۰

آیا مانیتور OLED ارزش خرید دارد؟

آیا مانیتور OLED ارزش خرید دارد؟

مانیتور OLED

مانتیور OLED مدت زیادی است که وجود دارد ، اما اکنون شروع به نفوذ به بازارهای اصلی تلویزیون و مانیتور کرده است. اما به دلیل قیمت های بسیار بالای آنها ، تعداد کاربران آن بسیار کمتر از کاربران LCD است.

بنابراین ما در این مقاله به این موضوع می پردازیم که دلیل قیمت گزاف اکثر مانیتور های OLED چیست و چه مزایا و معایبی نسبت به نمایشگرهای LCD معمولی دارند؟

فناوری نمایش

مانیتور OLED

هر زمان که نمایشگری را می بینید که به عنوان مانیتور/تلویزیون “LED” به بازار عرضه می شود، به طور کلی معنای آن LED LCD است. برای توضیح دقیق تر، صفحه نمایش مورد بحث از یک نور پس زمینه LED و یک پنل LCD استفاده می کند.

از سوی دیگر، فناوری OLED به هیچ وجه از نور پس زمینه فعال استفاده نمی کند. در عوض، هر پیکسل به طور مستقل روشن می شود و به عنوان منبع نور خود عمل می کند.

اکنون، این مورد پیامدهای زیادی در مورد کیفیت و عملکرد یک نمایشگر دارد، بنابراین بیایید بیشتر در مورد آن توضیح دهیم.

Contrast/کنتراست

مانیتور OLED

نمایشگرهای OLED برای مدتی طولانی در گوشی های هوشمند وجود داشته اند. در واقع، اولین گوشی گلکسی اس سامسونگ از صفحه نمایش OLED استفاده می کرد، اگرچه این فناوری در آن زمان بسیار ناقص تر بود. سال‌ها است که کاربران گوشی‌های هوشمند در مورد مزایای LCD در مقابل OLED بحث می‌کنند و هر چیزی که در آنجا می‌توان گفت برای نمایشگرهای بزرگ‌تر نیز صدق می‌کند.

نمایشگرهای OLED می توانند کنتراست بسیار بالاتری داشته باشند زیرا می توانند سیاه واقعی را با خاموش کردن پیکسل ها نمایش دهند. در مقابل ، هر صفحه نمایشی که دارای نور پس زمینه فعال باشد نمی تواند نور را به طور کامل مسدود کند، در نتیجه سیاه به صورت خاکستری تیره نمایش داده می شود. مسلماً، برخی از پنل‌ها (مانند VA) در نمایش رنگ‌های مشکی بهتر هستند، اما هنوز با OLED‌های این بخش قابل مقایسه نیستند.

مانیتور OLED

در مورد نور پس زمینه، یک مشکل رایج وجود دارد که نمایشگرهای  LED LCD با آن مواجه می شوند که backlight bleeding نامیده می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، نور بر روی صفحه نمایش به اصطلاح “خونریزی” می کند، بنابراین منجر به سیاهی های ناسازگار می شود. این می تواند به صورت لکه های سفید نامنظم (به اصطلاح “ابری شدن”) یا به صورت مناطق روشن تر در گوشه ها یا در امتداد لبه های صفحه نمایش رخ دهد.

از آنجایی که نمایشگرهای OLED از نور پس زمینه فعال استفاده نمی کنند، این مشکل را ندارند. در مجموع، OLED در این زمینه برنده است.

برنده: OLED

زوایای دید

مانیتور OLED

زوایای دید تعیین می کند که قبل از شروع اعوجاج رنگ، نمایشگر از چه زاویه وسیعی قابل مشاهده است. هنگامی که خارج از زاویه دید مشخص شده نمایشگر حرکت می کنید، اعوجاج رنگ ذکر شده شروع به نمایان شدن می کند و نمایشگر معمولا تیره تر به نظر می رسد.

نمایشگرهای OLED دارای زوایای دید عالی هستند، عمدتاً به این دلیل که تنها فضای کمی در پشت صفحه برای پراش نور وجود دارد.

وضعیت نمایشگرهای LCD کمی پیچیده‌تر است، زیرا زاویه دید عمدتاً به نوع پنل مورد استفاده بستگی دارد. بنابراین، برای مثال، یک پنل IPS خوب می تواند با زاویه دید یک OLED رقابت کند، در حالی که یک پنل TN حتی نمی تواند به آن سطح نزدیک شود.

برنده: OLED

تولید رنگ

مانیتور OLED

برجسته‌ترین و اغلب قابل فروش‌ترین مانیتورها، آنهایی هستند که توانایی در خیره‌کردن بیننده با تولید یا تکثیر رنگ‌های زنده و واقعی را دارند.

در بیشتر موارد، نمایشگرهای OLED و LCD از این نظر در سطح یکنواختی قرار دارند. با این حال، درست مانند زوایای دید، دقت رنگ نمایشگر LCD عمدتاً به پنل مورد استفاده بستگی دارد. پنل های IPS و VA دارای تولید رنگ عالی ای هستند، در حالی که رنگ های تولید شده توسط پنل های TN معمولاً کاملاً صاف و سفید شده به نظر می رسند.

در این مورد برنده مشخصی را نمی توان انتخاب کرد و همه چیز بستگی به پنل مورد استفاده دارد.

HDR

مانیتور OLED

محدوده دینامیکی بالا ( High dynamic range ) یک فناوری نمایش است که هدف ساده ای دارد: ایجاد تصویر نمایش داده شده تا حد امکان نزدیک به واقعیت. این امر با کمک کنتراست، نور شدید و عمق رنگ به دست می آید.

اکنون، همانطور که قبلاً مشخص کردیم، OLED قطعاً از نظر کنتراست برتر است. با این حال، نمایشگرهای LCD با داشتن نور پس‌زمینه قوی‌تر همچنان می‌توانند به رقابت بپردازند. هر دو فناوری کاملاً قادر به تولید HDR خوب هستند، بنابراین یک بار دیگر، در اینجا برنده ای وجود ندارد.

عملکرد - نرخ به روز رسانی و زمان پاسخ گویی

مانیتور OLED

معضل رایج در بین گیمرها – “آیا من به یک مانیتور ۱۴۴/۲۴۰ هرتز نیاز دارم”؟

خب، اول از همه، خوشحال خواهید شد که بدانید حداقل روی کاغذ نمایشگرهای OLED کاملاً قادر به رسیدن به چنین نرخ تازه سازی بالایی هستند .

در مورد زمان پاسخ گویی پیکسل، آنها به سادگی LCD ها را دور خارج می کنند زیرا می توانند زمان پاسخگویی کمتر از ۰.۱ میلی ثانیه داشته باشند. در همین حال، سریع‌ترین پنل‌های TN تنها می‌توانند تا ۱ میلی‌ثانیه پایین بیایند.

در حال حاضر، در حالی که OLED ها می توانند به طور قابل توجهی از LCD ها در هر بخش عملکرد بهتری داشته باشند، ما هنوز شاهد تحقق آن در عمل نیستیم. و در حالی که نمایشگرهای OLED موجود دارای زمان پاسخگویی سریع تری هستند، اکثر آنها موافق هستند که نرخ به‌روزرسانی بسیار مهم‌تر است، و بنابراین، برنده این قسمت باید LCD باشد.

قیمت

مانیتور OLED

و اکنون، به پاسخ به این سوال بزرگ می پردازیم که آیا صفحه نمایش OLED ارزش خرید دارد؟

همانطور که قبلاً گفته شد، نمایشگرهای OLED بسیار گران هستند و تا آینده قابل پیش بینی نیز همینطور باقی خواهند ماند. مهمتر از آن، نه تنها گران هستند، بلکه درباره ارزش خرید آنها بحث هایی وجود دارند. تنها مزیت ملموس آنها کنتراست برتر آنهاست، اما بررسی هر چیز دیگری فقط مو شکافی است.

با این حساب، ما باید برنده این بحش هم LCD اعلام کنیم. یک مانیتور LCD خوب هم از نظر کیفیت بصری و هم از نظر عملکرد، توانایی تطبیق با یک OLED را دارد، در حالی که قیمت بسیار کمتری نسبت به آنها دارد.

نتیجه

مانیتور OLED

در مجموع، ما هنوز خرید مانیتور یا تلویزیون OLED را توصیه نمی کنیم. همانطور که اغلب در مورد فناوری‌های (نسبتا) جدید این اتفاق می‌افتد، تکمیل آنها و ورود واقعیشان به بازار زمان می‌برد. به یاد دارید زمانی که اولین تلویزیون های ۴K شروع به عرضه کردند و هزاران دلار قیمت داشتند؟ اکنون می توانید یک تلویزیون ۴K با کمتر از ۳۰۰ دلار تهیه کنید. هرچند که آنها یک تلویزیون ۴K واقعا خوب نیستند، اما با این وجود یک تلویزیون ۴K است.

در سال های آینده نیز همین اتفاق در مورد نمایشگرهای OLED رخ خواهد داد. فرآیندهای تولید پیشرفت خواهند کرد، خود فناوری توسعه می یابد و قیمت ها در نهایت به اعداد سه رقمی مقرون به صرفه تری کاهش می یابد.

برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *