۰

ربات هوش مصنوعی (AI) فارکس چیست؟ – آیا با ربات معامله در فارکس می‌ توان نتیجه گرفت؟

ربات هوش مصنوعی فارکس، یک سیستم معاملاتی است که دستورات از پیش تعیین شده را اجرا می کند و در صورت تحقق شرایط، معامله ای را باز کرده یا آن را می بندد.

در نگاه اول ساده به نظر می رسد؛ اما طراحی چنین سیستمی که بتواند خودکار در بازار بزرگی مانند فارکس با آن همه نوسانات و ویژگی های منحصر به فرد در هر سهم، به درستی کار کند، چندان هم ساده نیست.

در واقع، قبل از طراحی یک ربات معامله گر، حال با کمک هوش مصنوعی یا بدون آن، بایستی موارد بسیاری را به عنوان پیش زمینه، هم بدانیم و هم رعایت کنیم که در مجموع به تمام این موارد «استراتژی معاملاتی» می گویند.

بعد از داشتن یک استراتژی معاملاتی موفق، که در بک تست درست عمل کند، و تست های دیگر را پشت سر بگذارد، آنگاه می توانیم سراغ تبدیل این استراتژی به کد یا همان ربات معامله گر برویم.

در اصطلاح تخصصی فارکس به این ربات ها «اکسپرت ادوایزر / Expert Advisor» به معنی مشاور خبره می گویند. در بین تریدرها کلمه های «اکسپرت و EA» کاربرد بیشتری دارند.

اینکه بتوانیم با استفاده از ربات های معامله گر در بازار فارکس نتیجه بگیریم، تماما به استراتژی معاملاتی و نحوه تبدیل آن به اکسپرت و چند عامل دیگر بستگی دارد که در ادامه بیشتر با این موارد آشنا می شویم.



ربات هوش مصنوعی فارکس چگونه کار می کند؟ کسب سود با ربات های معامله گر در فارکس

برای طراحی سیستم های خودکار معاملاتی—که جذاب هم به نظر می رسند!—مراحل زیر باید طی شوند:

  • داشتن یک یا چند استراتژی معاملاتی

  • استفاده از هوش مصنوعی برای بررسی عملکرد استراتژی

  • کدنویسی و آماده سازی ربات معامله گر

عملکرد یک ربات معامله گر بسیار ساده است. در بازار فارکس، به هر بار تغییر قیمت، «تیک (Tick)» می گوییم. ربات ها در فارکس بر اساس تیک یا تغییر قیمت عمل می کنند؛ به این ترتیب که هر بار قیمت جدید ارائه می شود، ربات یک بار از ابتدا اجرا می شود.

در هر بار اجرا، ربات شرایط بازار را بررسی می کند و با کدهای خودش تطبیق می دهد. در صورتی که شرایط برقرار بود، اکشن انجام می شود. برای مثال، معامله ای باز یا بسته می شود، یا هر اتفاق دیگری که باید، می اُفتد. سپس، سیستم معاملاتی فریز می شود و منتظر تیک بعدی می ماند.

مرحله اول) ابتدا باید یک استراتژی، یا پلن مشخصی برای ورود و خروج به معاملات داشته باشیم. هیچ تریدری نمی تواند بدون داشتن استراتژی معاملاتی در بازار معامله کند.

بدین ترتیب ابتدا روی کاغذ برای خودمان مشخص می کنیم که تحت چه شرایطی وارد معامله می شویم و تحت چه شرایطی خارج؛ حد ضرر و حد سود ما کجا هستند؛ مدیریت سرمایه ما چگونه است؛ چه محدودیت هایی مد نظر داریم و غیره.

مرحله دوم) از هوش مصنوعی (AI) و کاربردهای فوق العاده آن کمک می گیریم. شرط های خودمان برای ورود و خروج را برای هوش مصنوعی تعریف می کنیم. سپس، سهم و تایم فریم را مشخص می کنیم و داده های تاریخچه (هیستوری) آن سهم را نیز در اختیار هوش مصنوعی قرار می دهیم.

اکنون هوش مصنوعی با استفاده از ML (ماشین لرنینگ) و DL (دیپ لرنینگ)، به بررسی شرط ها در گذشته بازار می پردازد که به این کار اصطلاحا بک تست (Backtest) می گویند.

آنچه اتفاق می اُفتد این است که هوش مصنوعی شرط هایی که ما مشخص کرده ایم را از ابتدا در گذشته بازار بررسی می کند و هرکجا آن شروط برقرار بودند، معاملات را انجام، و در نهایت، کزارشی کامل از بررسی خود به ما می دهد.

به عنوان نمونه، یک تریدر با ترکیب دو اندیکاتور A و B، یک استراتژی معاملاتی می سازد. اکنون بک تست می گیریم. فرض کنید سهم ما EUR/USD در بازار فارکس و تایم فریم ما ۱ ساعته است. ما داده های این سهم را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ داریم.

هوش مصنوعی استراتژی معاملاتی این تریدر را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ آزمایش میکند و هرکجا شرط ها برقرار بودند، معاملات را انجام میدهد. در نهایت به ما می گوید طی این ۱۲ سال، با این دو اندیکاتور توانسته فقط ۶۰ معامله انجام دهد.

در اینجا میفهمیم ترکیب این دو اندیکاتور اصلا ترکیب خوبی نیست، زیرا طی ۱۲ سال تست، فقط ۶۰ معامله انجام شده که یعنی ۵ معامله در سال! پس باید این استراتژی و اندیکاتورها را کنار بگذاریم!


با توجه به نتایج سایت های MyFXBook، دیلی اف ایکس و ایران تاپ بروکر عکس های متاتریدر ۴ و ۵ در بخش اکسپرت تقدیم حضور شده است.

مرحله سوم) اما اگر استراتژی معاملاتی ما موفق باشد، و نتیجه خوبی در تست ها، خصوصا بک تست به ما بدهد، آنگاه وارد مرحله کدنویسی و تبدیل کل سیستم به یک ربات معامله گر می شویم.

عموما در فارکس و متاتریدر، از زبان های برنامه نویسی MQL4 و MQL5 (ام کیو ال) استفاده می کنند تا یک سیستم معاملاتی خودکار طراحی کنند.

طبیعتا باید به این زبان های برنامه نویسی مسلط باشید، اما می توانید از یک برنامه نویس بخواهید به راحتی این کار را طی چند روز تا چند هفته برای شما انجام، و فایل نهایی را آماده به شما تحویل دهد.

اکنون فقط کافیست فایل ربات را در متاتریدر اجرا کنید. سیستم معاملاتی برای شما فعال می شود و خودکار معاملات شما را مدیریت می کند.

در صورتی که از عملکرد ربات رضایت داشتید، می توانید ویژگی ها یا آپشن های بیشتری به ان اضافه کنید و سطح کار خود را ارتقاء دهید. شاید یکی از بهترین استفاده ها از هوش مصنوعی همین باشد!



بررسی مزایای ربات های هوش مصنوعی در فارکس

استفاده از ربات های هوش مصنوعی برای ترید در بازارهای مالی مزایای زیادی دارد. اما می توان به سه مورد از مهمترین این مزیت ها اشاره کرد – جایی که انسان در برابر هوش مصنوعی حرفی برای گرفتن ندارد.

۱- دقت هوش مصنوعی

کامپیوترها بهترین دقت و سرعت را در انجام کارها دارند. یک تریدر هرچقدر تلاش کند، باز هم ممکن است اشتباه کند، یا هر خطای دیگری که نتیجه آن احتمالا ضرر است، اما ربات ها هرگز از آنچه برایشان تعریف شده، تخطی نمی کنند.

۲- احساسات و عواطف انسانی

خوشحالی بیش از حد بعد از کسب سود، و ناراحتی شدید بعد از ضرر، هر دو کشنده هستند! تا حدی که معامله گرها یا بیش از حد مغرور می شوند و دست به ریسک می زنند، یا عصبی می شوند و انتقام می گیرند.

در هر دو حالت، تمام قواعد بازی کنار گذاشته می شوند، و آنچه اتفاق می اُفتد قمار است، نه ترید در فارکس.

اما هوش مصنوعی و ربات هایش این مشکل را حل نکرده اند. نه عصبی می شوند، و نه خوشحال. همیشه کارشان را درست انجام می دهند.

۳- زمان

میتوانید روزها و هفته ها بدون استراحت پای سیستم باشید؟ میتوانید خسته نشوید؟ غیرممکن است! پس وظیفه رصد دائمی بازار و شکار موقعیت های معاملاتی را به ربات ها می سپاریم و به زندگی نرمال سلام می کنیم!

روش های راستی آزمایی عملکرد ربات هوش مصنوعی (AI) در فارکس

برای بررسی عملکرد یک ربات هوش مصنوعی در بازار فارکس، سه راه پیشنهاد می شود. مسلما نمی توان پول زیادی را درگیر آزمون و خطای ربات ها کرد. بنابراین از روش های جایگزین استفاده می کنیم.

  • بک تست دقیق

  • تست در حساب دمو

  • تست با سرمایه کم

در روش اول (Backtest)، ربات های معامله گر را پس از اتمام کدنویسی و آماده شدن، یک بار در خود متاتریدر در بازه زمانی بلندمدت (۱۰+ سال) تست می کنیم تا خیالمان از بابت عملکرد آنها در گذشته راحت شود.‌

در روش دوم، سراغ حساب دمو (Demo) می رویم. در حساب دمو همه چیز واقعی است، به غیر از سرمایه اولیه حساب که مجازی است و خودمان مقدار آن را مشخص می کنیم.

بسته به نوع استراتژی معاملاتی و تایم فریم، ربات باید بین ۱ تا ۳ ماه در حساب دمو اجرا شود و نتیجه عملکرد آن را ببینیم. سپس با اطمینان خاطر بیشتری سراغ مرحله بعد می رویم.

در روش سوم، و در صورت موفقیت ربات در دو مرحله قبلی، سرمایه بسیار کمی را در اختیار ربات هوش مصنوعی قرار می دهیم و با حجم معاملاتی پایین مدتی کار می کنیم. در صورت موفقیت، آماده می شویم تا سرمایه اصلی را وارد بازی کنیم.



آیا ربات معامله گر می تواند جای انسان بگیرید؟ آیا ربات هوش مصنوعی میتواند خودش ترید کند؟

بله. ربات می تواند در مواردی جای انسان را بگیرد. اما این به معنی حذف انسان ها نیست! بلکه نقش ها تغییر می کنند. تا دیروز، تریدرها ساعت ها پشت سیستم بودند و بازارها را به امید یافتن موقعیت معاملاتی خوب رصد می کردند و هزاران استرس را به جان می خریدند تا یک معامله تمام شود.

اما امروز معامله گرها فقط استراتژی را می چینند و ترید و استرس ها را به ربات می دهند. خودشان هم گاهی عملکرد سیستم های معاملاتی را رصد می کنند یا در صورت نیاز آنها را تغییر می دهند.



چالش های استفاده از ربات معامله گر هوش مصنوعی در معاملات فارکس

تا اینجا از مزایای استفاده از ربات های معامله گر گفتیم. اما چالش هایی هم وجود دارند که بد نیست به آنها بپردازیم.

۱- هیچ رباتی تماما خودکار نیست!

به عنوان یک تریدر، بایستی همواره ربات های معامله گر را رصد کنید. تفاوتی ندارد هوش مصنوعی به کار رفته در ربات چه میزان پیشرفته است؛ حضور یک تریدر برای رصد سیستم معاملاتی و اقدام به موقع در ریسک های غیرسیستماتیک مانند قطعی اینترنت، کرش متاتریدر و غیره ضروری است.

۲- اخبار و نوسانات بازار همیشه تاثیرگذار هستند!

بازار FOREX، یک بازار جهانی است، در نتیجه اخبار از گوشه و کنار دنیا بر این بازار تاثیرگذار است. معمولا خبرها نقش کاتالیزور را بازی می کنند و هنگام خبر نوسانات زیادی را در بازار شاهد هستیم.

معمولا حرفه ای ها تا زمان آرام شدن بازار، ترید نمی کنند و سیستم های معاملاتی نیز خاموش می شوند. اما ربات ها به خودی خود این درک را ندارند، پس یک نفر باید آنها را موقع خبر غیرفعال کند تا نوسانات بازار آسیب زننده نباشند.

۳- همه چیز را نمی توان کدنویسی کرد!

سخت ترین کارها با برنامه نویسی قابل انجام است، اما هنوز هم کارهایی هستند که نمی توان آنها را در قالب کد آورد. یک اثر هنری، ساخت یک قطعه موسیقی، ضربه هنرمندانه یک فوتبالیست به توپ، و یا پیدا کردن یک الگو روی چارت؛ کدنویسی در این زمینه ها هنوز ضعف دارد.

ممکن است نتوانید استراتژی معاملاتی خود را به کد تبدیل کنید. پس چاره ای نیست جز همان ترید به روش دستی!



۴- تمام ربات ها قابل اطمینان نیستند!

اگر سرمایه بالایی داشته باشید (در حد چند صد هزار دلار یا بیشتر)، دیگر نمیتوان به راحتی به ربات ها اطمینان کرد. کوچکترین خطایی ممکن است فاجعه درست کند. در این حالت بهتر این است با تیمی از متخصصین به ترید بپردازید و از ربات ها به عنوان دستیار استفاده کنید تا اصل ماجرا.

منبع: irantopbrokers

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *