۰

معرفی اقوام انسان های سرزمین میانه

معرفی اقوام انسان های سرزمین میانه

معرفی اقوام انسان های سرزمین میانه

اسامی و القاب: آتانی (به معنی مردمان ثانی در زبان کوئنیا)، هیلدور (دنبال کنندگان)، آپانونار (از پی زاده شدگان)، فیریمار یا فیریار (فانیان) و انگوار (بیمارگونه، فانی)، اداین (معنی آتانی در زبان سیندار که بعدها فقط به گروه هایی که دوست الف ها بودند گفته می شد)، آفادریم، ابوئنین و فیربریم یا فیریات.

انسان های سرزمین میانه، دومین نژادی ساخته شده ی ارو ایلوواتار هستند و اولین بار در آغاز سال های خورشیدی بیدار شدند. انسان ها فانی اند و مرگ هدیه ی ایلوواتار به آن هاست اما بعد از مرگ برخلاف الف ها وابسته به آردا و تالارهای ماندوس نیستند و مدتی بعد از مرگ به جایی که هیچکس جز ایلوواتار نمی داند، آزاد می شوند.
انسان ها به گروه های مختلفی از جمله اداین، نومه نوری ها، هارادریم، ایسترلینگ و… تقسیم می شوند.

اداین:
سه قوم که دوست الف ها بودند

خاندان بئور:
اولین گروه از اداین، خاندان بئور بودند. این گروه که توسط فینرود فلاگوند در دورتونیون دیده شدند، در سال ۳۰۵ سال های خورشیدی وارد بلریاند شدند.
▪️افراد شناخته شده: بئور ریش سفید، مورون الدون، باراهیر، برن ارخامیون

خاندان هالث:
دومین گروه اداین، خاندان هالداد یا به طور شناخته شده تر، خاندان هالث هستند که در جنگل بره تیل ساکن شدند.
▪️افراد شناخته شده: هالث، هالداد، براندیر

خاندان هادور:
سومین و بزرگترین خاندان اداین، خاندان ماراخ یا هادور است. این خاندان ابتدا توسط ماراخ و بعد ها توسط نواده اش هادور رهبری می شد و در دور-لومین سکونت گزیدند.
▪️افراد شناخته شده: هادور، هورین، هور، تورین تورامبار، تور، ائارندیل، نیه نور

نومه نور:
از پیوند ائارندیل و الوینگ الروس و الروند نیمه الف، زاده شدند که خون الف ها، مایا و هر سه خاندان اداین در رگ هایشان بودند. الروس مطابق حق انتخابی که داشت، انسان بودن را انتخاب کرد و جزیره ی نومه نور به او و نوادگانش داده شد.

نومه نوری ها:
نومه نوری های اصیل که از نوادگان الروس بودند عمری طولانی تر نسبت به انسان های عادی داشتند و متمدن ترین انسان ها بودند. آن ها در دریانوردی مهارت به خصوصی داشتند و به اره سئا و سرزمین میانه هم بادبان می کشیدند. اما به مرور زمان نومه نوری ها با حسادت به عمر طولانی الف ها و ترس از مرگ و فریب سائورون، به ایلوواتار و والار کافر شدند و به آن ها اعلام جنگ کردند که باعث سقوط و نابودی نومه نور شد.
▪️افراد شناخته شده: الروس ، آلداریون، زیمرافل (میریل)، آنکالیمه، فارازون، آماندیل، الندیل، ایسیلدور

دونه داین:
دونه داین یا مردم غربی به تعدادی از بازماندگان نومه نوری ها گفته می شود که با چند کشتی از نابودی نومه نور گریختند و به سرزمین میانه رفتند. از نسل دونه داین، مردم و شاهان گاندور و تکاوران شمال زاده شدند و اله سار آخرین فرد اصیل از دونه داین و مردمان گذشته بود. این مردم ابتدا در گاندور و سپس قسمتی از شمال ساکن شدند.
▪️افراد شناخته شده: الندیل، ایسیلدور، آناریون، گیلرائن، آراگورن، هالباراد

نومه نوری های سیاه:
به عده ای از مردان شاه گفته می شود که از سقوط نومه نور جان سالم به در بردند و به سرزمین میانه پناه بردند. اومبار از بندرهای مهم مورد استفاده ی این مردم بود.
افراد شناخته شده: ملکه بروتیل، احتمالا دهان سائورون

دزدان دریایی اومبار:
در جریان جنگ داخلی گاندور، تعدادی از طرفداران شاه کاستامیر به اومبار فرار می کنند و بخشی مستقل از حکومت را تاسیس می کنند و از ازدواج این مردم با هارادها، دزدان درایی اومبار زاده می شوند.

دون لندی ها:
در زمان تاسیس آرنور توسط الندیل، مردمانی در اندوایت و مینیریات مردمانی مرتبط با نژاد هالت زندگی می کردند به نام دون لندی ها. این مردم در دوران دوم با نومه نوری ها هم برخورد داشتند اما زبانی متفاوت داشته و بعدها به دلیل تجاوز روهان به قلمرویشان، به دشمنان روهان تبدیل شدند. در نبرد شاخ آواز بر ضد روهان جنگیدند و در خدمت سارومان بودند. مردم بری و مردگان نفرین شده توسط ایسیلدور از این نژاد بودند.

روهیریم:
اربابان اسب، مردمانی سوارکار بودند و در زمین هایی در شمال گاندور سکونت داشتند، بعد از آمدن آنها آنجا روهان نام گرفت. لقب روهیریم غالبا برای خارجی ها استفاده می شد. روهیریم، برای خطاب قرار دادن خودشان از ائورلینگاس استفاده می کردند که الهام گرفته از نام ائورل شاه جوانشان بود که نخستین بار آنها را به سرزمین روهان آورد.
روهیریم به زبان منسوخ شده ی ائوتدی ها سخن می گفتند که به روهیریک معروف است. در مقایسه با زبان وسترونی عموما باستانی و برای وسترون زبان ها، به راحتی قابل فهم نبود.
افراد شناخته شده: ائورل جوان، تئودن، ائومر، ائووین، تئودرد

معرفی اقوام انسان های سرزمین میانه

هارادریم:
در جنوب و شرق اومبار هارادریم زندگی می کردند. آنها پوست تیره داشتند و در جنگ از پیل های بزرگ یا موماکیل استفاده می کردند. این قوم در جنگ حلقه زیر پرچم سائورون و علیه گوندور جنگیدند.

ایسترلینگ ها:
مهم ترین کسانی که زیر پرچم مورگوت و سائورون جنگیدند، ایسترلینگ ها بودند که از منطقه ای اطراف دریای رون در شرق آمده بودند. نبرد اشک های بی شمار به خاطر خیانت برخی از افراد این قوم به شکست منجر شد، در نبرد آخرین اتحاد اولین ارتشی بودند که به گوندور حمله کردند و در نبرد پله نور نیز زیر پرچم سائورون جنگیدند.
▪️افراد شناخته شده: اولفانگ سیاه و پسرانش

معرفی اقوام انسان های سرزمین میانه

مردان شمالی:
به دو گروه اصلی تشکیل می شدند. عده ای از آن ها که در شرق کوهستان آبی ماندند و در برابر سائورون و مورگوت مقاومت کردند. و تعدادی از اداین که در پایان جنگ به نومه نور نرفتند و به شرق کوهستان آبی برگشتند. مردان شمالی که در جنگل بزرگ و قسمتی از رووانیون ساکن بودند، ارتباط خوبی با دونه داین داشتند و از اعقاب آن ها می توان به مردان دیل، اسگاروت، مردان جنگلی سیاه بیشه مام برد.
افراد شناخته شده: ائوتد موسس روهان، بارد کمانگیر

ووزه ها یا دروئداین ها (دروگ+اداین):
گروه دیگری از انسان ها که در مقایسه با سایر اقوام کوچک تر بودند. گروهی از این قوم در دوران اول در میان خاندان هالت بودند. در اواخر دوران سوم تعداد کمی از این مردم باتجربه ی بالایی از جنگل داشتند در جنگل دروئداین از گوندور زندگی می کردند. آن ها اورک ها را با تیرهای سمی می کشتند اما به اشتباه توسط روهیریم به عنوان هیولا شکار می شدند. در جنگ حلقه به روهیریم کمک کردند تا از وسط جنگل میانبر بزنند و دشمن را غافلگیر کنند و تئودن دستور داد به آن ها آزاری رسانده نشود. بعد از سقوط سائورون شاه اله سار جنگل دروئداین را به آن ها بخشید.
▪️فراد شناخته شده: قان بوری قان

هابیت ها: این نژاد نیز در دوران سوم از تغییر ویژگی های برخی انسان ها به وجود آمدند.

علاوه بر این نژادها برخی شاخه های کمتر شناخته شده از انسان ها هم وجود دارند

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *