ژانویه ۲۰۲۵ بالاخره از راه رسید و نوید مجموعهای از عناوین قابل توجه را برای بازیکنان میدهد تا در آنها غرق شوند. نسخههای پورتشدهی سطح بالا از انحصاریهای کنسول، دنبالههای مورد انتظار برای فرنچایزهای تثبیتشده (هم مستقل و هم پرهزینه) – همه اینجا هستند. به هر حال، سال نو بدون چند عنوان جدید دسترسی زودهنگام نخواهد بود و بزرگترینِ آنها در این بخش بدون شک Assetto Corsa EVO است. به عنوان جدیدترین عنوان در سری Kunos Simulazioni، این یک شبیهساز مسابقهای متمرکز بر واقعگرایی است. این بازی که در ۱۶ ژانویه برای رایانههای شخصی عرضه میشود، تقریباً پنج سال پس از Assetto Corsa Competizione از راه میرسد. تغییرات زیادی در این فاصله رخ داده است و این میتواند جاهطلبانهترین تلاش این سری تا به امروز باشد. در اینجا ۱۵ نکته وجود دارد که باید قبل از عرضه در مورد Assetto Corsa EVO بدانید.
عرضه دسترسی زودهنگام
مانند نسخههای قبلی خود، Assetto Corsa EVO ابتدا وارد دسترسی زودهنگام میشود و بخشی از محصول نهایی را قبل از انتشار نهایی ارائه میدهد. مورد دوم برای پاییز ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است، که همیشه در معرض تغییر است و تاکنون، Kunos Simulazioni تأیید نکرده است که آیا چرخه بهروزرسانی ماهانه مانند Competizione وجود خواهد داشت یا خیر. با این حال، گفته میشود که بازخورد بازیکنان “در بهبود گیمپلی، بهینهسازی عملکرد و افزودن لمسهای نهایی که EVO را به شبیهسازی مسابقهای نهایی تبدیل میکند، حیاتی خواهد بود.”
موتور جدید مبتنی بر DirectX 12
شاید مهمترین تغییر در EVO زیر کاپوت، به ویژه موتور Kunos مبتنی بر DirectX 12 باشد. با وعده آسمانهای واقعی، ابرهای حجمی و مه، نورپردازی سراسری پویا و بازتابها، جهشهای قابل توجهی وجود دارد، به ویژه در نحوه مدیریت جلوههای آب و هوا بر شرایط پیست.
جلسات تمرین و حالتهای مسابقه سریع
به عنوان “بخش” اول بخش تکنفره، EVO دارای دو حالت آشنا است – جلسات تمرین و مسابقه سریع. Kunos جزئیات زیادی در مورد موارد جدید برای هر دو حالت ارائه نکرد، اما نام آنها احتمالاً نباید انتظاراتی را برآورده کند. اولی برای تمرین وسایل نقلیه مختلف است. دومی برای مسابقات فوری است. شما نمیتوانید از این صریحتر باشید.
آکادمی رانندگی
این آکادمی رانندگی است که در آن همه چیز جالب میشود. این بخش که برای اولین بار در EVO معرفی میشود، “بخشهای گام به گام هر پیست” را در نسخه فعلی ارائه میدهد، جایی که شما با ماشینهای مختلف رانندگی میکنید و چالشهای منحصر به فرد را تجربه میکنید. موفق شوید و مجوزهای لازم برای “ماشین رویایی” خود را با اعتبار مورد استفاده برای خرید آنها کسب میکنید. اگر شبیه حالت مجوز از سری Gran Turismo باشد، آکادمی رانندگی باید به عنوان فرصتی چالشبرانگیز و در عین حال سرگرمکننده برای علاقهمندان به شبیهساز باشد.
خودروها و برندها
با راهاندازی دسترسی زودهنگام، Assetto Corsa EVO دارای ۲۰ خودرو خواهد بود و برای نسخه کامل، بیش از ۱۰۰ خودرو در نظر گرفته شده است. تاکنون شاهد حضور BMW M2 CS Racing، مرسدس-ایامجی GT 63 و فورد اسکورت کازوورث RS بودهایم، با برندهای تازهوارد مانند مازراتی و کادیلاک، هرچند هنوز لیست کامل خودروها برای دسترسی زودهنگام مشخص نشده است.
نمایش واقعگرایانهی خودروها و پیستها
در مورد اینکه همه چیز از خودروها تا پیستها چقدر واقعگرایانه به نظر میرسند، Kunos Simulazioni میگوید که از سیستم پیشرفتهای برای شبیهسازی «عملکرد مکانیکی، الکترونیکی و آیرودینامیکی» استفاده کرده است. علاوه بر این، از فناوری اسکن لیزری برای ثبت دقیق مدارها و وفاداری آنها استفاده شده است که باعث افزایش بیشتر حس حضور میشود.
بهبود سیستم تعليق
البته، اگر حس مسابقه درست نباشد، آن دقت هیچ فایدهای ندارد. Kunos در حال بهبود سیستم تعليق برای شبیهسازی سیستمهایی مانند میلهای پیچشی و بازوهای تعليق بوده است. همچنین، ضربهگیر و محدودکنندهی ضربه سیستم تعليق طبیعیتر شدهاند، در حالی که مدل لاستیک بهصورت واقعگرایانهتری تنظیم شده است. تیم سازنده چهار سال برای «بهبود حس» پشت فرمان کار کرده است و تاکنون به نظر میرسد نتیجهی خوبی داشته است.
شخصیسازی خودرو
همچنین، شخصیسازی اهمیت دارد و در حالی که هنوز جزئیات مجموعهی کامل گزینهها برای دسترسی زودهنگام مشخص نشده است، Davide Brivio کارگردان بازی به وبسایت Multiplayer.it در نوامبر گذشته گفت که «تمام پیکربندیها و موتورهایی که در هر نمایندگیای پیدا میکنید برای هر خودرو در دسترس خواهند بود.» «برای مثال، اگر خودروی مورد علاقهی شما هم با بنزین و هم با دیزل فروخته میشود، یا نسخهای دارد که رینگهای ۱۷ اینچی یا سانروف نصب شده دارد، در بازی ما نیز همینطور خواهد بود.» طبق گفتهی این وبسایت، برای هر خودرو مجموعهی «وسیعی» از تغییرات «ظاهری» وجود خواهد داشت که میتواند بر عملکرد شما تأثیر بگذارد.
شرایط آبو هوایی و پیست پویا
آبوهوا همیشه در شبیهسازهای مسابقهای یک عامل مهم است و در EVO، پویا است؛ بارندگی و سایر عوامل بهصورت لحظهای بر مسابقات تأثیر میگذارند. نه تنها سطوح مختلف بارندگی بر عملکرد شما تأثیر میگذارد، بلکه باید با پیشرفت مسابقه نگران تجمع لاستیکها نیز باشید و بر اساس آن تنظیمات را انجام دهید.
مدارهای موجود
سازنده تأیید کرده است که مدارهای Brands Hatch، Imola Circuit، Laguna Seca Raceway، Mount Panorama Circuit و Suzuka International Racing Course هنگام راهاندازی دسترسی زودهنگام در دسترس خواهند بود. بازی کامل شامل ۱۵ پیست خواهد بود، اما انتخاب محیطی EVO در تابستان امسال به مسیرهای جدیدی منشعب میشود.
نقشه جهان باز در ایفل، آلمان
برای اولین بار در این سری، EVO دارای یک نقشه جهان باز خواهد بود. این نقشه که در منطقه ایفل آلمان واقع شده است، شامل مشاغل محلی، کارگاههایی با قطعات پس از فروش برای ارتقاء وسایل نقلیه و حتی خدمات اجاره خودرو خواهد بود. اگرچه این نقشه در تابستان عرضه میشود، اما از طریق بهروزرسانیهای متعدد در دسترسی زودهنگام منتشر خواهد شد. این بهروزرسانیها نقشه را بیشتر گسترش میدهند و در عین حال محتوای جدیدی را اضافه میکنند و ما مشتاقیم ببینیم که از نظر ساختار و رویدادها چگونه با مواردی مانند Forza Horizon مطابقت دارد.
چرخه مسابقه ۲۴ ساعته
بازیکنان همچنین میتوانند منتظر چرخههای مسابقه کامل ۲۴ ساعته باشند و بنابراین محدودیتهای استقامت مسابقه خود را افزایش دهند. طبیعتاً این به معنای بازگشت Nürburgring Nordschleife است و ما مشتاقیم ببینیم که چگونه شرایط آب و هوایی و پیست پویا بر تجربه تأثیر میگذارد.
پشتیبانی از واقعیت مجازی و سه صفحه نمایش
مانند بازی اول و Competizione، پشتیبانی از واقعیت مجازی با پشتیبانی از OpenXR، Oculus VR و SteamVR از ابتدا بازمیگردد. به سبک شبیهسازی مسابقه واقعی، پشتیبانی از تنظیمات سه صفحه نمایش نیز وجود دارد که به ویژه اگر تنظیمات فرمان مسابقه داشته باشید، حس غوطهوری بیشتری را تضمین میکند.
سیستم مورد نیاز کامپیوتر
در مورد الزامات سختافزاری، به نظر نمیرسد Assetto Corsa EVO تقاضای زیادی از رایانه شخصی داشته باشد، اگرچه گامی مهم نسبت به Competizione است. حداقل الزامات آن شامل Intel Core-i7 8700k یا AMD Ryzen 1500X، ۱۶ گیگابایت رم و GeForce GTX 1070 یا AMD Radeon RX 580 است. الزامات پیشنهادی شامل Core-i5 10500 یا AMD Radeon 2600X، ۱۶ گیگابایت رم و RTX 2070 یا Radeon RX 5600 است. به نظر میرسد این موارد برای تنظیمات واقعیت مجازی اعمال میشوند، اگرچه الزامات میتواند در طول دوره دسترسی زودهنگام تغییر کند. همچنین به یک درایو حالت جامد با ۱۰۰ گیگابایت فضای نصب نیاز دارید که بدون نقشه جهان باز از قبل زیاد است.
بهروزرسانیهای رایگان پس از انتشار
در حالی که بازی کامل قصد دارد بیش از ۱۰۰ خودرو و ۱۵ پیست از سراسر جهان ارائه دهد، این پایان پشتیبانی نخواهد بود. تیم توسعه قصد دارد پس از انتشار در بهروزرسانیهای رایگان موارد بیشتری را اضافه کند. ما تا جزئیات بیشتر فاصله زیادی داریم، اما شنیدن اینکه پشتیبانی فراتر از پاییز ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت، خوشحالکننده است.
نظرات کاربران