پس از چهار سال حضور در کنسول پلیاستیشن ۴، بازی Ghost of Tsushima بالاخره به عنوان بخشی از تلاش اخیر سونی برای ورود به بازار رایانههای شخصی، به پلتفرم PC راه یافت. پس از سریالهای تلویزیونی محبوب مانند «شوگان»، بازیکنان میتوانند دوباره در دنیای فوقالعاده ساموراییها، در یکی از بهترین بازیهای جهانباز غرق شوند. اگرچه در نسخه PC چیز جدید زیادی وجود ندارد، اما این ماجراجویی همچنان در سال ۲۰۲۴ ارزش تجربه کردن را دارد.
با عرضه این پورت رایانه شخصی، بازی Ghost of Tsushima طی چند سال اخیر سه بار منتشر شده است. این بازی ابتدا برای پلیاستیشن ۴ با نقدهای مثبت منتشر شد، سپس از طریق Director’s Cut برای پلیاستیشن ۵ بهروزرسانی شد که با نقدهای حتی قویتری روبرو شد. و حال، نسخه PC همان ماجراجویی را با گزینههای گرافیکی متعدد بهروزرسانی کرده است و این نسخه را به تجربهای نهایی تبدیل میکند. بنابراین، تا زمانی که بازیکنان سختافزار مناسبی برای اجرای آن داشته باشند، این بازی را نباید از دست بدهند.
تجربهای خارقالعاده از یک سامورایی در بازی Ghost of Tsushima
در این نقطه دیگر نمیتوان انکار کرد که بازی Ghost of Tsushima چیست. این بازی زمانی که برای کنسول پلیاستیشن ۴ عرضه شد، عنوانی پیشرو بود و از آن زمان به بعد، جایگاه خود را به عنوان یک بازی پیشرو در سبک جهانباز به خوبی تثبیت کرده است.
تنها بخش مبارزات، این عنوان را برجسته میکند، زیرا به بازیکنان حس واقعی یک سامورایی را القا میکند. آنها باید بر حالتهای مبارزه مختلف مسلط شوند، ضربات خود را به درستی زمانبندی کنند و در طول درگیری تحرک خود را حفظ کنند. همچنین، تعدد ابزارهایی که در اختیار دارند، به آنها آزادی عمل زیادی میدهد تا به هر روشی که میخواهند با دشمنان روبرو شوند.
بخش مبارزه عالی است، اما بدون یک داستان باکیفیت برای پشتیبانی، هیچ ارزشی نخواهد داشت. استودیو Sucker Punch داستانی جذاب را روایت میکند که در آن بازیکنان در نقش جین ساکایی، یک سامورایی مبارز، قرار میگیرند که در اواخر قرن سیزدهم در برابر امپراتوری مغول میجنگد. بازیکنان شاهد تلاش او برای درک مفهوم وفاداری در عین حال انجام هر کاری برای آزاد کردن مردمش خواهند بود. او نه تنها باید از تاکتیکهای غیرمتعارف برای پیروزی استفاده کند، بلکه باید مسیر تبدیل شدن به یک روح (Ghost) را برای ایجاد وحشت در دل دشمنانش بپذیرد. خوشبختانه، او مجبور نیست به تنهایی این کار را انجام دهد، زیرا جزیره پر از شخصیتهای جالبی است که منتظر کمک به او هستند.
درباره جزیره، دنیایی که استودیو Sucker Punch در اینجا خلق کرده، به خصوص روی رایانه شخصی، خیره کننده است. هیچ چیز به پای صدای جنگل در حالی که باد بازیکنان را به سمت اهدافشان هدایت میکند، نمیرسد. کل جزیره سرشار از رنگ است و ویرانیای که مغولها به بار آوردهاند، مانند یک زخم در میان این زیبایی به نظر میرسد. اگر بازیکنان مراقب نباشند، ممکن است ساعتها در کاوش مکانهای مختلف آن گم شوند.
تنها ایراد قابل توجه تجربه اصلی بازی Ghost of Tsushima این است که واقعاً کار زیادی برای دور شدن از کلیشههای رایج ژانر جهانباز که سالهاست مورد استفاده قرار میگیرد، انجام نمیدهد. دنیا پر از اشیای کلکسیونی برای پیدا کردن است، پایگاههای متعددی منتظر پاکسازی هستند و بازیکنان باید زمان خود را صرف پر کردن یک درخت مهارت نسبتاً استاندارد با امتیاز کنند. هیچ ایراد ذاتی در هیچ یک از این موارد وجود ندارد و به خوبی هم کار میکند، اما برای کسانی که ممکن است از این مفاهیم خسته شده باشند، به اندازه کافی برای تغییر این موضوع تلاش نمیکند.
نسخه Director’s Cut، ماجراجویی را به سطح دیگری میبرد
نسخه رایانه شخصی بازی Ghost of Tsushima فراتر از آن ماجراجویی اصلی تحسینشده است، زیرا این نسخه شامل تمام محتویات بخش Director’s Cut نیز میشود. به طور خاص، این نسخه شامل بهروزرسانیهای گرافیکی متعدد، گسترش جزیره ایکى (Iki Island)، بخش همکاری لجندز (Legends) و بسیاری از لوازم مختلف است. در حالی که این لوازم چندان هیجانانگیز نیستند، بخش الحاقی و حالت لجندز روشهای خوبی برای گسترش بیشتر این ماجراجویی فراتر از پایان آن هستند.
همانطور که از نامش پیداست، گسترش جزیره ایکى به بازیکنان یک جزیره کاملاً جدید برای آزادسازی از دست مغولها میدهد. این جزیره یکی دیگر از الحاقات زیبای بازی Ghost of Tsushima است، اما نکته برجسته واقعی، داستان آن است. در این ماجراجویی، جین ساکایی با عقاب (The Eagle)، رهبر یک قبیله متجاوز مغول که شبیه به فرقه عمل میکند، روبرو میشود. او از شمنهای قدرتمند و جادوگری برای تسخیر جزیره به نفع خود استفاده میکند و این جین است که باید او را سرنگون کند. اما او در حین پیشروی در جزیره، چیزهای بیشتری را در مورد تاریخ تاریک قبیله خود کشف میکند.
گیمپلی اصلی این الحاقی تفاوت چندانی با بازی اصلی ندارد، اما هیچ ایرادی در این مورد وجود ندارد. بازی اصلی یک تجربه فوقالعاده بود، بنابراین دریافت بخش بیشتری از آن، یک برد آسان به نظر میرسد. و اضافه شدن دشمنانی مانند شمن به کمی متنوعتر شدن مبارزات کمک میکند. به علاوه، خود جزیره بسیار وهمانگیزتر از تسوشیما است که کاوش در آن را لذتبخش میکند.
در کنار بخش الحاقی جزیره ایکى، بخش بازی لجندز نیز بخش مهمی از Director’s Cut است. اگرچه پیشرفتهترین حالت همکاری در دنیا نیست، اما به بازیکنان راهی عالی برای تجربه مبارزات و داستانپردازی بازی Ghost of Tsushima با دوستان ارائه میدهد. از طریق این حالت، بازیکنان میتوانند نقش یکی از چهار جنگجوی مختلف را بر عهده بگیرند و یا وارد یک داستان اساطیری کاملاً جدید شوند و یا در حالت بقا با موجهای دشمن مبارزه کنند. هر مدی که انتخاب کنند، با افراد مناسب میتواند بسیار سرگرمکننده باشد. با این حال، اگر بازیکنان میخواهند وارد این بخش شوند، ابتدا باید یک حساب کاربری PSN ایجاد کنند.
نسخه کامپیوتر بازی نرم و روان اجرا میشود
قطعا تمرکز اصلی این نسخه بازنشر، اجرای آن روی پلتفرم رایانه شخصی است. بازیکنان پیش از این همه چیزهایی را که بخش Director’s Cut بازی Ghost of Tsushima ارائه میدهد، دیدهاند، اما هرگز فرصت تجربه آن خارج از اکوسیستم پلیاستیشن را نداشتهاند. و با وجود اینکه پورتهای اخیر اغلب با نتایج متفاوتی همراه هستند، این نسخه از بازی واقعاً درخشان است. آنقدر درخشان که برخی حتی ممکن است آن را بهترین راه برای تجربه داستان جین ساکایی در نظر بگیرند.
اضافات جدید در پورت رایانه شخصی عمدتا بر به روزرسانیهای گرافیکی متمرکز است، که شامل نرخ فریم بدون قفل، گزینههای گرافیکی جدید و پشتیبانی از رزولوشنهای فوق عریض میشود. با وجود این اضافات، دنیای تسوشیما حتی درخشانتر میدرخشد. به ندرت پیش میآید که با افت فریم یا مشکلات گرافیکی روبرو شوید، بازی به طور فوقالعاده روان اجرا میشود و همه چیز در آن به درستی کار میکند. در حالی که تجربه بازیکنان ممکن است بسته به سختافزاری که در اختیار دارند متفاوت باشد، تا به حال به نظر میرسد که این بازی یکی از بهترین پورتهایی باشد که اخیراً منتشر شده است.
ممکن است بازی روان اجرا شود، اما کنترلها در برخی مواقع نیاز به کمی کار دارند. این بازی در ابتدا برای کنترلر طراحی شده بود و هنگام بازی با کیبورد و ماوس واقعاً این حس را القا میکند. اغلب اوقات، انجام کارهایی مانند تغییر حالت مبارزه میتواند دشوار باشد، زیرا بازی با کیبورد و ماوس نیازمند سبک بازی کاملاً متفاوتی است. همچنین بدون کنترلر، بازی کمی از حس و حال خود را از دست میدهد زیرا بازیکنان دیگر نمیتوانند چیزهایی مانند وزش باد از طریق بلندگوهای کنترلر DualSense را تجربه کنند. بنابراین، اگرچه کنترلهای رایانه شخصی به دقت بیشتری اجازه میدهند، اما همچنان ممکن است بازی با استفاده از کنترلر لذتبخشتر باشد.
به طور کلی، نسخه Director’s Cut بازی Ghost of Tsushima یک پورت فوقالعاده به نظر میرسد. این بازی در حال حاضر یک ماجراجویی شگفتانگیز در یک دنیای آزاد است و نسخه رایانه شخصی آن را حتی بهتر کرده است. در حالی که کنترلها ممکن است گاهی اوقات دست و پا گیر باشند، این همچنان به احتمال زیاد بهترین راه برای تجربه این بازی است. فرقی نمیکند بازیکنان برای اولین بار آن را بازی کنند یا دوباره به سراغش بیایند، سفر جین ساکای قطعاً ارزش امتحان کردن را دارد.