۰

معرفی لوکی خدای فتنه و آتش در اساطیر اسکاندیناوی

معرفی لوکی خدای فتنه و آتش در اساطیر اسکاندیناوی

معرفی لوکی خدای فتنه و آتش در اساطیر اسکاندیناوی

یکی از مشهورترین شخصیت های اساطیری مطرح در دانش میتولوژی که اکثر مردم امروز او را می شناسند و حتی به عنوان یک شخصیت پر طرفدار به سینما و کمیک ورود کرده است لوکی می باشد.

لوکی را شاید بتوان در یک تعریف ساده و اجمالی خدای “آتش” در اساطیر اسکاندیناوی دانست. اما باید به دو نکته دقت نمود. اول اینکه “خدا” نامیدن لوکی برای اهل فن در اساطیر نوردیک خود جای مباحثه است و دوم اینکه مفهوم آتش بی شک مربوط به جنبه مخرب و سوزاننده این عنصر است. چه اینکه جنبه سازنده و پر برکت آتش به خدایان دیگری چون فریا نیز نسبت داده شده است.

او در اصل از نسل یوتون است و سرزمین مادری او یوتونهایم محسوب می شود. پدرش یوتون فارباوتی است و مادرش لوفی یا نال اما نژاد لوفی با توجه به منابع در دسترس نا مشخص است. او می تواند یک خدابانو، یک یوتون مونث یا یک روح مجرد باشد.معرفی لوکی

معرفی لوکی خدای فتنه و آتش در اساطیر اسکاندیناوی

در برخی منابع میخوانیم که لوکی در جنگی که میان اودین و یوتونهایم در گرفت، پس از کشته شدن والدینش، توسط اودین به فرزندی پذیرفته شد و از این طریق به جمع خدایان آسگارد راه یافت. اما دیگر منابع بعضا چنین داستانی را نمی پذیرند و جایگاه شاهزاده را به اودین نمی دهند. بلکه او را یوتونی می دانند که با نیرنگ و بزله گویی خود را در دل خدایان ائسیر جا کرد و به عنوان دلقک_خدایان همیشه در آسگارد حضور داشته است. در هر صورت لوکی یک موجود جادو پیشه و تغییر شکل دهنده است. چنان که بارها در اساطیر شاهد تغییر شکل او به موجودات خاص و ایفای نقش او در شکل آن موجودات هستیم. برای مثال در داستان “ساختن دیوارهای آسگارد” می بینیم که لوکی به شکل یک مادیان با اسب نر سوادیلفاری جفت گیری می کند و فرزندی به نام اسلیپنیر به دنیا می آورد که همان اسب معروف و هشت پای اودین است. یا در روایت ساخته شدن پتک تور، میولنیر توسط آهنگران دوورف، ارتیتی و بروک او به شکل پشه ای مزاحم در می آید و سعی میکند در کار دوورف ها مزاحمت ایجاد کند. در واقع همین مسئله علت کوتاه شدن دسته پتک تور بوده است.

اما معروفترین فرزندان لوکی مخرب ترین‌ آنان نیز به شمار می روند. او از ماده غول آنگرابودا صاحب سه فرزند است. دختر ارشد او هل یا هلا (تلفظ ژرمنی) خدابانوی مردگان و ملکه هل_هایم است که با اقتدار تمام بر این قلمرو حکمرانی میکند و از هیچ مقام مافوقی نیز دستور نمی پذیرد. فرزند بعدی مار کیهانی یورمونگاند است که مصاف اصلی تور و همچنین قاتل او در واقعه راگناروک است و فرزند دیگر گرگ غول آسا فنریر است که در روایت مربوط به زندانی شدنش دست تیر را از جای کند و همچنین او مصاف اصلی و قاتل اودین در راگناروک است. اما او از همسر اصلیش یعنی سیگین نیز یک پسر به نام ناری یا نارفی دارد که جایگاه آنچنان مهمی در اساطیر ایفا نمی کند

معرفی لوکی

معرفی لوکی خدای فتنه و آتش در اساطیر اسکاندیناوی

در جریان روایات مربوط به اساطیر اسکاندیناوی لوکی به عنوان شخصیتی پر از طنز تلخ ظاهر می شود. او گاها بسیار کمک رسان و خیرخواه است (برای مثال در داستان نجات ایدون) و گاه بسیار بی تفاوت و یاوه گو و موهن (برای مثال در داستان خواستگاری یوتون ها از فریا) او ابایی از توهین به خدایان ندارد و بارها در جمع آسگارد فرزندان اودین را به سخره گرفته است (برای مثال مشاجره او با براگی در مجلس آسگارد قابل وصف است) اما اودین هیچ گاه به این خاطر بر او خرده نگرفته و او را همچون یک طناز تلخ زبان دوست می دارد.

اما سوای تمام این توصیفات ذات نفرت اودین از ائسیر و تمام تبار ساکنان جهانهای اولی هیچ گاه در دل او به واقع خاموش نشد. اوج بدخواهی و رذالت او در روایت معروف قتل بالدر قابل مشاهده است و این نقطه عطفی است که لوکی به دور از شوخی نقش مخرب و نابودگر خود در مقابل ائسیر را به اجرا بگذارد. پس از اتفاق مزبور (که پیشتر مفصلا راجع به آن توضیح دادیم) لوکی در دادگاه خدایان محکوم به محازاتی بسیار دردناک و ابدی شد. بدین صورت که مقرر شد او را به بالای کوهی بلند بسته و افعی ای غول پیکر بر بالینش بگمارند که دائما زهر خود را بر سر لوکی بریزد و اینگونه او متحمل عذابی سخت شود. اما همسر وفادار لوکی یعنی سیگین پس از اجرای حکم برای ابدیت در کنار او ایستاده است و با قدحی که بالای سر او نگاه می دارد، زهر مار را جمع کرده و مانع از ریختن آن بر سر همسرش می شود. معرفی لوکی

تنها موقعیتی که زهر بر سر لوکی میریزد لحظاتی است که سیگین به ناچار محبور می شود پیاله را خالی کند و این لحظات هنگامه ای است که غرش وحشتناک لوکی از درد در تمام قلمروهای نه جهان ایگدراسیل می پیچد و به شکل “زلزله” خود را نشان می دهد.

آزاد شدن لوکی در آخرالزمان از نشانه های فرارسیدن راگناروک و آرماگدون نهایی است (تشابه جالبی با روایت آزاد شدن اژی_دهاک در آخرالزمان اساطیر آریایی مشهود است) او پس از آزادی فرزند خود فنریر را نیز از بند رها میکند و نبرد نهایی عظیم را رقم می زند.

معرفی لوکی خدای فتنه و آتش در اساطیر اسکاندیناوی

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *