۰

نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه Twelve Minutes

نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه Twelve Minutes

نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه Twelve Minutes

نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه Twelve Minutes

دوازده دقیقه روی کاغذ آنقدرها هم منحصر به فرد به نظر نمی رسد. وقتی همه چیز را جمع آوری کنید، یک بازی ماجراجویی نسبتاً سنتی به سبک point-and-click ( نقطه و کلیک ) است که در یک محیط اتفاق می افتد. اما نکته جالب این است که این یک معمای حلقه زمانی نیز هست، بنابراین حتی اگر تمام اشیاء پازل خود را نیز در اختیار دارید، باید آنها را به روش‌های متفاوتی در طول ده‌ها و ده‌ها بار تکرار و با ترکیب های متفوات جایگذاری کنید.

این یک ایده تازه در ژانری است که شاید دیگر کمی قدیمی و فراموش شده بود، اما با انتشار این بازی و نمایش فوق العاده آن جان تازه ای به بازی های سبک point-and-click داد.

نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه Twelve Minutes

دوازده دقیقه و حلقه زمانی آن را به عنوان خانه ای که درحال ساخت است در نظر بگیرید: می توانید آن را با استفاده از هر چیزی که در دست دارید بسازید، اما اگر یک اشتباه مرتکب شوید، فرو می ریزد و باید از اول شروع کنید. گاهی اوقات شما عمداً آن را می کنید تا چیزی را که برای تلاش بعدی خود برای تکمیل آن نیاز دارید، به دست آورید. همچنین مسیر بازیتا انهتای آن کمی منعطف است، چرا که وقتی با چند نفر دیگر که آین بازی را تمام کرده بودند صحبت کردم، متوجه شدم که هر کدام از ما مسیر کمی متفاوتی را برای رسیدن به آخر داستان انتخاب کردیم.

در این داستان شخصیت شما با صداپیشگی جیمز مک آووی در ابتدای بازی در حال قدم زدن در جلوی در آپارتمان است، جایی که همسر شما با صداگذاری دیزی ریدلی بسیار مشتاق برای اشتراک گذاشتن برخی اخبار جدید به شما است. او به شما سلام می کند و دسری را که درست کرده است به شما پیشنهاد می دهد. با این حال، چند دقیقه بعد، پلیسی با صدای ویلم دافو در می زند و ادعا می کند که حکم بازداشت همسر شما را داردو با یک حرکت اشتباه و همه چیز سریع پیش می رود و حلقه دوباره شروع می شود. شما همچنین نمی توانید آپارتمان را ترک کنید، زیرا انجام این کار باعث بستن حلقه می شود.

درواقع شما در این حلقه گیر افتاده اید و تا وقتی که پاسخ معمای خود را پیدا نکنید هیچ اتفاق خاصب نمی افتد. شاید در اولین نگاه به آپارتمانتان احساس کنید که هیچ چیز خاصی در آن وجود ندارد، اما بسیار در اشتباه هستید چرا که جواب تمام پرسش ها و معماهای شما در اتاق های این آپارتمان قرار دارند و فقط منتظر زمان و مکان مناسب برای به نمایش درآمدن هستند.

نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه Twelve Minutes

نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه Twelve Minutes

البته، شما آیتم هایی را در اطراف آپارتمان به صورت پراکنده دارید که می توانید آنها را بردارید، استفاده کنید و با اشیاء دیگر ترکیب کنید: چیزهایی مانند لیوان قهوه، چاقوی آشپزخانه، قاشق، دسرهای فوق الذکر، و تلفن همراه خود، و خیلی موارد دیگر… می‌توانید با کلیک کردن روی هر کدام آنها را انتخاب کنید و آن آیتم ها به سبک کلاسیک ماجراجویی نقطه و کلیک به موجودی شما اضافه می‌شوند، و فهمیدن اینکه از این آیتم ها چگونه و در چه زمان و مکانی استفاده کنید به عهده خودتان است.

صداپیشگان پر ستاره کار بسیار خوبی برای زنده کردن داستان انجام می دهند، و دافو به ویژه در نقش پلیس بسیار خطرناک ظاهر می شود. که از همنا اولین ورود او به حلقه داستان شما، احساس خوبی نسبت به او ندارید. همچنین، توانایی پیشبرد سریع از طریق گفتگوهایی که قبلاً بارها در حلقه‌های قبلی شنیده‌اید، برای جلوگیری از تکراری شدن چیزها بسیار ارزشمند است.

در همین حال، از نظر بصری، دوازده دقیقه بسیار ساده است، و هشت ساعت زمان زیادی برای تماشای همان نمای بالا به پایین آپارتمان است. مشکلات کلیپینگ مکرر و انیمیشن‌های بسیار ابتدایی شبیه سیمز نقاط قوت آن به حساب نمی آیند، اما طراحی معماها و داستان پر رمزو راز بازی آنقدر جذاب است که هیچ کدام از این موارد به چشم نمی آیند.

و این رمز و راز کاملاً جواب می دهد. لوئیس آنتونیو، نویسنده و کارگردان، ماهرانه لایه‌های داستان را طراحی می‌کند، به طوری اگر یک تایمر کنار خودتان بگذارید که اصلا متوجه گذر زمان نمی شوید و ناگهان متوجه می شوید که ساعت هاست درگیر حال کردن معماهای آن هستید .

نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه Twelve Minutes

بیان اشتیاق من برای حل معمای حلقه زمانی Twelve Minutes بدون بحث در مورد آنچه در پایان اتفاق می افتد دشوار است، اما مانند بازی Inside، در آخر چیزی به شما ارائه می دهد که کاملا راضی و متعجب بشوید. چیزی که در پایان می توانیم بگوییم واقعا ارزشش را داشت تا زمان زیادی را صرف آن کنیم. نویسنده و کاگردان بازی معمای آن را به روشی کاملا غیر متعارف برای بازیکنان مطرح می کند که آن را تبدیل به یکی از بهترین بازی های معمایی و داستانی سبک point-and-click می کند که می تواند به راحتی و برای همیشه در یاد و خاطره ما بماند.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *