۰

AMD Ryzen یا Intel ؛ بهترین cpu برای گیم چه برندی است؟

بهترین cpu برای گیم

بهترین cpu برای گیم

انتخاب بهترین سخت افزار برای کامپیوتر های شخصی جدید خود هرگز آسان نیست. قبل از این که یک مدل خاص از هر سخت افزار را خریداری کنید، ابتدا باید یک برند را انتخاب کنید.

در دنیای پردازنده دسکتاپ ، دو رقیب اصلی بازار AMD و Intel هستند. در حالی که اینتل قطعاً در طول سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ برتری بی چون و چرایی داشت ، اما در چند سال گذشته وضعیت به شدت تغییر کرد.

در سال ۲۰۱۷ ، AMD اولین پردازنده های رایانه ای Ryzen خود را منتشر کرد که بازدهی طولانی مدتی برای تشکیل “Team Red” بود. اکنون سال ۲۰۲۱ است و نسل سوم Ryzen ثابت کرده است که رقیب خوبی برای پردازنده های نسل ۹ اینتل است.

بنابراین ، کدام مارک CPU برای بازی در سال ۲۰۲۱ بهتر است؟ این دقیقاً همان چیزی است که ما در این راهنما به آن پاسخ خواهیم داد.

در چند سال گذشته ...


قبل از پرداختن به سوال اصلی ، بیایید بررسی کنیم که این میدان نبرد اخیراً چگونه بوده است؟

در بیشتر موارد ، اینتل با داشتن فناوری پیشرفته تر و عملکرد کلی بهتر ، به ویژه در طیف های پیشرفته ، گزینه برتر بود. از طرف دیگر AMD راه حل های مقرون به صرفه تری را ارائه داد تا بتواند با آنچه اینتل ارائه می دهد رقابت کند.

حتی اگر AMD به طور کلی موفق به ادامه روند شده بود ، اوضاع پس از سال ۲۰۱۳ بدتر شد. یعنی AMD سری پردازنده های FX خود را منتشر کرده است ، که نه تنها با تعداد هسته های بالا (برای آن زمان) ارائه می شوند بلکه دارای پتانسیل اورکلاک بسیار خوبی نیز هستند. و سرعت کلاک پایه بالایی نیز داشتند.


نیازی به گفتن نیست که آنها برای اولین بار گزینه های بسیار مناسبی بودند. با این وجود سالها گذشت و AMD چیز تازه ای برای ارائه نداشت. این فناوری راکد بود و به سرعت از اینتل که CPU های آن سال به سال بهبود می یابد ، عقب تر بود.

سری FX به سرعت از میدان رقابت کامپیوتر های پایین رده و میان رده گیمینگ کنار رفت . در مقابل ، سری A برند AMD فقط در رایانه های پایه ای که برای بازی در نظر گرفته نشده بودند یافت می شد. تنها چشم امید AMD ،  به معماری “Zen” بود که طی سالها تلاش بالاخره در سال ۲۰۱۷ ساخته شد.

AMD Ryzen

بهترین cpu برای گیم

نسل سوم پردازنده های Ryzen بر اساس معماری Zen 2 ساخته شده است. این با استفاده از یک فرآیند ۷ نانومتری ساخته شده است و شامل تعدادی از راه حل های همه کاره در تمام بازی های قیمت است.

به طور کلی ، پردازنده های Ryzen را می توان به پنج گروه تقسیم کرد:

Ryzen 3 – در نظر گرفته شده برای رایانه های شخصی سطح پایین ، قدرت پردازش خوبی را با قیمت های بسیار پایین ارائه می دهد.
Ryzen 5 – پردازنده های میان رده که ارزش بالایی د قبال پول پرداختی دارند و گزینه های بسیار خوبی برای بسیاری از کامپیوتر های گیمینگ هستند.
Ryzen 7 – پردازنده ای میان بالا رده و میان رده است که قدرت بسیار عالی دارد و برای عموم مردم یک گزینه فوق العاده به حساب می آید.
Ryzen 9 – سری بالا رده و بسیار گران ؛ بیشتر در کامپیوتر های تخصصی تولید محتوا و یا گیمینگ استفاده می شوند.
Threadripper – پردازنده های پیشرفته با تعداد هسته های هیولایی که عملکرد بی نظیری را ارائه می دهند و بیشتر برای وورک استیشن های پیشرفته در نظر گرفته شده اند.

از سال ۲۰۱۷ ، AMD موفق شده است سود اینتل را بدست آورد و سال به سال راه حل های قدرتمندتری را با قیمت های بسیار خوب ارائه دهد. در نتیجه بسیاری از گیمرها Intel را ترک کرده و به AMD منتقل شدند.

با این حال ، به طور دقیق تر ، شما احتمالاً از خود می پرسید که آخرین پردازنده های نسل سوم Ryzen در مقایسه با پردازنده های نسل ۹ اینتل چگونه است؟

AMD Ryzen در مقابل Intel Core

سرعت کلاک ها :

در دوران پردازنده های FX ، معماری مقاوم تر AMD به پردازنده های آنها این امکان را داده تا از سرعت کلاک پایه بالاتری برخوردار شوند. امروز وضعیت کمی متفاوت است ، زیرا این دو در این زمینه کم و بیش به طور یکسان مطابقت دارند.

با این حال ، سرعت کلاک های نمایش داده شده روی کاغذ راهی بسیار ضعیف برای تخمین عملکرد هر پردازنده است. در واقع ، آنها می توانند واقعاً گمراه کننده باشند ، مخصوصاً در این عصر و روزگار ، که CPU گیمینگ با سرعت پایه کمتر از ۳ گیگاهرتز نخواهید یافت.

اما سوال واقعی این است که آنها در Overclock چگونه هستند؟

اورکلاکینگ ( Overclocking ) :

همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، پردازنده های AMD قبلاً به دلیل قابلیت های اورکلاکینگ شناخته می شدند. مطمئناً تمام پردازنده های Ryzen قفل باز هستند و می توانند اورکلاک شوند ، البته به شرطی که چیپست مادربرد در واقع از اورکلاک پشتیبانی کند.

در مقابل ، همه پردازنده های اینتل قفل باز نیستند. فقط مدلهایی که در انتهای شماره مدل با “K” مشخص شده اند می توانند با اطمینان اورکلاک شوند. ما بر کلمه “ایمن” تأکید می کنیم ، زیرا گرچه روش هایی برای اورکلاک پردازنده های اینتل وجود دارد که قفل آنها باز شود ، اما انجام این کار به دلیل خطرات ناشی از آسیب دیدن سخت افزار توصیه نمی شود.

نیازی به گفتن نیست که عملکرد اورکلاکینگ به طور اجتناب ناپذیری از مدل به مدل دیگر متفاوت خواهد بود ، هرچند در حال حاضر پردازنده های مرکزی اینتل در این بخش واقعاً حرف اول را می زنند.

یعنی پردازنده های سطح بالای اینتل می توانند بیشتر از Ryzen تحت فشار قرار بگیرند و منجر به عملکرد تک هسته ای بهتر شوند. اگرچه این مسئله برای اکثر کاربران مسئله مهمی نیست و فقط علاقه مندانی که می خواهند این کار را انجام دهند به این موضوع اهمیت می دهند.

تعداد هسته ها ( Core ) :

همانطور که قبلاً ذکر شد ، تعداد هسته های بالای موجود در پردازنده های AMD FX همان چیزی است که به آنها کمک می کند حتی پس از منسوخ شدن شدید معماری Piledriver ، همچنان کارایی داشته باشند. در هنگام راه اندازی ، تعداد بالای هسته مرکزی و ترد ( thread  ) یا به اصطلاح نخ یا رشته های پردازنده های Ryzen نیز یکی از نقاط اصلی فروش آنها بود ، به ویژه اینکه تقریباً از هر مدلی که اینتل در آن زمان ارائه می داد ، پیشی گرفت.

بنابراین ، تعداد هسته و نخ در سال ۲۰۲۱ چگونه مقایسه می شود؟ خب، ابتدا باید به موضوع چند رشته ای و هایپر تردینگ بپردازیم.

در اصل ، این دو فناوری به ترتیب به AMD و Intel تعلق دارند ، اما اساساً یک چیز هستند . یک پردازنده مرکزی چند رشته ای یا  هایپرتایندینگ دارای هسته هایی است که می توانند به طور همزمان از عهده دو وظیفه برآیند ، بنابراین قابلیت های چند وظیفه ای آنها را بسیار بالا می برد.

به عنوان مثال ، اگر CPU دارای چهار هسته فیزیکی با چند رشته باشد ، این بدان معنی است که در مجموع دارای هشت هسته منطقی است.

حال ، اگر پردازنده های نسل ۳ Ryzen و Core 9 را با هم مقایسه کنیم ، چیزی که بلافاصله مشخص می شود این است که تمام پردازنده های اصلی Ryzen دارای چند رشته هستند ، در حالی که فقط مدل های Intel Core i9 با Hyperthreading ارائه می شوند.

یک مرور مختصر برای شما :

  پردازنده های Ryzen 3 دارای ۴ هسته و ۸ رشته هستند ، در حالی که پردازنده های i3 با ۴ هسته و ۴ رشته ارائه می شوند.
  پردازنده های Ryzen 5 با ۶ هسته و ۱۲ رشته ارائه می شوند ، در حالی که پردازنده های i5 با ۶ هسته و ۶ رشته ارائه می شوند.
  پردازنده های Ryzen 7 با ۸ هسته و ۱۶ رشته ، در حالی که پردازنده های i7 با ۸ هسته و ۸ رشته ارائه می شوند.
  سرانجام ، پردازنده های Ryzen 9 با ۱۲ هسته و ۲۴ رشته ارائه می شوند ، در حالی که پردازنده های i9 با ۸ هسته و ۱۶ رشته     ارائه می شوند.
  بنابراین ، نیازی به گفتن نیست که AMD در مورد تعداد رشته ها و چند وظیفه ای قطعاً حرف اول را می زند هرچند اینتل قصد   دارد این فاصله را با پردازنده های هسته ای نسل دهم برطرف کند ، که همه اینها از Hyperthreading استفاده می کنند.

عملکرد و کارایی :

همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، Ryzen از نظر چند وظیفه ای پیشتاز است ، در حالی که پردازنده های Intel Core هنوز هم می توانند عملکرد تک هسته ای کمی بهتر را ارائه دهند.

بنابراین ، کدام یک برای بازی مهمتر است؟

خب، برای آن پاسخ ساده ای وجود ندارد. در گذشته ، بازی ها معمولاً از چند هسته استفاده زیادی نمی کردند ، زیرا پردازنده های چند هسته ای زیاد رایج نبودند. اما اوضاع تغییر کرده است. اکنون در سال ۲۰۲۱ هستیم و پردازنده های اصلی با تعداد هسته و رشته بسیار بالا وجود دارد که این یک داستان متفاوت است.

به عنوان مثال ، بسیاری از توسعه دهندگان در حال حاضر بازی های خود را بهینه می كنند تا از تعداد رشته های زیاد پردازنده ها استفاده كامل را ببرند، كه در اغلب موارد به طور قابل ملاحظه ای در برخی از بازی ها بهتر عمل می كند.

با این حال ، مزایای دقیق عملکرد به طور اجتناب ناپذیری از مدل به مدل دیگر و از بازی به بازی دیگر متفاوت خواهد بود ، بنابراین نمی توان در این زمینه کلی گویی کرد.

سازگاری :

وقتی صحبت از مسئله سازگاری به میان می آید ، دو عامل اساسی باید در نظر گرفته شود و هر دو مربوط به مادربرد هستند: سوکت و چیپست.

این سوکت دقیقاً همان چیزی است که نام آن نشان می دهد: شکافی که خود پردازنده در آن قرار می گیرد و از طریق آن با مادربرد رابط می شود. و اگر پردازنده مرکزی بتواند در سوکت جای بگیرد ، آنگاه با چیپست سازگار خواهد بود ، اگرچه چیپست های ارزان تر فاقد برخی از ویژگی های گران ترها هستند.

همانطور که قبلا ذکر شد ، همه چیپست ها از اورکلاک پشتیبانی نمی کنند. علاوه بر این ، آنها از چند جنبه دیگر از جمله پشتیبانی از چند پردازنده گرافیکی ، تعداد درگاه ها و اتصالات و فناوری های اضافی مانند Intel Optane یا AMD StoreMI متفاوت هستند.

اکنون ، تمام پردازنده های Ryzen ( بجز مدل های Threadripper ) در حال حاضر از سوکت AM4 استفاده می کنند که با توجه به سازگاری طراحی شده است. در مورد ویژگی های چیپست ، می توانید لیستی از همه چیپست های AM4 را در اینجا مشاهده کنید.

در همین حال ، جدیدترین پردازنده های مرکزی اینتل از سوکت LGA 1151 استفاده می کنند که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد ، اگرچه از آن زمان چندین ویرایش دریافت کرده است که سازگاری با مدل های قدیمی تر را با مشکل مواجه می کند. می توانید لیستی از همه چیپ ست های LGA 1151 را در اینجا مشاهده کنید.

با این حال ، بدیهی است که AMD از این نظر نیز حرف اول را می زند ، زیرا شما می توانید پردازنده های CPU را به راحتی عوض کنید بدون اینکه نگران سازگاری آن باشید.

پردازنده های نسل دهم اینتل Comet Lake از سوکت جدید LGA 1200 استفاده خواهند کرد. یک بار دیگر ، این بدان معنی است که کسانی که می خواهند به نسخه جدید ارتقا پیدا کنند، باید مادربرد کاملاً جدیدی تهیه کنند ، هرچند باید دید که اینتل چگونه این مسئله را مدیریت خواهد کرد.

در همین حال ، سوکت AM4 در سال ۲۰۲۱ با راه اندازی پردازنده های نسل ۵ Ryzen قرار است سوکت AM5 جایگزین شود ، بنابراین همچنان برای سال ۲۰۲۱ مناسب است.

نتیجه گیری

و اکنون پاسخی که همه منتظر آن بوده اید :

تا آنجا که به ما مربوط می شود ، AMD Ryzen گزینه بهتری برای بازی در حال حاضر است ، اما باید دید آیا به زودی وضعیت تغییر خواهد کرد یا خیر.

پس چرا Ryzen؟

مطمئناً ، رایزن در همه چیز بهتر نیست. اما ، در حالی که پردازنده های سطح بالای اینتل به دلیل توانایی های اورکلاکینگ و عملکرد فوق العاده تک هسته ای ، بیشتر مورد علاقه دوست داران و برخی از افراد حرفه ای قرار دارند ، اما رایزن در بحث گیمینگ با پرداخت هزینه کمتر عملکرد بهتری را ارائه می دهد.

آنها نه تنها رشته های بیشتر و عملکرد کاملا بهتری ارائه می دهند ، بلکه کمی ارزان تر نیز هستند. علاوه بر این ، به روزرسانی به پردازنده مرکزی جدید بسیار آسان تر است زیرا شما نگران مشکلات سازگاری نیستید (اگرچه ، همانطور که در بالا ذکر شد ، AMD در سال ۲۰۲۱ سوکت AM4 را با AM5 جاگزین خواهد کرد).

یک برتری دیگر این است که خنک کننده های استوک AMD نیز بسیار بهتر از آنچه اینتل ارائه می دهد هستند. همه اینها جمع می شود تا Ryzen به یک راه حل بهتر و مقرون به صرفه تبدیل شود ، چیزی که بسیاری از گیمرها مطمئناً از آن قدردانی خواهند کرد.

اکنون ، این بدان معنا نیست که اینتل گزینه مناسبی نیست ؛ همانطور که قبلاً اشاره شد ، پردازنده های اینتل هنوز عملکرد تک هسته ای بهتری دارند و همچنین بهتر اورکلاک می شوند ، که همچنان آنها را برای سیستم های پیشرفته مناسب نگه می دارد.

با این حال ، آنها اکنون برای گیمرهایی با سیستم متوسط ارزش بالایی ندارند ، زیرا به راحتی می توانند با قیمت بیش از حد خود و دردسر های سازگاری برای بسیاری از ما مشکل بزرگی باشد.

در نتیجه ، اگر در حال ساخت رایانه شخصی سطح بالا برای بازی یا ورک استیشن هستید و قصد اورکلاک پردازنده خود را دارید ، پردازنده های اینتل ارزش هزینه را دارند. غیر از این ، تا آنجا که به بازی ها مربوط می شود ، AMD گزینه بسیار بهتری است.

بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم بهترین cpu برای گیم  بهترین cpu های گیمینگ بهترین cpu های گیمینگ بهترین cpu های گیمینگ پردازنده AMD پردازنده AMD پردازنده AMD پردازنده Intel پردازنده Intel پردازنده Intel پردازنده Intel

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *