۰

تحلیل تأثیر اخبار ارز دیجیتال منفی و مثبت بر قیمت ارزهای دیجیتال

بازارهای مالی همواره تحت‌تأثیر اخبار مثبت و منفی منتشرشده، تغییرات و نوساناتی را تجربه می‌کنند. رمزارزها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اخبار ارز دیجیتال منتشرشده در رسانه‌های خبری مختلف و شبکه‌های اجتماعی، در بعضی از مواقع به حدی روی تغییرات ارزش یک دارایی تأثیرگذار است که می‌تواند موجب ازبین‌رفتن تمام سرمایهٔ افراد یا ثروتمند شدن آن‌ها شود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله، اطلاعاتی را درمورد این موضوع مهم با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانید به‌خوبی تأثیرات احتمالی را مدیریت کرده و از نابودی سرمایهٔ خود جلوگیری کنید. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

قبل از این‌که درمورد اخبار ارز دیجیتال و تأثیر آن بر بازار صحبت کنیم، قصد داریم اطلاعاتی را درمورد این دارایی‌ها در اختیار شما قرار دهیم. نوعی از پول که براساس فناوری بلاک‌چین طراحی و ساخته شده‌است. دلیل اصلی راه‌اندازی چنین سیستم مالی، حذف نهادهای نظارتی و ایجاد بازارهای مالی غیرمتمرکزی است که بدون دخالت دولت‌ها اداره شود. بیت کوین را می‌توان اولین توکنی دانست که در سال ۲۰۰۸، به‌منظور افزایش امنیت تراکنش‌ها، توسط ساتوشی ناکاموتو به جهانیان معرفی شد و تا به امروز ارزش آن رشد چشمگیری را تجربه کرده‌است.

اهمیت تأثیر اخبار ارز دیجیتال بر تغییرات قیمت

از آنجایی که بخش بزرگی از فعالان بازارهای مالی بخشی از سبد سرمایهٔ خود را به این دارایی‌ها اختصاص داده‌اند، اخبار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی که در بازار وجود دارند، روی قیمت این توکن‌ها تأثیر می‌گذارد. اصلی‌ترین عامل این تغییرات برهم‌خوردن عرضه و تقاضا به دلیل ایجاد هیجان بین سرمایه‌گذاران است، به همین دلیل بسیاری از افراد همیشه اخبار منتشرشده در این حوزه را بادقت بررسی می‌کنند تا بتوانند روندهای قیمتی و نقاط چرخش آن‌ها را شناسایی کنند.

بررسی مهم‌ترین اخبار تأثیرگذار بر قیمت

همان‌طور که گفتیم، اخبار ارز دیجیتال تأثیر مستقیمی روی نوسانات قیمت دارد؛ اما برخی از آن‌ها مهم‌تر هستند. در ادامه قصد داریم به سه مورد اشاره کرده و توضیحاتی دربارهٔ هرکدام ارائه دهیم:

  • تأییدیه حکومت‌ها

یکی از مهم‌ترین اخباری که می‌تواند روی قیمت دارایی‌های موجود در بازار کریپتو تأثیرگذار باشد، تأییدیه حکومت‌ها و اعلام قانونی‌بودن استفاده از رمزارزهاست. البته ایجاد محدودیت‌های وضع‌شده از سوی اقتصادهای بزرگی مثل چین و آمریکا نیز می‌تواند شوک‌های منفی بزرگی به بازار ایجاد کرده و موجب کاهش شدید قیمت‌ها شود. به‌طور مثال، اگر اخبار شیبا را دنبال می‌کنید و متوجه می‌شوید یکی از کشورهای جهان آن را به رسمیت می‌شناسد، باید منتظر باشید که تقاضا برای این دارایی افزایش پیدا کرده و قیمت آن رشدی هرچند موقت را تجربه کند.

  • تغییر قوانین

از آنجایی که اقتصادهای بزرگ جهان همواره مخالف رشد و توسعهٔ بازار کریپتو هستند، تلاش می‌کنند تا با وضع قوانین و مقررات محدودکننده، از قدرت‌گرفتن آن‌ها جلوگیری کنند. دلیل اصلی این کار را می‌توان در منافع این کشورها جستجو کرد. پس باید به اخبار ارز دیجیتال که در این زمینه منتشر می‌شود توجهٔ ویژه داشت. به‌طور مثال دلار آمریکا را می‌توان پرکاربردترین پول فیات جهان دانست که موجب شده‌است تا قدرت این کشور بسیار افزایش پیدا کند. حال فرض کنید بسیاری از کشورها و مردم جهان به‌جای آن از رمزارزها برای انجام تبادلات خود استفاده کنند. نتیجهٔ چنین اتفاقی، می‌تواند منجر به نابودی این اقتصاد بزرگ یا فروپاشی آن شود، به همین دلیل است که همواره باید اخبار ارز دیجیتال را دنبال کنید تا از تغییرات احتمالی قوانین باخبر شوید.

  • حوادث امنیتی

حوادث امنیتی که در بازار کریپتو رخ می‌دهد، یکی دیگر از اخبار تأثیرگذار بر نوسانات قیمت است که شما می‌توانید از والکس قیمت ارزهای دیجیتال را همانند coinmarketcap مشاهده کنید. اگر هکرها به یک صرافی ارز دیجیتال حمله کنند و بخشی از BTCهای موجود در کیف‌پول کاربران آن را به سرقت ببرند، این اتفاق می‌تواند تأثیرات منفی روی قیمت داشته باشد. پس به شما توصیه می‌کنیم اگر در بازار رمزارزها به‌صورت حرفه‌ای مشغول به فعالیت هستید، اخبار بیت کوین و سایر توکن‌هایی که در سبد دارایی خود دارید را بادقت بیشتری دنبال کنید.

برخی از مهم‌ترین اخبار ارز دیجیتال

از ابتدای آغاز به فعالیت بازار رمزارزها، اخبار مختلفی درمورد این دارایی‌ها منتشر شده‌است که برخی از آن‌ها موجب تغییرات بسیار شدیدی در قیمت‌ها شده‌است. در ادامه به دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اخبار بیت کوین و جهش بزرگ

سال ۲۰۱۷ زمانی که BTC قیمتی در حدود ۹ هزار دلار داشت، اخبار مثبت بسیاری زیادی درمورد آن منتشر شد که ارزش آن را به حوالی ۲۰ هزار دلار رساند. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. افتتاح بیش از ۱۰۰ هزار حساب تجاری در یک روز کاری و افزایش تعداد کاربران فعال به ۱۳ میلیون نفر؛

  2. رونمایی از قراردادهای آتی بیت‌کوین در CME بزرگ‌ترین بازار بورس قرارداد آتی جهان.

البته در این بین، اخبار منفی مثل ممنوعیت فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال در کشور چین نیز منتشر شد که شوک بزرگی به بازارهای آسیایی وارد کرد.

  • اخبار منتشرشده درمورد شیبا

یکی دیگر از رمزارزهای پرطرفدار بازار که در سال ۲۰۲۰ به سرمایه‌گذاران معرفی شده، شیبا است. اخبار شیبا مثل تحریم‌شدن توسط برخی کشورها، همکاری با شرکت‌های بزرگ، توسعهٔ شبکه، حوادث امنیتی و… هموار بر نوسانات به‌وجود آمده تأثیر چشمگیر داشته است، به همین دلیل بسیاری از فعالان بازار کریپتو، همواره اطلاعاتی که توسط رسانه‌های مختلف منتشر شده‌است را بادقت مورد بررسی قرار می‌دهند تا بتوانند آیندهٔ این دارایی را پیش‌بینی کنند.

چگونگی مدیریت تأثیر اخبار ارز دیجیتال

حال که با تأثیر اخبار بر قیمت دارایی‌های مختلف در بازار رمزارزها آشنا شدید، شاید این سؤال در ذهن شما ایجاد شده باشد که چگونه می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد تا آسیبی به سرمایهٔ شما وارد نشود. به‌طور کلی دو راه برای انجام این کار وجود دارد:

  1. دنبال‌کردن منابع خبری معتبر که به شما اجازه می‌دهد تا تأثیر اخبار را به‌خوبی پیش‌بینی کنید.

  2. استفاده از تکنیک‌های مدیریت ریسک موجب می‌شود تا نوسانات به‌وجودآمده پس از انتشار اخبار، تأثیر ناگهانی بر ارزش سبد دارایی‌های شما نداشته باشد.

جمع‌بندی

انتشار اخبار ارز دیجیتال همواره بر روند قیمت دارایی‌های مختلف در بازار کریپتو تأثیرگذار است، به همین دلیل در این مقاله اهمیت این موضوع را بررسی کردیم و راهکارهایی برای مدیریت تأثیر آن‌ها به شما ارائه دادیم تا بتوانید آسیب‌های احتمالی را به حداقل برسانید.

منابع:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S105752192030106X

https://medium.com/cindx/influence-of-bad-and-good-news-on-cryptocurrency-prices-f42ff4b89fa5

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *