۰

بعد از ارباب حلقه ها چه اتفاقی برای سم وایز گمجی افتاد؟

سم وایز گمجی

بعد از ارباب حلقه ها چه اتفاقی برای سم وایز گمجی افتاد؟

در حالی که فرودو با حمل یک حلقه مشکل داشت، سم وایز گمجی دلیل واقعی رسیدن آن به کوه نابودی بود. او بارها فرودو را از چنگال مرگ نجات داد و حتی برای مدت کوتاهی حلقه را خودش حمل کرد. اما پس از همه چیز گفته شد و انجام شد، یاران راه خود را از هم جدا کردند و فرودو راهی سرزمین های مردود شد و ساموایز را ترک کرد تا سفر جدیدی را پس از وقایع ارباب حلقه ها آغاز کند.

در حالی که نسخه سینمایی بازگشت پادشاه عملاً مدت کوتاهی پس از شکست سائورون به پایان رسید، نویسنده J. R. R. Tolkien داستان را در مورد تقریباً هر شخصیت اصلی گسترش داد. و از طریق ضمائم کتاب ها و دیگر نوشته های تالکین، مشخص می شود که سرانجام سامویز و خانواده اش چه شد. این عمق و غنای شخصیت، پیتر جکسون را وادار کرد تا صحنه پایانی بسیار مورد تمسخر را به بازگشت پادشاه اضافه کند، زیرا سم پس از دیدن فرودو در آخرین سفر خود، نزد رزی باز می گردد. به دور از زائد بودن، تصدیق حیاتی یکی از مفاهیم اصلی تالکین است: شخصیت‌ها حتی زمانی که داستان چنین نیست، ادامه می‌دهند.

سم وایز گمجی

در حالی که اقتباس سینمایی پیتر جکسون هابیتون را دست نخورده از جنگ نشان می داد، نسخه کتاب چندان خوش شانس نبود. فصل ماقبل آخر، «شست و شوی شایر»، شرایط تلخ بازگشت چهار هابیت به خانه را شرح می دهد. سرزمینی که آنها برای آزاد کردن آن جنگیدند و سخت تلاش کردند به یک جهنم صنعتی تبدیل شده است که شهروندانش اکنون برده های مجازی هستند. معلوم می شود که مقصر دشمنی آشناست: سارومان، در تبعید، همراه با کرم زبان گریما. برخی از اعضای جامعه شایر – به ویژه بستگان خود خدمت فرودو، Sackville-Bagginses – به جادوگر در نقشه های او کمک می کردند. کوارتت بقیه را به طرف خود جمع می کند و می تواند سارومان را سرنگون کند. خود جادوگر درست خارج از بگ اند توسط گریما همیشه خیانتکار از پشت خنجر زده می شود که تیراندازان شایر هنگام تلاش برای فرار او را قطع می کنند. سپس هابیت ها شروع به بازسازی خانه خود کردند و از آرامشی که به سختی به دست آورده بودند لذت بردند.
جکسون از گنجاندن این فصل در نسخه‌ی ارباب حلقه‌ها خودداری می‌کند تا حد زیادی برای مقاصد زمان و سرعت. در حالی که تالکین این تجمل را داشت که پس از نابودی حلقه، یک بازی طولانی را در نظر بگیرد، فیلم باید سریعتر همه چیز را جمع بندی کند، که به معنای حذف «The Scouring of the Shire» از روایت بود. در عوض، هابیت‌ها به خانه بازمی‌گردند تا شایر را همانطور که همیشه بود بیابند – ظاهراً از جنگ بزرگی که درگرفته بود و نقشی که پسران بومی‌شان در آن بازی کردند بی‌اطلاع بودند – و زندگی خود را از سر می‌گیرند: به فیلم زمان می‌دهند تا فیلم فرودو را پوشش دهد. عزیمت به سرزمین های مردود و بازگشت سم به خانه نزد همسرش رزی. با این حال، فیلم‌ها راه‌هایی برای اشاره‌های ظریف به نسخه تالکین پیدا می‌کنند. مرگ سارومان در نسخه توسعه یافته بازگشت پادشاه تا حد زیادی با مرگ کتاب – که توسط گریما ورمتونگ از پشت خنجر زده شده بود – مطابقت دارد، در حالی که رویای فرودو با گالادریل در یاران حلقه، شایر فتح شده ای را نشان می دهد که از نظر بصری با پاکسازی تالکین مطابقت دارد.

سم وایز گمجی

فرودو در ادامه به سم توصیه می کند که غمگین نباشد، بلکه زندگی خود را با تمام شادی هایی که در آن وجود دارد زندگی کند: به طور خاص از رزی، فرزندانش و آینده اش به عنوان شهردار شایر یاد می کند. به همان اندازه که سام برای از بین بردن حلقه فداکاری کرد، او به همان شکل زخمی نشد و می‌توانست راحت‌تر از استادش از تجربیات خود شفا یابد. سرنوشت نهایی او این تفاوت ها را در چشم انداز قرار می دهد و تراژدی فرودو را برجسته می کند و در عین حال به سام اجازه می دهد از ثمره فداکاری آنها لذت ببرد. از این نظر، همدم خوش فرودو به جایگاهی برای خود شایر تبدیل می‌شود – حتی تا حدی که به عنوان شهردار خدمت می‌کند – و نمونه‌ای از چیزی است که حامل حلقه نجات داد، اما نتوانست از خود لذت ببرد.

هیچ چیز در مورد سرنوشت سم وایز یا سرزمین Undying Lands مشخص نیست، اما هنوز به نظر می رسد که پایانی مناسب برای شخصیت باشد. تالکین الگوی غرب را بر اساس تصورات مسیحی از بهشت ​​که در آن درگیری متوقف می شود و همه برای همیشه در شادی زندگی می کنند، الگوبرداری می کند. اما فقط در پایان زندگی می آید. برخلاف فرودو، آسایش شایر هرگز سم را رها نکرد و ماجراجویی‌هایش به او اعتماد به نفس داد تا با رزی ازدواج کند و از یک باغبان ساده فراتر رود. این زندگی برای مضامین و پیام ارباب حلقه ها بسیار مهم است. جکسون آن را درک کرد، به همین دلیل است که سوار کوچک سم را در پایان فیلم اضافه کرد. در غیر این صورت، یکی از نکات کلیدی کتاب نادیده گرفته می شود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *