۰

معرفی و بررسی کامل اجزای کارت گرافیک

اجزای کارت گرافیک

اجزای کارت گرافیک

کارت گرافیک ممکن است قطعه ضروری برای یک کاربر معمولی نباشد، اما برای گیمرهای سطح بالا و افرادی که برنامه ها یا نرم افزارهای گرافیکی با منابع فشرده را اجرا می کنند، مهم ترین مؤلفه است. کارت های گرافیک دستگاه های بسیار پیشرفته ای هستند و از اجزای پیچیده ای تشکیل شده اند. بنابراین در اینجا به شما در مورد جزئیات و اجزای کارت گرافیک توضیح می دهم زیرا بسیاری از کاربران از آن مطلع نیستند.

اجزای کارت گرافیک

GPU (واحد پردازش گرافیکی) :

Graphics Processing Unit (واحد پردازش گرافیک) که معمولا به عنوان GPU شناخته می شود قلب کارت گرافیک است. این جزء اصلی کارت گرافیک است که تمام پردازش های گرافیکی در آن انجام می شود. برخلاف CPU که فقط ۲ تا ۱۶ هسته دارد، یک پردازنده گرافیکی از صدها یا هزاران هسته یا واحد کوچک تشکیل شده است که به صورت موازی برای انجام عملیات گرافیکی پیچیده کار می کنند. انویدیا این هسته‌ها یا پردازنده‌ها را Cuda Cores یا Shaders و AMD/ATI آنها را Stream Processors نامیده است.

اجزای کارت گرافیک
اجزای کارت گرافیک

لازم به ذکر است که cuda cores و stream processors به دلیل معماری متفاوت پردازنده گرافیکی مورد استفاده هر دو شرکت یعنی Nvidia و AMD از نظر اندازه و عملکرد مشابه نیستند. یعنی اگر دو کارت گرافیک از انویدیا و ATI با تعداد هسته‌های یکسان cuda cores و stream processors داشته باشیم، می‌توان گفت که :

Cuda Cores ≠ Stream Processors (شما نمی توانید هسته های cuda را از نظر کارایی با Stream Processors برابر بدانید زیرا هر دوی آنها معماری متفاوتی دارند)

بنابراین در اینجا می توانیم نتیجه بگیریم که عملکرد دو کارت گرافیک متفاوت خواهد بود حتی اگر دارای مشخصات حافظه مشابه و تعداد cuda cores و stream processors یکسان باشند.

GPU Clock – سرعتی که GPU با آن کار می کند، کلاک یا فرکانس GPU نامیده می شود.

Shaders Clock / Frequency – سرعتی که هسته‌ها / شیدر با آن کار می‌کنند فرکانس شیدر نامیده می‌شود و با کلاک GPU هماهنگ است.

Memory ( حافظه ) :

حافظه مکانی است که تمام جزئیات پیچیده و سایر اطلاعات گرافیکی در آن ذخیره می شود. GPU جزئیات را از Memory دریافت می کند، آنها را پردازش می کند، آن را به RAM برمی گرداند و سپس آن را به RAMDAC و سپس به صفحه LCD یا مانیتور شما می فرستد. RAMDAC یا ( Random Access Memory Digital to Analog Converter ) یک مبدل دیجیتال به آنالوگ حافظه تصادفی است که تصویر را به سیگنال آنالوگ تبدیل کرده و از طریق کابل نمایش به صفحه نمایشگر یا LCD شما ارسال می کند.

اجزای کارت گرافیک

کارت های گرافیک بسته به GPU مورد استفاده در کارت گرافیک، انواع مختلفی از حافظه دارند. رایج ترین نوع حافظه های مورد استفاده در کارت های گرافیک رم GDDR3 و GDDR5 است که G مخفف Graphics و DDR مخفف Double Data Rate است. حافظه رم یا حافظه کارت گرافیک بسیار سریعتر از حافظه مورد استفاده در دسکتاپ یا لپ تاپ شما است.

رابط داخلی :

رابط داخلی رابطی است که از طریق آن کارت گرافیک شما به مادربرد شما متصل می شود. کارت‌های گرافیک قدیمی‌تر از رابط AGP یا Accelerated Graphics Port (درگاه گرافیکی شتاب‌دهنده) برای اتصال به مادربرد استفاده می‌کنند، اما اکنون با رابط بسیار سریع‌تر و کارآمدتر PCI Express 2.0 x16 جایگزین شده‌اند. همچنین مادربرد باید دارای اسلات PCI Express x16 باشد در غیر این صورت نمی توانید از کارت استفاده کنید. برخی از مادربردها دارای دو اسلات PCI Express x16 در کنار یکدیگر هستند تا بتوانید از کارت های گرافیک متصل در حالت SLI یا Crossfire برای افزایش کارایی استفاده کنید.

اجزای کارت گرافیک

هیت سینک و فن :

هیت سینک و فن قسمت خنک کننده کارت گرافیک را تشکیل می دهند که برای کاهش دمای GPU و RAM (در برخی کارت ها) استفاده می شود. هیت سینک یک دستگاه خنک کننده غیرفعال است که از مس یا آلومینیوم ساخته شده است و هدف اصلی آن حذف گرما از پردازنده گرافیکی و پخش آن در محیط اطراف است.

فن یک دستگاه خنک کننده فعال است که هوا را به هیت سینک می دمد تا هیت سینک سریعتر خنک شود تا بتواند گرما را به سرعت از قطعات خارج کند. برخی از کارت‌های گرافیک پایین‌رده تنها به هیت سینک مجهز هستند، اما همه کارت‌های میان‌رده و بالا رده دارای ترکیب هیت سینک و فن برای خنک‌سازی مناسب و کارآمد هستند.

اجزای کارت گرافیک

اتصالات برق (۶ پین) :

کانکتورهای برق فقط در کارت‌های گرافیکی با برد متوسط تا بالا رده وجود دارند، زیرا این کارت‌ها برای عملکرد خود به برق اضافی نیاز دارند. این ها کانکتورهای برق ۶ پین هستند و در کارت های بالا رده دو عدد از این کانکتورها وجود دارد. کارت‌های گرافیکی با رنج کم یا مقرون به صرفه، این کانکتورهای برق ۶ پین را ندارند، زیرا برای کار کردن به انرژی زیادی نیاز ندارند و فقط از اسلات PCI Express x16 مادربرد تغذیه می‌کنند.

اجزای کارت گرافیک

اگر SMPS یا منبع تغذیه شما کانکتور برق ۶ پین ندارد، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است به کابل اتصال برق ۶ پین نیاز خواهید داشت.

اجزای کارت گرافیک

پورت های DVI / HDMI / VGA :

این پورت ها رابط خارجی کارت گرافیک را تشکیل می دهند. از این پورت ها برای اتصال مانیتور یا صفحه نمایش LCD به کارت گرافیک از طریق کابل مربوطه استفاده می شود. کارت گرافیک های پایین رده تنها دارای پورت های VGA و DVI یا Digital Video Interface (رابط ویدئوی دیجیتال) هستند در حالی که کارت های گرافیک رده بالا دارای هر دو DVI و HDMI یا High-Definition Multimedia Interface (رابط چند رسانه ای با کیفیت بالا) هستند. هر دو DVI و HDMI رابط دیجیتال هستند اما در HDMI سیگنال صوتی یا صدا را می توان توسط آن حمل کرد.

اجزای کارت گرافیک

همه این اجزا بر روی PCB یا Printed Circuit Board (برد مدار چاپی) تعبیه شده اند که می توان گفت مادربرد یک کارت گرافیک را تشکیل می دهد. علاوه بر تمام این اجزای اصلی، اجزای کوچکتر دیگری مانند خازن ها، دیودها، مقاومت ها و غیره نیز در کارت گرافیک وجود دارند.

برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *