۰

بررسی بازی The Gunk

بررسی بازی The Gunk

بررسی بازی The Gunk

استودیو Image & For پس از انتشار SteamWorld Dig 2 امیدوار بود که افق‌های خود را با پروژه بعدی خود گسترش دهد. در نهایت یک نمونه اولیه از بازی مورد آزمایش قرار گرفت و منجر به یک جاروبرقی شد که به گیاهان اجازه رشد می‌داد. این عمل از نظر توسعه‌دهندگان، به طرز مضحکی خوشحال کننده بود و بنابراین The Gunk به بازی بعدی Image & Form تبدیل شد.

این بازی یک عنوان اکشن ماجراجویی سوم شخص است و داستان دو رفیق صمیمی با اسامی «رانی» و «بک» را روایت می‌کند که در سفینه فضایی Dust Bunny وظیفه پاکسازی کهکشان را دارند. شخصیت قابل بازی (رانی) قلب مهربانی دارد و اغلب از طبیعت ماجراجوی خود کمک می‌گیرد. بک نیز مکانیکی ماهر و چیره‌دست می‌باشد که با تمام وجود از رانی محافظت می‌کند.

بررسی بازی The Gunk

بررسی بازی The Gunk

رانی که بازوی خود را در یک حادثه قبل از رویدادهای بازی از دست داده، به یک بازوی مصنوعی مکانیکی بزرگ مجهز شده که آن را Pumpkin نامگذاری کرده است. Pumpkin به عنوان یک اسکنر عمل می‌کند تا بازیکن بتواند اطلاعات شناسایی شده در مورد اقلام موجود در جهان بازی را مشاهده کرده و همچنین از آن به عنوان جارویی برای مکیدن مواد و شلیک گلوله استفاده کند.

داستان این عنوان در یک ماجراجویی معمایی روایت می‌شود که در آن بازیکنان، یک سیاره زیبا و خیره‌کننده را کشف می‌کنند که به آرامی توسط ماده‌ای سیاه و مرموز در حال بلعیده شدن است. رانی و بک در این سفر از میان فضاهای کوچک و تاریک بین غارها رد شده و به مراتع وسیع با جویبارها و گیاهان غیرعادی رنگارنگ می‌رسند. با این وجود این که بازی عمدتاً به مسیرهای خطی پایبند است، حس دنیایی گسترده و پر از پتانسیل را به بازیکنان القا می‌کند.

بررسی بازی The Gunk

داستان‌سرایی The Gunk بسیار جذاب و دلنشین است، زیرا رانی به کاوش و تعامل با بقایای یک تمدن بیگانه باستانی می‌پردازد. هرچه اسرار بیشتری از این سیاره کشف می‌شود، داستان بازی نیز عمیق‌تر خواهد شد. اغلب قسمت‌های این سیاره با موادی چسبنده به نام Gunk پوشیده شده که رانی می‌تواند با دست مکانیکی خود (Pumpkin) آن‌ها را از سر راه خود بردارد. پاک کردن Gunk اغلب به کمی حل معما نیاز دارد، زیرا مهارت رانی در شغل خود، ستودنی است. بازیکنان باید به گونه‌ای با محیط درگیر شوند تا موانع موجود در مسیر خود را برای غلبه بر سیاره بیگانه از بین ببرند.

این پازل‌ها و معماها به خوبی برنامه‌ریزی شده‌اند و معمولاً یافتن راه‌حل برای آن‌ها بسیار آسان است که به ماهیت اکتشافی در نیمه اول بازی اضافه می‌کند. به طور کلی، اشیایی که بازیکنان می‌توانند با آنها تعامل داشته باشند، دارای درخشش طلایی هستند. این ویژگی می‌تواند یافتن و جمع‌آوری مواد مورد نیاز برای ارتقای Pumpkin را آسان‌تر سازد. با این که هیچ نقشه‌ای در بازی وجود ندارد ولی خوشبختانه می‌توان در ورودی هر بخش، یک چراغ راهنما مشاهده کرد.

بررسی بازی The Gunk

بررسی بازی The Gunk

کمبود حیات وحش در این سیاره بیگانه را می‌توان به وضوح مشاهده کرد. در یک فصل خاص، ما با حیوانی غیرعادی روبرو می‌شویم که به نجات آن از شر مخلوقات مخوف Gunk کمک می‌کنیم اما پس از پایان فصل، دیگر آن را نخواهیم دید. دیدن حیات وحش بیشتر، می‌توانست به تثبیت این نکته بیفزاید که این سیاره برای نجات خود، به کمک شما نیاز دارد. فقدان تنوع حیات وحش به تعداد معدودی از دشمنان بازی نیز سرایت می‌کند. به جرأت می‌توان گفت که مبارزات بازی، نقطه ضعفی آشکار هستند. تنها سه نوع دشمن وجود دارند که بازیکن با آن‌ها روبرو می‌شود و تنها وسیله‌ای که رانی برای مقابله با آنها دارد، مکش Pumpkin است. این باعث می‌شود که بازیکنان حتی خود را نزدیک دشمن هم نکرده و از راه دور به مبارزه بپردازند. رانی همچنین هیچ حرکتی برای فرار از حملات دریافتی ندارد و حرکت کلی او حتی در هنگام دویدن نیز کند است. اگر مبارزه‌ای در این بازی وجود نداشت و فقط شاهد پازل‌ها و معماهای مختلف بودیم، می‌توانستیم از آن به عنوان یک بازی خیلی خوب یاد کنیم اما سیستم ضعیف مبارزات و تنوع کم دشمنان، به بازی ضربه وارد می‌کند.

پاسخ کوتاه به این‌که آیا کسی باید The Gunk را تجربه کند یا نه، یک «بله» قاطعانه است. درست است که مبارزات بازی بدون ایراد نیستند اما داستان جذاب، طنزپردازی و محیط‌های متنوع آن، می‌توانند این ضعف را جبران کند.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *