۰

باتری نوآورانه از جنس شن می‌تواند کل شهر را برای یک هفته گرم کند

یک استارت‌آپ فنلاندی برای توسعه‌ی فناوری منحصر به فرد باتری‌های شنی، ۷.۶ میلیون یورو (۸.۲ میلیون دلار) سرمایه‌ی اولیه جذب کرده است. این پول برای گسترش تیم‌های فروش و تحقیق و توسعه‌ی شرکت و ارتقاء قابلیت‌های این فناوری هزینه خواهد شد. اما اصلا باتری شنی چیست؟

باتری شنی از شن یا مواد مشابه شن به‌عنوان محیطی برای ذخیره‌ی انرژی به شکل گرما استفاده می‌کند. هدف اصلی آن عمل کردن به عنوان مخزنی با ظرفیت بالا برای انرژی مازاد باد و خورشید است. این واحد از یک سیلو‌ی عایق‌شده پر از شن تشکیل شده و به لوله‌های انتقال حرارت و فناوری تبدیل برق به گرما مجهز است. در صورت نیاز، گرما را می‌توان برای مصارف مختلف از سیستم استخراج کرد.

این سیستم به مواد عجیب و غریب هم وابسته نیست. این شرکت می‌گوید اندازه‌ی دانه‌های شن چندان مهم نیست و آن‌ها ترجیح می‌دهند از موادی استفاده کنند که معمولا در صنعت ساخت‌وساز کاربردی ندارند.

اولین باتری شنی شرکت انرژی شب قطبی در شبکه‌ی گرمایش منطقه‌ای واتایان‌کوسکی در کانکان‌پای فنلاند نصب شد که در سال ۲۰۲۲ به بهره‌برداری رسید. این باتری ۱۰۰ کیلووات قدرت گرمایش و ۸ مگاوات ساعت ظرفیت را ارائه می‌دهد.

باتری نوآورانه از جنس شن

ماه گذشته، شرکت انرژی شب قطبی اعلام کرد که برای ساخت یک باتری شنی در مقیاس صنعتی با شرکت گرمایش منطقه‌ای فنلاندی “لوویسان لمپو” در شهر پورنایِن همکاری می‌کند. این واحد تقریباً ۱۳ متر (۴۲.۷ فوت) ارتفاع و ۱۵ متر (۴۹.۲ فوت) عرض خواهد داشت و ساخت و آزمایش آن کمی بیش از یک سال طول خواهد کشید.

با راه‌اندازی، این باتری بزرگ‌تر قادر خواهد بود تا ۱۰۰ مگاوات ساعت انرژی گرمایی را ذخیره کند و ۱ مگاوات انرژی گرمایشی را تأمین نماید. در شهر پورنایِن، این به معنای یک هفته‌ی کامل تأمین گرما در زمستان و تقریباً یک ماه تأمین گرما در تابستان خواهد بود.

شن داخل باتری را می‌توان تا بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد گرم کرد و معمولاً این دما توسط مقاومت حرارتیِ مواد استفاده‌شده در ساخت تأسیسات ذخیره‌سازی محدود می‌شود. شرکت انرژی شب قطبی می‌گوید سیستم ذخیره‌سازی آن‌ها حتی می‌تواند زیرزمینی ساخته شود، که برای مناطقی با ارزش بالای زمین ایده‌آل است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *