۰

نفرین مورگوت چگونه باعث ویرانی می شد

نفرین مورگوت

نفرین مورگوت چگونه باعث هلاکت می شد

قسم می‌تواند عواقب خوب یا هولناکی برای یک شخص داشته باشد، گرفتار نفرین شدن هم می‌تواند روی سرنوشت او بسیار اثر بگذارد.
این موضوع برای همه‌ی موجودات آردا، از والار گرفته تا الف و انسان و دورف صادق است; و اثر بخشی نفرین آنان بسته به قدرت ذاتی‌شان است.
اما در مورد ملکور، و اینکه نفرین او چقدر اثر بخش بوده که توانسته هورین و خانواده‌ی او و حتی کسانی که با آن‌ها رابطه داشتند را تحت تأثیر قرار دهد، تا جایی که نه تنها هورین و فرزندانش گرفتار سرنوشتی شوم شدند بلکه اثرات آن باعث سقوط نارگوتروند و دوریات شد، باید گفت: نفرین موجودی که به حق ادعا می‌کند اراده‌اش بر آردا سایه گسترده، و هر آنچه در آن هست در برابر خواست او سر فرود خواهد آورد، با نفرین موجوداتی از سایر نژادها که از او کم قدرت‌تر هستند تفاوت دارد. مورگوت در واقع فلاکت و بدبختی را برای فرزندان هورین طلب نکرد، یا از قدرتی برتر کمک نخواست تا نفرین را اعمال کند. او به قول خودش “ارباب تقدیرهای آردا” بود و اراده کرده بود تا نابودی دشمنش را با نیروی خود رقم بزند. مورگوت برای آینده‌ی کسانی که از آنان متنفر است، خود نقشه می‌کشد و آنان را در تاریکی و یأس فرو خواهد کشید.
نفرین مورگوت برای تورین تورامبار بسیار پلیدی آفرید و قربانی جست، هرچند مورگوت از بابت اینکه تورین آنقدر قدرتمند شود که بتواند از نفرین او بگریزد، نگران بود. اما نفرین او به تقدیر تورین تبدیل شده بود، تقدیری که در درون او بود، نه در نام او.
این موضوع آنقدر اهمیت دارد که تالکین نام دیگری نیز برای داستان فرزندان هورین انتخاب کرده بود، “نارن راخ مورگوت”، داستان نفرین مورگوت. و از نظر تالکین، پلید ترین کرده‌های مورگوت در رابطه با هورین و خانواده‌اش بود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *