بازیهای ترسناک پیشرفت چشمگیری داشتهاند و هر چیزی از لحظات ترس ناگهانی گرفته تا تجربههای تحریککننده روانشناختی را بر اساس آنچه بازیکنان بررسی میکنند، ارائه میدهند. در بیشتر موارد، بازیهای این ژانر به بازیکنان اجازه میدهند تا با حلقههای گیمپلی جذاب که بازی کردن با آنها سرگرمکننده است، بازی کنند.
با این حال، مواقعی وجود دارد که بازیکنان ممکن است تجربهای منفعلانه را ترجیح دهند و به جای ایفای نقش فعال در پیشرفت آنها، ترجیح دهند بازی کردن برخی از بازیهای ترسناک را تماشا کنند. بازیهای کافی در این ژانر وجود دارند که مناسب این هدف باشند.
Slender: The Eight Pages
اسلندر: هشت صفحه، زمانی که منتشر شد، یک پدیده بود. بازی کردن خود بازی به اندازه کافی سرگرمکننده بود، اما چیزی که اسلندر را به چنین عنوان جذابی تبدیل کرد، روند ویدیوهای “بیا بازی کنیم” (Let’s Plays) بود که پس از انتشار این بازی منفجر شد.
بازیکنان از تماشای واکنشهای دیگران در حالی که با ظاهر ناگهانی اسلندرمن تا مغز استخوانشان شوکه میشدند، لذت میبردند. فرار از دست این موجود ماوراء طبیعی دشوار بود، زیرا بازیکنان در اطراف نقشه پرسه میزدند تا هشت صفحه را پیدا کنند و با افزایش نرخ مواجهه روبرو میشدند زیرا اسلندرمن بیشتر و بیشتر مزاحم آنها میشد. این امر باعث ایجاد جامپ اسکرهای عالی میشد که به نوبه خود، واکنشهای عالی و سرگرمکننده بازیکنان را به همراه داشت.
Rule Of Rose
Rule Of Rose یکی از کمتر قدر دیدهشدهترین بازیهای ترسناک در تمام دوران است که داستان آن برای تماشا کردنِ پیشرفتش کاملاً جذاب است. با این حال، نکتهی مهم اینجاست که گیمپلی اکشن این عنوان ناامیدکننده است و میتواند بسیاری از بازیکنان را مجبور کند قبل از شروع داستان، این عنوان را رها کنند.
بنابراین، تماشای یک ویدئوی کامل از بازی قانون رز برای تجربهی داستان بدون هیچ گونه ناامیدی، بدترین راه حل نیست. با توجه به اینکه بازی کردن این بازی روی PS2 امروزه چقدر میتواند چالشبرانگیز باشد، این میتواند بهترین راه حل برای بازیکنان باشد.
Until Dawn
بازسازی بازی Until Dawn منتقدین خاص خود را دارد، اما نمیتوان انکار کرد که حس و حال ترسناکِ اردوگاهی (campy) این عنوان، تا حد زیادی در بهروزرسانی بصری وفادارانهاش دستنخورده باقی مانده است. این بازی گاهی اوقات مانند یک فیلم پیش میرود، جایی که بازیکنان باید سرنوشت شخصیتهای خاصی را تعیین کنند، یا آنها را از مرگی وحشتناک نجات دهند یا به آنها کمک کنند پس از برخوردهای پرتنش متعدد با وندیگوها زنده بمانند.
تا زمانی که بازیکنان مشکلی با از دست دادن جنبهی گیمپلی نداشته باشند، میتوانند با تماشای یک ویدئوی کامل از این عنوان که تقریباً همه در آن زنده میمانند، اوقات خوبی را سپری کنند. به عنوان یک امتیاز اضافی، آنها همچنین میتوانند ویدیوهایی از شکستهای خاص را تماشا کنند تا ببینند شخصیتهای مورد علاقهشان چقدر وحشیانه میتوانند بمیرند.
Five Nights At Freddy’s
Five Nights At Freddy’s از نظر تأثیری که بر این ژانر داشته، یکی از بزرگترین بازیهای ترسناک ساخته شده تا کنون است. یک بازی ساده در مورد شبیهسازی شغل یک نگهبان امنیتی در حالی که انیماترونیکهای وحشتناک سعی در شکار او دارند، به یک پدیده فرهنگی تبدیل شد که تا به امروز همچنان قدرتمند به پیش میرود.
بخش بزرگی از آنچه پنج شب در کنار فردی را بسیار محبوب کرد، ویدیوهای “بیا بازی کنیم” بود که نشان میداد سازندگان محتوای محبوب چگونه با جامپ اسکارهایی که بارها و بارها توسط این انیماترونیکها دریافت میکردند، کنترل خود را از دست میدهند. این موضوع در آن زمان بینهایت سرگرمکننده بود و همچنان میتواند برای بازیکنانی که میخواهند ببینند مردم توسط یک بازی ترسناک پر از جامپ اسکر غافلگیر میشوند، جالب باشد.
Outlast
کاوش عالی و داستان جذاب Outlast یکی از بزرگترین دلایلی است که مردم این بازی ترسناک را دوست دارند، حتی اگر بازی با پایانی ناامیدکننده به پایان برسد. صرف عمل کاوش میتواند هم پاداشدهنده و هم وحشتناک باشد، به خصوص زمانی که مایلز توسط بسیاری از تعقیبکنندگان بازی تحت تعقیب قرار میگیرد.
با این حال، این سکانسهای تعقیب میتوانند یا خستهکننده یا برای بازیکنان بیش از حد شدید باشند، که در نتیجه ممکن است بخشهای عالی دیگر این بازی را از دست بدهند. تماشای یک ویدئوی کامل از بازی به صورت آنلاین یک مصالحه عالی است تا اطمینان حاصل شود که بازیکنان همچنان میتوانند اوقات خوبی را در بررسی آزمایشهای پیچیدهای که باعث شده تیمارستان ماونت مسیو چنین شهرت نفرینشدهای پیدا کند، سپری کنند.
The Cat Lady
The Cat Lady یکی از آزاردهندهترین بازیهای ترسناکی است که بازیکنان میتوانند آن را بررسی کنند، تجربهای داستانمحور است که از شوکه کردن بازیکنانش نمیترسد. از نظر گیمپلی، بازی نسبتاً ساده است، با پازلهای معمولی و موارد دیگری که بازیکنان معمولاً در بازیهای ماجراجویی اشاره و کلیک میبینند.
با صحنههای طولانی آن که شامل دیالوگهای زیادی است، به راحتی میتوان فهمید که چرا بانوی گربهای میتواند به جای بازی کردن، یک بازی بسیار ارزشمند برای تماشا باشد. گیمپلی مناسب است، اما این داستان بانوی گربهای است که صرف نظر از اینکه آنها به طور فعال بازی میکنند یا فقط یک ویدئوی کامل از بازی را تماشا میکنند، بازیکنان را برای موارد بیشتر باز میگرداند.
Layers Of Fear
Layers Of Fear یکی از جالبترین بازیهای ترسناک روانشناختی موجود است، جایی که عمل ساده راه رفتن میتواند به تجربهای طاقتفرسا تبدیل شود. ترسهای بازی مؤثر هستند اما حتی اگر بازیکنان تصمیم بگیرند به جای بازی مستقیم، یک ویدئوی کامل از بازی را تماشا کنند، تأثیر خود را از دست نمیدهند.
این کمک میکند که داستان در لایههای ترس آنقدر جذاب است که تجربه منفعلانه این عنوان نیز بسیار سرگرمکننده است. نقاش ممکن است در ابتدا شخصیتی دلسوز به نظر برسد، فقط برای اینکه برخی از افشاگریهای داستانی باعث شود بازیکنان در مورد اقدامات قهرمان داستان سؤال کنند.
The Walking Dead
شهرت Telltale به خاطر بازی The Walking Dead است، یک ماجراجویی که در دنیای مجموعه رمان گرافیکی محبوب اتفاق میافتد و به یک بازی ماجراجویی داستانمحور افسانهای تبدیل شده است. اکثر مردم موافق خواهند بود که این موفقیت چشمگیر منجر به جریان اصلی شدن فرمول Telltale شد زیرا عناوین دیگر سعی کردند جادوی این بازی را تکرار کنند.
در حالی که مردگان متحرک انتخابهای زیادی دارد که بازیکنان میتوانند انجام دهند، فقط تعداد کمی از آنها منجر به تغییرات روایی معناداری میشوند. به همین دلیل است که اگر بازیکنان به جای بازی کردن خودشان، تماشای یک ویدئوی کامل از بازی را انتخاب کنند، چیز زیادی را از دست نخواهند داد، زیرا ضربآهنگهای اصلی داستان در بیشتر مسیرهای انشعابی تا حد زیادی مشابه هستند.
نظرات کاربران