۰

آرکتایپ برند چیست؟ کاوشی عمیق از حاکم تا یاغی!

وقتی درباره شخصیت دلقک یا شخصیت قهرمان صحبت می­کنیم؛ تصویر مشخصی در ذهن ما شکل می­گیرد که تداعی کننده مختصات آن شخصیت است. این امر در دنیای کسب و کار و برندینگ نیز صادق است. آرکتایپ­ به برند شخصیت می­دهد و باعث می­شود مخاطب درک کامل­تری از ارزش­ها، نمادها و رفتار­های برند داشته باشد. برای موفقیت در زمینه برندینگ با توجه به نوع و کارکرد برند، لازم است که آرکتایپ مناسبی برای کسب و کار خود انتخاب کنیم.

ایده مفهوم آرکتایپ یا کهن الگو در قرن بیستم میلادی توسط کارل یونگ؛ روانشناس مشهور سوئیسی مطرح شد. او باور داشت که انسان غرایز ذاتی دارد که منجر به الگوهای مشخص رفتاری و ارزشی می­شود که در شخصیت فرد پدیدار می­شود. بر این اساس یونگ آرکتایپ های مختلف را در ۴ گروه به ۱۲ نوع شخصیت تقسیم کرد.

  • مستقل : شخصیت کاوشگر، شخصیت خردمند، شخصیت بی گناه.
  • تغییر : شخصیت یاغی، شخصیت قهرمان، شخصیت جادوگر.
  • ثبات : شخصیت خالق، شخصیت مراقب، شخصیت حاکم.
  • تعلق : شخصیت عاشق، شخصیت دلقک، شخصیت همه پسند.

هدف اصلی “آرکتایپ برند” ایجاد ارتباط پایدار میان شخصیت و لحن برند با مشتریان است. در ادامه هر یک از این کهن الگوها را بررسی مختصری خواهیم کرد.

شخصیت های اصلی بازی آرکتایپ برند!

آرکتایپ برند کاوشگر

شخصیت کاوشگر : هدف این شخصیت آزادی، استقلال و کشف تجربه­های جدید است. در این گروه افراد معمولا بر خلاف هنجارهای عمومی جامعه رفتار می­کنند. در دنیای برندها، “رد بول” بیانگر خستگی ناپذیری، ماجراجویی و کاوشگری است که ویژگی اصلی شخصیت کاوشگر می باشد.

آرکتایپ برند خردمند

شخصیت خردمند: این شخصیت با علم و دانایی شناخته می­شود اما قصد تغییر دنیا را ندارد و با انتشار علم و دانش درصدد آگاه کردن مردم است. با توجه به میل کشف حقیقت و یادگیری، کمپانی گوگل مصداق این شخصیت می باشد.

آرکتایپ برند معصوم

شخصیت بی­گناه : سادگی، صداقت و خوش بینی از ویژگی­های اصلی این شخصیت است. برندهایی که این آرکتایپ را انتخاب می­کنند باید دارای ویژگی­هایی باشند که منجر به طراوت و روحیه تازه می­شوند. برای مثال شرکت آرایشی داو در این طبقه بندی قرار می­گیرد.

آرکتایپ برند یاغی

شخصیت یاغی : این شخصیت قصد دارد که قوانین را به هم زند و کنترل امور را به دست گیرد. به صورت کلی این شخصیت با هر چیزی که آزادی عمل و آزادی انتخاب را محدود کند، مخالف است. برندهایی که به دنبال ایده­های جسورانه هستند این شخصیت را انتخاب می­کنند. کمپانی هارلی دیویدسون نمونه­ای از برندهایی است که شخصیت یاغی دارند.

آرکتایپ برند قهرمان – مبارز

شخصیت قهرمان : این شخصیت نشان دهنده کسی است که با آغوش باز به استقبال چالش­های ناشناخته می­رود و با شجاعت؛ موانع و سختی­ها را پشت سر می­گذارد. اراده و شجاعت دو عنصر کلیدی در این شخصیت هستند. برای مثال کمپانی نایکی و آدیداس نمونه­های این شخصیت هستند که قصد دارند احساس قدرت و انگیزه را در مخاطبان خود ایجاد کنند.

آرکتایپ برند جادوگر

شخصیت جادوگر : هدف این شخصیت این است که با کمک خلاقیت و ابتکار، اتفاقات جادویی را برای ما در واقعیت تداعی کنند. کمپانی انیمیشن سازی دیزنی مثال این کهن الگو است که با نوآوری لحظه­های متفاوتی را برای مخاطبین رقم می­زند.

آرکتایپ برند آفریننده

شخصیت خالق : این شخصیت تلاش می­کند چیزهایی خلق کند که پیش از این وجود نداشته به همین دلیل قدرت تصور و خلاقیت بالایی دارد. در واقع عنصر خیال پردازی و نو آوری در این آرکتایپ اهمیت زیادی دارد. شرکت اپل مثال بارزی برای این شخصیت است.

آرکتایپ برند مراقبت کننده

شخصیت مراقب : عنصر اصلی این شخصیت فداکاری، دلسوزی و محبت است. در این شخصیت فرد همواره نیازهای دیگران را مقدم بر خود می­داند و تلاش می­کند در مواقع سختی، نقش حامی و پشتیبان را برای دیگران داشته باشد. یونیسف به عنوان نهاد بین المللی جزو این گروه قرار می­گیرد.

آرکتایپ برند حاکم

شخصیت حاکم : عنصر اصلی این شخصیت اعتماد به نفس، انحصار و قدرت است. در واقع حاکم قصد دارد برتری خود را نسبت به بقیه نشان دهد. از این آرکتایپ برای برندهای لوکس و گران قیمت مانند ساعت رولکس یا ماشین­های لوکس استفاده می­شود.

آرکتایپ برند عاشق

شخصیت عاشق : این شخصیت به دنبال پدید آوردن احساس صمیمیت و مطلوبیت در میان مخاطبین خود است. این آرکتایپ در صنعت مد و فشن و عطرسازی مورد استفاده زیادی قرار می­گیرد زیرا هدف این کسب و کارها ایجاد احساس مطلوب و لذت بخش در مشتریان است. برند عطر “شنل” مثالی برای این شخصیت می باشد.

آرکتایپ برند دلقک

شخصیت دلقک : دلقک اوقات خودش را به خوشحالی و خنده می­گذراند و کمک می­کند تا دیگران هم بخندند و لحظه­های سرگرم کننده­ای داشته باشند. برند­هایی که از این آرکتایپ استفاده میکنند دارای ویژگی­های شادی و سرگرمی هستند و می­توانند مشتریان خود را در لحظه خوشحال کنند. برای مثال “ام اند ام” جزو این گروه قرار دارد.

آرکتایپ برند همه پسند

شخصیت همه پسند : این شخصیت دارای ویژگی­های متداول و معمولی است و به دیگران کمک می­کند تا خود را آن طور که هستند بپذیرند و دوست داشته باشند. سادگی، مقرون به صرفه بودن و اصالت از ویژگی­های این شخصیت است. شرکت لوازم خانگی “ایکیا” برای برند خود از این آرکتایپ استفاده می­کند.

در نهایت …

آرکتایپ برند مفهوم مهمی در روانشناسی برند و شناسایی مشتری­­ها است. با استفاده از آرکتایپ، شخصیت برند جلوه­ی متمایزی پیدا میکند و سبب می­شود میان مخاطب و برند ارتباط پایدار­تری شکل گیرد. برای هویت بخشیدن به یک برند لازم است که آرک تایپ مناسب با آن را انتخاب کنیم زیرا این کهن الگوها رفتارهایی را نشان می­دهند که ما به صورت ذاتی آن را درک می­کنیم.

شما می توانید برای انجام تست آرکتایپ برند رایگان به وبسایت ایران وب لایف مراجعه کنید.

برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *