اولین کامپیوتری که توانست در مسابقه شطرنج یک قهرمان جهان را شکست دهد، کدام بود؟

اولین کامپیوتری که توانست در مسابقه شطرنج یک قهرمان جهان را شکست دهد

سیستم دیپ بلو (Deep Blue) شرکت IBM در تاریخ ۱۰ فوریه ۱۹۹۶ اولین پیروزی خود را بر یک قهرمان شطرنج جهان کسب کرد، زمانی که در اولین بازی از یک مسابقه شش گانه مقابل گری کاسپارف به پیروزی رسید. با وجود این شکست اولیه، کاسپارف در سه بازی بعدی پیروز شد و دو بازی دیگر مساوی شد.

بیش از یک سال بعد، در ماه مه ۱۹۹۷، کاسپارف در یک مسابقه شش گانه مقابل نسخه ارتقا یافته دیپ بلو با اختلاف کمی شکست خورد. این شکست آنقدر تعجب‌آور بود که کاسپارف تا آنجا پیش رفت که IBM را به تقلب متهم کرد. IBM این ادعاها را رد کرد و از پیشنهاد مسابقه بعدی خودداری کرد و در عوض تصمیم به بازنشستگی سیستم دیپ بلو گرفت.

اولین کامپیوتری که توانست در مسابقه شطرنج یک قهرمان جهان را شکست دهد

توسعه دیپ بلو در سال ۱۹۸۵ با پروژه ChipTest در دانشگاه کارنگی ملون آغاز شد. این سیستم عمدتا بر اساس قدرت محاسباتی نیروی خشن برای بازی شطرنج ساخته شده بود. این سیستم شامل یک سیستم موازی عظیم بر پایه RS/6000 SP Thin P2SC با ۳۰ گره بود. هر گره دارای یک میکروپردازنده P2SC 120 مگاهرتزی بود که با ۴۸۰ تراشه شطرنج ویژه VLSI تقویت شده بود.

برنامه شطرنج دیپ بلو به زبان برنامه‌نویسی C نوشته شده بود و تحت سیستم عامل AIX اجرا می‌شد. در مسابقه بازپخش سال ۱۹۹۷ با کاسپارف، دیپ بلو قادر بود ۲۰۰ میلیون موقعیت را در ثانیه ارزیابی کند. این سرعت دو برابر نسخه ۱۹۹۶ آن بود و نشان‌دهنده جهش قابل توجهی در توان محاسباتی آن بود. در آن زمان، این سیستم رتبه ۲۵۹ امین ابررایانه قدرتمند جهان را داشت.

مسابقات دیپ بلو و کاسپارف رویدادهای مهمی در تاریخ هوش مصنوعی بودند. آنها به جهان نشان دادند که ماشین‌ها می‌توانند در کارهای پیچیده حتی از بهترین ذهن‌های انسانی نیز پیشی بگیرند و باعث بحث‌های گسترده در مورد پیامدهای پیشرفت سریع فناوری شدند. دیپ بلو راه را برای توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی پیچیده‌تر هموار کرد که همچنان در حال گسترش مرزهای آنچه ماشین‌ها می‌توانند انجام دهند هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *