۱

نقد و بررسی بازی Sifu

نقد و بررسی بازی Sifu

نقد و بررسی بازی Sifu

نقد و بررسی بازی Sifu

از همان اولین مشت، Sifu در طراحی خود کاملا سازش ناپذیر است. آخرین محصول استودیو Sloclap، سازنده بازی Absolver، بسیار جسورانه است، مبارزات عالی، انیمیشن‌های درجه یک، موسیقی فوق‌العاده و داستان آن در عین سادگی  بسیار عجیب و ظریفانه است. همچنین دارای صحنه ها و قسمت های بسیار ناراحت کننده و سخت است اما در پایان، سیفو حس تقریباً بی‌نظیری از تسلط و موفقیت را به ما ارائه می هد که همه را راضی می کند.

همانطور که بسیاری از داستان های هنرهای رزمی با موضوع انتقام نوشته می شوند ، Sifu نیز با یک قتل شروع می شود. پدر و استاد هنرهای رزمی شما درست جلوی چشمان شما کشته می شوند، که در عین سادگی یکی از بهترین پیش درآمدی هایی است که در سال های اخیر در بازی ها تجربه کرده اید. این موضوع هم به عنوان یک آموزش عالی عمل می کند و هم به شما گوشزد می کند که چه چیزی در آینده برای شما رقم خواهد خورد، و شما در آینده به کل کاتالوگ حرکات دسترسی کامل پیدا خواهید کرد. هشت سال بعد، شما برای کشتن هر یک از پنج نفر درگیر در قتل به سفری می روید.

نقد و بررسی بازی Sifu

این یک فرض بسیار ساده است اما به طرز شگفت انگیزی اجرا شده است. شما با اطلاعات بسیار کمی در مورد اهداف خود شروع می کنید، اما در طول کمپین شروع به جمع آوری سرنخ ها و شواهد در هر مرحله می کنید. من انگیزه‌ای منحصربفردی برای جستجوی هر یک از آن‌ها پیدا کردم، نه تنها به دلیل اطلاعات اضافی و زمینه‌ای که در مورد تلاش شخصیت اصلی برای انتقام ارائه کرده بودند، بلکه به این دلیل که پیدا کردن یکی از آنها می‌تواند قفل درها را در مراحل قبلی باز کند که منجر به ایجاد مراحل کاملا جدید می شود. بعلاوه، نحوه افزودن اطلاعات جدید به صفحه کارآگاهی شما که نشان می دهد چگونه همه چیز به هم متصل می شود، حس بسیار خوبی دارد.

هنرهای رزمی سیفو یکی از بهترین‌هایی است که تا به حال تجربه کرده اید که بسیار ساده و آسان هستند. دوربین گاهی اوقات در گوشه ای گیر می کند و دیدن آنچه در راه است را سخت می کند، اما جدای از آن، یافتن ایرادات در آن بسیار دشوار است.هرچقدر هم در مورد روان بودن انیمیشن، تأثیری که هر ضربه‌ای به دشمنان وارد می کند (که در هنگام بازی در پلی‌استیشن ۵ به‌طور شگفت‌انگیزی توسط کنترلر DualSense حس می‌شود) تعریف کنیم باز هم کم است. مهم نیست که حمله از چه زاویه ای یا چه نوع ضربه ای باشد . ضربات کاملا حس می شوند و واقعی به نظر می رسند و همچنین از نظر مکانیکی، به همان اندازه چشمگیر هستند.

دو دکمه برای حمله وجود دارد که می‌توانید برای انواع کمبو ها از آنها استفاده کنید، که هر کدام عملکرد خاص خود را دارند. یک دکمه برای دفاع ردن ها، جاخالی دادن و دکمه ای برای حرکت کردن و بالا و پایین رفتن در محیط؛ یک دکمه برای برداشتن سلاح؛ دکمه ای برای پرتاب سلاح؛ و یک دکمه فوکوس که به شما امکان می دهد از انواع حملات ویژه غیرقابل انسداد با جلوه های خاص خود استفاده کنید که همگی به فوکوس متر گره خورده اند.

نقد و بررسی بازی Sifu

نقد و بررسی بازی Sifu

در حالی که نبرد های یک به یک با دست خالی بسیار عالی هستند، سیفو واقعا با استفاده از مبارزات محیطی خود را از سایر بازی های مبارزه ای دیگر متمایز می کند. دشمنان را می توان از پله ها، از طریق موانع و حتی روی نرده ها برای کشتن فوری آنها به پایین پرتاب کرد. اسلحه ها را می توان مستقیما از روی زمین به صورت دشمنان کوبید و یا به سمت آنها پرتاب کرد. و انواع حرکات جالب و هیجان انگیز وجود دارد که به طور یکپارچه محیط شما را در انیمیشن های خود ترکیب می کند. فراتر از اینکه واقعاً فوق‌العاده است، همه اینها یک مزیت استراتژیک نیز ارائه می‌دهد، و برخی از مبارزات که در ابتدا غیرممکن به نظر می‌رسیدند ممکن می شوند، و زمانی که از تمام مکانیک هایی که بازی در اختیار شما قرار داده است استفاده کنید ، همه چیز ساده تر و بهتر می شود.

یکی از مهم ترین نکات درباره دفاع کردن در این بازی ، زمان بندی مناسب است که باید در آن بسیار دقت داشته باشید. زمانی که یکی از دشمنان ضربه را به سمت شما پرتاب می کند ، میتوانید با زمان بندی درست آن ضربه را دفاع کنید و بعد از آن به سرعت ضد حمله بزنید و حریف روبروی خود را از پای در بیاورید.

خیلی خوب است که هوش مصنوعی دشمنان در سیفو به اندازه کافی تهاجمی است که واقعا شما را مجبور به تسلط بر این مکانیک های دفاعی عمیق می کند. آن‌ها فقط دور خود نمی‌چرخند و منتظر نوبت خود نمی‌مانند تا به شما ضربه بزنند، آنها با مشت‌های سرگدان به سمت شما می ایند، سعی می‌کنند شما را احاطه کنند، بطری‌ها را از آن طرف اتاق به سمتتان پرت می‌کنند، از روی میله‌ها می‌پرند و با یک ضربه تبر شما را در هم می‌کوبند، و به طور کلی ضربه‌های بسیار سنگینی می‌زنند. Sloclap این تعادل بسیار خوب را پیدا می کند که در آن دشمنان به اندازه کافی قابل پیش بینی هستند، جایی که شما می توانید یاد بگیرید که کمبو های خاصی را که به سمت شما می آیند شناسایی کنید و در برابر اولین ضربه دفاع کنید، اما همچنین تنوع کافی در الگوهای حمله آنها وجود دارد که اگر تمرکز خود را از دست بدهید می توانید غافلگیر شوید.

نقد و بررسی بازی Sifu

نقد و بررسی بازی Sifu

روی کاغذ، Sifu در واقع یک بازی بسیار کوتاه است. پنج مرحله آن را می توان تنها در چند ساعت تکمیل کرد. بسیار تحت تأثیر قرار خواهید گرفت اگر واقعاً در اولین بازی خود موفق به انجام این کار شوید (ممکن است برای اولین بار حدود ۱۰ ساعت طول بکشد تا به پایان برسد) اما غیرممکن نیست. به احتمال زیاد، شما در طول تلاش خود خواهید مرد، و روشی که سیفو با مرگ مقابله می کند واقعاً منحصر به فرد است: با کمک یک طلسم جادویی، می توانید درست از همان جایی که در آن بوده اید دوباره زنده شوید و به مبارزه ادامه دهید، اما این کار باعث می شود که هر دفعه سن شما بالاتر برود و زمان مرگ خود نزدیک تر شوید. بنابراین، در حالی که چند مرگ اول شما ممکن است فقط یک، دو یا سه سال شما را پیر کند، اما اگر به جان باختن در برابر همان دشمنان یا باس فایت ها ادامه دهید، به سرعت متوجه می‌شوید که هر بار پنج، شش، هفت سال یا بیشتر پیر می‌شوید. تنها راه کاهش آن، شکست دادن برخی از دشمنان خاص (و سرسخت) است که طبیعتاً خطرات خود را برای بالا بردن آن در این فرآیند به همراه دارد.

پیری فقط برای نمایش نیست. هر بار که ۱۰ سال پیر می‌شوید حداکثر سلامتی شما کاهش می‌یابد، اما اندکی آسیب بیشتری با هر ضربه وارد خواهید کرد، زیرا بدن شما ضعیف‌تر می‌شود اما مهارت‌ها و تجربیات شما بیشتر می‌شود. به محض اینکه به ۷۰ سالگی رسیدید، جادوی طلسم شما تمام می شود و دفعه بعد که بمیرید، بازی تمام می شود.

اما در اینجا همه چیز دشوار می شود: می توانید یک مرحله را مجددا راه اندازی کنید و دوباره امتحان کنید، اما مهارت ها، سن و شمارشگر مرگ بازی های قبلی خود را در مرحله قبلی حفظ خواهید کرد. بنابراین، اگر در سن ۶۵ سالگی به سختی در برابر باس مرحله دوم با یک شمارنده مرگ ۵ یا ۶ پیروز شده اید، هر بار که مرحله سوم را مجددا راه اندازی می کنید، ۶۵ ساله خواهید بود و تا پایان کمپین فقط دو زندگی خواهید داشت ( مگر اینکه موفق به کاهش چشمگیر شمارنده مرگ خود شوید، که انجام آن آسان نیست). بدیهی است که این یک سناریوی ایده آل نیست. اساساً، معنی آن این است که فقط شکست تمام کردن یک مرحله کافی نیست بلکه باید جوری آن را به پایان برسانید که عمر زیادی برای ادامه مراحل داشته باشید.

نقد و بررسی بازی Sifu

نقد و بررسی بازی Sifu

تنها نکته بدی که در بازی Sifu وجود دارد همین موضوع است. چرا که شما برای گذراندن یک مرحله ممکن است بارها و بارها مجبور شوید آن را تکرار کنید و بازی طوری طراحی شده است که هیچوقت امکان ندارد که شما وقتی که از به سیو خود باز می گردید با چیز یا سناریو جدیدی روبرو شوید و دوباره همان قدر سن ، همان سلاح ها و همان دمشنان و باس فایت ها را پیشروی خود دارید که خب این موضوع ممکن است در اول کمی جذاب و جالب باشد ، اما بعد از مدتی می تواند خسته کننده و تکراری بشود و بازیکنان را برای ادامه دادن آن بی انگیزه کند.

از اینها بگذریم ، موسیقی متن بازی بسیار شنیدنی و جذاب است که می تواند کاملا با تکراری و یا خسته کننده بودن بازی مقابله کند و در هر لحظه و هر شرایطی ، حال و هوای خاصی را به شما منتقل کند و ترکیب حس هنری و رزمی را به نمایش بگذارد.

مبارزات سیفو بی عیب و نقص، انیمیشن فوق العاده روان و تاثیرگذار، مکانیک های مبارزه عمیق و دشمنان چالش برانگیز که واقعاً شما را وادار می کند برای هر پیروزی با چنگ و دندان بجنگید از نکات بسیار مثبت این بازی هستند. در عین حال، تکراری که از پخش مجدد مراحل ناشی می‌شود، می تواند کمی خسته کننده و تکراری باشد که البته آن نسبط به هر فرد متفاوت خواهد بود و شاید بعضی ها را بیشتر وادار کند تلاش کنند مراحل را پشت سر بگذارند.

در کل این بازی با طراحی مراحل و محیط های بسیار جذاب و هنری در کنار موسیقی متن شنیدنی آن ، می تواند ساعات خوشی را از تجربه یک بازی رزمی و اکشن برای شما رقم بزند و پس از پایان آن حس خوبی را به شما منتقل کند.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Armin گفت:

    نقد خوبی بود 😀🙏