۰

نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West برای کامپیوتر

سوني و همكار توسعه‌دهنده‌اش Nixxes در زمينه‌ی پورت‌ كردن بازي‌هاي پلي‌استيشن به پلتفرم رايانه‌ي شخصي، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. استودیو Nixxes با پورت کردن عناوین انحصاری پلی‌استيشن به کامپیوتر ، برای خودش شهرت زیادی دست‌و‌پا کرده است. همکاری آن‌ها با عرضه‌ی Horizon Zero Dawn در سال ۲۰۲۰ روی کامپیوتر آغاز شد و به ترتیب با Marvel’s Spider-Man و Miles Morales در سال ۲۰۲۲ و Ratchet & Clank: Rift Apart در سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا کرد. حالا با عرضه‌ی Horizon Forbidden West و بسته‌ی الحاقی‌اش روی کامپیوتر ، سونی و Nixxes همچنان به روند درخشان پورت‌های باکیفیت برای کامپیوتر ادامه می‌دهند. اما قبل از اینکه به این موارد بپردازیم، بیایید مهم‌ترین موضوع را مطرح کنیم.

نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West برای کامپیوتر

از نظر گیم‌پلی، چیز زیادی درباره‌ی Horizon Forbidden West وجود نداره که قبلا در نقد و بررسی‌های اصلی بازی و بسته‌ی الحاقی «سواحل سوزان» بهش اشاره نکرده باشیم. عملا هیچ‌چیزی تغییر نکرده و حتی استفاده از ماوس و کیبورد به جای کنترلر DualSense هم تفاوت چشمگیری در گیم‌پلی ایجاد نمی‌کنه. درسته که نشانه‌گیری با تیر و کمان الوی با ماوس، خیلی دقیق‌تر از کنترلر میشه، اما خود بازی هم در این زمینه کمک‌های زیادی ارائه می‌ده (مثل قابلیت کند کردن زمان هنگام نشانه‌گیری با تیر و کمان).

البته لازمه که بگم استفاده از ماوس و کیبورد برای بازی‌ای که اساسا با در نظر گرفتن کنترلر طراحی شده، می‌تونه یکم دردسر درست کنه، به‌خصوص در مورد طراحی رابط کاربری بازی. درسته که میشه با ماوس از بخش‌هایی مثل مدیریت تجهیزات، درخت مهارت‌ها و نقشه استفاده کرد، اما کاملا مشخصه که این بخش‌ها برای کنترلر طراحی شدن. همچنین تو منوهای بازی موارد زیادی وجود داره که نیاز به نگه‌داشتن یه دکمه برای تایید یه کار دارن، مثلا موقع خرج کردن امتیاز مهارت. اینجور موارد موقع بازی با ماوس و کیبورد کاملا غیرمنطقی و بی‌فایده به نظر می‌رسن.

نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West برای کامپیوتر

اما نکته‌ی مثبت این ماجرا اینه که بازی روی کامپیوتر با کنترلر DualSense فوق‌العاده خوب اجرا می‌شه. بر خلاف استفاده از اپلیکیشن Remote Play، نیازی نیست حتما کنترلر رو با کابل به کامپیوتر وصل کنید. بلوتوث به خوبی کار می‌کنه و می‌تونید از تمام ویژگی‌های جذاب DualSense، مثل بازخورد لمسی و حتی ماشه‌های تطبیق‌پذیر، لذت ببرید.

حالا می‌رسیم به مهم‌ترین بخش عرضه‌ی Horizon Forbidden West روی کامپیوتر: اینکه چقدر خوب روی این پلتفرم اجرا می‌شه. می‌شه با اطمینان گفت که این بازی فوق‌العاده عالی اجرا می‌شه و به طور کلی مثال بسیار خوبی از یک پورت تقریبا بی‌نقص برای کامپیوتره. عملکرد بازی واقعا حیرت‌انگیزه. حتی کامپیوتر میان‌رده‌ی من که با پردازنده‌ی مرکزی AMD Ryzen 5 3600، کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3060 Ti و ۳۲ گیگابایت رم کار می‌کنه، به راحتی می‌تونه نرخ فریم رو تا حدود ۹۰ تا بالا ببره، بدون اینکه ذره‌ای مشکلی پیش بیاد. این در حالیه که تنظیمات گرافیکی روی چیزی بین حالت‌های High و Highest قرار داره و بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا می‌شه.

در کل، نسخه‌ی کامپیوتر بازی Horizon Forbidden West فوق‌العاده عالیه و تقریبا هر چیزی رو که یه گیمر PC انتظار داره، ارائه می‌ده. بازی تنظیمات گرافیکی زیادی برای دستکاری داره و از نظر مقیاس‌پذیری، این حقیقت که روی استیم دک حتی با کمی تنظیم هم عالی اجرا می‌شه، نشون می‌ده که بازی برای سخت‌افزارهای مختلف به شکل فوق‌العاده‌ای بهینه‌سازی شده. تنها نقطه‌ضعف (که البته می‌شه گفت خیلی هم مهم نیست) اینه که بازی با ماوس و کیبورد ایده‌آل نیست. واقعا بهتره بازی رو با کنترلر تجربه کنید و اگه یه DualSense دارید، می‌تونید از بهترین ویژگی‌های این کنترلر استفاده کنید.

تقریبا تمام جنبه‌های دیگه‌ی Horizon Forbidden West و همینطور بسته‌ی الحاقی «Burning Shores» تقریبا تغییری نکردن. داستان بازی کمی بعد از اتفاقات بازی قبلی، Horizon Zero Dawn، شروع می‌شه و خیلی زود با یه افزایش قابل توجه تو سطح مشکلاتی که شخصیت اصلی، الوی، باید باهاشون روبرو بشه، مواجه می‌شیم. در حالی که داستان بازی به خوبی روایت شده و سرگرم‌کننده‌ست، قطعا بخش‌های نه‌چندان جذابی هم داره. برای مثال، الوی بعضی وقت‌ها به طرز عجیبی نمی‌تونه ساکت بمونه، تا جایی که اگه بیشتر از ده ثانیه دنبال راه‌حل یه معما باشید، با خوشحالی براتون لو می‌ده.

باید دوباره تاکید کنم که این‌ها مشکلات بزرگی برای Horizon Forbidden West نیستن و هیچکدوم از حرف‌هایی که زدم به این معنی نیست که بازی به طور کلی خراب شده. به نظر می‌رسه بازی خیلی می‌ترسه که بازیکن هنگام بازی با مشکلی روبرو بشه. در حالی که این می‌تونه یه ویژگی مثبت باشه، مخصوصا وقتی صحبت از جذب مخاطب بیشتر و افزایش سطح دسترسی باشه، اما باعث بخش‌های فوق‌العاده آزاردهنده‌ای هم می‌شه که توشون بازی به خاطر اینکه خیلی عجله داشته که بذاره راه‌حل معما رو خودتون پیدا کنید، باعث می‌شه احساس نادونی کنید.

نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West برای کامپیوتر

دو سال بعد از انتشار، Horizon Forbidden West به همراه بسته‌ی الحاقی «Burning Shores» همچنان یک بازی فوق‌العاده در سبک جهان‌باز به شمار می‌ره و به راحتی می‌تونه در کنار بزرگان این سبک قرار بگیره. بازی با رویکردی که بیشتر روی داستان تمرکز داره، شخصیت‌های به‌یادماندنی و تعاملات سرگرم‌کننده‌ی زیادی رو هم ارائه می‌ده و الوی، مخصوصا با توجه به اینکه داره با «سرنوشت» خودش از پایان بازی اول کنار میاد، همچنان یک شخصیت اصلی فوق‌العاده جذاب باقی مونده.

احتمالا برای بعضی از بازیکن‌ها، نسخه‌ی کامپیوتر اولین تجربه‌ی گشت‌وگذار در دنیای Horizon باشه و این بازی می‌تونه تاثیر فوق‌العاده‌ای روی اون‌ها بذاره. بازی خیره‌کننده است، تقریبا هیچ باگ مرتبط با گیم‌پلی یا اجرا نداره و برای سخت‌افزارهای مختلف به شکل عالی بهینه‌سازی شده. تنها نقطه‌ضعف واقعی، طراحی اولیه‌ی گیم‌پلی و رابط کاربری برای کنترلر هستش. در حالی که بازی با ماوس و کیبورد هم ممکنه، اما بازی کردن با کنترلر DualSense روی کامپیوتر، تجربه‌ی نهایی و بی‌نقص دنباله‌ی سفر الوی رو به ارمغان میاره.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *