بازی از چه مقدار RAM استفاده می کند. معمولاً ظرفیت هنگام بازی مهمتر از سرعت است و اگر یک بازی واقعاً می تواند از سرعت کلاک RAM بیشتری بهره ببرد ، افزایش کارایی به تعداد انگشت شماری فریم می رسد که بدون آن هم به راحتی می توانید آن بازی را تجربه کنید.

طبق معمول ، اگر شما گیمری هستید که می خواهد بهترین کالا را با پول خود تهیه کنید ، GPU جزو اصلی ترین قطعات کامپیوتر است که باید تهیه کنید.

با این اوصاف ، اگر پولی خرج می کنید ، نباید زیاد روی RAM سرمایه گذاری کنید. زیرا با خرید رم بیشتر ، عملکرد بازی شما چندان متفاوت نخواهد بود و پولی که می توانید صرف آن کنید بهتر است در یک GPU یا CPU بهتر هزینه شود.

قیمت ها

همانطور که احتمالاً پیش بینی کرده اید ، سرعت بالاتر کلاک به معنای قیمت بالاتر است.

همانطور که در بالا ذکر شد ، ظرفیت RAM برای عملکرد بازی از اهمیت بیشتری نسبت به سرعت RAM برخوردار است ، بنابراین هزینه کردن پول اضافی برای RAM سریع تر معمولاً بهترین حرکت نیست زیرا این پول می تواند در عوض برای موارد ضروری تری مانند GPU ، CPU یا SSD هزینه شود.  به طور مثال مزایای GPU با VRAM بیشتر ، CPU با هسته های بیشتر یا SSD با ظرفیت بیشتر، بسیار بهتر از آن چیزی است که با ارتقای کیت RAM 2666 MHz به ۴۲۶۶ مگاهرتز دریافت خواهید کرد.

با این اوصاف ، ما برای جمع کردن یک کیس کامپیوتر جدید در سال ۲۰۲۱ ، همراه با هر سرعتی که برای پردازنده و مادربرد مورد نظر شما توصیه شده است، رم ۱۶ گیگابایت را به شما توصیه می کنیم. به این ترتیب ، شما بیش از حد در خرید رم هزینه نخواهید کرد و یا در نهایت مقداری پول باقی مانده در جیب خود خواهید داشت.

برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *