۲

نقد فیلم Evil Dead Rise ظهور مرده شیطانی

نقد فیلم Evil Dead Rise

نقد فیلم Evil Dead Rise ظهور مرده شیطانی

قسمت پنجم فیلم از فرانچایز Evil Dead حق ندارد اینقدر خوب باشد. پس از سه گانه ترسناک کم‌هزینه ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۲ که کارنامه کاری سم ریمی و بروس کمپبل را آغاز کرد، فیلمی در سال ۲۰۱۳ به کارگردانی فده آلوارز ساخته شد که فیلم اصلی مردگان شیطانی را در سال ۱۹۸۱ ریبوت کرد.

پس از آن یک سریال تلویزیونی سه فصلی به نام Ash vs Evil Dead که در سال ۲۰۱۸ به پایان رسید و حتی یک سریال انیمیشن پیشنهادی دنبال شد. اما چقدر بیشتر به تسخیر شیطانی روی صفحه نیاز داریم؟

خوب، معلوم می شود که اگر Evil Dead Rise چیزی باشد، خیلی کم است. کارگردان ایرلندی لی کرونین (که در سال ۲۰۱۹ فیلم The Hole in the Ground را ساخت) فیلمی را کاملاً مطابق با روح وحشتناک فیلم های اصلی Raimi نوشته و کارگردانی کرده است. این یک تجربه وحشتناک دیوانه وار، خشمگین و شدید است که سال هاست مانند آن روی صفحه نمایش دیده نشده بود. تا زمانی که از آن طرف بیرون نیایید و خیالتان راحت باشد که هنوز زنده اید، نمی دانید چه چیزی به شما ضربه زده است.

نقد فیلم Evil Dead Rise

این فیلم بیشتر یک ادامه است تا یک دنباله مستقیم، در قلمرو آشنا شروع می شود. اولین پلان اشاره ای عمدی به دوربین لرزان است که رایمی پیشگام آن بود، زمانی که دو نفر از خدمه با دوربینی که به تخته ای از چوب بسته شده بود از میان جنگل دویدند و حضور شیطانی فیلم را شبیه سازی کردند. این بار، این یک شیطان نیست، بلکه یک پهپاد است که در هوا به سمت یک دریاچه روستایی آرام پرواز می کند – منظره ای هوشمندانه که مطمئناً طرفداران نسخه اصلی آن را سرگرم کننده خواهند یافت.

در اینجا، گروهی از نوجوانان در حال تعطیلات در کابینی در جنگل هستند – که ممکن است برای هر کسی که فیلم مردگان شیطانی را دیده باشد بسیار آشنا به نظر برسد. اما وحشتی که به زودی رخ می دهد فقط گرم کردن قبل از اعتبار است. ایده کرونین این است که مخاطبان را به جنگل شهری که لس آنجلس است ببرد، اولین باری است که فیلم مردگان شیطانی در این شهر ساخته می شود. Scream VI اخیر همین کار را کرد (از وودزبورو به نیویورک سیتی نقل مکان کرد)، اما به سختی از تنظیمات تازه‌اش استفاده کرد. با این حال، کرونین از تمام مزایای استفاده می کند.

نقد فیلم Evil Dead Rise

نقد فیلم Evil Dead Rise

داستان درباره الی (آلیسا ساترلند)، مادر سه فرزند مجردی است که با نوجوانانی به نام دنی (مورگان دیویس) و بریجت (گابریل اکولز) و کاسی جوانتر (نل فیشر) در یک ساختمان مسکونی که به زودی محکوم خواهد شد، زندگی می کند. در شب مورد بحث، خواهر کوچکتر الی، بث (لیلی سالیوان) پس از چند ماه در جاده بدون اعلام قبلی وارد می شود. غیرقابل اعتماد (او آه می‌کشد: «دوباره اشتباه کردم، مثل همیشه»)، بث به تماس‌های خواهرش پس از جدایی دردناک خواهرش پاسخ نداده است.

سپس بخش جالبی از راه می رسد. بچه ها برای تهیه پیتزا برای خانواده به راه می افتند، اما با برگشتن، زلزله منطقه را می گیرد. در زیرزمین، یک شکاف بزرگ ظاهر می شود که یک صندوق قدیمی بانکی را آشکار می کند. در داخل آن چند رکورد قدیمی گرد و خاکی وجود دارد و – باور کنید یا نه – کتاب مردگان، کتاب غیبی باستانی که برای اولین بار در The Evil Dead پر از افسون های احضار شیطان ظاهر شد.

بعد از اینکه دنی نابخردانه کتاب را باز می‌کند، انگشتش را روی قفل دندان‌مانند آن می‌کوبد و خون در صفحات آن خیس می‌شود. در این مرحله هرج و مرج آزاد می شود، به عنوان الی تسخیر شده، تبدیل به دیو مادر از جهنم. در شرایطی که خانواده همه در آپارتمان گیر افتاده اند – آسانسورها به دلیل زلزله کار نمی کنند – به جنگ اراده تبدیل می شود، زیرا بث باید سعی کند از برادرزاده و خواهرزاده هایش در برابر مادرشان محافظت کند. همسایه هایی برای کمک وجود دارند، اما این یک روح شیطانی بسیار مداوم است.

کرونین با استفاده از برخی جلوه‌های ویژه و گریم عملی درخشان، و همچنین اجرای شجاعانه ساترلند، به خوبی درک می‌کند که چه چیزی باعث خرخر فیلم مردگان شیطانی می‌شود. گالن‌های خون با طنز سیاه وحشیانه برخورد می‌کنند – مسلماً با قضاوت در یک صحنه در راهرو بلوک آپارتمان که شامل بلعیدن کره چشم است. لحظات دیگر باعث می شود که در صندلی خود بچرخید (گوشت با رنده پنیر آسیاب می شود؟). در مورد پایان اره برقی، با اشاره به انجمن ترسناک بدن برایان یوزنا در سال ۱۹۸۹، واقعاً باورها را به چالش می کشد. یکی از وحشت های واقعاً بزرگ در خاطرات اخیر.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. امیرحسین گفت:

    به نظر من بیشتر چندش بود تا ترسناک، یکمم زیادی تخیلی البته! اخه چرا باید یه بچه ۹ یا ۱۰ ساله تو اوج وحشت که زده خواهرشو کشته و هرلحظه منتظره روحس تا یه چیزی بکنه توش برگرده به خالش بگه مامان شدی 🤣🤣🤣 ولی صحنه ای که شیشه لیوانو میخورد رو شخصا دوس داشتم خیلی تجربه دردناکیه

  2. SARV گفت:

    فقط چهار بار بریجیت رو کشتند یه بار خودش خودشو کشت دو بار داداشش که مجروح شد اونو کشت بعد آبجیش بریجیت رو کشت یعنی هر چی کاسه کوزه بود سر این بدبخت شکست که من از همه بیشتر دوسش داشتم و خیالمو راحت کردن که این یکی مُرد بعد چرا دنی رو مجروح ول کردن وقتی خود پوستر هم دنی رو تو پارکینگ نشون میده دنی بدبخت سرنوشتش چی شد اگه دختر کوچیکه یه تار مو از سرش کم می‌شد خدا می‌دونست مردم با کارگردان چی کار می‌کردن. فقط ای کاش اون بریجیت بخت برگشته زنده می‌موند
    طرف از داداشش جدا شده آبجیش مرده مامانش هم مرده با خون هم یکی شده کل آپارتمان هم تبدیل به زامبی و قاتل شدن از اولش هم بدبخت بودن تا آخرش هم بدبخت شدن.