تا چند وقت پیش، کمتر کسی میتوانست پیشبینی کند که Dead Rising دوباره به نور روز خواهد آمد. این بازی زامبیکشی slapstick در سالهای ابتدایی خود چیزی کمتر از یک غول نبود، اما کاهش تدریجی کیفیت در نسخههای بعدی منجر به کنار گذاشتن این مجموعه توسط Capcom شد که آنقدر کامل و نهایی به نظر میرسید که تصور آیندهای که شرکت دوباره به آن بازگردد سخت بود. و با این حال، اینجاییم – Dead Rising Deluxe Remaster این مجموعه افسانهای را در یک فرم بهبود یافته و ارتقا یافته به مرکز توجه بازمیگرداند و این کار را با نتایج بیعیب و نقص انجام میدهد و جسد Dead Rising را از زیر زمین بیرون میکشد تا شانس جدیدی برای زندگی داشته باشد.
Capcom خود را به عنوان توسعهدهنده برتر در صنعت در زمینه بازسازیها تثبیت کرده است و اگرچه Dead Rising Deluxe Remaster از نظر فنی یک بازسازی نیست، اما یک بازسازی ساده و مستقیم هم نیست. اگرچه این بازی بازسازی جامع مانند بازسازیهای اخیر Resident Evil نیست، اما Dead Rising Deluxe Remaster بازی اصلی را همانطور که هست به همراه میکند، در حالی که کاملاً جلوههای بصری خود را بازسازی میکند، مجموعهای از بهبودهای کیفیت زندگی را اضافه میکند، حدود دوازده لایه از پولیش را اعمال میکند و تعدادی از تغییرات گیمپلی را معرفی میکند. نتیجه نهایی یک بازسازی بسیار وفادار از Dead Rising اصلی است، اما زیباتر و قابلدسترسیتر از همیشه ساخته شده است.
اقدام اصلی که همچنان جذاب است، به وضوح یک نکته بزرگ به نفع بازی است. شما در نقش فرانک وست، یک عکاس آزاد که برای دنبال کردن یک خبر داغ به یک شهر کوچک در کلرادو میرود، بازی میکنید و به سرعت خود را در یک مرکز خرید بزرگ که مملو از چیزی شبیه به اقیانوس زامبیها است، محبوس میبینید. وظیفه فرانک این است که راهی برای زنده ماندن ۷۲ ساعت پیدا کند، زمانی که هلیکوپتر او از شهر به پشت بام مرکز خرید خواهد رسید، در حالی که از این پنجره سه روزه نیز برای کشف اسرار پیرامون این شیوع ناگهانی زامبیها استفاده میکند.
حتی نزدیک به دو دهه پس از انتشار، ساختار جعبه شنی که این بازی برای Dead Rising ایجاد میکند، کاملاً جذاب است. بازی با قرار دادن آزادی بازیکن در اولویت، شما را در یک دنیای باز بازی زامبیکشی قرار میدهد و به شما اجازه میدهد تا هر طور که میخواهید با آن تعامل داشته باشید، چه این کار شامل پایبندی به ماموریتهای داستانی، بیرون رفتن و جستجوی بازماندگان برای بازگرداندن یا به سادگی دویدن در مرکز خرید Willamette Parkview و کشتن زامبیها با هر سلاحی که میتوانید دست خود را روی آن بگذارید، باشد.
به لطف تنوع زیاد سلاحهایی که میتوانید پیدا کنید و استفاده کنید و اینکه اکثریت قریب به اتفاق آنها چقدر سرگرمکننده هستند، عمل لحظه به لحظه نیز هرگز جذابیت خود را از دست نمیدهند. چکشها، چاقوها، چوبهای بیسبال، لولههای سرب، نیمکتها، گلدانها، چترها، ارههای برقی، قیچیهای هرس، صندوقهای نقد، و حتی مقدار کمی از سلاحهای گرم – تعداد زیادی از انواع مختلف سلاحها در همه جا پراکنده هستند تا بازیکنان پیدا کنند و با آنها آزاد شوند.
هر سلاح احساس استفاده متفاوتی دارد و مزایای منحصر به فردی را به همراه دارد – مانند چوب بیسبال که اگر میخواهید چندین دشمن را همزمان مورد حمله قرار دهید موثر است، یا باتون که اگر در فضاهای بسته میجنگید انتخاب بهتری است. و البته اینجاست که بخش عمده طنز slapstick کلاسیک Dead Rising نیز درخشش دارد. بنابراین، پیدا کردن و آزمایش اشیاء و سلاحهای مختلف همیشه بخش بسیار لذتبخشی از تجربه است. رویکرد Dead Rising به مردگان همیشه طنزآمیزتر و slapstick نسبت به Resident Evil، فرانشیز اصلی زامبی Capcom بوده است و این زمانی که شما دشمنان را با یک چمنزن واقعی با دهها نفر قطع میکنید، بیشتر از همیشه درخشش دارد. تنوع سلاحهای موجود، ساعت ۷۲ ساعته، عناصر گیمپلی جعبه شنی که بازیکنان را تشویق میکنند تا با سیستمهای آن بازی کنند – همه اینها با هم ترکیب میشوند تا یک حلقه بسیار اعتیادآور ایجاد کنند که جذابیت خود را با گذشت زمان از دست نداده است.
این حلقه اصلی گیمپلی و طراحی ذاتاً قوی Dead Rising در واقع به لطف بسیاری از تغییرات گیمپلی و بهبودهای کیفیت زندگی، میتواند در Deluxe Remaster درخشانتر شود. از داشتن سلاحهایی با مترهای دوام کاملاً قابل مشاهده تا توانایی حرکت در حین هدفگیری و شلیک، از داشتن توانایی جلو بردن سریع زمان تا معرفی ذخیره خودکار، از دویدن بسیار آسانتر و سریعتر تا رابط کاربری بسیار آموزندهتر و قابل خواندنتر، از هوش مصنوعی بازماندگان بسیار کمتر مغز مرده و ناامیدکنندهتر از گذشته تا حتی داشتن گزینههای جدید عکاسی، Dead Rising Deluxe Remaster مملو از تغییرات فراوان و بهبودهایی است که با موفقیت بسیاری از لبههای ناهموار انکارناپذیر نسخه اصلی را صاف میکنند.
در عین حال، در تلاش خود برای مدرنسازی تجربه اصلی با بسیاری از ارتقاءهای QoL، شاید بتوان استدلال کرد که بازی نیز مقداری از لبه خود را از دست داده است. Dead Rising اصلی میتوانست به روش خود بازی بسیار مجازاتکنندهای باشد، اما بسیاری از این اصطکاک در بازسازیها حذف شده است. سلاحها بادوامتر هستند، سلاحهای گرم قویتر هستند، هوش مصنوعی همراهان ماهرتر است، ذخیره خودکار مرگ را کمتر مجازات میکند و پیشرفت به طور قابل توجهی سرعت گرفته است – همه اینها، همراه با بسیاری از تغییرات مشابه دیگر، تا حدی جمع میشوند که بازی احساس میشود یک تجربه بسیار سبکتر از چیزی که طرفداران قدیمی شاید بخواهند باشد.
با این وجود، حتی اگر سطح قابل توجهی پایینتر از سختی باعث شود Dead Rising Deluxe Remaster یک تجربه نسبتاً کمتر چالشانگیز باشد، این همچنان نوع بازی است که سخت است نتوانید فقط با دویدن در اطراف و زدن موج به موج زامبیها، لذت ببرید. آنچه نیز کمک میکند ارتقای چشمگیر بصری و فنی است که در اینجا به نمایش گذاشته شده است. Dead Rising Deluxe Remaster کل بازی را در RE Engine Capcom بازسازی میکند و این کار را با نتایج چشمگیر انجام میدهد. Parkview Mall و مکانهای متعدد آن هرگز به اندازه این رنگارنگ و پر از جزئیات به نظر نمیرسیدند، در حالی که در جاهای دیگر نیز پیشرفتهای قابل توجهی وجود دارد، از شخصیتها و چهرههای بیانگرتر آنها و انیمیشنهای بهبود یافته گرفته تا نورپردازی باشکوه، چقدر دلپذیر است. خونریزی فراوان به نظر میرسد، و موارد دیگر.
علاوه بر پیشرفتهای بصری، بازسازی همچنین شامل صداگذاریهای جدید برای تقریباً کل بازیگران است و اگرچه قابل درک است که بسیاری از افرادی که نسخه اصلی را ترجیح میدهند، بازیگران جدید کار غیرقابل انکاری خوبی انجام میدهند، از جمله Jas Patrick به عنوان صدای جدید فرانک وست، که کار تحسینبرانگیزی را در پر کردن جای پای Terence J. Rotolo محبوب طرفداران انجام میدهد. این در کل یک ارتقای جامع است که فراتر از چیزی است که ما از اکثریت قریب به اتفاق بازسازیها انتظار داریم، تا حدی که نامیدن این بازسازی تقریباً احساس میشود که کاملاً به آن عدالت نمیدهد.
Capcom تلاش قابل توجهی را برای Dead Rising Deluxe Remaster انجام داده است و این، همراه با نتایج چشمگیر، باعث میشود که تعجب کنید که آیا اصلاً امید برای این فرانشیز وجود دارد یا خیر. اگر چیز دیگری نباشد، این بازسازی ثابت میکند که قطعاً باید آیندهای برای Dead Rising وجود داشته باشد، زیرا وقتی در بهترین حالت خود باشد، باور نکردنی خوب است. گیمپلی اصلی سال ۲۰۰۶ همچنان به اندازه همیشه قوی و جذاب است، با لیستی از تغییرات کیفیت زندگی که آن را بیشتر صیقل داده و بهبود میبخشند، حتی اگر این با هزینه بخشی از حس چالش اصلی انجام شود. در پایان، بازگشت غیرمنتظره Dead Rising به اندازه هر چیزی که کسی میتوانست امیدوار باشد، انفجاری است.