۰

اصطلاحات و معانی حروف پردازنده های Intel

پردازنده های Intel

پردازنده های Intel

اگر در حال جمع کردن یک کامپیوتر شخصی هستید ، پردازنده می تواند یکی از ترسناک ترین اجزا برای انتخاب باشد ، خصوصاً اگر در همه چیز تازه کار باشید.

اندازه گیری عملکرد پردازنده مرکزی به راحتی پردازنده های گرافیکی نیست و همه اعداد و ارقام مختلف می توانند کاملا گیج کننده باشند.

بنابراین ، برای اینکه زندگی شما کمی راحت تر باشد ، در این مقاله ما تمام اصطلاحات و معانی پروسسور های Intel را به ترتیب برای شما توضیح خواهم داد تا به راحتی بتوانید CPU مورد نیاز خودتان را پیدا کنید.

طرح نامگذاری پردازنده Intel Core

نامگذاری یک CPU اینتل از ۶ بخش مختلف تشکیل می شود :

نام شرکت
نام تجاری
متمایز کننده برند
شاخص تولید
شماره مدل
پسوند های خط تولید در انتها

نام شرکت :

در مورد نام شرکت چیز کمی برای گفتن وجود دارد .در این بخش نشان می دهد که این محصول Intel است ، و نشان می دهد که CPU توسط Intel تولید شده است.

نام تجاری :

اینتل چندین نام تجاری مختلف دارد که هرکدام از آنها یکسری ویژگی های خاص دارند. در ادامه آنها را مشاهده می کنید :

Core : عمدتا در کامپیوتر های رومیزی اصلی وجود دارد ، اعم از کامپیوتر های گیمینگ یا ورک استیشن های کاری.
Xeon : برخی از قدرتمندترین پردازنده های بازار با تعداد هسته و رشته بی نظیر ، که برای ورک استیشن های کاری و سرورهای سنگین در نظر گرفته شده است.
Pentium : پردازنده هایی هستند که بودجه کاملا پایینی دارند و برای کامپیوتر های کاملا معمولی ساخته شده اند.
Celeron : یکی از ارزان ترین مدل های پردازنده برای کامپیوتر های خیلی ساده و مخصوص کسانی که بودجه زیادی ندارند.
Atom :  پردازنده های کم مصرفی هستند که به طور عمده برای دستگاه های تلفن همراه طراحی شده اند.

علاوه بر این پنج مورد، اینتل همچنین میکرو کنترلرهای Quark و VPU های Movidius را می فروشد. آنها در گذشته تعدادی برند دیگر نیز داشتند که اکنون بسته شده اند.

متمایز کننده برند :

پروسسور های Intel

پردازنده های اینتل با توجه به عملکرد کلی و قیمت گذاری بیشتر از هم متمایز می شوند. وقتی صحبت از مدل های Core اینتل می شود ، متوجه می شوید که آنها به چهار دسته تقسیم می شوند:

i3 – مقرون به صرفه ترین مدل های Core که برای رایانه های شخصی ارزان قیمت بسیار ایده آل هستند.
i5 – پردازنده های میان رده ای که معمولاً بهترین گزینه برای گیمرهای متوسط هستند.
i7 – پردازنده های پیشرفته ای که هم برای بازی و هم برای نرم افزارهای حرفه ای بسیار مناسب هستند.
i9 – پردازنده های درجه یک که قدرت بسیار زیادی دارند و هم برای گیمینگ فوق حرفه ای و هم کار های سنگین ورک استیشن مناسب است.

شاخص تولید :

پروسسور های Intel

این قسمت نسبتاً ساده دیگری از نام CPU است و نشان می دهد که پردازنده متعلق به چه نسلی است.همچنین آخرین پردازنده های اینتل متعلق به نسل یازدهم است که امسال ( ۲۰۲۱ ) وارد بازار شدند . به عنوان مثال آنچه “۱۰” در “Intel Core i5-10600K” نشان می دهد ، متعلق بودن آن به نسل دهم پردازنده هاست.

به طور کلی ، با تغییر هر نسل بهبود هایی را در آنها شاهد هستیم. معمولا این تغییرات بیشتر یک افزایش کلی در عملکرد پردازنده هاست اما نسل های جدیدتر می توانند ویژگی های خاصی را که در نسخه های قبلی وجود نداشت را نیز داشته باشند. به عنوان مثال ، پردازنده های نسل یازدهم از PCIe 4.0 پشتیبانی می کنند ، در حالی که مدل های نسل دهم از آن پشتیبانی نمی کنند.

شماره مدل / SKU :

پروسسور های Intel

شماره مدل / SKU معمولاً از ۳ رقم تشکیل شده است ، وگرچه این عدد در مورد مشخصات پردازنده یا قابلیت های آن چیزی نمی گوید ، اما نشان دهنده موقعیت آن در سلسله مراتب نسلی است که به آن تعلق دارد.

به عنوان مثال ، شما i3-10100 , i5-10600 , i7-10700 , i9-10900 دارید که هر پردازنده از قدرت بیشتری نسبت به پردازنده قبلی برخوردار است. بنابراین ، هرچه مقدار این عدد بیشتر باشد قدرت پردازش بیشتری دارند و ممکن است برخی از ویژگی هایی که در نسل های بعد اضافه شده است را نیز داشته باشند.

با این حال ، اگر پردازنده ها را در چندین نسل مقایسه می کنید ، این اعداد لزوماً معنایی ندارند ، زیرا جدیدترین و ارزان ترین مدل i3 می تواند به راحتی از بعضی از پردازنده برتر i7 که چندین سال پیش تولید شده بود ، پیشی بگیرد.

پسوند های خط تولید :

سرانجام ، به تعیین حروف ، یعنی پسوندهای خط تولید می رسیم. این موارد در انتهای نام پردازنده ، در پشت شماره مدل یافت می شوند و معمولاً مشخصه یا ویژگی خاصی را برجسته می کنند که یک پردازنده مرکزی خاص را از مدل استانداردی که بدون حرف ارائه می شود ، جدا می کند.

نامه هایی که امروزه در پردازنده های Intel پیدا خواهید کرد عبارتند از :

K – معمولاً اگر در حال خرید پردازنده های دسکتاپ باشید با آن روبرو خواهید شد. این حرف نشان می دهد که CPU یک قفل نشده و بنابراین می تواند آزادانه اورکلاک شود.
F – نشان می دهد که CPU فاقد گرافیک یکپارچه است که معمولاً در پردازنده های Intel یافت می شود و بنابراین به یک کارت گرافیک جداگانه نیاز دارد. بعضی از مدل ها با KF مشخص شده اند ، به این معنی که هم قفل باز هستند و هم فاقد گرافیک یکپارچه هستند.
X/XE – سری های بسیار قدرتمند با بالاترین لول پردازش و همچنین دارای قدرت اورکلاک فوق العاده ای هستند.

CPU های موبایل :

U – مدل کم مصرف با TDP ( Thermal design power ) کم را نشان می دهد.
Y – یک مدل با قدرت کم که TDP آن حتی پایین تر از مدل های دارای حرف U است.
G7 – G1 – نشان دهنده سطح عملکردی است که می توانید از گرافیک یکپارچه CPU انتظار داشته باشید.
H – پردازنده با عملکرد بالا را نشان می دهد. مدل هایی که با HK مشخص شده اند نیز هم عملکرد بالایی دارند و می توانند اورکلاک شوند. HQ نیز مانند HK است و تنها فرق آنها این است که این مدل ۴ هسته ای است.

پردازنده های Intel

هم اکنون شما تمام نام گذاری های شرکت Intel را یاد گرفتید و از این به بعد می توانید به راحتی پردازنده مورد نظر خود را انتخاب کنید تا بهترین کارایی را برای شما داشته باشد و همچنین می توانید نسبت به بودجه خود مدل مورد نظرتان را انتخاب کنید و بیهوده هزینه اضافی نکنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *