۰

راهنمای جامع خرید مانیتورهای گیمینگ

راهنمای جامع خرید مانیتورهای گیمینگ

راهنمای جامع خرید مانیتورهای گیمینگ

راهنمای جامع خرید مانیتورهای گیمینگ

با توجه به تعداد برندها و مشخصات مانیتورهای بازار انتخاب یک مانیتور مناسب کاری سخت و دشوار است.در خرید مانیتور گیمینگ باید المان هایی را مد نظر قرار دهید تا بهترین بازده از سیستم خود را بتوانید به رخ بکشید. کنترل امجی در این مقاله راهنمای جامعی برای خرید مانتیور گیمینگ را گردآوری کرده تا در انتخاب و خرید دچار سردرگمی نشوید.

ممکن است شما سیستم قدرتمندی با کارت گرافیک ۴۰۹۰ تهیه کرده باشید ولی اگر مانیتور مناسب برای سیستم انتخاب نکنید، بازی شما با بالاترین تنظیمات گرافیکی اجرا خواهد شد ولی نمایشگر توان نمایش آن را نخواهد داشت.

در نظر گرفتن رابطه کارت گرافیک و نمایشگر

در ابتدا بایستی شما بتوانید رابطه کارت گرافیک سیستم خود را با نمایشگر پیدا کنید.به این صورت که اگر سیستم شما دارای کارت گرافیک GTX1070  است نیازی ندارید تا نمایشگر با وضوح  ۴K با نرخ به روزرسانی تصویر بالا خریداری کنید.به دلیل اینکه این کارت گرافیک GTX 1070 توانایی پردازش گرافیکی FullHD با ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد.

زمانی مانیتور گیمینگ معنا خواهد داشت تا پردازنده گرافیکی شما قدرت اجرای بازی ها را با کیفیت ۴K را داشته باشد. در این صورت اگر مانیتور با کیفیت FULLHD و نرخ به روزرسانی تصویر پایین خریداری کنید عملکرد کامل کارت گرافیک خود را نمی توانید مشاهده کنید. پس در زمان انتخاب مانیتور حتما رابطه کارت گرافیک با مانیتور را در نظر داشته باشید.

روشنایی مانیتور

روشنایی مانیتور نکته بسیار مهمی در زمان خرید مانیتور است چرا که بایستی مانیتور یا صفحه نمایش محتوا را به صورت واضح برای شما به تصویر درآورد. اگر مانیتور شما روشنایی کافی نداشته باشد، در نور روز و یا نورهای زیاد شما به سختی تصویر به نمایش درآمده را مشاهده خواهید کرد.باید بدانید که مقدار روشنایی صفحه نمایش را با واحد نیت مورد سنجش قرار می دهند. همین طور باید اشاره کرد در مانیتورها با روشنایی بالاتر رنگ ها به واقعیت نزدیک تر هستند.

سرعت تغییر تصویر(زمان پاسخ گویی)

مانیتورها برای جا به جایی رنگ ها در پنل خود نیاز به زمان دارند که به آن سرعت تغییر تصویر گفته می شود.هر چه عدد زمان پاسخ گویی مانیتور کمتر باشد یعنی مانیتور با سرعت بالاتری می تواند رنگ ها را جا به جا کند.این زمان پاسخ گویی کاملا به پنل مانیتورIPS،LED،OLED، بستگی دارد. می توان گفت پنل های LED بدترین زمان پاسخ (۴میلی ثانیه)را دارند و بهترین زمان پاسخ دهی را پنل های IPS(1 میلی ثانیه) دارا هستند.

اگر شما از سیستم تنها برای کارهای روزمره و اداری و سبک استفاده می کنید نیازی نیست تا برای خرید صفحه نمایش با زمان پاسخ دهی بالا خریداری کنید .اگر گیمر هستید داستان متفاوت است چرا که در بازی های آنلاین و رقابتی میلی ثانیه نیز تاثیر گذار است .بنابراین این نکته را در زمان خرید و انتخاب مانیتور حتما مد نظر قرار دهید.

نرخ به روز رسانی تصویر

در ابتدا باید بدانید که نرخ به روزرسانی تصویر با هرتز (HZ) اندازه گیری می شود. هر چقدر نرخ به روزرسانی تصویر بالاتر باشد شما تصویر و محتوا را روان تر مشاهده خواهید کرد.البته در این مورد هم بایستی کاربرد خود از سیستم و رابطه کارت گرافیک و نمایشگر را در نظر داشته باشید .اگر شما تنها برای تماشا فیلم و کارهای اداری قصد خرید مانیتور دارید باید بدانید که تماشای فیلم با نرخ به روزرسانی تصویر ۶۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز تفاوت زیادی ندارد. اما این داستان در صنعت گیم متفاوت است . .باید بدانید هر چه نرخ به روزرسانی تصویر بالاتر باشد تجربه بازی برای شما جذاب تر خواهد بود.

گستره ی رنگ و حجم رنگ

باید بدانید که عمق رنگ نشان دهنده ی تعداد رنگ هایی است که مانیتور یا نمایشگر می تواند تولید کند. اگر مانیتور ۸ بیتی باشد می تواند ۱۶.۸ میلیون رنگ تولید کند و اگر ۱۰ بیتی باشد می تواند این عدد را تا ۱.۰۷ میلیارد رنگ افزایش دهد.تعداد رنگ های بیشتر دقت رنگ مانیتور را افزایش می دهد. این موضوع برای گیمرها بسیار مهم است . تصور کنید در یک بازی با یک جلوه بصری زیبا و هیجان انگیز رو به رو می شوید طبیعتا یک مانیتور با دقت رنگ بالاتر این صحنه را زیباتر برای شما به نمایش خواهد گذاشت.باید بدانید پنل های QLED بالاترین دقت رنگ را دارا هستند و سپس پنل های LED و در رتبه آخر هم پنل های OLED قرار دارد.

عمق رنگ مشکی

عمق رنگ مشکی بیشتر باعث می شود تماشای محتوای تاریک برای شما لذت بخش باشد. این موضوع برای گیمرها نیز بسیار قابل اهمیت است. چرا که ممکن است داستان بازی به صورتی باشد که در مکانی تاریک یا شب جریان داشته باشد بنابراین اگر مانیتور دارای عمق رنگ مشکی بیشتری باشد تصاویر تاریک برای شما بهتر به نمایش در خواهند آمد.در این زمینه پنل های QLED و LED به دلیل کنتراست بالاتر دارای عمق رنگ مشکی بیشتری هستند.اما در پنل های IPS رنگ های مشکی بیشتر به رنگ خاکستری مشاهده می شوند.پنل های OLED به دلیل اینکه برای نمایش رنگ مشکی پیکسل های خود را به صورت کامل خاموش می کند عمق رنگ مشکی بالاتری از پنل های دیگر دارا است. می توان گفت کنتراست آن ۱ به بی نهایت است.

زاویه دید

اگر شما علاقه به تماشای فیلم و بازی به صورت گروهی دارید این نکته برای شما بسیار اهمیت دارد. مانیتور باید دارای زاویه دید مناسبی باشد تا تمامی افراد دید یکسانی از تصویر داشته باشند.یعنی اگر از کناره ها به مانیتور نگاه کنید تصویر دچار کاهش افت کیفیت نشود.

باید بدانید که صفحه نمایش یا مانیتور با پنل QLED و LED از نوع VA از کناره ها کمی دچار افت کیفیت خواهد شد(تصویر را کمی تیره مشاهده خواهید کرد.)

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

احسان لطفی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *