نقش چت‌بات‌های هوشمند در جلب مشتری در دنیای تجارت الکترونیک

چت بات هوش مصنوعی فارسی

در دنیای تجارت الکترونیک (e-commerce) و فروش اینترنتی، جلب مشتریان بالقوه و تبدیل آنان به مشتری بالفعل (و سپس وفادار) اهمیت زیادی دارد. اما انجام فرایندهای جلب مشتری، به صورت دستی و توسط عامل انسانی زمانبر و هزینه‌بر است. حال اگر بتوان آن را به کمک چت‌بات‌های هوشمند (چت‌بات‌های مجهز به هوش مصنوعی) خودکارسازی کرد، بهره‌وری و بهینگی فرایند جلب و جذب مشتریان افزایش چشمگیری خواهد یافت. همچنین چت‌بات‌های هوشمند امکانات بیشتر و گسترده‌تری را در اختیار تیم‌های بازاریابی می‌گذارند تا راهبردهای جذب Lead متنوعی را در پیش بگیرند. در این نوشته قصد داریم درباره این گفتگو کنیم که چگونه به کمک چت‌بات‌های مبتنی بر AI می‌توانیم فرایند جلب مشتری را گسترده، خودکار و بهینه کنیم: 

جلب مشتری یا Lead generation چیست؟

مفهوم جلب یا جذب مشتری یا Lead generation به فرایند یافتن و جلب مشتریان بالقوه (leads) برای یک کسب و کار یا محصول خاص گفته می‌شود. هدف این فرایند اینست که نظر افراد را جلب کنید تا در آینده تبدیل به مشتریان شما شوند. فرایند جلب مشتری دربردارنده مجموعه‌ای از مراحل بازاریابی و تشویق افراد برای برقراری ارتباط با برند و کسب و کار شماست. 

چت‌بات‌های هوشمند چگونه می‌توانند در جذب مشتری در کسب و کارهای آنلاین نقش داشته باشند؟

چت‌بات‌های هوشمند ابزارهای بسیار کارامدی برای جلب مشتریان در فضای کسب و کارهای الکترونیک است. این چت‌بات‌ها با روش‌های مختلف روی جلب مشتری برای کسب و کار شما نقش‌آفرینی می‌کنند. شما می‌تواند با تعریف برخی از دستورالعمل‌های کلیدی برای چت‌بات‌های هوشمند وب‌سایت کسب و کارتان، روند جذب و جلب مشتریان بالقوه را سرعت ببخشید. مثلا:

تعامل در لحظه با مخاطبان: چت‌بات‌های هوشمند در لحظه و به صورت آنی با بازدیدکنندگان وبسایت شما تعامل برقرار کرده و به درخواست‌ها، پرسش‌ها و چالش‌های آن‌ها پاسخ داده و نظر آن‌ها را برای خرید از سایت جلب می‌کنند. این واکنش سریع به خواست مخاطب، کمک زیادی به جلب نظر او و تبدیل کردنش به یک مشتری می‌کند. 

پیشنهادهای شخصی‌سازی‌شده: چت‌بات‌های هوشمند می‌توانند با تحلیل ترجیحات و بررسی سوابق جستجوی بازدیدکنندگان، پیشنهادهای شخصی‌سازی‌شده به آنان ارائه کنند. چت‌بات‌ها تنها با چند پرسش می‌توانند بهترین محصولات یا خدمات را برای مشتریان بالقوه ارائه دهند. این روش شانس تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری را به لطف نمایش پیشنهادهای مرتبط افزایش می‌دهد.

طبقه‌بندی مشتریان بالقوه: چت‌بات‌های هوشمند می‌توانند با پرسیدن سوال‌های هدفمند و دقیق، علایق، ترجیحات و بودجه مخاطبان را پایش کرده و آنان را در گروه‌های مختلف (سگمنت) دسته‌بندی کنند. مثلا می‌توانند بگویند کدام گروه از مخاطبان، احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به مشتری دارند و اگر تبدیل به مشتری شدند، احتمالا سبد خرید بزرگتری خواهند داشت. 

برقراری ارتباط اعتمادساز: درگیر کردن مخاطبان در گفتگوهایی هدفمند می‌تواند ارتباطی همراه با اعتماد را ایجاد کند. چت‌بات‌های هوشمند می‌توانند با پاسخ به پرسش‌ها، ارائه اطلاعات و حل نگرانی‌ها یک تجربه کاربری مثبت و اعتمادساز برای کاربر ایجاد کرده و او را تبدیل به مشتری کنند. 

چت بات هوشمند فارسی

حذف فرم‌های سنتی: چت‌بات‌ها این امکان را دارند که جایگزین فرم‌های سنتی دریافت اطلاعات شوند و به گونه‌ای انسانی و جذاب، درخواست فرد بازدیدکننده را دریافت و نیازهای او را به شکلی سریع و جذاب پاسخ دهند و او را به سوی مشتری‌شدن هدایت کنند. چه بسا بازدیدکنندگان سایت ممکن است احساس راحتی بیشتری با یک چت‌بات داشته باشند و اطلاعات تماس خود را آسانتر در اختیارش بگذارند تا یک کارشناس تماس تلفنی انسانی.  

ارائه مشوق خرید: چت‌بات هوشمند شما می‌تواند با ارسال یک کد تخفیف یا یک مشوق خرید، بازدیدکننده‌ای که در حال ترک وبسایت است یا به تازگی از سایت شما خارج شده است را دوباره به سوی کسب و کار شما هدایت کند. چت‌بات‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند کاربران را در مورد رویدادها، جشنواره‌های فروش یا تخفیف‌های آتی آگاه کنند. با آگاه نگه داشتن مشتریان در مورد پیشنهادهای ویژه، می‌توانید علاقه آنان را برانگیخته و یک مشتری خوب داشته باشید.

توجه به سبد خرید رهاشده: هنگامی که بازدیدکننده سبد خرید خود را رها می‌کند، چت‌بات‌ها می‌توانند برای یادآوری و کمک به آن‌ها در تکمیل خرید خود وارد عمل شوند. ارسال پیام‌های شخصی‌سازی‌شده، ارائه مشوق‌ها و رسیدگی به هر گونه نگرانی یا سؤال، مواردی هستند که می‌توان از چت‌بات‌ها برای آن‌ها استفاده کرد. 

ادغام با سامانه‌های CRM: وقتی چت‌بات‌های هوشمند با سامانه‌های مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) ادغام شوند کمک می‌کنند همه داده‌ها به صورت متمرکز ذخیره شوند و می‌توانند برای تلاش‌های بازاریابی و فروش آتی استفاده شوند.

دسترسی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته: چت‌بات‌های هوشمند به دلیل آنکه می‌توانند خدمات پشتیبانی ۲۴ ساعته در همه روزهای هفته ارائه دهند، ابزاری برای جلب مشتریان در هر زمانی، حتی ساعت‌های غیراداری هستند. این دسترس‌پذیری بدون محدودیت، رضایت بازدیدکنندگان را افزایش می‌دهد و این به جلب مشتریان بیشتر کمک می‌کند. 

بازخوردگیری: چت‌بات‌ها می‌توانند از کاربران بازخورد بگیرند و به کسب‌وکارها کمک کنند ترجیحات مشتری، نقاط ایجاد نارضایتی و زمینه‌های حل آن مشکل را درک کنند. این اطلاعات می‌تواند برای اصلاح استراتژی‌های بازاریابی و تلاش‌های جلب مشتری سودمند باشد. 

نتیجه‌گیری و سخن پایانی

پیاده‌سازی یک چت‌بات هوش مصنوعی متناسب با کسب و کار آنلاین شما می‌تواند به طور قابل‌توجهی جذب مشتری را به کمک برقراری ارتباط نزدیک و کارآمد با مشتریان بالقوه افزایش دهد. اگر تصمیم دارید از چت‌بات‌های هوشمند برای جلب مشتریان بیشتر استفاده کنید، چت‌بات هوشمند فارسی چاتا گزینه نیرومندی برای شما خواهد بود. زیرا این چت‌بات هوشمند متناسب با زبان فارسی طراحی شده است و به خوبی می‌تواند با مخاطبان کسب و کار شما ارتباط برقرار کند. برای تجربه دموی رایگان چاتا و دریافت مشاوره درباره چگونگی راه‌اندازی و شخصی‌سازی چاتا متناسب با کسب و کار شما، به وبسایت چت‌بات چاتا مراجعه کنید. 

رپورتاژ آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *