ریزر اخیرا ویژگیای را برای برخی از کیبوردهای خود معرفی کرده است که تاخیر ورودی را هنگام جابهجایی بین جهتهای مخالف حین بازی تقریبا از بین میبرد. تستها ثابت کردهاند که این قابلیت حرکات قبلا غیرممکن را در برخی عناوین بازی ممکن میسازد و همین امر برخی را به برچسب زدن آن به عنوان تقلب واداشته است. ریزر از زمان معرفی روشی جدید برای حل مشکلات ورودی همزمان، جنجالهایی را در جامعه رقابتی بازیهای کامپیوتری برانگیخته است. تولیدکنندهی دیگری از کیبوردها، ووتینگ، نگرانی خود را در مورد این ویژگی ابراز کرده اما برای جمعآوری بازخورد مشتریان، آن را نیز پذیرفته است.
ویژگی جدید کیبورد ریزر
بهروزرسانی نرمافزاری اخیر برای کیبوردهای Huntsman V3 Pro ریزر، عملکردی به نام Snap Tap را اضافه کرده که ورودیهای جهتدار را در بازیها بلافاصله پس از تشخیص ورودی مخالف لغو میکند. نمایشها نشان میدهند که این قابلیت حرکاتی را در برخی عناوین که قبلا غیرممکن بود، امکانپذیر میکند، بهویژه Counter-Strike 2 و Overwatch 2.
بهطور معمول، اگر یک بازیکن همزمان کلیدهای حرکت چپ و راست را فشار دهد، این بازیها هیچکدام را تشخیص نمیدهند و بازیکن را در جای خود ثابت نگه میدارند. به همین دلیل، جابهجایی بین جهتهای مخالف معمولا شامل تاخیر است، زیرا بازیکنان باید کلید اول را رها کنند تا بازی کلید دوم را بپذیرد.
با Snap Tap، کلید دوم بلافاصله جایگزین کلید اول میشود و سوئیچینگ تقریبا آنی بین طرفین را هنگام حرکت جانبی امکانپذیر میکند. اثرات این ویژگی بین بازیها متفاوت است، اما یوتیوبر “optimum” نشان داد که چگونه میتواند سرعت نشانهگیری را در Counter-Strike 2 تا ۵۰ میلیثانیه افزایش دهد و تحرک بیسابقهای را در Overwatch 2 امکانپذیر کند. با این حال، به نظر میرسد نحوهی برخورد Valorant با انیمیشنها هرگونه برتری از Snap Tap را خنثی میکند.
این ویژگی از نظر فنی مدتی است که در قالب نرمافزار با نام “null bind” وجود داشته است، اما ریزر آن را در سطح سختافزار پیادهسازی کرده است. این تمایز ممکن است تشخیص Snap Tap را برای بازیها دشوار کند.
برخی Snap Tap را با “Rappy Snappy” که اخیرا توسط Wooting معرفی شده مقایسه کردهاند، که با اولویتبندی عمق فشار بین کلیدها، تاخیر بین ورودیهای مخالف را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. ووتینگ با تاکید بر اینکه Rappy Snappy برخلاف عملکرد ریزر، بلافاصله بین ورودیهای مخالف سوئیچ نمیکند، از اجرای خود دفاع کرد. با این حال، مالکان ووتینگ اکنون میتوانند بتای پاسخ شرکت به Snap Tap را دانلود کنند در صورتی که به استاندارد جدید تبدیل شود.
این جنجال شباهت زیادی به جنجالی دارد که در سالهای اخیر در جامعه بازیهای مبارزهای ایجاد شد و سابقهای برای ممنوعیت Snap Tap ایجاد کرد. بازیکنان حرفهای بازیهایی مانند Street Fighter و Tekken با استفاده از دکمهها به جای اهرم برای ورودی جهتدار، شروع به رقابت کردهاند که امکان انتقال بسیار سریعتر بین جهتها را فراهم میکند زیرا دست بازیکن دیگر نیازی به حرکت دادن یک چوب در سراسر دروازه آن ندارد.
با این حال، آنها همچنین به ورودیهای اصلی مخالف همزمان (SOCD) مانند یک کیبورد اجازه میدهند، که بازیهای مبارزهای برای آن طراحی نشده بودند. به عنوان مثال، مسدود کردن همزمان در هر دو جهت در Marvel vs Capcom 3 قبل از اینکه Capcom بازی را وصله کند امکانپذیر شد. این شرکت در ادامه SOCD را برای Pro Tour 2023 خود ممنوع کرد. مشخص نیست که Valve یا Blizzard ممکن است از این الگو پیروی کنند یا خود را با تاکتیک جدید تطبیق دهند.
نظرات کاربران