نقد فصل ۲ سریال بازی مرکب Squid Game
اگر فصل اول تریلر کرهای «Squid Game» مخاطبان را با جهنم سرمایهداری آشنا کرد، به نظر میرسد فصل دوم قصد دارد پیچیدگیهای این زمین بیرحمانه را بررسی کند. همانطور که ما «سونگ گی-هون» (لی جونگ-جه)، برندهٔ ناخواسته، را به داخل صحنه بازمیگردانیم، فضایی را مییابیم که نه با دورهای مرگبارِ «من میبینم» یا لیلی، بلکه با تعاملاتی که هر تصور قبلی از قهرمان در مقابل شرور یا درست در مقابل غلط را مبهم میکند، پر شده است. پیشینههای گستردهتر و انگیزههای پیچیده به واقعیتِ سختِ این فصل منتهی میشوند: به همان اندازه که سرزنش یک ماشین بیچهره برای هر چیزی که در جهان اشتباه است آسان است، هیچ ماشینی نمیتواند بدون چرخدندههایی که آن را به حرکت درمیآورند، کار کند. «هوانگ دونگ-هیوک»، خالق، نویسنده و کارگردان، با مجموعهای بسیار کوتاهتر از هفت قسمت در اختیارش، لایههای این جهان را با داستانسرایی غنی بررسی میکند که صرفاً بیرحمیها و نابرابریهای این سیستم را مورد انتقاد قرار نمیدهد. این بار، او و بازیگران با استعداد «بازی مرکب» به این موضوع میپردازند که چرا هر فرد منطقیای در وهلهٔ اول خود را به چرخدندههای آن میسپارد.
گی-هون که همچنان از وقایع فصل اول آسیب دیده است، از ناپدید شدن در یک زندگی راحت با بردهای خود امتناع میکند. ما میفهمیم که او سه سال و پول خودش را صرف یک جستجوی خصوصی برای استخدامکنندهٔ جذاب بازی (گونگ یو) کرده است، و در ابتدا متقاعد شده بود که پایان دادن به او به بازیها پایان میدهد. ما همچنین پیشینهٔ ناراحتکنندهٔ استخدامکننده را میفهمیم که دیدگاه تلخ کسی را ارائه میدهد که کاملاً توسط وفاداری خود به این بازیها و یک ذهنیت عمیقاً ناقص و بیش از حد سادهشدهٔ «خودت را بالا بکش» کور شده است. این امر عمدتاً به گونگ یو فضایی میدهد تا کمتر بردبار و بیشتر به یک داور وحشتناک از بیعدالتی شرکتی تبدیل شود و در این فرآیند اجرایی کاملاً تکاندهنده ارائه دهد. او نه تنها یک رقیب شایسته برای گی-هونِ زمینیتر اما به همان اندازه پرتلاشِ لی است، بلکه مجرایی برای برخی از خلاقانهترین لحظات تنش و فیلمبرداری نفسگیر فصل نیز هست.
داستان استخدامکننده بیشتر قسمت اول را تشکیل میدهد – انحرافی از نحوهٔ رسیدن سریع فصل اول به بازیها. اما این دلیلی برای نگرانی نیست. علیرغم اینکه هر دو قسمت اول کاملاً در دنیای بیرون اتفاق میافتند، آنقدر مملو از نقاط فشارِ القاءکنندهٔ اضطراب هستند که حتی یک بازی سنگ، کاغذ، قیچی در یک ساختمان تاریک میتواند به سوخت کابوس تبدیل شود. بله، بازیها یک نقطهٔ کانونی واضح هستند، اما این سفر متفکرانه و آرامتر به سوی آنها ثابت میکند که بزرگترین جذابیت «بازی مرکب» جهانسازی آن است.
ما همچنین دوباره با افسر پلیس هوانگ جون-هو (وی ها-جون) ارتباط برقرار میکنیم، که قبلاً به عنوان یک نگهبان بازی به صورت مخفیانه برای جستجوی برادرش این-هو (که در پیچش فصل اول مشخص شد که مرد جبهه بازی است، با بازی آرام و ترسناک لی بیونگ-هون) رفته بود. او پس از پذیرفتن یک ماموریت بسیار کم هیجانتر، در نهایت دوباره با گی-هون متحد میشود و به تلاش قهرمان برای کشف مکان مخفی بازیها میپیوندد. حضور او به طور مختصر و جذاب نشان میدهد که فصل ۲ پلیس را در دیدگاه تفسیر اجتماعی خود قرار داده است. شخصیت جدید چوی وو-سوک (جئون سئوک-هو) اشاره میکند که پلیسها، طبق تجربه او، به ندرت به غیرنظامیان کمک میکنند. اما این رشتهای است که هوانگ و همکارانش فقط به آرامی آن را میکشند، رویکردی به طور قابل توجهی ضعیفتر در مقایسه با روشهای دیگری که بازی مرکب حقیقت را به قدرت میگوید.
وقتی بالاخره به بازی مرکب برمیگردیم، با گروهی از بازیکنان جدید ملاقات میکنیم، از جمله یک یوتیوبر سابق که به دلیل فروش ارز دیجیتال معیوب دچار مشکل شده است (ایم سی-وان)، دوست دختر باردار و زیرک او (جو یو-ری)، یک زوج مادر و پسر که به دنبال پرداخت بدهی قمار به صورت جمعی هستند (کانگ آئه-شیم و یانگ دونگ-گون به ترتیب)، یک تفنگدار دریایی جوان سابق (کانگ ها-نئول) و یک شامان سابق تهدیدآمیز (چائه کوک-هی). در حالی که برخی بیشتر شبیه نمونههای اولیه به نظر میرسند تا شخصیتهای کاملاً شکلگرفته، جانگ گئوم-جا با بازی کانگ برجسته است. گئوم-جا بیش از یک مادر مهربان، اغلب به تربیت سخت خود تکیه میکند تا قدرت بیاندازهای برای خود و گروه ناجور بازیکنانی که به عنوان خانواده خود به فرزندی قبول میکند، به دست آورد. سایر رقبا ممکن است زن مسنتر در میان خود را دست کم بگیرند، اما او با اعتقاد راسخ و ارادهای قوی، خلاف آن را ثابت میکند.
همچنین در میان گروه بازیگران، دو چهره نسبتاً برجسته نیز حضور دارند. پارک سونگ-هون نقش هیون-جو را بازی میکند، یک سرباز سابق نیروهای ویژه و زن تراجنسیتی که برای تأمین بودجه جراحی تطبیق جنسیت وارد بازیها میشود. (نکته قابل توجه: پارک یک مرد سیجندر است؛ هوانگ میگوید که در یافتن یک بازیگر زن تراجنسیتی آشکار در کره مشکل داشته و پارک را به جای حذف این خط داستانی مهم برای این نقش انتخاب کرده است.) هیون-جو تیزبین، دلسوز، توانا و پیچیده است – یک فرد کاملاً شکلگرفته با انگیزههای بسیار معتبر خود که با دقت قابل توجهی توسط پارک و هوانگ با او رفتار میشود. یک انتخاب دیگر که سر و صدای زیادی به پا کرد: چوی سونگ-هیون، با نام هنری T.O.P، رپر محترم و زمانی زیرزمینی کره جنوبی، که نقش یک رپر زیرزمینی محترم به نام تانوس را بازی میکند. تانوس مانند یک صاعقه از هرج و مرج توبهناپذیر در یک محیط از قبل پرالتهاب است و چوی راهی پیدا کرده است تا کمدی فیزیکی بینقص، خشم و بیاحتیاطی غمانگیز را در شخصیتی القا کند که بیننده را همزمان از ترس نفس خود را حبس میکند و التماس میکند که بیشتر ببیند. این یک جفت ساخته شده در جهنم است – اگرچه تانوس بدون بار سنگین کننده خود نیست و او را به همان اندازه که ترسناک است، قابل ترحم میکند.
بازیهای جدیدی وجود دارد و بازگشت یک حمام خون دلهرهآور – اما در واقع، همه آنها در برابر یک پیچش جدید و نگرانکننده عقب مینشینند: دموکراسی. رایگیری نقش کوچکی در فصل اول داشت، اما هر یک از بازیهای فصل دوم با فرصتی برای بازیکنان بازمانده برای پایان دادن به همه چیز با رای اکثریت و خروج با سهم مساوی از پول جایزه، مشخص میشود. البته، با افزایش تعداد کشتهها، اندازه آن سهمها نیز افزایش مییابد. در اینجا، هوانگ به بهترین شکل خطوط بین «ما» در مقابل «آنها» را محو میکند، که دیگر محدود به بازیکنان و ناظران آنها نیست. این همچنین به این معنی است که نقشها دائماً در حال تنظیم هستند. در حالی که بازیکنان ممکن است اسلحه نداشته باشند، آنها با انگیزههای شخصی خود (مانند مراقبتهای بهداشتی پرهزینه یا مبارزه با اعتیادهای جدی)، داستانهای استراتژیک و رأیی که شانس بقای همه را تعیین میکند، مسلح هستند. این یک بازی درون بازی است و فرصتی را برای همه فراهم میکند تا به غریزه قاتل خود بپردازند – حتی کسانی که به نظر میرسد نیت خوبی دارند.
پس از یک چرخه انتخابات ایالات متحده که در آن رای دادن برای حفظ خود در مقابل خیر جمعی داغترین موضوعات داغ بود، این تحول تقریباً به طرز ناخوشایندی به موقع است. اما همچنین به طرز هوشمندانهای نشان میدهد که چگونه بازیها میتوانند تفرقه ایجاد کنند، چگونه انتخابهای سخت میتوانند به سرعت درک ما از افراد دیگر را تنظیم کنند و چگونه، در برخی موارد، شما به افراد مسلح نقابدار نیاز ندارید تا فضایی را به طرز باورنکردنی خطرناک جلوه دهید. قبلاً تشخیص اینکه بازیها چه زمانی در حال انجام بودند بسیار آسانتر بود. اکنون، چندان نه. بازی مرکب به ما اعتماد میکند تا این داستان ظریفتر را هدایت کنیم و این پاداشدهنده است. همانطور که این تصویر تشدید شده از نیروهای اقتصادی و سیاسی را که زندگی روزمره ما را دیکته میکنند تماشا میکنیم، به چالش کشیده میشویم تا مشخص کنیم که چگونه واقعاً در چنین جهان پر از مشکلی قرار میگیریم.
سخن نهایی
بازی مرکب با بررسی لایههای پیچیده یک سیستم مرگبار، باد دوم خود را پیدا میکند. داستانسرایی همچنان قویترین دارایی این مجموعه است و یک فصل کوتاهتر به تمرکز انرژی بر رویکردی ظریفتر به این جهان داستانی در حال گسترش کمک میکند. چارچوب فصل ۲ بستری طبیعی برای شخصیتهای جدید و پیشینههای عمیقتر با پیوستن گونگ یو، کانگ آئه-شیم، پارک سونگ-هون و چوی سونگ-هیون به لی جونگ-جه و لی بیونگ-هون به عنوان بازیگران برجسته است. مهمتر از همه، این هفت قسمت همچنان بازتابی هوشمندانه و جذاب از دنیای اطراف ما هستند – دنیایی با چیزهای زیادی برای گفتن.
نظرات کاربران