۰

نقد و بررسی بازی The Thaumaturge

نقد و بررسی بازی The Thaumaturge

همانطور که می دانیم، اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی، تقریبا در همه جای دنیا، زمان بسیار ناامیدکننده ای بود. بخش اعظمی از جهان در تلاش برای رونق بخشیدن به اقتصاد خود بود، اما در عین حال حقوق کارگران تقریباً وجود نداشت و بدتر از همه، به دلیل وضعیت سیاسی در بیشتر نقاط اروپا، جنگ بر سر همه سایه افکنده بود. این دنیایی است که بازی Thaumaturge ما را در آن قرار می دهد، با این حال موجودات جادویی را نیز وارد شهر ورشو می کند.

برای توصیف بازی Thaumaturge تنها با اصطلاحات رایج ژانر، کار پیچیده ای است، زیرا این عنوان تمایل دارد تا ایده های بسیار متفاوتی را با هم ترکیب کند که انتظار نمی رود به خوبی با هم جفت شوند. با این حال، Thaumaturge بیش از هر چیز یک بازی نقش آفرینی روایی است که برای تکمیل آن یک سیستم مبارزه نوبتی در نظر گرفته شده است. با این حال، شما در این بازی زیاد مبارزه نمی کنید. در عوض، بیشتر وقت خود را صرف کاوش در محیط اطراف، تلاش برای حل معماها، کشف فضای سیاسی ورشو خواهید کرد و در این مسیر، شاید چند هیولا را متقاعد کنید که با شما همکاری کنند نه علیه شما.

با این حال، قبل از اینکه به همه این موارد برسیم، مهم است که به طور جدی در مورد نحوه ارائه بازی Thaumaturge صحبت کنیم. از نظر گیم پلی لحظه به لحظه، بازی در لحظاتی می تواند کاملاً خیره کننده به نظر برسد. در حالی که بدیهی است که محیط اصلی ورشو به طرز شگفت انگیزی با جزئیات طراحی شده است، به خصوص زمانی که به برخی از جنبه های ظریف معماری مانند نمای ساختمان های باشکوه و حتی روستایی که به عنوان بخش آموزشی بازی عمل می کند توجه کنید، سطح مشابهی از جزئیات در تقریباً هر گوشه ای گنجانده شده است. با این حال، بازی به شما امکان کنترل دوربین را نمی دهد. بازی با توجه به موقعیت بهترین زاویه را انتخاب می کند و خوشبختانه دوربین هرگز در روند بازی اختلال ایجاد نمی کند.

نقد و بررسی بازی The Thaumaturge

صداگذاری بازی نیز در کنار جلوه‌های بصری، فوق العاده است. شلوغی و همهمه ایستگاه قطار ورشو به طرز قابل پیش بینی متراکم است و این حس را القا می کند که به طور مداوم توسط مسافران از انواع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. رفتن به مناطق صنعتی‌تر شهر نیز به طور مشابه فضاسازی بازی را با صدای چکش و سندان کارگران کارخانه و سروصداهای جمعیت انقلابیون که سعی در برانگیختن کارگران تحت ستم برای قیام علیه شرایط غیرانسانی کار دارند، پر می کند. از نظر ارائه، Thaumaturge در اکثر موارد چه در بخش صدا و چه در بخش تصویر موفق عمل می کند و این موفقیت به صداگذاری بازیگران نیز سرایت کرده است.

شخصیت ها پرشور هستند و لهجه هایشان به اندازه کافی خوب اجرا شده اند که بازی باعث می شود باور کنید آنها در منطقه ای که آنها را ملاقات می کنید بزرگ شده اند. تنها نقطه ضعف واقعی در اینجا این است که انیمیشن های شخصیت ها در هنگام صحبت چندان خوب اجرا نشده است. اگرچه این موضوع به هیچ وجه دلیلی برای صرف نظر از بازی نیست، اما صحبت کردن شخصیت ها با یکدیگر اغلب بسیار غیرطبیعی به نظر می رسد و سرعت کلی پایین که آنها تمایل دارند هر خط را بگویند، دکمه “رد شدن از گفتگو” را به هدیه ای برای کسانی از ما تبدیل می کند که می توانیم زیرنویس ها را سریعتر از شخصیت ها بخوانیم.

گذشته از ارائه کلی، دو ستاره اصلی Thaumaturge داستان و سیستم مبارزه منحصر به فرد آن هستند. داستان حول محور شخصیت اصلی، تائوماتورگ ویکتور شولسکی می چرخد که توانایی کنترل موجودات شیطانی، که در بازی به عنوان «سلام‌کننده» شناخته می شوند، به او اعطا شده است. این سلام‌کننده‌ها هر کدام توانایی‌ها، نقاط قوت، ضعف‌ها و طراحی‌های فوق‌العاده خاص خود را دارند. ویکتور پس از گذراندن بخش ابتدایی بازی و مطلع شدن از مرگ پدرش، به سفری برای خودشناسی و حل رمز و راز قدم می گذارد. بخش زیادی از داستان در The Thaumaturge حول وقایع تاریخی آن زمان می چرخد، با تاکید بر شورش قریب الوقوع طبقه کارگر علیه کارفرمایان ثروتمند آنها.

همانطور که در مورد هر شورش صدق می کند، چندین جناح در حال بازی هستند و این جایی است که جنبه نقش آفرینی Thaumaturge وارد بازی می شود. در طول بازی نقاط متعددی وجود دارد که ویکتور باید انتخاب هایی انجام دهد، چه انتخاب های جزئی مانند اینکه چگونه می خواهید یک نگهبان متخاصم را متقاعد کنید که از سر راهتان کنار برود، یا انتخاب های بزرگتر، مانند اینکه شاید زنی را که به ظاهر مهمات را مخفی می کند به پلیس محلی تحویل دهید یا به او کمک کنید و چیز بسیار بزرگتری را کشف کنید. جناح ها به عنوان یک مکانیزم به اندازه مسیرهای شاخه ای در داستان بازی وجود ندارند. برای مثال، شما نمی توانید با جناح های خاصی اعتبار کسب کنید. در عوض، شما انتخاب هایی انجام می دهید که مشخص می کند آیا اهداف یک جناح با اهداف شما همسو می شود یا خیر، و در نتیجه شاخه های مختلف داستان باز و بسته می شوند.

این پیاده سازی جناح ها بسیار جالب است، زیرا از اضافه کردن پیچیدگی های غیرضروری به هسته اصلی بازی جلوگیری می کند. در عوض، شما تشویق می شوید که خود را به جای ویکتور قرار دهید و در مورد اینکه او چگونه با هر موقعیتی برخورد می کند، فکر کنید.

سیستم مبارزه نوبتی بازی Thaumaturge فوق العاده جالب است، اما مبارزه کافی در بازی وجود ندارد. هنگامی که وارد مبارزه می شوید، جدول زمانی در اختیارتان قرار می گیرد که به شما اطلاع می دهد که حریفان چه زمانی از توانایی ها یا حملات خود استفاده خواهند کرد. در نوبت خود، می توانید برای هر واحد یک اقدام انجام دهید، به این معنی که در اوایل بازی ویکتور یک حمله و سلام کننده او یک حمله دریافت می کند. در حالی که حملات شما در ابتدا بسیار ساده هستند، چه یک ضربه سریع یا یک مشت پرقدرت و زمانبر، به زودی می توانید توانایی های خود را با پاداش های غیرفعال اصلاح کنید. من عاشق ترکیب ضربه با ۵۰ درصد شانس برای قطع کردن حمله برنامه ریزی شده حریف شدم، که به من این امکان را داد تا قبل از اینکه او بتواند حتی یک ضربه بزند، او را غرق در حملات کنم.

علاوه بر حملات عادی، وضعیت ها نیز در بازی وجود دارند. در حالی که بسیاری از این موارد به پیاده سازی های فانتزی تر از یک اثر آسیب در طول زمان خلاصه می شوند، یک وضعیت قابل توجه که با کاهش تمرکز هدف به دست می آید، به ویکتور اجازه می دهد تا با یک حمله پرقدرت که ممکن است حتی برخی پاداش های جالب به آن متصل شود، همه کاره کند. سلام کننده نیز می تواند به طور مشابه از حمله خاص خود استفاده کند، و سلام کننده های مختلف با حملات خود اثرات متفاوتی دارند. برای مثال، یکی از آنها می تواند نیمی از آسیبی که به دشمن وارد می کند را برای ویکتور التیام بخشد.

خارج از مبارزه، گیم پلی بازی بیشتر حول و حوش گشت و گذار، صحبت با افراد و بررسی چیزهای عجیب و غریب روی زمین است. از آنجایی که The Thaumaturge عمدتاً در مورد حل معماها است، یکی از هسته های اصلی بازی یافتن سرنخ هایی است که به هم مرتبط هستند و در نهایت شما را به پاسخ هر معمایی که ممکن است در حال حل آن باشید هدایت می کند. برای اینکه از لو رفتن داستان جلوگیری کنیم، بیایید مثالی از مقدمه بزنیم. یک سلام کننده روستا را تسخیر کرده و احساسات منفی روستاییان را تغذیه می کند. با بررسی بازه زمانی شروع تغییر رفتار روستاییان و با مشاهده نکات خاصی که به یک خانم خاص ترسیده و عصبانی مربوط می شود، ویکتور در نهایت خود را در اولین مبارزه با رئیس بازی پیدا می کند. در نهایت، این جنبه تحقیقاتی واقعاً به خود بازیکن برای اتصال نقاط متکی نیست. در عوض، به عنوان یک روش ردپای نان برای روایت داستان های کوچک در دنیای بزرگتر عمل می کند و آن را به رویکردی بسیار جالب تر نسبت به گیم پلی تحقیقاتی نسبت به انداختن یک تخته بزرگ تبدیل می کند که در آن سرنخ های مختلف و غیره را به هم وصل می کنید.

نقد و بررسی بازی The Thaumaturge

به طور کلی، The Thaumaturge یک بازی فوق العاده جالب است. این بازی (تا زمانی که با انیمیشن های بد شخصیت های غیرقابل بازی در هنگام صحبت مشکلی نداشته باشید) از نظر بصری و صدا عالی به نظر می رسد و سیستم مبارزه نوبتی آن یکی از جالب ترین سیستم ها است که همچنان موفق می شود همه چیز را به طرز شگفت انگیزی ساده نگه دارد. نویسندگی در The Thaumaturge نیز به خصوص برای کسانی که به محیط تاریخی علاقه مند هستند و کنجکاو هستند که چگونه عناصر فراطبیعی می توانند در دنیایی در قیام و آشوب جای بگیرند، بسیار جذاب است.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *