۰

نقد و بررسی سریال چرنوبیل Chernobyl

نقد و بررسی سریال چرنوبیل Chernobyl

نقد و بررسی سریال چرنوبیل Chernobyl

نقد و بررسی سریال چرنوبیل Chernobyl

تماشای سریال چرنوبیل رادرست پس از اتمام تجربه فصل پایانی بازی تاج و تخت آغاز کردم. هردو محصول یک شبکه و هردو پرسروصدا و پرحاشیه در فضای مجازی. تماشای هردو محصول به شکل پشت سرهم باردیگر برای من یادآور این نکته بود که لذت بردن یا نبردن از یک محصول سینمایی/ تلویزیونی لزوما ارتباطی با فضای شکل گرفته پیرامون آن ندارد. به واقع تا دلتان بخواهد از فصل پایانی بازی تاج و تخت بد شنیده بودم و بلعکس بی نهایت نقد و نظر مثبت از چرنوبیل مشاهده کرده بودم. اما همانطور که تجربه فصل پایانی بازی تاج و تخت برایم آزاردهنده نبود تماشا چرنوبیل نیز آن شور و هیجانی که قبل از دیدنش متصور بودم را در من ایجاد نکرد!!

چرنوبیل این محصول عظیم شبکه HBO البته که کار استاندارد و قابل قبولی از آب در آمده است. اما مشکل در آنجاست که این سریال به همین استاندارد بودن بسنده کرده و تبدیل به تجربه ای شورانگیز و فراموش نشدنی نمیشود. به واقع نکات مثبت چرنوبیل درمقابل نقاط ضعف آن نمیتوانند خودی نشان دهند.
چرنوبیل درهمان اپیزود نخست ثابت میکند در طراحی صحنه و لباس. گریم.موسیقی. بافت رنگی(هم نماهای داخلی و هم خارجی) و از آنها مهمتر در ریتم وقوع حوادث فکر شده و جذاب پیش میرود. تمام جزییات بصری در قابهای سریال شما را به دهه هشتاد شرق اروپا میبرد . همچنین درهر اپیزود دست کم دو حادثه مهم اتفاق میفتد تا مخاطب پیگیر ادامه ماجرا باشد اما همین نکات کافی است تا چرنوبیل یک اثر چهار ستاره لقب گیرد؟
مشکلات چرنوبیل رفته رفته خود را آشکار میکنند. مهمترین آنها عدم نمایش عمق فاجعه به زبان تصویر است. به واقع با وجود پیش زمینه های فکری که از بحران چرنوبیل داریم سریال میبایست با تمرکز بر تصاویر اوضاع ملتهب و ویرانگر راترسیم میکرد. همچون جایی که چند کارگر با لباس غواصی وارد نیروگاه شده و حین انجام عملیات چراغ قوه ها از کار میفتند ویا سکانس بدون کات مربوط به پاکسازی پشت بام که برای اندک لحظاتی التهاب را به اوج میرساند. اما مشکل آنجاست که سکانسهای اینچنینی حضور کمرنگی درروایت دارند.
عمده پرداخت به فاجعه در دیالوگ می آید و از پتانسیل تصویر بهره کافی را نمیبرد.

نقد و بررسی سریال چرنوبیل Chernobyl

مشکل دیگر پرداخت نصفه و نیمه به برخی ماجراها است. همچون حضور کارگران معدن برای کمک رسانی یا حضور سربازان برای ازبین بردن حیوانات خانگی که درسریال حضور دارند اما نصفه و نیمه پرداخت میشوند و از سرانجام آنها اطلاع درستی نمی یابیم.
در بحث شخصیت پردازی نیز سریال دو مورد اصلی را تا حدودی پرداخت میکند و از آنها شخصیت میسازد .شربینا(استالن اسکارزگارد) و لگاسوف(جرد هریس) هویتی مستقل پیدا کرده و درطول پنج اپیزود تغییراتی در نحوه نگرش و کنش آنها رخ میدهد اما برای باقی افراد به تیپ سازی بسنده میکند تا مخاطب آنچنان نگران اعمال و سرنوشت آنها نباشد.

چرنوبیل درنهایت نمیتواند از پتانسیل عظیم خود بیشترین بهره را ببرد و در ارائه محصول نهایی به استانداردهای رایج بسنده میکند . هرچند اپیزودهای آغازین و پایانی به عنوان دومورد از مهمترین عناصر هرسریال کیفیت پرداخت بهتری دارند و مخاطب را سرخورده نمیکنند اما در مجموع چرنوبیل در حالی که میتوانست به یکی از تجربه های فراموش نشدنی مدیوم تلویزیون بدل گردد درنهایت سریالی است خوب و سرگرم کننده و آگاهی دهنده از یک برهه تاریخی که نمیتواند به جایگاه واقعی خویش دست یابد .

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *