۰

باغداران چگونه بهترین نهال گردو را برای مناطق کوهستانی انتخاب میکنند؟

مقدمه

همانطور که میدانید مناطق کوهستانی اغلب دارای شرایط آب وهوایی سردسیری و شرایط اقلیمی ویژه ای هستند. که تنها شرایط مساعد برای کاشت ارقام خاصی از درختان میوه را فراهم میسازند. از طرفی نهال گردو به علت مقاومت بالا و قدرت رشدی که دارد؛ یکی از بهترین انتخاب‌ها به خصوص در مناطق کوهستانی و در مناطقی که شاید کمتر درختی قادر به رشد و محصول دهی باشد، محسوب میشود. در این مطلب قصد داریم بدانیم باغداران در مناطق کوهستانی چگونه بهترین نهال گردو را برای کاشت در باغشان انتخاب میکنند؟ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بهترین نهال گردو

ویژگی آب و هوایی و اقلیمی در مناطق کوهستانی چگونه است؟

مناطق کوهستانی نتنها دارای آب وهوای خاص بلکه دارای شرایط اقلیمی ویژه ای نیز میباشد. که شرایط رشد را برای بیشتر ارقام میوه دشوار میسازد. البته برخی از ارقام درختان گردو به خوبی قادرند در این مناطق سازگاری یافته و به محصول دهی بپردازند.

ارتفاع از سطح دریا :

اولین نکته ای که در مناطق کوهستانی مورد توجه قرار میگیرد؛ ارتفاع از سطح دریای منطقه است. همانطور که میدانید ارتفاع از سطح دریای منطقه و باغ یکی از مهمترین نکاتی است که پیش از خرید نهال گردو باید مورد توجه قرار گیرد. مناطق کوهستانی اغلب دارای ارتفاع‌های بالاتر از ۱۵۰۰ متر میباشند. با بررسی ارتفاع مناسب برای نهال‌های گردو در سایت پالیز خواهیم دریافت که فقط میتوان ارقام خاصی از درختان را در این مناطق کاشت.

شرایط آب وهوایی :

 به علت ارتفاع بالای منطقه؛ معمولا این مناطق دارای آب وهوای سردسیری و کوهستانی هستند. زمستان‌ها در مناطق کوهستانی اغلب طولانی و احتمال سرمازدگی در فصل بهار و پاییز در این مناطق بیشتر است. به علت ارتفاع بالا، سطح اکسیژن و نحوه دریافت نور خورشید در آن متفاوت میباشد. میزان رطوبت و بارندگی در منطقه نیز یکی دیگر از ویژگی‌های خاص در مناطق کوهستانی میباشد.

ویژگی ارقام نهال گردویی که با مناطق کوهستانی سازگارند چیست؟

همانطور که دانستید شرایط آب وهوایی و اقلیمی در مناطق کوهستانی منحصر به فرد است. این مورد انتخاب و خرید نهال گردو را برای باغداران محدود میسازد. باغداران باید با آگاهی و مطالعه اطلاعات هر نهال گردو؛ از ویژگی‌های آن آگاه شوند.

  • دیرگل یا زودگل : برای جلوگیری از سوختن درخت در اثر سرماهای طولانی در منطقه و یا سرمازدگی ناگهانی در فصل بهار؛ باید از ارقام نهال گردو دیرگل برای باغ بهره ببریم. به این ترتیب به علت گلدهی دیرتر این ارقام؛ در طول فصل سرما درخت هنوز از خواب زمستانه بیدار نشده و جوانه‌های گل که بسیار حساس اند؛ رشد نکرده اند. بنابراین نگرانی بابت سوختن آنها و کاهش محصول دهی سال وجود ندارد.
  • مقاومت در برابر سرماهای شدید : مهم ترین ویژگی‌های درختان مناطق سردسیری؛ مقاومت بسیار بالای آنها در برابر سرما است. این درختان قدرت رشد بسیار بالایی دارند. و قادرند در برابر سرماهای شدید به خوبی مقاومت کنند. البته در مناطق با سرماهای شدید توصیه میکنیم از روش‌های محافظتی درختان استفاده کنید.

ارتفاع از سطح دریا : همانطور که گفته شد؛ ارتفاع از سطح دریا در برگیرنده فاکتورهای مهم و تاثیرگذار اقلیمی محسوب میشود. برای کسب اطلاع از ارتفاع از سطح دریا و سایر ویژگی ارقام نهال گردو؛ میتوانید به بخش اطلاعات محصول در سایت پالیز مراجعه فرمایید.

بهترین نهال گردو سردسیری

بهترین ارقام نهال گردو برای کاشت در مناطق کوهستانی کدامند؟

پس از آگاهی از ویژگی‌های هریک از ارقام نهال گردو؛ در این قسمت قصد داریم تا بهترین ارقام نهالی که در مناطق کوهستانی قادر به رشد و محصول دهی میباشند را معرفی کنیم:

نهال گردو چندلر (۱۰۰ تا ۱۵۰۰ متر از سطح دریا)، نهال گردو فرنور (۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا)؛ نهال گردو پالیز کانادایی (۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا)؛ نهال گردو ژنوتیپ برتر (۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا)

این ارقام به علت مقاومت بالای سرمایی و محصول دهی بسیار عالی و عمر اقتصادی بینظیری که دارند؛ بهترین نهال گردو در اکثر مناطق معتدل تا سردسیری محسوب میشوند. به این ترتیب شما باغداران مناطق کوهستانی میتوانید هریک از ارقام نهال گردو معرفی شده را در باغ خود بکارید. هنگام خرید نهال گردو سردسیری لازم است تا در صورت نیاز؛ رقم گرده افشان مناسب نیز به ازای ۱۰ بر ۱ برای باغتان خریداری کنید.

سلامت نهال گردو پس از خرید چگونه باید بررسی شود؟

پس از انتخاب بهترین نهال گردو سردسیری در باغ، نوبت به خرید آن از مراکز معتبر و دارای مجوز رسمی از موسسه ثبت نهال و بذر میرسد. علت توجه به مجوز دار بودن نهالستان؛ اطمینان از مطابقت رقم گردوی خریداری شده با رقم سفارش داده شده توسط مشتری؛ شناسنامه دار بودن نهال؛ گارانتی معتبر ۲ ساله از سوی نهالستان؛ گواهی سلامت و گواهی عاری از آفات و کارت قرنطینه است. به این ترتیب شما با خیالی آسوده میتوانید بهترین نهال گردو را خریداری نمایید.

پس از ثبت سفارش و دریافت نهال گردو در مرحله بعد باید از سلامت نهال گردوی خریداری شده اطمینان حاصل نمایید. برای این کار باید:

ابتدا شناسنامه نهال را بررسی نمایید. شناسنامه نهال گردو در بخش پیوند نهال به صورت لیبل چسبانده شده و روی آن اطلاعات مهمی از جمله نام تولید کننده؛ نام رقم و پیوند و سال تولید و… وجود دارد.

سپس ظاهر نهال را بررسی نمایید. که عاری از هرگونه رنگ پریدگی؛ آفت و یا بیماری باشد. توجه کنید که نهال گردوی بیمار را به هیچ وجه در باغ نکارید. چرا که بیماری و یا آفات میتوانند در سطح باغ منتشر شوند.

نهال‌هایی که دارای شکستگی؛ بریدگی و یا زخم هستند. برای کاشت در باغ مناسب نیستند. وجود هرگونه زخم در نهال میتواند بستری مناسب برای حمله بیماری و آفت باشد. از این رو باید آن را جدی بگیرید.

طول نهال گردو باید حدود ۴۰ سانتی متر بوده و پیوند باید برروی پایه نهال عمود باشد. در سال اول کاشت نهال، آن را هرس سربرداری نکنید.

ریشه نهال را از خاک خارج نموده و به خوبی بررسی کنید. ریشه باید یکدست و قوی و عاری از حشرات و بیماری‌ها باشد.

پس از اطمینان از سلامت نهال؛ میتوانید آن را در باغتان بکارید.

نهال گردو پربار

نتیجه گیری

باغداران حرفه ای همواره میدانند؛ در هریک از شرایط آب و هوایی و اقلیمی باید رقم نهال گردوی سازگار انتخاب و کاشته شود. تا به این ترتیب ریسک‌های ناشی از سوختن درخت و یا محصول به حداقل برسد. انتخاب نهال گردو به خصوص در مناطق کوهستانی به علت شرایط آب وهوایی ویژه ای که دارد؛ باید با دقت و با توجه به ویژگی‌های هر رقم انجام شود. تا درختان گردو پس از کاشت به خوبی بتوانند رشد نموده و محصول دهی نمایند. ما در سایت پالیز کلیه اطلاعات مربوط به ارقام نهال گردو را جمع آوری نموده ایم. شما میتوانید با مطالعه آنها و یا مشاوره رایگان با مشاوران ما در دفتر مرکزی پالیز؛ کلیه اطلاعات لازم درباره ویژگی ارقام نهال گردو و نحوه کاشت و نگهداری و رسیدگی به درختان را دریافت نمایید. ارتباط با مشاوران ما به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری امکان پذیر است.

نهالستان پالیز مرکز رسمی فروش نهال گردو به سرتاسر شهرهای کشور میباشد. این مرکز با بهره گیری از دانش متخصصین باغداری و با استفاده از تجهیزات پیشرفته؛ اقدام به تولید و عرضه انواع ارقام نهال گردو پیوندی؛ و بذری و گلدانی؛ ارقام ژنوتیپ و… نموده است. به علاوه کلیه مجوزهای رسمی نهال گردو را به همراه نهال برای باغداران محترم ارسال مینماید.

برای خرید نهال گردو سردسیری  و کوهستانی با ما در نهالستان پالیز تماس بگیرید.

وبسایت : https://paliznahal.ir/

شماره تماس : واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸ – ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

آدرس دفتر : آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۲۴ متری فرهنگیان شرکت پالیز

آدرس گلخانه : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، کمربندی شمالی، میدان ولایت، اتوبان ولایت

 توجه : این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و سایت کنترل امجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *