نقد و بررسی بازی Citizen Sleeper 2: Starward Vector
۰

نقد و بررسی بازی Citizen Sleeper 2: Starward Vector

علم تخیلی سابقه‌ای طولانی در روایت داستان‌های انسانی تأثیرگذار از دریچه نگاه سوژه‌های غیرانسانی دارد. بازی Citizen Sleeper محصول سال ۲۰۲۲ تقریباً بلافاصله جایگاه خود را در کنار داستان‌هایی مانند Blade Runner به لطف بررسی درون‌نگرانه خود از شخصیت و جامعه در جهانی که همه چیز در آن شکننده به نظر می‌رسد، به دست آورد، و داستان قوی این دنباله، که بین سیستم‌ها جابجا می‌شود، به طور مداوم به همان اوج‌ها می‌رسد. و اگرچه می‌تواند سرعت بسیار کندی داشته باشد، تکراری باشد و پر از دیوارهای متن باشد، که محصول طراحی الهام گرفته از بازی‌های رومیزی است، سیستم‌های بقای بازسازی‌شده، ماموریت‌های خدمه چند لایه جدید و حس ارتقا یافته تنش در هر پرتاب تاس، Citizen Sleeper 2: Starward Vector را جذاب‌تر و بیشتر اوقات درگیرکننده‌تر می‌کند.

نقد و بررسی بازی Citizen Sleeper 2: Starward Vector

کیفیت‌های RPG بازی Citizen Sleeper بیشتر شبیه سیستم‌های قلم و کاغذی مانند Blades in the Dark و Ironsworn است تا RPGهای محبوب مانند Dungeons and Dragons یا بازی‌های ویدیویی مانند Final Fantasy. این امر بیشتر در نحوه تعامل اندک شما با آمار خود از منظر برنامه‌ریزی و آماده‌سازی مشهود است. خوب و بد بودن شما در کارها بر همه کارهایی که انجام می‌دهید تأثیر می‌گذارد، و تخصیص مناسب مقدار محدود تاس‌هایی که برای وظایف پیش رو دارید، هسته اصلی تصمیم‌گیری شماست، اما کار کمی می‌توانید برای تغییر نتیجه این پرتاب‌ها یا محافظت از خود در برابر عواقب احتمالی خارج از آن انجام دهید. این محدودیتی است که می‌تواند رهایی‌بخش نیز باشد. بدون فرصت پرداختن به جزئیات به روشی که RPGهای متراکم‌تر به شما اجازه می‌دهند، زمان بسیار کمتری را صرف تلاش برای محافظت از خود در برابر هوس‌های Citizen Sleeper می‌کنید و زمان بیشتری را صرف یادگیری همراه شدن با جریان، تشویق پیروزی‌های خود و پذیرش شکست‌های خود می‌کنید. Starward Vector به این ایده پایبند است که درام بزرگ زمانی به وجود می‌آید که نتوانید به سادگی با استفاده از min-max کردن، راه خود را از سختی‌ها باز کنید، به گونه‌ای که هنوز به اندازه بار اول، جدید به نظر می‌رسد. من این درام را با آغوش باز پذیرفتم، زیرا مشکل من با انفعال بازی قبلی را حل کرد و اطمینان حاصل کرد که هر بار مجبور بودم واقعاً هر گزینه را در نظر بگیرم.

Sleeper شما، یک قهرمان اندرویدی که از نظر جسمی ماشین است اما از نظر ذهنی تقلیدی از یک انسان مرده است، هنوز در سه کلاس وجود دارد. من Extractor را انتخاب کردم، که به خوبی برای تحمل کار فیزیکی مجهز است و در شیرجه زدن به محیط‌های پرخطر برتری دارد، اما برای کارهای ظریف‌تر و فنی‌تر کاملاً نامناسب است. نقاط قوت و ضعف هر کلاس در اینجا کمی متفاوت‌تر از نسخه اصلی بیان می‌شوند، همگی به دنبال این هستند که بخش‌های پرتاب تاس Citizen Sleeper 2 را متزلزل‌تر کنند. آمار زباله شما – کمترین مقدار از پنج آمار موجود در برگه شخصیت شما – به هیچ وجه قابل بهبود نیست، و صرف تاس‌های خود برای هر عملی که از آن آمار به عنوان پایه خود استفاده می‌کند، مانند مهارت Inuit اکستراکتور، جریمه ۲- می‌گیرد. اکثر اقدامات حداقل دو آمار مختلف دارند که می‌توان از آنها برای تلاش برای انجام یک کار استفاده کرد، اما می‌تواند در رویداد نادر که تنها راه موفقیت در یک بررسی، پرتاب با چنین نقص شدیدی باشد، ویرانگر باشد.

نقد و بررسی بازی Citizen Sleeper 2: Starward Vector

Citizen Sleeper 2 به خوبی از سیستم‌های خدمه کاملاً جدید خود استفاده می‌کند و افراد وابسته به خود را در طول توالی‌های پیچیده‌تر به کار می‌گیرد. شما می‌توانید حداکثر دو نفر از خدمه را با خود در مشاغل خاص مانند قراضه کردن کشتی‌های متروکه قدیمی در فضا یا بررسی یک سیارک برای آب آشامیدنی ببرید، که هر کدام تخصص‌های خاص خود و دو تاس دارند که می‌توانید به وظایف اختصاص دهید. ماموریت‌هایی که به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارند اغلب طولانی‌تر هستند و برای تکمیل آنها به چندین چرخه چند مرحله‌ای نیاز است. برای مثال، باز کردن بدنه یک کشتی به گونه‌ای که یک متحد با تمایل بیشتر به سخت‌افزار بتواند رایانه اصلی را پیدا کند و آن را برای هکر شما آماده کند تا مقداری داده را بدزدد. کارایی کلیدی است، زیرا هر چرخه هزینه supplies دارد، و هنگامی که شما از آنها تمام می‌شوید، فاجعه به سرعت تشدید می‌شود.

ترکیب و تطبیق خدمه برای تقویت نقاط ضعف شما مفید است، و توانایی‌های Push جدید Sleeper شما، مانند Rally اکستراکتور که تاس آنها را تقویت می‌کند اما همه را نیز تحت فشار قرار می‌دهد، می‌تواند موهبت‌های تاکتیکی باشد. به غیر از محدودیت‌های supply، بسیاری از این مشاغل ویژه می‌توانند بحرانی را کنند که لایه جدیدی از محدودیت زمانی را بر کار شما قرار می‌دهد قبل از اینکه فاجعه‌ای پیش‌بینی نشده پیشرفت شما را خراب کند. اینها به راحتی سرگرم‌کننده‌ترین بخش‌های Citizen Sleeper 2 بودند. جایی بود که من مجبور بودم بیشتر روی پاهایم فکر کنم، قبل از اعزام بیشترین آماده‌سازی را انجام دهم و وقتی شکست می‌خوردم، بیشترین پشیمانی را داشتم.

سنج جدید Stress جایگزین سیستم وضعیت قدیمی می‌شود، و اگرچه به روش‌های مشابه بر تاس‌های شما از چرخه‌ای به چرخه دیگر تأثیر می‌گذارد، می‌تواند کمی وحشیانه‌تر باشد. به جای نوار وضعیتی که به تدریج کاهش می‌یابد و دسترسی به تاس‌ها را با کاهش نوار قطع می‌کند که می‌توانید دوباره پس از بازگشت وضعیت شما به حالت عادی، آن را بچرخانید، امتیازهای Stress هر زمان که در یک بررسی شکست می‌خورید یا اتفاق ناگوار دیگری رخ می‌دهد، جمع می‌شوند. با افزایش Stress شما، مقدار اعدادی که برای پرتاب هر چرخه جریمه می‌شوید نیز افزایش می‌یابد. برای مثال، اگر سنج Stress شما از نیمه راه گذشته باشد و هر یک از تاس‌های شما بین ۱ تا ۳ را نشان دهد، همه آنها آسیب می‌بینند.

نقد و بررسی بازی Citizen Sleeper 2: Starward Vector

هر تاس می‌تواند سه آسیب ببیند قبل از اینکه بشکند، در این صورت دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد تا زمانی که تعمیر شود، که برای انجام آن به منابعی نه چندان کمیاب اما نه همیشه در دسترس نیاز است. بیش از یک بار در اواسط ماموریت گیر افتاده‌ام، چند تاس از دست داده‌ام و محدودیت تاس‌های باقی‌مانده‌ام را تحت فشار قرار داده‌ام. این لحظات ناامیدکننده هستند، اما واقعاً حس خطری را که به شدت در بازی اول وجود نداشت، اضافه می‌کنند. همچنین در اواخر بازی، زمانی که رفت و آمد کمتر دردسرساز است، مشکل چندانی نیست.

تقریباً هر ماموریت (که در اینجا Drives نامیده می‌شود) شامل ایجاد ارتباط و ایجاد رابطه با مردم است. جامعه‌سازی در ایستگاه فضایی ثابت Erlin’s Eye یک ارزش اصلی داستان اصلی بود، و Starward Vector این پیام را در سفر خود در سراسر سیستم هم در داستان و هم در گیم‌پلی دوباره تأکید می‌کند. این پیامی است که این روزها حتی مهم‌تر نیز به نظر می‌رسد: همبستگی بین افراد همفکر و خرد و اراده جمعی برای مبارزه برای تغییر می‌تواند به غلبه بر محدودیت‌های طبقه و منابع در هنگام مقابله با مشکلات به ظاهر غیرممکن کمک کند.

خودِ نوشته به طور کلی رضایت‌بخش است. بیش از حد گلدار یا توصیفی نیست و فضای زیادی بین ذهن و کلمات برای پر کردن تخیل شما باقی می‌گذارد. هنگام توصیف توالی‌های اکتشافی پرتنش می‌تواند تند و مستقیم باشد. همچنین واقعاً در ایجاد شبکه‌های متراکم از تضاد فلسفی و اگزیستانسیال هنگام تشریح مفاهیم شخصیت حول قهرمان اندرویدی، و همچنین عاملیت شخصی به عنوان بیش از یک تحریک کننده خارجی که سعی در ادعای مالکیت شما به روش‌های مختلف و گاهی اوقات ترسناک دارد، عالی عمل می‌کند. با این حال، وقتی صحبت از درگیری فیزیکی می‌شود، همان تأثیر را ندارد، زیرا صحنه‌های تیراندازی‌های پرهیاهو و فرارهای جسورانه آن در مقایسه، کاملاً موفق نیستند.

شخصیت‌های رنگارنگی که در طول سفر با آنها ملاقات می‌کنید، عمدتاً افرادی باورپذیر هستند، حتی اگر همگی آنقدر لایه‌دار یا عمیق نباشند. اگرچه لذت‌بخش است، به‌ویژه وقتی نام‌های آشنایی در مکان‌های ناآشنا ظاهر می‌شوند، شما بسیاری از این مسافران و تعمیرکاران را نخواهید یافت که تغییرات شخصیتی یا هدفی فراتر از برداشت‌های اولیه شما داشته باشند. حتی برخی از هم‌تیمی‌های بالقوه مورد علاقه من، از آرکی‌تایپ‌هایی پیروی می‌کنند که تقریباً در همه جا دیده‌اید، مانند پیک فضایی موتورسوار جت، Kadet، که نقش یک فرد پرانرژی و فعال را ایفا می‌کند. بسیاری از NPCهایی که نمی‌توانند به گروه شما جذب شوند، از مراقبان وظیفه‌شناس شهرک‌های کوچک گرفته تا شکارچیان جایزه سخت‌کوش، کاریکاتورهای تک‌بعدی هستند که به اندازه کافی می‌مانند تا در صورت نیاز جدید باشند و درست قبل از اینکه باری شوند، ناپدید می‌شوند، کیفیتی خوب که از رمان‌های پالپ نوآر و علمی تخیلی گرفته شده و دستگاه دسیسه را در حال چرخش نگه می‌دارد.

سخن نهایی

Citizen Sleeper 2: Starward Vector از آنچه که نسخه اول را به یک موفقیت کالت تبدیل کرد، خیلی دور نمی‌شود، اما نیازی هم به این کار نیست. این داستان غنی و تأثیرگذاری را در مورد ماهیت پیچیده کنترل بر خود، زمانی که آن خود یک ماشینی است که می‌تواند دوباره راه‌اندازی و هک شود، یافتن و غنی‌سازی جامعه در مواجهه با مشکلات طاقت‌فرسا، و ابراز شخصیت هم برای خود و هم برای دیگران، روایت می‌کند. ارائه آن شبیه به رمان‌های تصویری است و سنگین بر مطالعه و پرتاب تاس است، بنابراین دقیقاً تپش قلب نیست، اما کلاس‌ها و آمار بازسازی‌شده شخصیت، ماموریت‌های خدمه جدید و مکانیک‌های استرس بازخورد کافی ارائه می‌دهند و حس ناپایداری را در سراسر آن ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود جذاب باقی بماند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *