۰

نقد فیلم Mad Max مکس دیوانه

نقد فیلم Mad Max مکس دیوانه

فیلم Mad Max

نقد فیلم Mad Max مکس دیوانه

سی سال پس از آخرین نسخه ی مد مکس، جورج میلر دوباره دست به کار شد تا روح مکس را در کالبدی خشن تر و جوان تر با توانایی بازی بالاتر بازیگری مانند تام هاردی دوباره زنده کند.
برعکس خیلی از فیلم های اکشن پرفروش که از صحنه های بیش از حد خشن فراری هستند تا بتوانند فروشی بهتر داشته باشند و حتی کودکی ده ساله بتواند فیلم آنها را ببیند، مد مکس به این قاعده ی بلاک باسترها نه می گوید و فضایی خشن و به دور از ترحم خلق می کند. یکی از دیگر نکات مثبت این فیلم شخصیت پردازی قدرتمند شخصیت هاست که معمولا در فیلم های اکشن در این زمینه ضعف وجود دارد. تام هاردی و شارلیز ترون چنان بازی درخشانی از خود به نمایش می دهند که تشخیص اینکه نقش اصلی فیلم هاردی یا ترون است را به شدت سخت می کند.
فیلم حتی به کلیشه های سینما در مورد فمینیسم نه می گوید و حتی از زنان زیبای فیلم که به نوعی ادامه دهنده ی نسل شخصیت اصلی منفی داستان هستند موجوداتی زَبون و ناتوان نمی سازد و آنها را در کنار قیافه ی خشن و مردانه ی شارلیز ترون منفعل و ترسیده نشان نمی دهد و آنها به گونه ای مکمل او و یار و یاور او نشان می دهد. شخصیت تام هاردی و شارلیز ترون به خوبی به واقعیت نزدیک است و دو بازیگر برای شبیه شدن به نقش هایشان چه از نظر روحی و چه از نظر فیزیکی فداکاری هایی انجام داده اند به گونه ای که وقتی مکس به یاد مرگ زن و فرزند خود می افتد و آنها را در توهمات خود می بیند به خوبی می توان حس دلهره و ترس را در چشمان تام هاردی دید. شارلیز ترون هم با بازی در نقش هایی به عنوان یک قاتل سریالی زن و فیلم های اکشن دیگر به خوبی می داند تا چگونه روح زنانگی خود را همراه با خشم و نفرتی فراوان در یک فیلم جای بدهد.

فیلم Mad Max

فیلم مورد تحسین منتقدین و مردم بود و توانست در مراسم اسکار دست پر به خانه برود و برنده ی ۶ جایزه ی اسکار باشد اما در بخش بهترین فیلم برداري و بهترین فیلم سال و بهترین کارگردانی و بهترین نویسندگی موفق به برنده شدن جایزه اسکار نشد. فضای فیلم در طول روز آن به حالت قرمز و نارنجی و زرد است و برعکس خیلی از فیلم هایی که با محوریت آخرالزمان ساخته می شوند پر از رنگ و احساس است و در شب تم فیلم به آبی تیره و سورمه ای تغییر می کند و تیم تولید و گریم به خوبی از پس این پروژه ی بزرگ برآمده و همین مسئله باعث شد تا فیلم در هر دویِ این رشته ها موفق به برنده شدن اسکار شود.
جورج میلر سعی کرده تا دنیایی واقعی اما شبیه به بازی های ویدیویی بسازد پس دست به دامن جلوه های ویژه عَمَلی و قدیمی و مربوط به دوران کلاسیک شده و ترجیح داده در بیابانی بَرَهوت با افرادی که گریم های خاص دارند و با ماشین های پرسرعت که در حال تعقیب مکس هستند بشود

فیلم Mad Max

در این بخش از فیلم هنر مارگارت سیکسِل این زن کهنه کار دنیای تدوین به خوبی قابل مشاهده است، او که تجربه ی همکاری با جورج میلر را در انیمیشن خوش قدم داشت از کار کردن بر روی پروژه ای به این بزرگی وحشت داشت زیرا او تخصص تدوین فیلم های درام و به صورت کلی آرام را داشت نه فیلمی پر از کات و صحنه های خشن و پیچش های دوربینی به یکباره. او در مدت زمانی کوتاه توانست هم چگونگی تدوین فیلم های اکشن را یاد بگیرد و هم جایزه ی اسکار را برای بهترین تدوین فیلم به خانه ببرد که برای کسی که برای اولین بار در حال کار کردن بر روی فیلم های اکشن است یک موفقیت عظیم بود.
مد مکس فیلمی است که بر خلاف کلیشه های دنیای فیلم های اکشن عمل کرد و برای همیشه جزو ماندگار ترین فیلم های هیجانی تاریخ شد.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *