۰

نقد و بررسی فصل اول انیمه Zom 100: Bucket List of the Dead

نقد و بررسی فصل اول انیمه Zom 100: Bucket List of the Dead

زنده کردن ژانر زامبی با تمام داستان های مختلفی که در بر می گیرد، دشوار است. این باعث می شود هر سریال یا فیلم زامبی جدید و نیمه مناسب، خاص تر شود. خوشبختانه، انیمه Zom 100: Bucket List of the Dead که ماه گذشته فصل اول آن به پایان رسید بیش از نیمه قابل قبول است: این یک انیمه زامبی محور با یک مقدمه دلپذیر است و یکی از بهترین قسمت های اول یک انیمه در مدت طولانی است.

نقد و بررسی فصل اول انیمه Zom 100: Bucket List of the Dead

این انیمه که بر اساس مانگایی به همین نام نوشته شده توسط Haro Aso و تصویرگری شده توسط Kotaro Takata، داستان آکیرا تندو، کارمند اداری برای شرکتی استثمارگر به نام “شرکت سیاه” در ژاپن را دنبال می کند. بیشتر قسمت اول داستانی تلخ و دردناک درباره نحوه زنجیر زدن خود به روتین ها و زندگی هایی است که هرگز برای پول یا به خاطر انتظارات دیگران نمی خواستیم و چگونه این امر به آرامی بخشی از ما را می کشد. برای فردی به بدبختی آکیرا، آغاز یک آخرالزمان زامبی نه یک نفرین، بلکه یک نعمت است. وقتی مردگان قیام می کنند، او سرانجام می تواند بهترین زندگی خود را داشته باشد.

این استاد داستان‌سرایی بصری، یکی از بهترین قسمت‌های انیمه در مدت طولانی است. قاب‌بندی، ترکیب‌بندی و رنگ برای نشان دادن عذاب روزانه آکیرا و همچنین سرخوشی او با دیدن انبوهی از غول‌های گوشت‌خوار استفاده می‌شود. با ضعیف شدن زندگی کاری آکیرا، رنگ ها مات تر می شوند – قبل از اینکه آخرالزمان زامبی رنگ های درخشان را به ارمغان بیاورد. سپس آکیرا نوارهای سیاه صفحه را پاره می کند و نسبت تصویر را گسترش می دهد و برای اولین بار در سال ها زندگی را در آغوش می گیرد و این همه فقط قسمت اول است.

بقیه فصل اول بر تلاش های آکیرا برای زندگی کامل، خط زدن مواردی از لیست کارها (مانند گذراندن کل روز فقط با بازی و نوشیدن آبجو) و دوستی با سایر بازماندگان احمق متمرکز است. این احمق ها شامل یک احمق خوش قلب که آرزوی کمدین شدن دارد (اگرچه لخت شدن و رفتار احمقانه نهایت کار اوست)، یک فرد بقا که به آرامی زندگی و تفریح را در آغوش می گیرد، و یک گردشگر آلمانی که ژاپن را خیلی دوست دارد و با لبخندی بزرگ و احمقانه در لباس سامورایی می رود و سر زامبی ها را قطع می کند.

در هسته خود، این یک سریال سفر جاده ای است، با گروه‌هایی که در سراسر ژاپن به ماجراجویی‌های سالم و خنده‌دار می‌روند. اما همچنان یک داستان زامبی محور نیز هست و Zom 100 به عنوان یک برداشت تازه از مردگان متحرک عمل می کند. اولاً، همه در این داستان از زامبی ها آگاه هستند: در یک نقطه نشان داده می شود که آکیرا زامبی های بازی ویدیویی را می کشد، و ما با یک گریمور فیلم آشنا می شویم که تا زمانی که دیر نشد متوجه نشد که زامبی ها واقعی نیستند. این بدان معناست که برای یادگیری قوانین، هیچ وقت تلف نمی شود، هیچ زمانی برای متقاعد کردن مردم صرف نمی شود که زامبی ها خطرناک هستند. در عوض، ما مستقیماً به موقعیت‌های عجیب و غریب مانند سفر به آکواریومی می‌رویم که به مبارزه با یک کوسه زامبی تبدیل می‌شود.

نقد و بررسی فصل اول انیمه Zom 100: Bucket List of the Dead

اگرچه Zom 100 کاملاً در مورد گروه اصلی بازماندگان ما است، گاهی توجه خود را به جای دیگری معطوف می کند و تصویری جهانی شبیه به جنگ جهانی Z ترسیم می کند که به زنده شدن دنیای سریال کمک می کند.

تم اصلی “شروع دوباره” است. این بر هر شخصیت و هر داستان تأثیر می گذارد، به این معنی که حتی زمانی که به یکی از قراردادهای امتحان شده و واقعی این ژانر – شرورهایی که ثابت می کنند انسان ها هیولاهای واقعی هستند – می رسیم، کار می کند زیرا می بینیم که چگونه این شخصیت ها فقط منتظر بهانه ای برای عمل به بدترین انگیزه های خود بودند. این گروه پست ممکن است کمی کارتونی به نظر برسند، اما به سرعت مشخص می شود که چگونه تمایلات لذت گرایانه آنها با این احساس که دنیا به آنها ظلم کرده است، به وجود آمده است. این موضوع تا حدودی واقع‌بینانه و به‌موقع است – همانطور که از افزایش بدبینان پر سر و صدا، مخرب و وحشتناک که در طول بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ رشد کرده‌اند، مشهود است.

به همان اندازه که Zom 100 می تواند خشن و خونین باشد – با رنگ های چند رنگ که جایگزین پاشش خون می شود – خنده دار هم هست. طنز Zom 100 در جایی بین Shaun of the Dead و کمدی Zombieland قرار دارد. از آنجایی که همه چیز در مورد لذت بردن از چیزهای کوچک است، شخصیت ها بیشتر احمقانه رفتار می کنند و به عقل سلیم یا احتیاط توجهی نمی کنند. با این حال، این کار جواب می دهد، زیرا آکیرا هرگز به تماشاگر یادآوری نمی کند که شادی آنها چقدر زودگذر است. لیست کارهای او شامل کارهایی است که قبل از تبدیل شدن به زامبی می خواهد انجام دهد. او قبلاً خود را تسلیم این واقعیت کرده است که در نهایت تسلیم مردگان متحرک خواهد شد. ما از همان ابتدا می دانیم که زندگی برای این شخصیت ها طاقت فرسا بود و دوباره می تواند به همان شکل باشد. اما قبل از اینکه به زامبی تبدیل شوند، چرا کمی خوش نگذرانند؟

اگر Zom 100 یک مشکل بزرگ داشته باشد، این است که فصل اول آن با تأخیر در تولید روبرو بود که آن را به یک سریال نه چندان کامل تبدیل کرد. قبل از پخش سه قسمت پایانی، سه ماه وقفه وجود داشت. پس از اولین نمایش درخشان، کیفیت انیمیشن غیرقابل اعتماد بود. با این حال، حتی یک قسمت متوسط از Zom 100 بسیار عالی است و نمی توان انکار کرد که چند قسمت اول چقدر واقعاً درخشان هستند.

نقد و بررسی فصل اول انیمه Zom 100: Bucket List of the Dead

نتیجه نقد و بررسی فصل اول انیمه Zom 100: Bucket List of the Dead

انیمه Zom 100: Bucket List of the Dead با تبدیل آخرالزمان به یک زمین بازی بزرگ که در آن قهرمانان رویاهای خود را به واقعیت تبدیل می کنند یا در تلاش برای آن جان خود را از دست می دهند، نگاهی تازه به ژانر زامبی می کند. این انیمه با پالت رنگی پر جنب و جوش، شخصیت های دوست داشتنی و حس شوخ طبعی فوق العاده، داستانی عمیقاً مرتبط و خنده دار از زامبی ها ارائه می دهد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *