۰

HDR10 چیست ؟ مقایسه آن با HDR10 Plus و Dolby Vision

HDR10 چیست

HDR10 چیست ؟

بسیاری از گیمرها هنوز فرصتی برای تجربه تصاویر ۴K پیدا نکرده اند ، اما دنیای فناوری به سرعت پیش می رود و طبق استانداردهای آن ، ۴K دیگر قدیمی است. اکنون HDR روی دور است!

در حالی که کارکرد ۴K کاملا ساده است (به این دلیل که همه نمایشگرهای ۴K از تعداد پیکسل های یکسانی برخوردار هستند) ، HDR بسیار مبهم تر است. چندین استاندارد برای HDR مانند HDR10 ، HDR10 + ، DolbyVision و موارد دیگر باعث سردرگمی کاربران شده است و درک کارایی هرکدام از آنها باریشان کمی مشکل شده است. .

بنابراین ما در اینجا هستیم تا ابتدا با توضیح اینکه HDR چیست و چگونه کار می کند و مدل های مختلف آن کدامند ؟

HDR چیست ؟

HDR10 چیست

HDR مخفف عبارت High-Dynamic Range به معنای محدوده‌ی دینامیکی گسترده است و منظور از محدوده‌ی دینامیکی ، نسبت روشنایی تصویر به تاریکی آن است.

محدوده دینامیکی تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین قسمتهای تصویر است. اما اگر آن را با کنتراست مقایسه کنید ، اصل آن را خواهید فهمید.

افزایش دامنه دینامیکی باید منجر به تصویری با سایه های تیره تر و چراغ های روشن تر شود و در عین حال جزئیات را در آن سایه ها و چراغ ها حفظ کنید.

همچنین باید بخاطر داشته باشیم که برای استفاده از HDR ، ابتدا به محتوایی نیاز دارید که از آن پشتیبانی کند. این بیشتر در مورد فیلم ها صدق می کند ، اگرچه برخی از بازی های ویدیویی نیز از آن پشتیبانی می کنند و حتی تلاش هایی درحال انجام است تا HDR را برای پخش زنده فراهم کنند.

HDR10 چیست ؟

HDR10 چیست

HDR10 چیست ؟

HDR10 گسترده ترین استاندارد رمزگذاری شده برای HDR است ، همینطور این تکنولوژی Open Source است بنابراین تولیدکنندگان مجبور نیستند برای نمایش آن در صفحه نمایش های خود حق امتیازی پرداخت کنند. همچنین از مزیت پشتیبانی از بیشترین محتوا ها برخوردار است؛ اما یک نقص عمده دارد.

HDR10 به فراداده استاتیک متکی است. معنی این امر این است که تلویزیون شما از اطلاعات روشن ترین و تیره ترین رنگهای فیلم تغذیه می کند. سپس تلویزیون شما نور خود را متناسب با این فیلم تنظیم می کند.

این مسئله دو مشکل عمده دارد:

۱- تلویزیون شما ممکن است به هیچ وجه نتواند از عهده HDR برآید. بیشتر محتوای HDR با این ایده که روشن ترین رنگ ها با روشنایی ۱۰۰۰ نیت نمایش داده می شوند ، ثبت می شود. اکثر تلویزیون های HDR ارزان قیمت در بهترین حالت فقط از حداکثر روشنایی ۳۰۰ نیت پشتیبانی می کنند. این بدان معناست که تلویزیون شما حداکثر مقدار روشنایی خود را به روشن ترین رنگ فیلم اختصاص می دهد و سعی می کند نسبت ها را از آنجا تعیین کند. در نتیجه ، اکثر فیلم ها در SDR از این نوع تلویزیون های HDR بهتر به نظر می رسند.

۲- حتی اگر تلویزیون شما از HDR خوبی برخوردار باشد ، این واقعیت که در متادیتای استاتیک فقط از دو نقطه مرجع برای کل فیلم استفاده می شود ، می تواند یک مشکل بزرگ باشد. برای مثال شما فیلم ترسناکی را تماشا می کنید که به طور کلی کم نور است اما یک صحنه انفجار بزرگ در آن وجود دارد. خب ، تلویزیون شما ممکن است به دلیل روشن بودن آن یک انفجار ، کل فیلم را از آنچه تصور می شود ، روشن تر نشان دهد!

Dolby Vision

HDR10 چیست

HDR10 چیست ؟

برخلاف HDR10 که یک استاندارد رمزگذاری Open Source است ، Dolby Vision متعلق به Dolby است و در واقع به هر دو مسئله ای که ما به آن اشاره کردیم رسیدگی می کند.

اولاً ، HDR10 هیچ استاندارد عجیبی ندارد. تنها الزامات آن داشتن تکنولوژی HDR در دستگاهی است که قرار است چیزی را پخش کند. به همین دلیل است که می توانید تلویزیون های HDR10 خریداری کنید که باعث می شود محتوای HDR از SDR بدتر به نظر برسد. تلویزیون فقط باید بتواند سیگنالهای HDR دریافت کند تا به عنوان تلویزیون HDR به بازار عرضه شود و هیچ ارتباطی با توانایی نمایش تصاویر در HDR مناسب ندارد …!

از طرف دیگر ، دالبی در مورد مشخصات تلویزیون هایی که برای پشتیبانی از آن داوطلب می شوند بسیار سختگیرتر است. و از آنجا که تولیدکنندگان برای اجرای این فناوری انحصاری نیاز به پرداخت حق امتیاز دارند ، کمتر احتمال دارد که آن را در تلویزیونی قرار دهند کخ مناسب HDR نیست. شما به احتمال زیاد شما حتی یک تلویزیون Dolby Vision پیدا نمی کنید که هنگام نمایش محتوای HDR بد کار کند .

نکته جالب در مورد آن این است که به متادیتای دینامیکی متکی است. این بدان معناست که تلویزیون می داند روشن ترین و تیره ترین رنگ ها قرار است بر اساس فریم به فریم یا صحنه به صحنه چقدر باشند ، نه اینکه فقط یک تکه از کل فیلم را در نظر بگیرد .

با در نظر داشتن همه اینها ، به راحتی می توان گفت که Dolby Vision چه بر روی کاغذ و چه در عمل از HDR10 برتر است. تنها نکته منفی (جدا از قیمت) این است که محتوای کمتری نسبت به HDR10 برای Dolby Vision ساخته می شود ، اما خوشبختانه تلویزیون های Dolby Vision هنوز هم می توانند محتوای HDR10 را در HDR نمایش دهند.

+HDR10

HDR10 چیست

HDR10 چیست ؟

از همان ابتدا مشخص بود که Static Metadata استفاده شده توسط HDR10 برای طول عمر آن مشکلی ایجاد می کند. بنابراین وقتی از ویژگی منبع باز HDR10 استفاده می کنید و قابلیت های Dynamic Metadata را به آن اضافه می کنید ، آنچه دریافت می کنید HDR10 + است.

نکات مثبت در اینجا واضح است ، محتوای پشتیبانی شده بیشتر و قیمت ارزان تر از Dolby Vision.

اما این فقط مشکل دوم را که در بخش HDR10 شرح داده شده حل می کند و اولین مورد هنوز سر جای خود قرار دارد . شما به راحتی می توانید تلویزیون هایی را پیدا کنید که از HDR10 + پشتیبانی می کنند اما بجای اینکه تصویر را زیباتر کنند ، به کل آن را خراب می کنند.

HLG

HDR10 چیست

در آخر ، ما می خواهیم به HLG یا Hybrid Log-Gamma اشاره کنیم.

مشکلی که در سایر رمزگذاری های HDR وجود دارد این است که آنها مناسب پخش نیستند. برای مشاهده چیزی در HDR لازم است که به طور خاص از HDR پشتیبانی کند. و در اینجا ، محتوای به سادگی نمی تواند با DVD ، Blu-Rays و سرویس های استریم مطابقت داشته باشد.

بنابراین BBC و NHK با هم همکاری کردند تا HLG را ایجاد کنند . این تکنولوژی نوعی HDR است که می تواند به گونه ای پخش شود که افراد با تلویزیون HDR محتوای آن را با کیفیت HDR مشاهده کنند در حالی که افراد با تلویزیون SDR می توانند همان محتوا را در SDR مشاهده کنند.

HLG ممکن است به اندازه همه انواع HDR خوب به نظر نرسد ، اما روشی مبتکرانه برای جلب رضایت دارندگان SDR است.

مانیتور های HDR

HDR10 چیست

اکنون قبل از پایان کار ، می خواهیم بخشی از این مقاله را به نمایشگرهای HDR اختصاص دهیم ، زیرا آنها از استانداردهای کاملاً متفاوتی نسبت به تلویزیون های HDR پیروی می کنند.

مانیتورهای گیمینگ به عنوان HDR10 ، HDR10 + یا Dolby Vision تبلیغ نمی شوند. در عوض ، آنها را با عنوانین مانند DisplayHDR400 ، HDR600 ، HDR1000 و غیره پیدا خواهید کرد.

چنین مانیتورهایی دارای مجوز VESA هستند. و برای اولین بار ، عددی که بعد از HDR می آید بی معنی نیست. در واقع به شما می گوید حداکثر روشنایی که مانیتور می تواند بدست آورد چقئر است.

در حقیقت ، حتی در صورت ارائه یک تجربه HDR خوب ، حتی DisplayHDR400 نیز نمی تواند کافی باشد. اگر در بازی با HDR جدی هستید ، DisplayHDR600 کمترین میزانی است که باید انتخاب کنید.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که همه بازی ها از HDR پشتیبانی نمی کنند. هیچ بازی منتشر شده قبل از سال ۲۰۱۷ با این ویژگی ساخته نشده است ، اگرچه برخی از آنها بعد ها پشتیبانی HDR را دریافت کرده اند ولی تعداد آنها بسیار زیاد نیست.

برچسب‌ها:, ,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *