۰

راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده – زیر ۲۰ میلیون تومان

راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

خریدن یک سیستم کامپیوتر همیشه یکی از بزرگترین مشکلات و دغدغه های تمام مشتریان به حساب می آید و گاهی آنقدر برای آنها پیچیده و نامفهوم می شود که حتی باعث پشیمان شدنشان از خرید سیستم می شود.

در این سری مقالات ، ما قصد داریم تا یک راهنمایی جامع و کامل از قطعات مناسب و مورد نیاز برای خرید یک سیستم کامپیوتری را برای شما عزیزان قرار بدهیم تا بتواند به شما برای انتخاب سیستم مورد نیاز خود کمک کند و شما را از گنگی در بیارد.

در این مقاله به راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده می پردازیم که قیمت آن تا تاریخ ۲۸ ام دی ماه ۱۴۰۰ ، زیر ۲۰ میلیون تومان خواهد بود .

راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

کارایی کامپیوتر های پایین رده به صورتی است که می تواند بازی های قدیمی تر را با گرافیک بالا و نرخ فریم ثابت و بازی های جدید را با گرافیک پایین ( بعضی بازی ها جدید دیگر روی این سیستم ها اجرا نمی شوند ) اجرا کند .همچنین می توانید فیلم ها و موسیقی ها را با بهترین کیفیت ممکن روی آنها اجرا کنید و به گشت و گذار در اینترنت و ویرایش فایل های خود بپردازید.

همانطور که از نام این نوع سیستم ها مشخص است ، نباید انتظار بسیار بالایی از عملکرد آنها داشت و فشار زیادی به آنها آورد ؛ چرا که توانیی آن دقیقا در حد مواردی است که در بالا به آن اشاره شد.

در ادامه با راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده با کنترل امجی همراه باشید .

سیستم پیشنهادی کنترل امجی برای کامپیوتر پایین رده

همانطور که می دانید به دلیل بالا و پایین شدن های بسیار زیاد قیمت ارز و وابستگی ۱۰۰ درصدی قطعات به آن ، قیمت های درج شده در این جدول ( در تاریخ ۲۸ دی ۱۴۰۰ ) ممکن است تغییر کنند؛ پس حتما قبل از اقدام برای خرید ، یکبار دیگر قیمت های قطعات را بررسی کنید.

[table id=2 /]

مادربرد ، پردازنده ، رم

راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

مهم ترین و اصلی ترین قطعه یک کامپیوتر، مادربرد آن است که تمام قطعات دیگر به آن متصل و از آن تغذیه می شوند.

در انتخاب یک مادربرد مناسب باید چند نکته اساسی و بسیار مهم توجه کرد :

اول از همه اینکه شما باید همیشه آینده نگری داشته باشید و به این مضوع فکر کنید که اگر چند ماه بعد یا حتی سال های بعد بخواهید یکی از قطعات خود را ارتقا دهید ، آیا مادربرد شما از آن قطعات پشتیبانی می کند یا خیر؟

خیلی از افراد در هنگام خرید فقط به قیمت ها و یا برند ها توجه می کنند و از موضوع به این مهمی به کل غافل می شوند که در باعث می شود در آینده برای ارتقای قطعات خود به مشکل بر بخورند.

موضوع بسیار مهم بعدی این است که شما باید همخوانی و پشتیبانی مادربرد خود با سایر قطعات را بررسی کنید ، چرا که ممکن است یک پردازنده بسیار خوب و گران تهیه نمایید اما موقع نصب آن در مادربرد متوجه این خواهید شد که مادربرد شما از نسل های جدیدتر پشتیبانی نمی کند یا برعکس مادربرد شما فقط از پردازنده های نسل ۱۰ اینتل پشتیبانی می کند و شما به اشتباه یک پردازنده نسل ۹ تهیه کرده اید که این موضو می تواند بسیار باعث گرفتاری وپروسه های تولای تعویض قطعه شود.

در مورد کارت گرافیک و رم نیز همین موضوع صادق است و شما برای خرید هرکدام ابتدا لازم است تا مشخصات آن را با مشخصات مادربد خود چک کنید و در صورت همخوانی آنها ، خرید خود را انجام دهید.

یکی دیگر از موارد مهم در مادربرد ها ، اندازه و بزرگی آنها است که بسته به نوع آنها ( ATX،  Micro-ATX ، Mini-ITX ) بزرگ و کوچک می شوند و در بعضی مواقع باعث جای نگرفتن در کیسی که تهیه کرده اید می شوند ؛ پس حتما قبل از خرید کیس ، به مدل و اندازه مادربرد خود توجه کنید.

راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

مادربردی که ما در این لیست قرار داده ایم ، مدل ASUS PRIME H410M-K است.

مادربرد PRIME H410M-K ایسوس یکی از بهترین انتخاب ها برای کسانی است که می خواهند از پردازنده های نسل دهم اینتل استفاده کنند و دیگر به سمت نسل های قبلی باز نمی گردند. این مادربرد با داشتن درگاه های ارتباطی مدرن، ابعاد کوچک، پشتیبانی از حافظه های DDR4 تا سرعت ۲۹۳۳ مگاهرتز، درایو های پرسرعت Intel Optain، به همراه کلی از امکانات اختصاصی شرکت ایسوس مانند فناوری OptiMem برای مسیر های حافظه، FanXpert برای مدیریت سیستم خنک کننده ها و راهکارهای محافظتی ایسوس که به ۵X Protection معروف است، یکی از بهترین و به صرفه ترین مادربردهایی است که می توانید تهیه کنید.

حال نوبت به پردازنده می رسد؛

یکی از مهم ترین و با همیت ترین قطعات یک کامپیوتر پردازنده آن است که در واقع حکم مغز آن را دارد. پردازنده ها قطعاتی بسیار ظریف و آسیب پذیر هستند که در حمل و نصب آنها بر روی مادربرد باید بسیار با احتیاط عمل کنید تا صدمه ای به آیسی های آن وارد نشود.

پردازنده در واقع آن بخش از کامپیوتر است که محاسبات و اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد. پردازنده داده‌ها را از RAM دریافت می کند و پس از کدگشایی ، عمل پردازش را روی آنها انجام می دهد.

راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده
راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

پردازنده ای که ما در این لیست قرار داده ایم مدل Intel Coffee Lake Core i3-10100F  است.

سری پردازنده های F اینتل قدرت های پردازش بسیار بالایی داردن و می توانند به راحتی از پس کارهای روزمره شما بر بیایند ؛ تنها دلیل ارزان تر بودن آنها نسبت به پردازنده های سری های دیگر، نداشتن گرافیک یکپارچه در آنهاست که باعث می شود برای نشان داده شدن تصویر ، حتما از یک کارت گرافیک مجزا استفاده کنید که این موضوع تنها زمانی می تواند مشکل ساز باشد که شما به هیچ وجه قصد خرید یک کارت گرافیک مجزا را نداشته باشید و فقط بخواهید با گرافیک یکپارچه داخلی اینتل تصویر بگیرید ؛ اما در اینجا که ما قصد خرید یک کارت گرافیک جدا را داریم هیچ مشکلی وجود ندارد.

راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

این پردازنده دارای ۴ هسته و ۸ رشته است که در مجموع فرکانس پایه ۳.۶ گیگاهرتز را ارائه می دهد و در حالت Boost می تواند تا فرکانس ۴.۳ گیگاهرتز بالا برود که واقعا عدد بسیار خوبی است.

خیلی ها ممکن است با دیدن عنوان Core i3 سریعا به این فکر بیوفتند که این پردازنده بسیار ضعیف است و قدرت آن از تمام پردازنده های i5 و i7 کمتر است، در حال که در اشتباه هستند و اگر به بنچمارک ها و بررسی های تخصصی قطعات نگاه کنند متوجه عملکرد بهتر آن نسبت به خیلی از پردازنده های نسل بعدی آن می شوند.

قطعه بعدی که به بررسی آن می پردازیم، RAM است.

حافظه RAM یک حافظه بسیار پر سرعت است، این حافظه که به آن «حافظه دسترسی تصادفی یا Random Access Memory» می گویند، امکان انتقال و آدرس دهی بسیار سریع برای پردازنده ها را فراهم می کند.

درواقع رم یک ابزار ذخیره سازی نیست و فقط می تواند اطلاعات را برای مدتی کوتاهی در خود نگه دارد و باعث شود که برای انجام دادن کارهای تکراری در کامپیوتر، هربار تمام اطلاعات از اول لود نشوند و از حافظه رم خوانده و پردازش شوند.

رمی که ما در این لیست قرار داده ایم مدل Kingston HyperX Fury 8GB DDR4 2400MHz است که در اینجا به دلیل کاهش بودجه به صورت تک کانال است و در صورت نیاز و هزینه بیشتر می توانید آن را به یک رم ۱۶ گیگابایتی دو کاناله ( ۲ تا رم ۸ گیگابایتی ) یا بیشتر ارتقا دهید.

راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده
راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

مقدار رم ۸ گیگابایتی تقریبا برای انجام تمام کارهای روزمره و حتی گیمینگ مناسب است و جوابگوی بیشتر نیازهای شماست.

امروزه اکثر بازی ها حداقل برای اجرا شدن به ۸ گیگابایت رم نیاز دارند که در صورت ایده آل به ۱۶ گیگابایت ارتقا داده خواهند شد. همچنین برای کار کردن و خروجی گرفتن پروژه های سبک تا متوسط در نرم افزارهایی مانند فوتوشاب یا پریمیر نیز مقدار ۸ گیگابایتی جوابگوی تمام نیاز های شماست و نا امیدتان نمی کند. اما اگر قصد دارید تا سرعت کامپیوتر خود و همچنین نحوه اجرای برنامه ها و بازی ها را بهبود ببخشید ، بهتر است که حافظه رم خود را تا ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت افزایش دهید؛ این امکان هم به سادگی روی مادربردی که در این مقاله معرفی کرده ایم امکان پذیر است ، چرا که می تواند تا ۶۴ گیگابایت رم را تا فرکانس ۲۹۳۳ مگاهرتز را پشتیبانی کند.

کارت گرافیک

نوبتی هم که باشد ، نوبت به کارت گرافیک رسیده است.

کارت گرافیک، قطعه سخت افزاری است که تصاویری که شما روی مانیتور مشاهده می کنید را تولید می‌کند. کارت گرافیک مسئول تولید (رندر کردن) تصویر برای مانیتور است و این کار را با تبدیل دیتا به سیگنالی که مانیتور بتواند بفهمد انجام می‌دهد.

هرچه حافظه ویدویی کارت شما بیشتر و بالاتر باشد ، تصاویری به نسبت با کیفیت تر و شفاف تر خواهید داشت و اگر گیمر یا ادیتور رحفه ای باشید، مطمئنا قبل ها با این موضوع آشنا شده اید.

کارت گرافیکی که ما در این لیست انتخاب کرده ایم مدل ASUS PH GT1030 OC 2GB GDDR5 است.

این کارت با داشتن ۲ گیگابایت حافظه ویدویی GDDR5 می تواند نیاز شما را برای اجرا کردن بازی های سبک و بعضی از بازی های جدید که به حافظه های ویدیویی حداقل ۲ گیگاباتی نیاز دارند ، برآورده کند و همچنین در برنامه های گرافیکی خاص ، تصاویر و پروژه های سبک و متوسط را رندر بگیرد.

راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده
راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

اگر شما قصد دارید تا یک پله کارت گرافیک خود را ارتقا دهید ، می توانید کارت MSI GTX 1050 Ti GAMING X 4G را تهیه کنید و همانطور که از نامش پیداست ، این کارت دارای ۴ گیگابایت حافظه ویدیویی است و می تواند خیلی از بازی های جدید را با کیفیت متوسط اجرا کند و همینطور در زمینه رندر گرفتن بسیار بهتر از ۱۰۳۰ دو گیگابایتی عمل کند.

این کارت هم اکنون در بازار با قیمت ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومن قابل تهیه است که به کمک آن می توانید قدرت گرافیکی کامپیوتر خود را بالاتر ببرید.

راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

حافظه ذخیره سازی ( HDD - SSD )

راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده
راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

حافظه ذخیره سازی یکی از مهمترین بخش های کامپیوتر شما است.

اگر در انتخاب حافظه مناسب درست عمل نکنید ممکن است بعد ها در ذخیره سازی اطلاعات خود به مشکل بخورید. تا سال های قبل که هارد SSD وجود نداشت همه به اجبار باید هارد های HDD را روی سیستم خود نصب می کردند و ویندوز را روی آن اجرا می کردند که سرعت بسیار پایینی داشت و اکثر اوقات باعث کند شدن و گیر کردن نرم افزار ها می شد.

اما با ورود هارهای SSD به بازار ،انقلابی در سیستم های کامپیوتری به وجود آمد و باعث شد که سرعت انتقال داده ها ده ها برابر شود و تجربه کاربری بسیار بهتری را در اختیار کاربران بگذارد. اما با این حال ، هارد های SSD قیمت های بسیار بیشتری نسبت به هارد های HDD دارند و به همین منظور امروزه موقع خرید یک سیستم جدید از هر دوی آنها استفاده می شود ؛ هارد SSD برای نصب ویندوز و نرم افزار ها و بازی برای اجرای بسیار روان تر و بهتر و هارد HDD برای ذخیره سازی اطلاعاتی مانند فیلم و موسیقی و فایل های دیگر.

برای هارد HDD ما یکی از معروف ترین برندها و مدل ها را به شما معرفی می کنیم ، هارد WD Blue 1TB 7200Rpm و برای SSD نیز مدل Adata SU650 120GB . اگر دوست داشته باشید که کمی بیشتر هزینه کنید ، می توانید هارد SSD مدل WD Green 240GB را تهیه کنید که ۱۲۰ گیگابایت نسبت به مدل ای دیتا بیشتر حافظه دارد.

راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

پاور و کیس

راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

برای تغذیه روشن ماندن تمام قطعاتی که در بالا به بررسی آنها پرداختیم ، شما به یک پاور مناسب و قوی نیاز دارید که بتواند برق مورد نیاز تمام قطعات را تهیه کند. اگر در انتخاب پاور خود اشتباه کنید ، ممکن است که نتواند برق مورد نیاز سیستم شما را برآورده کند و یا اصلا سیستم روشن نشود و یا اینکه به قطعات صدمه وارد بشود.

پاوری که در این لیست قرار داده ایم مدل GREEN GP480A-EUD است که می تواند به راحتی تمام قطعات کامپیوتر شما را تغذیه کند و عمر بسیار خوب و طلانی نیز دارد و اصلا نباید نگران خراب شدن آن باشید. همچنین اگر بخواهید می توانید یک مدل بالاتر آن را یعنی مدل GREEN GP580A-EUD را تهیه کنید تا قدرت بیشتری را در دست داشته باشید.

و در آخر به سراغ کیس می رویم. کسی یکی از مواردی است که بیشتر سلیقه ای و نسبت به بودجه شما خواهد بود و تنها جایی که باید مراقب باشید توجه به این نکته است که کیسی که تهیه می کنید جای کافی برای قرار گیری تمام قطعات مخصوصا مادربرد و کارت گرافیک را داشته باشد و همچنین درگاه های USB و جک ۳.۵ میلیمتری روی آن داشته باشد تا با وصل کردن سیم آنها به مادربرد بتوانید تعداد درگاه های USB بیشتری داشته باشید.

کیسی که ما در این لیست قرار داده ایم یک کیس بسیار ساده و مناسب است ، کیست مدل Green Oraman Plus تمام ویژگی هایی را که مورد نیاز ما است را دارد و می تواند خواسته ای ما را به راحتی برآورده کند. با این حال اگر دوست داشته باشید می توانید به سراغ کیس های گرانتر با نور های RGB بروید که به جای پلاستیک از شیشه در آن استفاده شده است و می توانید به راحتی داخل کیس را نیز مشاهده کنید.

امیدواریم که این راهنما برای شما مفید بوده باشد و بتوانید به کم آن سیستم مورد نظر خود را بدون هیچ نگرانی تهیه کنید.

قیمت های درج شده در این مقاله در تاریخ های مختلف بروزرسانی خواهند شد ، پس حتما دوباره به این صفحه سر بزنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *