۲

تاثیر گیم‌های کامپیوتری بر سلامت گیمرها + نحوه چکاپ

بازی‌های ویدیویی و گیم، یکی از شیوه‌های محبوب تفریح در دنیای دیجیتالی امروز هستند. بسیاری از افراد، از کودکان تا بزرگسالان، از بازی کردن با کامپیوتر، کنسول، تلفن همراه و غیره لذت می‌برند. بازی‌های ویدیویی و گیم، دارای ژانرها، سبک‌ها، موضوعات و سطوح مختلفی هستند که می‌توانند به سلیقه و علاقه هر فردی پاسخ داده و او را ساعت‌ها در خود غرق کنند. بازی‌های ویدیویی و گیم، همچنین می‌توانند راهی برای ارتباط با دیگران باشند و یک جامعه مجازی را ایجاد کنند. اما آیا بازی کردن و گیم، برای سلامتی مفید است؟ یا ممکن است خطراتی برای سلامتی به دنبال داشته باشد؟ درصورت وجود خطر، چه آزمایش‌هایی را باید در بهترین آزمایشگاه تهران انجام دهیم؟ به این سوالات در این مقاله پاسخ میدهیم.

تاثیر گیم‌های کامپیوتری بر سلامت گیمرها + نحوه چکاپ

اگر گیمر هستید و می خواهید از خدمات آزمایشگاهی تهران لب استفاده کنید، همین حالا به وب سایت tehranlab.com مراجعه کرده و یا با شماره تماس ۱۶۵۰ برای استان تهران و ۸۸۷۰۹۹۷۰-۰۲۱ برای دیگر استان‌ها تماس بگیرید و مشاوره رایگان قبل آزمایش دریافت نمایید.

آیا گیم و بازی برای سلامت ما مفید است؟

قبل از این که به خطرات بازی کردن و گیم بپردازیم، باید انصاف را رعایت کنیم و به فوایدی نیز اشاره کنیم. بازی کردن و گیم، علاوه بر این که سرگرم کننده و مهیج هستند، می‌توانند راهی برای ارتباط با دیگران باشند. یک جامعه مجازی، که با همکاری در انجام وظایف مشترک و تعامل ایجاد می‌شود.

جامعه و یا بهتر است بگوییم دنیای امروز ما از تنهایی رنج می‌برد و بازی کردن، می‌تواند وسیله‌ای برای ارتباط با دیگران باشند، بخصوص برای افرادی که ممکن است با روش‌های سنتی ارتباطی، مشکل داشته باشند، مثل بچه‌ها، افراد درونگرا و حتی بچه‌های اوتیسمی که ممکن است با چالش‌های ارتباطی روبرو باشند.

همچنین تحقیقات مختلفی وجود دارد که فوایدی در عرصه شناختی ذهن ما را نشان میدهند، مثل افزایش تمرکز. اما کاملا واضح نیست که این فواید چقدر خارج از حوزه بازی‌های ویدیویی و گیم و در دنیای واقعی دیده میشوند.

در نهایت، بازی‌های ویدیویی و گیم، کاربردهای پزشکی نیز دارند. مانند آموزش افراد مبتلا به بیماری‌های تنزلی برای بهبود تعادل، کمک به نوجوانان مبتلا به ADHD برای بهبود مهارت‌های فکری یا آموزش جراحان برای انجام عملیات‌های فنی پیچیده.

معایب و مضرات بیش از حد بازی های آنلاین چیست؟

با اینکه انجام بازی‌های کامپیوتری به صورت آفلاین و آنلاین در چندسال اخیر و خصوصا بعد از دوران کرونا به یکی از فعالیت‌های رایج بسیاری از افراد در دنیا تبدیل شده اند، اما نگرانی‌های بسیار زیادی در دنیای پزشکی وجود دارد که آیا انجام این بازی‌ها روی سلامت انسان‌ها تاثیرگذار است یا خیر.

آنچه شما به عنوان گیمر باید بدانید، این است که هنوز تحقیقات صد درصد قابل استنادی وجود ندارد که به ما بگوید صرف انجام این بازی‌ها برای ذهن و جسم ما خطرناک است یا خیر.

با این حال، تحقیقات بسیار زیاد، موثق و گسترده‌ای روی افرادی انجام شده بیش از اندازه این گیم‌ها را بازی میکنند و به معنای واقعی کلمه، معتاد بازی‌های ویدیویی شده اند. واژه Game Addiction امروزه در مقالات علمی دنیا بسیار پرکاربرد شده و علائم مختلفی را هم برای آن تعریف کرده اند.

بنابراین اگرچه خود این بازی‌ها تاثیر چشمگیری ندارند، اما به طور قطع میتوان گفت سبک زندگی افرادی که به این بازی‌ها اعتیاد پیدا کرده اند، برای سلامتی بسیار مخرب و آسیب زننده است.

در ادامه برخی از مشکلاتی که با این پدیده همراه است را بررسی میکنیم.

بیماری شست گیمر یا شست نینتندو (Nintendo thumb)

یکی از خطرات اعتیاد به گیم برای سلامتی، بیماری شست گیمر یا شست نینتندو است. این بیماری، یک نوع التهاب مفصل است که در اثر استفاده زیاد و نادرست از دسته‌های بازی ایجاد می‌شود. این بیماری باعث می‌شود که شست گیمر، درد، سوزش، حساسیت، تورم و کاهش حرکت پیدا کند.

به علاوه، می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی برای عصب‌ها، عضلات، استخوان‌ها و غضروف‌های شست دست شود. برای پیشگیری از این بیماری، لازم است که گیمرها، از دسته‌های بازی مناسب و راحت استفاده کنند، مدت زمان بازی کردن خود را محدود کنند، استراحت کافی داشته باشند و مهم‌تر از همه فعالیت بدنی خود را فراموش نکنند.

چاقی و اضافه وزن شدید

یکی دیگر از خطرات بازی کردن و گیم برای سلامتی، چاقی و اضافه وزن شدید (obesity) است. بازی کردن و گیم می‌تواند باعث کاهش فعالیت بدنی و افزایش مصرف کالری و افزایش چربی خود شود. گیمرها، ممکن است برای مدت زمان طولانی، نشسته و بدون حرکت باشند و از غذاها و نوشیدنی‌های پرکالری و غیرسالم استفاده کنند.

این عادات، می‌توانند منجر به افزایش وزن، کاهش سوخت و ساز، افزایش چربی بدن، کاهش توده عضلانی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون و… شوند. برای پیشگیری از این خطر، لازم است که گیمرها، تعادل بین بازی کردن و فعالیت بدنی را حفظ کنند، از غذاها و نوشیدنی‌های سالم و متنوع استفاده کنند، آب کافی بنوشند و وزن خود را کنترل کنند.

مشکلات بینایی

یکی دیگر از خطرات بازی کردن و گیم برای سلامتی، مشکلات بینایی است. اعتیاد به گیم باعث ایجاد فشار برای چشم‌ها میشود و گیمرها ممکن است برای مدت زمان طولانی، به صفحه نمایش بازی خیره شوند و از فاصله نزدیک و در شرایط نوری نامناسب، بازی کنند.

این مسئله می‌توانند منجر به خستگی چشم، خشکی چشم، سردرد، التهاب چشم، کاهش بینایی، افزایش نیاز به عینک و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند کاتاراکت (آب مروارید)، گلوکوم (آب سیاه) و غیره شوند.

برای پیشگیری از این خطر، لازم است که گیمرها، از صفحه‌های نمایش با کیفیت بالا و کمترین تابش نور استفاده کنند، از صفحه نمایش فاصله بگیرند، در شرایط نوری مناسب بازی کنند، هر ۲۰ دقیقه یک بار به چیزی در فاصله ۲۰ فوت نگاه کنند و به مدت ۲۰ ثانیه چشم‌های خود را استراحت دهند و به صورت منظم به چشم ‌پزشک مراجعه کنند.

کم خوابی و مشکلات هورمونی

کم خوابی و حتی بی خوابی یک پدیده رایج در بین گیمرهای حرفه ای است که مشکلات زیادی برای آنها ایجاد میکند. اعتیاد به بازی می‌تواند باعث اختلال مغز و در الگوی خواب شود و مشکلات و اختلالات هورمونی زیادی به همراه داشته باشد.

گیمرها، ممکن است برای مدت زمان طولانی، شب‌ها بازی کنند و از خواب کافی محروم شوند. این عادات، می‌توانند منجر به کاهش کیفیت و مقدار خواب، افزایش خستگی، کاهش تمرکز، کاهش حافظه، کاهش عملکرد شناختی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های روانی، جسمی حتی جنسی شوند.

آزمایش‌های رایج چکاپ کامل بدن مخصوص گیمرها در بهترین آزمایشگاه

همانطور که گفتیم، سبک زندگی یک گیمر میتواند مشکلات بسیاری برای او ایجاد کند. برای این که بتوانید از این خطرات جلوگیری کنید و سلامتی خود را حفظ کنید، لازم است که به صورت منظم، آزمایش‌های چکاپ را انجام دهید.

آزمایش‌های چکاپ، می‌توانند شاخص‌های مهمی از وضعیت بدنی و شناختی شما را نشان دهند و به شما کمک کنند که مشکلات احتمالی را زودتر تشخیص و درمان کنید. تهران لب، یکی از بهترین آزمایشگاه‌های تهران است که خدمات چکاپ خود را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد.

برخی از موارد مهم برای چکاپ گیمرها را در ادامه مشاهده میکنید:

آزمایش چربی خون گیمرها

آزمایش چربی، یک آزمایش است که میزان چربی بدن شما را اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش، می‌تواند نشان دهد که آیا شما از چاقی یا اضافه وزن رنج می‌برید یا خیر. چاقی و اضافه وزن، می‌توانند عامل ایجاد بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون و غیره باشند.

با توجه به اینکه اغلب گیمرها فعالیت بدنی کم و رژیم غذایی ناسالمی دارند، انجام این آزمایش در آزمایشگاه یا در منزل یک راه خوب بررسی میزان چربی خون و بدن آنهاست.

برای انجام این آزمایش، لازم است که شما از ۱۲ ساعت قبل ناشتا باشید و از مصرف هرگونه غذا، نوشیدنی، دارو و مکمل خودداری کنید. سپس، یک نمونه خون از شما گرفته می‌شود و میزان چربی بدن شما محاسبه می‌شود.

آزمایش قند خون گیمرها

آزمایش قند خون، میزان قند خون شما را اندازه‌ گیری می‌کند و می‌تواند نشان دهد که آیا شما از دیابت یا پیش‌دیابت رنج می‌برید یا خیر. دیابت، یک بیماری است که باعث می‌شود که قند خون شما بالا رود و مشکلاتی برای اعضای بدن شما ایجاد کند.

دلیل اهمیت این آزمایش برای گیمرها نیز رژیم غذایی و مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا و سرشار از قند است که احتمال ابتلای آنها به دیابت نوع دوم را شدیدا افزایش میدهد.

آزمایش قند خون که جزء تست‌های چکاپ است نیز با نمونه خون گرفته میشود و برای انجام آن لازم است که شما ناشتا باشید.

آزمایش کم خونی گیمرها

آزمایش کم خونی، میزان هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون شما را اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش، می‌تواند نشان دهد که آیا شما از کم خونی یا کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون رنج می‌برید یا خیر. کم خونی، می‌تواند باعث می‌شود که شما احساس خستگی، ضعف، سردرد، کاهش تمرکز و افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های مختلف را تجربه کنید.

آزمایش هورمونی گیمرها

آزمایش هورمونی گیمرها

مشکلات هورمونی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی هستند که هر فردی ممکن است با آنها رو به رو شود. در واقع این هورمون‌ها هستند که سلامت روان و ذهن ما را تضمین میکنند و عدم تعادل آنها در دنیای امروز باعث شده تا افزایش شدید نرخ افسردگی، اضطراب، کاهش میل و عملکرد جنسی، کاهش متابولیسم، کاهش توده استخوانی و عضلانی و بیماری‌های روانی خفیف و شدید دیگر در دنیا مواجه باشیم.

در خصوص گیمرها نیز علاوه بر تاثیراتی که هیجانات ناشی از برخی از بازی‌ها میتواند روی هورمون‌های ما داشته باشد، در دنیای گیمینگ با پدیده کم خوابی مواجه هستیم که یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به مشکلات هورمونی در بین جوانان است.

تست هورمونی بهترین راهی است که میتوان با هزینه بسیار کم، از دلیل بسیاری از مشکلات روانی و جسمی مطلع شوید و برای درمان یا پیشگیری از آنها اقدامات لازم را انجام دهید.

گیمرها از خدمات آزمایش در منزل آزمایشگاه تهران لب استفاده می کنند

گیمرها از خدمات آزمایش در منزل آزمایشگاه تهران لب استفاده می کنند

می‌دانیم که گیمرها، معمولا وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه و انجام آزمایش‌های چکاپ ندارند، که بخشی از آن هم قطعا مربوط به اعتیاد آنها به دنیای ویدویی و گیم‌های آن است. با این حال، خطراتی که در این مقاله اشاره کردیم دلیل محکمی است که این افراد نگران سلامت خود باشند.

برای این منظور، تهران لب، بهترین آزمایشگاه تهران، خدمات آزمایش در منزل را برای این عزیزان فراهم کرده است. شما می‌توانید با تماس با تهران لب، نوع و زمان آزمایش خود را مشخص کنید تا این مجموعه کارشناسان خود را به منزل شما ارسال کند.

کارشناسان آزمایشگاه تهران لب با ابزارهای پیشرفته و بهداشتی، نمونه خون شما را می‌گیرند و به آزمایشگاه می‌برند. سپس، نتایج آزمایش را به صورت آنلاین به شما اطلاع می‌دهند و همچنین شما میتوانید از مشاوره ژنتیک رایگان این مجموعه نیز استفاده کنید.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب، یکی از بهترین آزمایشگاه‌های استان تهران برای آزمایش در منزل است. که دارای سابقه و تجربه طولانی در ارائه خدمات آزمایشگاهی به مردم عزیز ایران است. تهران لب به عنوان بهترین آزمایشگاه تهران دارای کادری مجرب و متخصص، ابزارهایی مدرن و دقیق، استانداردهایی بالا و بهداشتی و قیمت‌هایی مناسب و رقابتی است. این آزمایشگاه دارای گواهینامه‌هایی معتبر از سازمان‌های مربوطه است و نتایج آزمایش‌هایش قابل اعتماد و مورد تایید و برای راحتی بیشتری بیماران و مراجعه کنندگان خود، تمامی آزمایش‌های منزل را دقیقا مطابق قیمت‌های تعریف شده و تحت پوشش بیمه در اختیار شما عزیزان قرار میدهد.

اگر گیمر هستید و می خواهید از خدمات آزمایشگاهی تهران لب استفاده کنید، همین حالا به وب سایت tehranlab.com مراجعه کرده و یا با شماره تماس ۱۶۵۰ برای استان تهران و ۸۸۷۰۹۹۷۰-۰۲۱ برای دیگر استان‌ها تماس بگیرید و مشاوره رایگان قبل آزمایش دریافت نمایید.

منابع:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مینا شایقی گفت:

    نکات خیلی مهمی درباره تاثیر گیم‌های کامپیوتری گفتید ممنون از مقاله خوبتون

  2. مژده محمدی گفت:

    چه راهکاری وجود داره برای جلوگیری از این اثرات؟؟