۰

بیماری هپاتیت چیست و چگونه تشخیص داده می‌شود

بیماری هپاتیت نوعی بیماری التهابی محسوب می‌شود که به کبد مرتبط است. عفونت ویروسی یکی از مهم‌ترین علل این بیماری به شمار می‌رود. با این حال، به نظر می‌رسد علل دیگری در ایجاد این بیماری سهیم هستند. معمول‌ترین و بهترین راه تشخیص این بیماری کبدی، آزمایش خون است. اما ممکن است پزشک روش‌های دیگری برای تشخیص نهایی بیماری تجویز کند.

بیماری هپاتیت چیست؟

وقتی کبد ملتهب می‌شود، اصطلاحا به این بیماری Hepatitis می‌گویند. به طور معمول، وقتی یک عفونت ویروسی سرتاسر کبد را در برمی‌گیرد، این بیماری به وجود می‌آید. طبق آمارهای گرفته شده توسط سازمان بهداشت جهانی، تاکنون ۳۵۴ میلیون نفر از مردم جهان به انواع این بیماری درگیر شده‌اند.

به دلیل اینکه علایم این بیماری خود را به ندرت نشان می‌دهند، بیماری هپاتیت در دسته بیماری‌های خاموش قرار می‌گیرد. علایم این بیماری خاموش زمانی خود را نشان می‌دهند که کبد به شدت آسیب دیده باشد. در صورت پیشرفت بیماری، خطرات بسیار زیادی برای فرد به وجود خواهد آمد.

انواع بیماری هپاتیت

بیماری Hepatitis انواع مختلفی دارد که برخی جنبه غیرعفونی و برخی جنبه عفونی دارند. عفونت‌های ویروسی، انگلی، قارچی یا باکتریایی باعث ایجاد Hepatitis عفونی می‌شوند. شایع‌ترین نوع این بیماری، التهاب کبدی ویروسی است که پنج نوع اصلی دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با این بیماری توصیه می‌شود که به سایت https://doctoreto.com/blog/hepatitis/ مراجعه کنید. در ادامه، این چند نوع Hepatitis ویروسی را بررسی می‌کنیم:

بیماری نوع A یا Hepatitis A Virus

این نوع بیماری التهابی کبد، مسری است و از طریق تماس مستقیم یا غیر مستقیم با خون یا مدفوع فرد مبتلا انتقال پیدا کند. تماس جنسی، تماس با سوزن‌های آلوده، مصرف غذا و آب آلوده به ویروس هم از دیگر روش‌های سرایت این بیماری هستند.

ویروس هپاتیت A منجر به بروز عفونت و التهابات حاد و شدید کبدی می‌شود‌. اغلب این عفونت‌ها خفیف هستند و طی چند هفته بدون نیاز به درمان برطرف می‌شوند. در حال حاضر، واکسن‌های موثری برای مقابله با ویروس Hepatitis A و پیشگیری از آن در دسترس هستند.

بیماری نوع B یا Hepatitis B Virus

بیماری HBV بر اثر ویروسی به همین نام ایجاد می‌شود. ویروس هپاتیت بی می‌تواند از طریق تماس با مایعات یا خون فرد آلوده انتقال پیدا کند. نتیجه حمله این ویروس، عفونت‌های حاد تا مزمن کبدی است که البته قابلیت درمان دارد. خبر خوب اینکه برای پیشگیری از این عفونت ویروسی، واکسیناسیون انجام می‌گیرد.

بیماری نوع C یا Hepatitis C Virus

نوع دیگری بیماری التهابی کبد وجود دارد که بر اثر ویروس بروز می‌کند. وقتی شخصی با خون فرد مبتلا تماس داشته باشد، به این بیماری مبتلا می‌شود. این بیماری عفونی کبدی متاسفانه از مادر به نوزاد در هنگام تولد منتقل می‌شود. در حال حاضر، هیچ واکسنی برای بیماری Hepatitis C وجود ندارد؛ اما خوشبختانه قابل درمان است.

بیماری نوع D یا Hepatitis D Virus

بیماری Hepatitis D به نام Hepatitis Delta هم شناخته می‌شود و نوع دیگری از این بیماری عفونی کبدی ویروسی است. این بیماری به طور معمول، آن دسته از افرادی را که به ویروس HBV مبتلا شده‌اند، درگیر می‌کند. خوشبختانه با کمک واکسن HBV می‌توان از ابتلا به بیماری HBV پیشگیری کرد.

بیماری نوع E یا Hepatitis E Virus

هپاتیت E غالبا از طریق مصرف غذاهای نیم‌‌پز به خصوص گوشت قرمز و همچنین آب آلوده، به فرد سالم منتقل می‌شود. این بیماری عمدتا به عفونت حاد و شدید کبدی منجر می‌شود که خوشبختانه بدون نیاز به درمان، خودبه خود بهبود پیدا می‌کند.

سایر انواع ویروس‌های هپاتیت

سایر ویروس‌هایی که به این بیماری کبدی عفونی یعنی منجر می‌شوند، شامل ویروس هرپس سیمپلکس، اپشتین بار و سیتومگالوویروس هستند. البته همان‌طور که گفته شد، این بیماری انواع غیرعفونی یا غیرویروسی هم دارد که با نام‌های هپاتیت سمی، الکلی و خودایمنی شناخته می‌شوند.

علایم بیماری Hepatitis

طبق مطالعات انجام شده روی تعداد زیادی از بیماران مبتلا به Hepatitis، ویروس‌های این بیماری می‌توانند علایمی خفیف تا شدید را در بیمار ایجاد کنند. بنابراین یک فرد مبتلا ممکن است به طور همزمان یک یا چند علامت زیر را در خود نشان دهد:

  • خستگی

  • از دست دادن اشتها و حالت تهوع

  • یرقان یا همان زردی

  • درد مفاصل

  • درد شکم

  • ادرار تیره رنگ

  • مدفوع رنگ پریده عموما هم‌رنگ خاک رس

  • تب پایین

پزشکان توصیه می‌کنند در صورت مشاهده هرکدام از علایم فوق، بیمار در سریع‌ترین زمان ممکن برای تشخیص بیماری هپاتیت اقدام کند. هرچقدر این بیماری زودتر تشخیص داده شود، درمان آن سریع‌تر و بهتر صورت می‌گیرد. البته عدم رسیدگی و درمان، می‌تواند عواقب وخیمی همانند سرطان یا سیروز کبدی را به همراه داشته باشد. نکته مهم دیگر این است که ابتلا به یکی از انواع Hepatitis، فرد را از ابتلا به سایر انواع آن مصون نمی‌کند.

روش های تشخیص بیماری Hepatitis

تشخیص بیماری تنها توسط پزشک متخصص و با آزمایشات مختلف امکان‌پذیر است. در قدم اول، پزشک ممکن است برخی معاینات فیزیکی مثل رنگ پوست، رنگ چشم، تورم یا موارد دیگر را توصیه کند. معمولا پزشک متخصص از روی برخی علایم فیزیکی می‌تواند تشخیص دهد که آیا فرد مبتلا به Hepatitis هست یا خیر. بعد از آن، پزشک روش‌های دقیق‌تر را برای تشخیص نهایی تجویز می‌کند. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

آزمایشات مربوط به کبد

در آزمایشات کبدی، نمونه‌هایی از خون بدن فرد مشکوک به بیماری برداشته و وجود یا عدم وجود Hepatitis مشخص می‌شود‌. این آزمایشات معمولا بیشتر برای تشخیص میزان کارآمدی کبد به کار گرفته می‌شوند و ممکن است به تنهایی برای تشخیص Hepatitis کافی نباشند. به هرحال، کبد به دلایل مختلفی همچون کبد چرب، سرطان یا سیروز ممکن است دچار اختلال عملکرد شود.

آزمایش خون

برای اینکه پزشک بتواند ویروس‌های هپاتیت و عفونت را شناسایی کند، انجام آزمایش خون را تجویز می‌کند. ویروس‌های ایجادکننده بیماری معمولا در آزمایش خون بررسی می‌شوند.

انجام سونوگرافی

برای تشخیص اینکه بیماری Hepatitis چه آسیب‌هایی به کبد وارد کرده است، سونوگرافی و مطالعات تصویری انجام می‌شود. این آزمایش برای بررسی میزان آسیب‌های کبدی، ناهنجاری و تومور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انجام بیوپسی کبد

بیوپسی کردن، یکی دیگر از راه‌های تشخیص التهابات و عفونت‌های کبدی است. بیوپسی کبد به پزشک کمک می‌کند تا میزان التهابات کبدی را تعیین کند. در این روش تشخیص، با کمک دستگاه‌های اسکن فراصوت از بافت‌های کبدی نمونه برداری می‌شود. سپس بدون نیاز به جراحی و ایجاد زخم، بافت کبد با کمک سرنگ‌های مخصوص برداشت می‌شود. بیوپسی کردن یکی از بهترین و دقیق‌ترین روش‌های تشخیص بیماری Hepatitis به شمار می‌رود.

جمع‌بندی

هپاتیت یک بیماری کبدی است که می‌تواند در نتیجه ویروس یا موارد دیگر ایجاد شود. تشخیص و درمان این بیماری التهابی کبد تنها با کمک پزشک متخصص و از طریق روش‌هایی مثل سونوگرافی، آزمایش خون و بیوپسی امکان‌پذیر است. این بیماری در صورت درمان به موقع و مراجعه سریع به یک پزشک حاذق و متخصص می‌تواند بهبود پیدا کند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *