۰

گندالف تنها جادوگری نبود که در ارباب حلقه ها رنگ خود را تغییر داد

گندالف

گندالف تنها جادوگری نبود که در ارباب حلقه ها رنگ خود را تغییر داد

در ارباب حلقه‌ها اثر جی آر آر تالکین، پنج ایستاری یا جادوگران، ارواح الهی بودند که قرار بود مردم آزاد سرزمین میانه را در مبارزه با ارباب تاریکی سائورون راهنمایی کنند. هر جادوگر یک ردای رنگی متفاوت می پوشید که نشان دهنده نقش مربوط به او بود. سه گانه فیلم ارباب حلقه ها پیتر جکسون سارومان سفید و گندالف خاکستری را معرفی کرد و سه گانه بعدی او هابیت راداگاست قهوه ای را معرفی کرد. دو جادوگر آبی نیز وجود داشتند که فیلم‌های هابیت به آنها اشاره می‌کردند اما هرگز نشان ندادند. جادوگر سفید به عنوان رهبر ایستاری خدمت می کرد، اما سارومان وقتی در ارباب حلقه ها بد شد، این موقعیت را از دست داد.

پس از مرگ گندالف به دست بالروگ و رستاخیز متعاقب او، او گندالف سفید را متحول کرد. او به قدرتمندترین جادوگر در سرزمین میانه تبدیل شد و جای سارومان را به عنوان رهبر ایستاری گرفت. همین اتفاقات در رمان ارباب حلقه ها نیز رخ داد، اما در آن نسخه از داستان، گندالف تنها جادوگری نبود که رنگ خود را تغییر داد. زمانی که سارومان تصمیم گرفت اهداف شرورانه خود را اعلام کند، عنوان جدید و باشکوهی را برای خود انتخاب کرد و کمد لباس خود را تغییر داد.

گندالف

سارومان سفید سارومان رنگارنگ شد

در فصل «شورای الروند» از یاران حلقه، گندالف دیدار خود با سارومان در ایزنگارد را بازگو کرد. هنگامی که او برای اولین بار وارد شد، به نظر می رسید که سارومان طبق معمول یک ردای سفید پوشیده است، اما در واقع اینطور نبود. او پس از افشای اینکه راداگاست را دستکاری کرده تا گندالف را به ایزنگارد بفرستد، اعلام کرد: “من سارومان حکیم، سارومان حلقه ساز، سارومان رنگارنگ هستم!” سپس گندالف متوجه شد که ردای سارومان واقعاً سفید نیست، بلکه ترکیبی مادی از رنگ‌ها است که در نور متحرک «درخشنده و تغییر رنگ می‌دهد». این منظره باشکوهی بود، اما گندالف تحت تأثیر قرار نگرفت و به سادگی گفت: “من سفید را بیشتر دوست داشتم.”

بر خلاف تغییر گاندالف از جادوگر خاکستری به جادوگر سفید، دگرگونی سارومان با قدرت تازه‌ای همراه نبود، اما چندین معانی نمادین داشت. از آنجایی که او نقش خود را به عنوان رهبر ایستاری رها کرده بود، رنگی را که وضعیت او را در نظم تعیین می کرد رد کرد. او خود را برتر از جادوگران دیگر می دید، بنابراین تمام رنگ های آنها و بسیاری دیگر را پوشید. رنگ سفید معمولاً نمایانگر خوبی و خلوص در ارباب حلقه‌ها است، بنابراین لباس جدید سارومان نشان‌دهنده سقوط او از فضل است. همچنین به مراتب درخشان‌تر از لباس‌های ساده سایر جادوگران بود که نشانه‌ای از طمع و غرور سارومان بود. با این حال، آخرین و مهم ترین معنای پشت تغییر رنگ سارومان، معنایی بود که او و گندالف درباره آن بحث کردند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *