۰

V-SYNC چیست و چه کاری انجام می دهد؟

V-SYNC چیست ؟

V-SYNC چیست ؟

اگر در بازی های کامپیوتر های شخصی تازه کار هستید ، بدون شک در مورد همه گزینه های گرافیکی موجود در منوی هر بازی گیج هستید.

در میان آن گزینه ها ، معمولاً یک کادر وجود دارد که “V-Sync” در کنار آن نوشته شده است.

V-Sync دقیقاً چیست و چه کاری انجام می دهد؟ چگونه کار می کند؟ آیا این به نرخ فریم شما آسیب می رساند؟

در این راهنما ما به این سوالات پاسخ خواهیم داد :

V-SYNC چه کاری انجام می دهد ؟

V-SYNC چیست ؟

V-Sync یک هدف واحد دارد و آن هم از بین بردن پاره پاره یا قطع و وصل شدن شدن صفحه است.

V-SYNC چیست

پارگی صفحه معمولاً هر زمان که FPS در بازی بالاتر از میزان تازه سازی مانیتور شما باشد ، رخ می دهد. بیشتر مانیتورهای گیمینگ با فرکانس ۶۰ هرتز عرضه می شوند و این به این معنی است که آنها فقط می توانند تصاویر را با ۶۰ فریم در ثانیه را نمایش دهند. با هر چیز بالاتر ، پارگی صفحه شروع به آشکار شدن می کند.

البته مانیتورهایی با نرخ تازه سازی بالاتر ۱۲۰ هرتز ، ۱۴۴ هرتز و حتی ۲۴۰ هرتز وجود دارند. با این حال ، حتی آن ها نیز از پارگی صفحه در امان نیستند. هر زمان FPS از نرخ تازه سازی پیشی بگیرد ، پارگی قطعاً اتفاق می افتد.

V-SYNC چگونه کار می کند ؟

نحوه کار V-Sync نسبتاً ساده است. تمام کارهایی که انجام می دهد این است که یک سقفی برای فریم ایجاد می کند، درواقع حداکثر FPS را به معادل نرخ تازه سازی مانیتور محدود می کند. این کار از پاره شدن تصویر جلوگیری می کند زیرا GPU شما فریم های بیشتری از آنچه مانیتور می تواند نمایش دهد ارائه نمی دهد.

آیا V-SYNC روی FPS تاثیر می گذارد ؟

آیا V-Sync می تواند حداکثر FPS شما را بیشتر کاهش دهد؟

متأسفانه پاسخ کوتاه به این سوال (بله) است. در صورتی که GPU شما نتواند به طور مداوم ۶۰ فریم در ثانیه را ارائه دهد ، V-Sync می تواند فریم شما را تا ۳۰ FPS محدود کند.

این مشکل به راحتی از طریق triple buffering برطرف می شود ، اگرچه ممکن است به خودی خود باعث برخی مشکلات شود.

پس توجه کنید که در صورت ضعیف بودن کارت گرافیک خود ، این گزینه را هیچوقت فعال نکنید تا همان اف پی اسی را هم که می گیرید خراب تر نکنید!

 

جاگزین های V-SYNC :

خوشبختانه دو جاگزین برای V-Sync وجود دارد که هیچ یک از نقاط ضعف آن را به همراه ندارد:  G-Sync انویدیا و FreeSync ای ام دی.

این دو فناوری ، هر دو متعلق به شرکت های خود هستند و می توانند پارگی صفحه را بدون تأثیر منفی بر FPS درون بازی از بین ببرند.

نکته منفی این است که هر دو پردازنده گرافیکی و مانیتور باید از فناوری مورد نظر پشتیبانی کنند. FreeSync را می توان در مانیتورهای مختلف ، چه در سطح پایین رده و چه در سطح بالا مشاهده کرد ، در حالی که G-Sync معمولاً فقط در نمایشگرهای گران قیمت پیدا می شود.

 

آیا شما باید از V-SYNC استفاده کنید ؟

اگر مانیتور با قابلیت G-Sync یا FreeSync ندارید ، این سوال همچنان باقی است که آیا باید از V-Sync استفاده کنید یا خیر؟

متأسفانه ، هیچ پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد. توصیه ما این است که خودتان ببینید عملکرد GPU شما در برخی از بازی ها چگونه است. اگر به طور مداوم بیش از ۶۰ فریم در ثانیه را در یک بازی بدون افت داشته باشد ، استفاده از V-Sync هیچ ضرری ندارد.

در غیر این صورت ، اگر سیستم شما به طور مداوم از زیر ۶۰ به بالای ۶۰ فریم تغییر می کند و نمی خواهید این محدودیت ۳۰ فریم در ثانیه ای به شما تحمیل شود ، باید:

triple buffering را فعال کنید. اگر این ویژگی پشتیبانی نمی شود یا مشکلی را برطرف نمی کند یا مشکلات بیشتری را به خود ایجاد می کند ، پیشنهاد بعدی را امتحان کنید.
کمی تنظیمات گرافیکی را تغییر دهید و ببینید آیا می توانید بازی را با سرعت بیش از ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کنید یا خیر.

در نهایت ، اگر هیچ یک از موارد بالا جواب نداد ، بهتر است فقط به FPS پایین بسنده کنید. از این گذشته ، یک تجربه ۳۰ فریم در ثانیه تمیز بهتر از تجربه ۶۰+ فریم در ثانیه است که با پارگی مداوم صفحه نمایش پر شده است.

و در آخر اگر می خواهید از همه مشکلات V-Sync جلوگیری کنید ، توصیه می کنیم یک مانیتور FreeSync یا G-Sync تهیه کنید تا  با GPU شما سازگار باشد و هیچگونه مشکلی به وجود نیاورد.

برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *