۰

چرا مردم از دلقک ها می ترسند؟

چرا مردم از دلقک ها می ترسند؟

کولروفوبیا (ترس غیرمنطقی از دلقک ها) اصلا خنده دار نیست. این فوبیای خاص می تواند باعث وحشت و حالت تهوع شود. اگرچه این یک فوبیای نادر است، اما بسیاری از مردم دلقک ها را موجوداتی چندش آور و حتی ترسناک می دانند. چرا؟

بخشي از پاسخ در شیوع دلقک های شرور در فرهنگ عامه نهفته است – به پنی وایز در رمان “آن” اثر استیفن کینگ (۱۹۸۶) فکر کنید. با این حال، به گفته محققان، دلایل روانشناختی واقعی برای ترس ما از دلقک ها وجود دارد.

برای شروع، آرایش یک دلقک می تواند آزاردهنده باشد. این آرایش نه تنها هویت فرد، بلکه احساسات او را نیز پنهان می کند. بدتر اینکه، آرایش ممکن است پیام های متناقضی را منتقل کند، برای مثال، یک دلقک با لبخندی نقاشی شده اما اخم کرده باشد. سپس ماهیت عجیب و غریب خود آرایش وجود دارد. لب ها و ابروهای بزرگ به گونه ای صورت را تحریف می کنند که مغز آن را به عنوان انسانی، اما کمی غیرطبیعی درک می کند. این غیرعادی بودن توسط لباس های عجیب و غریب دلقک تشدید می شود. علاوه بر این، دلقک ها بسیار غیرقابل پیش بینی و همچنین شیطنت آمیز هستند که باعث نگرانی مردم می شود. آیا قرار است روی شما آب بپاشند یا به شما گل بدهند؟

این ناراحتی های روانی، ترسی را ایجاد می کند که سپس با تصویرهای منفی از دلقک ها در فرهنگ عامه شعله ور می شود. طبق گفته برخی، جان وین، قاتل زنجیری آمریکایی دهه ۱۹۷۰ که در رویدادهای خیریه و مهمانی های کودکان با عنوان «پوگو دلقک» اجرا می کرد، ایده دلقک شیطانی را تقویت کرد و این تمهیل در فیلم های ترسناک و کتاب ها رایج شد. بنابراین، شاید عجیب نباشد که یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که آمریکایی ها بیشتر از حمله تروریستی یا حتی مرگ از دلقک ها می ترسند.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *