طراحی UX را از نابَلَدها یاد بگیرید!

طراحی UX را از نابَلَدها یاد بگیرید!

طراحی تجربه کاربری را چطور می‌شود خیلی خوب درک کرد و در طراحی محصول اشتباه نکرد؟

 

این سؤالی است که بسیاری از طراحان تازه‌کار می‌پرسند. کسی که آموزش دیزاین را گذرانده و وارد بازارکار شده است، به‌ خوبی می‌‌داند که گذراندن دوره آموزش UX و مدرک معتبر گرفتن تازه آغاز راه است. طراحی UX دنیای پیچیده‌ای دارد چون طراحی هر محصول منحصربه‌فرد است و ویژگی‌ها و شرایط خاص خودش را دارد. به همین دلیل است که هیچ دیزاینری هرگز نمی‌تواند بگوید که همه‌چیز را یاد گرفته و آموزشش تمام شده است.

 

پس، یعنی نمی‌شود به آن سؤال پاسخ داد؟ یعنی هر دیزاینری آن‌قدر باید کار کند و آزمون و خطا کند تا بفهمد که چه اشتباهاتی طراحی تجربه کاربری یک محصول را به‌کلی خراب می‌کند؟

 

نه، اتفاقا برعکس است. به آن سؤال می‌شود پاسخ‌های مختلفی داد:

· باید درباره‌ی طراحی محصول و طراحی UI/UX کتاب خواند.

· باید همیشه مطالب وبسایت‌های معتبر (مرجع) در این حوزه را دنبال کرد.

· راهی وجود ندارد جز کار کردن با تیم‌های حرفه‌ای و کسب تجربه کردن.

· باید نسبت به طراحی تجربه کاربری وبسایت‌های مختلف حساس باشد و از نمونه‌های خوب الگو بگیرد.

 

نمونه‌های بد چی؟ نمی‌شود از طراحی تجربه کاربری بد و شکست‌خورده و ناموفق چیزی یاد گرفت؟ چرا می‌شود. اگر دیزاینر می‌خواهد ضرورت و اهمیت طراحی تجربه کاربری را درک کند، هیچ‌چیز بهتر از بررسی وبسایت‌هایی که در طراحی UX مرتکب اشتباه شدند، کمک‌کننده و مفید نیست.

 

در این مطلب، شما را با بدترین نمونه‌های طراحی تجربه کاربری آشنا می‌کنیم تا ببینید حتی یک اشتباه کوچک در دیزاین چه عواقب مخربی برای محصول دارد.

 

بدترین نمونه‌های طراحی‌ تجربه کاربری

 

قبل از اینکه به نمونه‌های بد و اشتباهات مهلک در طراحی UX بپردازیم، این را هم باید بگوییم که مخاطب این مطلب فقط طراحان محصول و تجربه کاربری نیستند.

 

خواندن این متن و دیدن بدترین نمونه‌های طراحی UX را به طراحان وب و همچنین صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین هم توصیه می‌کنیم. طراحی تجربه کاربر برای این است که کاربر محصول (مشتری) از تعامل با محصول راضی باشد و بتواند به‌خوبی با محصول ارتباط برقرار کند. به همین دلیل خوب است که وب دیزاینر هم حداقل با اصول اساسی طراحی محصول آشنا باشد تا اگر در پروژه‌ای کار می‌کند که طراح UI/UX حضور ندارد، بداند چه حداقل‌ها و اصولی را باید رعایت کند.

 

صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین و وبسایت‌‌های فروشگاهی باید به این نکته توجه کنند که طراحی تجربه کاربری مستقیما بر فروش آن‌ها اثر می‌گذارد. یعنی اگر سایت تجربه کاربری رضایت‌بخشی داشته باشد، کاربر/فروشنده بازهم به آن سر می‌زند. و اگر محصولی باشد بدون طراحی تجربه کاربری، کاربر/مشتری را از دست می‌دهد و شکست می‌خورد. کسب‌وکاری که مدیران و تصمیم‌گیران آن از اهمیت طراحی محصول و همچنین تدوین استراتژی طراحی تجربه کاربری برای وبسایت به‌ خوبی آگاه‌اند، محصولی متمایز از رقبا طراحی و تولید می‌کنند که در بازار ماندگار و موفق است.

 

پس،‌ هزینه کردن برای طراحی محصول و طراحی تجربه کاربری اضافی نیست و موفقیت وبسایت‌های فروشگاهی را تضمین می‌کند.

 

بعد از این مقدمه‌ و توضیح کوتاه، نوبت می‌رسد به اصل مطلب و پرداختن به نمونه‌های بد طراحی تجربه کاربری.

1. طراحان یوایکس نابلد با کلیک ِ زیادی کاربر را فراری می‌دهند

 

تصور کنید برای خرید یک محصول وارد صفحه‌ای می‌شوید. چند خط نوشته شده و بعد یک لینکِ ادامه‌ی مطلب قرار داده شده است. وارد ادامه‌ی مطلب می‌شوید و بعد از چند خط و عکس و تبلیغ کالاها و محصولات دیگر برند (که هر کدام هم به صفحه‌ی دیگری لینک داده شده است)، بالاخره به لینکی می‌رسید که شما را به صفحه‌ی محصولی که می‌خواهید هدایت می‌کند.

 

یادتان باشد که نباید کاربر را وادار کنید تا زیاد کلیک کند. کلیک کردن‌های بی‌مورد و اضافی تعامل او با محصول را مختل می‌کند. مهم نیست به چه دلیلی (تبلیغات و مارکتینگ) لینک‌ها و المان‌هایی که باید روی آن‌ها کلیک کرد در صفحه قرار داده شده است. مهم این است که به عنوان طراح تجربه کاربری وبسایت به هر کسی که اصرار دارد آن‌ها در صفحه باشند، بگویید: نه، این اشتباه است و طراحی UX را خراب می‌کند.

 

۲. طراحان UX بی‌تجربه‌اند که برای یک رمزعبور کاربر را دیوانه می‌کنند

 

بله، درست است وبسایت باید امن باشد. باید رمزعبوری از کاربر خواسته شود که قوی و ایمن است. اما نباید کاربر را برای انتخاب رمزعبور به مرز جنون رساند! حتما برای شما هم پیش آمده که مجبور شدید رمزعبوری ۸۰۰کاراکتری با ۱۰۰حرف بزرگ و کلی عدد و نماد و شکل را وارد کنید، تازه بعدش این پیغام را گرفتید که «رمزعبور قوی نیست»! همه می‌دانیم در آن لحظه، چه احساسی به آدم دست می‌دهد.

 

 

 

 

 

طراحی تجربه کاربری سایت را فدای امنیت آن نکنید. با همکاری توسعه‌دهنده سایت و تیم فنی راهی پیدا کنید که هم امنیت وبسایت تأمین شود و هم کاربر اذیت نشود و همه‌چیز را بگذارد و برود. دیزاینرهای باتجربه و حرفه‌ای می‌دانند که نوشتن متن‌های کوتاه راهنما و خطاها ( UX Writing ) بخشی از طراحی تجربه کاربری و مکمل آن است و باید به متخصصش یعنی تجربه‌نویس یا یوایکس رایتر واگذار شود.

 

۳. طراحان تجربه کاربری نابلدند که به ترندها بی‌توجهی می‌کنند

 

بله، وب دیزاین و طراحی UX هم ترند دارد. چیزی که سال پیش در دیزاین ترند بود ممکن است امسال منسوخ شده باشد. پس بدانید که هر دیزاینی که بدون توجه به ترندهای سال انجام می‌شود، نمونه‌ی بدی از طراحی محصول و طراحی تجربه کاربری می‌شود.

 

می‌خواهید یک راه آسان برای فهمیدن ترندها نشانتان بدهیم؟ به وبسایت غول‌‌ها نگاه کنید.

 

 

تصویر اول را با تصویر دوم مقایسه کنید. چه می‌بینید؟ قطعا دومی از بدترین نمونه‌های طراحی تجربه کاربری است. اصلا کاربر نمی‌فهمد به کجا باید نگاه کند. تازه در این نمونه‌ طراحی ناوبری (منو) بد وبسایت و دسته‌بندی غلط محصولات را هم می‌بینید. همه‌چیز هست ولی هیچ‌چیز سر جای خودش نیست.

 

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

 

چطوری طراح UX نابلدی نباشید و طراحی تجربه کاربری محصول را با اشتباهات کوچک اما فاحش خراب نکنید؟

 

· هر چیز غیرلازمی را که ممکن است بین تعامل کاربر و وبسایت قرار بگیرد و آن را خراب کند یا کاربر را به زحمت بیندازد، حذف کنید – حتی یک کلیک اضافی.

· طراحی UX را فدای امنیت وبسایت نکنید. دیزاین محصول به اندازه‌ی امنیت آن برای کاربر مهم است.

· طراح محصول به‌روزی باشید. همیشه باید در جریان آخرین ترندهای وب دیزاین و طراحی UX باشید. به طراحی UI/UX وبسایت غول‌های دنیای تکنولوژی نگاه کنید و یاد بگیرید.

 

همه‌ی توصیه‌ها و پیشنهادهایی که گفته شد، بیشتر برای دیزاینرهایی مفید و کاربردی است که طراحی تجربه کاربری را شاید خیلی خوب یا در دوره‌‌ی آموزشی معتبر و به‌روزی یاد نگرفته‌اند. اگر علاقه‌مند به دنیای طراحی محصولات دیجیتال و کار کردن حرفه‌ای در این دنیایید طراحی UX را درست، اصولی،‌ کاربردی و جامع و با همراهی استادی حرفه‌ای و کاربلد در مجموعه‌ای معتبر یاد بگیرد؛ در این صورت بیشتر راه را رفته‌اید و هرگز اشتباهات دیزاینرهای نابلد را مرتکب نخواهید شد.

دوره آموزش UX آکادمی آمانج همه‌ی آن ویژگی‌‌ها را دارد و شما را تبدیل به طراح تجربه کاربری کاربلدی می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *